GENERALNA DYREKCJA DRÓG PUBLICZNYCH
w Warszawie
w sprawie wprowadzenia zasad technicznych w zakresie projektowania skrzyżowań drogowych
Na podstawie § 3 ust. 2 pkt 1 załącznika do Zarządzenia Nr 24 Generalnego Dyrektora Dróg Publicznych z dnia 2 marca 1999 roku w sprawie nadania Regulaminu Organizacyjnego Generalnej Dyrekcji Dróg Publicznych zmienionego zarządzeniem Nr 7 Generalnego Dyrektora Dróg Publicznych z dnia 2 marca 2001 r. zarządza się, co następuje:
2.
Wprowadza się „Wytyczne projektowania skrzyżowań drogowych", do
stosowania w Generalnej Dyrekcji Dróg Publicznych przy planowanie, budowie i utrzymaniu dróg stanowiące załącznik do zarządzenia. Zaleca się stosowanie „Wytyczne projektowania skrzyżowań drogowych" przez innych zarządców dróg oraz przez jednostki projektowe.
WYTYCZNE PROJEKTOWANIA SKRZYŻOWAŃ DROGOWYCH
Skrzyżowanie obejmuje wspólną część przecinających się lub łączących się dróg oraz odcinki tych dróg, na których występują poszerzenia jezdni spowodowane dodatkowymi pasami ruchu i/lub wyspami kanalizującymi
Do skrzyżowania należą również pasy dla skrętu w prawo oraz jezdnie do zawracania prowadzone poza wspólną częścią przecinających się lub łączących się dróg. Jeżeli na wlocie nie występują zatrzymania pojazdów (np. wlot drogi z pierwszeństwem przejazdu bez relacji skrętnych), to do skrzyżowania zalicza się odcinek wlotu o długości nie mniejszej niż 20 m licząc od końca luku wyokrąglającego narożnik skrzyżowania.
Skrzyżowanie o przesuniętych wlotach to jedno skrzyżowanie, na którym wloty podporządkowane, znajdujące się po przeciwległych stronach drogi z pierwszeństwem przejazdu, są względem siebie przesunięte na odległość umożliwiającą przejazd z wlotu podporządkowanego na wprost „na raty" i w razie potrzeby umieszczenie także na odcinku pomiędzy wlotami dodatkowych pasów dla relacji skrętnych Przesunięcie ma zwykle odległość 40-250 m. W efekcie przesunięcia osi wlotów podporządkowanych skrzyżowanie takie składa się z powiązanych ruchowo części skrzyżowań typu T (obszary tych skrzyżowań nakładają się na siebie).
Skrzyżowanie o przesuniętych wlotach od dwóch niezależnych skrzyżowań trójwlotowych odróżnia niewielka odległość wlotów podporządkowanych uniemożliwiająca utworzenie dwóch nie nakładających się pełnowymiarowych stref wlotów/wylotów drogi z pierwszeńsnvem przejazdu (o zasięgu zdefiniowanym w p. 2.1.1) na odcinku znajdującym się pomiędzy wlotami podporządkowanymi.