"Ustąpić pojazdowi z prawej strony..."

Tu możecie podzielić się uwagami lub wątpliwościami związanymi z poruszaniem się na drogach

Moderatorzy: dylek, ella, klebek

Postprzez cman » poniedziałek 05 kwietnia 2010, 09:51

Domyślam się więc, że to były do mnie pytania, więc:

Oznaczyłem kolorami poszczególne miejsca:
Obrazek

Czerwonym drogę podporządkowaną, żółtym drogę z pierwszeństwem i niebieskim skrzyżowanie, czyli miejsce połączenia dróg (oczywiście zakładam wygląd dróg taki jak na rysunku, czyli bez chodników, poboczy itd.).

Cyberix napisał(a):1. W którym miejscu działa znak A-7

Na skrzyżowaniu (niebieski obszar).

Cyberix napisał(a):2. Częścią której drogi jest odcinek od 1 do 2

Na krótkim fragmencie jest częścią obu dróg (to jest miejsce gdzie drogi się łączą, czyli skrzyżowanie), a na pozostałym, długim fragmencie jest częścią drogi z pierwszeństwem.

Cyberix napisał(a):3. Jeżeli znak A-7 działa na odcinku od 1 do 2 to dlaczego miałby obejmować tylko prawy pas drogi z pierwszeństwem przejazdu?

Znak A-7 działa tylko na krótkim fragmencie odcinka od 1 do 2, a reszty pytania nie rozumiem.


Cyberix napisał(a):Jak wiemy, wyjazd z obiektu przydrożnego, np. stacji paliw, sklepu, parkingu jest włączaniem się do ruchu i należy ustąpić pierwszeństwa wszystkim uczestnikom ruchu. I co wtedy? Czy pojazd włączający się do ruchu będący na pasie "rozbiegowym", ma już pierwszeństwo nad pojazdem jadącym lewym pasem, który chce zjechać na pas prawy (środkowy) ??

Nie pojazd włączający się do ruchu, tylko pojazd który się już włączył do ruchu i jedzie jednym z pasów ruchu drogi z pierwszeństwem.

Cyberix napisał(a):Osobiście nie przekonuje mnie to, że kawałek pasa "rozbiegowego" jest już częścią drogi z pierwszeństwem. Zapytacie dlaczego tak myślę? To mogę odpowiedzieć pytaniem na pytanie, a dlaczego uważacie, że jest? Jakieś przepisy?

PRD napisał(a):Art. 2. Użyte w ustawie określenia oznaczają:
(...)
10) skrzyżowanie - przecięcie się w jednym poziomie dróg mających jezdnię, ich połączenie lub rozwidlenie, łącznie z powierzchniami utworzonymi przez takie przecięcia, połączenia lub rozwidlenia; określenie to nie dotyczy przecięcia, połączenia lub rozwidlenia drogi twardej z drogą gruntową lub stanowiącą dojazd do obiektu znajdującego się przy drodze;

Nie wiem co więcej można tutaj napisać, definicja skrzyżowania jest jasna, definiuje czym jest skrzyżowanie, a więc wiadomo gdzie skrzyżowanie się zaczyna i gdzie kończy. I na jakiej podstawie można zakładać, że część drogi znajdująca się za skrzyżowaniem jest częścią skrzyżowania?

Patrząc choćby na to zdjęcie dylka: http://www.zumi.pl/namapie.html?&loc=Lu ... tive=false - widać, że wcześniej jest pas ruchu do prawoskrętu, właśnie w tę samą drogę. Myślę, że nie ulega tutaj wątpliwości, że należy on do drogi z pierwszeństwem, bo z jakiego powodu miałby nie należeć? Więc analogicznie, czemu tamten pas wyjazdowy miałby do niej nie należeć?

Jeszcze inny przykład, załóżmy że ten pas rozbiegowy nie jest typowym pasem rozbiegowym, tylko nowy pasem ruchu, który po prostu nie kończy się po kilkudziesięciu metrach tylko biegnie przez wiele kilometrów. Czy coś się zmienia w kwestii pierwszeństwa podczas zmiany pasa ruchu?
cman
 
Posty: 7456
Dołączył(a): wtorek 17 stycznia 2006, 20:02

Postprzez dylek » poniedziałek 05 kwietnia 2010, 11:05

Ja zdania nie zmienię.. dla mnie ważny jest rodzaj przerywanej między pasami ;)
I chyba nawet kłócić się o to mi się nie chce ;)
Ale tak w kwestii formalnej chcę cmana zapytać :
Obrazek
Zakładamy, że czerwone jadą na D-1, a błękitne spod A-7
Czy dobrze cię zrozumiałem, że wg ciebie pierwszeństwo wjazdu na "sporny" pas w :
1,2,3 ma pojazd czerwony
4,5 ma pojazd niebieski ??
Pozdrawiam z prawego fotela "eLki" :D
Avatar użytkownika
dylek
Moderator
 
Posty: 4648
Dołączył(a): czwartek 01 marca 2007, 22:39
Lokalizacja: Lublin

Postprzez lith » poniedziałek 05 kwietnia 2010, 11:11

@Cyberix

A tu gdzie się kończy skrzyżowanie?

Obrazek
Avatar użytkownika
lith
 
Posty: 7569
Dołączył(a): niedziela 17 maja 2009, 21:09
Lokalizacja: E-g/Gda

Postprzez cman » poniedziałek 05 kwietnia 2010, 11:15

dylek napisał(a):Ja zdania nie zmienię..

No szkoda... Ale skoro tak, to jak się odniesiesz do moich argumentów i wyjaśnień z wcześniejszego posta? Bo naprawdę ciekawi mnie w jaki sposób można by im zaprzeczyć.

dylek napisał(a):...dla mnie ważny jest rodzaj przerywanej między pasami ;)

Pytanie tylko z jakiego powodu?

dylek napisał(a):Czy dobrze cię zrozumiałem, że wg ciebie pierwszeństwo wjazdu na "sporny" pas w :
1,2,3 ma pojazd czerwony
4,5 ma pojazd niebieski ??

Tak, oprócz 4 rysunku, bo takiego dziwoląga to jeszcze nie widziałem i nie jest on zgodny z warunkami technicznymi.
cman
 
Posty: 7456
Dołączył(a): wtorek 17 stycznia 2006, 20:02

Postprzez dylek » poniedziałek 05 kwietnia 2010, 11:23

cman napisał(a):Tak, oprócz 4 rysunku, bo takiego dziwoląga to jeszcze nie widziałem i nie jest on zgodny z warunkami technicznymi.

jest zgodne... pas rozbiegowy może być ze wgl na lokalne warunki skrócony...

Co do wyjaśnień twoich wg mnie oparte są na błędnych założeniach, stąd i wnioski są fałszywe....
Dla mnie obszar skrzyżowania jest inny, ale serio nie mam ochoty się sprzeczać...

inna kwestia to np. kwestia nie kończenia się pasa, a w innym kontynuowania...
Po ciągłej w jednym przypadku będzie jedna przerywana, w drugim inna...
Ty olewasz tą różnicę... nie ma dla ciebie znaczenia jak linia przerywana będzie.... To dlaczego raz taką, raz inną malują, skoro to jest bez znaczenia ??
Pozdrawiam z prawego fotela "eLki" :D
Avatar użytkownika
dylek
Moderator
 
Posty: 4648
Dołączył(a): czwartek 01 marca 2007, 22:39
Lokalizacja: Lublin

Postprzez cman » poniedziałek 05 kwietnia 2010, 11:51

dylek napisał(a):jest zgodne... pas rozbiegowy może być ze wgl na lokalne warunki skrócony...

Na podstawie jakiego przepisu?

dylek napisał(a):Co do wyjaśnień twoich wg mnie oparte są na błędnych założeniach, stąd i wnioski są fałszywe....
Dla mnie obszar skrzyżowania jest inny, ale serio nie mam ochoty się sprzeczać...

Ale ja mam ochotę się dowiedzieć, które moje założenia są błędne i na jakiej podstawie uznajesz swój obszar skrzyżowania.

dylek napisał(a):inna kwestia to np. kwestia nie kończenia się pasa, a w innym kontynuowania...
Po ciągłej w jednym przypadku będzie jedna przerywana, w drugim inna...
Ty olewasz tą różnicę... nie ma dla ciebie znaczenia jak linia przerywana będzie.... To dlaczego raz taką, raz inną malują, skoro to jest bez znaczenia ??

Przecież napisałem już wcześniej wyraźnie, że w przypadku kończącego się pasa ruchu stosuje się linię przerywaną o podwójnej grubości (P-1c), co wynika z przepisów, zarówno tych o znakach i sygnałach, jak i o szczegółowych warunkach technicznych dla znaków i sygnałów, a stosuje się ją po to, żeby było wiadomo, że pas ruch się kończy - takie i tylko takie ma ona znaczenie.
cman
 
Posty: 7456
Dołączył(a): wtorek 17 stycznia 2006, 20:02

Postprzez dylek » poniedziałek 05 kwietnia 2010, 20:58

cman napisał(a):
dylek napisał(a):jest zgodne... pas rozbiegowy może być ze wgl na lokalne warunki skrócony...

Na podstawie jakiego przepisu?

Obrazek
Ostatnie zdanie...Czy można skracać ?? Można.
Reszta - mówią po raz kolejny... nie chce mi się sprzeczać...

I tak będę ustępował z takiego pasa, choćby dlatego, że jest to pas wydzielony do skręcania (patrz cytat) - czyli jadąc nim skręcam z podporządkowanej na główną...
Pozdrawiam z prawego fotela "eLki" :D
Avatar użytkownika
dylek
Moderator
 
Posty: 4648
Dołączył(a): czwartek 01 marca 2007, 22:39
Lokalizacja: Lublin

Postprzez cman » poniedziałek 05 kwietnia 2010, 21:02

dylek napisał(a):Ostatnie zdanie...Czy można skracać ?? Można.

No tyle, że przewidziana tam jest na przykład również linia ciągła o długości minimalnej 20 metrów. A na Twoim rysunku, ma ona co najwyżej z 5 metrów.
cman
 
Posty: 7456
Dołączył(a): wtorek 17 stycznia 2006, 20:02

Postprzez Cyberix » poniedziałek 05 kwietnia 2010, 22:18

Poczytajcie tutaj:
http://www.auto-swiat.pl/wydania,Tu-naprawde-warto-uwazac,11562,1.html
"W celu zapewnienia odpowiedniego bezpieczeństwa oraz usprawnienia ruchu stosuje się pasy włączenia ułatwiające płynne wjechanie na drogę główną."

Zacytowany punkt 2.2.1.3 (znak P-1c): "wydzielenie" od pasa ruchu pasów "włączenia". Czyżby zatem pas włączenia nie był "normalnym pasem ruchu" i powinien być inaczej traktowany? I jak sama nazwa wskazuje, służy on do "włączania" się do ruchu - a włączający musi ustępować pierwszeństwa... zatem?
Cyberix
 
Posty: 2071
Dołączył(a): poniedziałek 22 lutego 2010, 19:49

Postprzez cman » poniedziałek 05 kwietnia 2010, 22:36

Cyberix napisał(a):"W celu zapewnienia odpowiedniego bezpieczeństwa oraz usprawnienia ruchu stosuje się pasy włączenia ułatwiające płynne wjechanie na drogę główną."

Cytat z Auto Świata, będący luźną wypowiedzią ma być argumentem? Zresztą nic w tym zdaniu nie jest niepoprawnego. Właśnie w tym celu stosuje się takie pasy ruchu, co nie zmienia faktu, że są one częścią drogi z pierwszeństwem.

Cyberix napisał(a):Zacytowany punkt 2.2.1.3 (znak P-1c): "wydzielenie" od pasa ruchu pasów "włączenia". Czyżby zatem pas włączenia nie był "normalnym pasem ruchu" i powinien być inaczej traktowany? I jak sama nazwa wskazuje, służy on do "włączania" się do ruchu - a włączający musi ustępować pierwszeństwa... zatem?

Ja już napisałem wszystko tutaj: http://www.prawojazdy.com.pl/forum/view ... 696#224696 - więc odnieś się do tamtych moich wypowiedzi, bo nie będę pisał jeszcze raz tego samego.

Pas włączania - tak się po prostu nazywa w warunkach technicznych (czyli tych, niedotyczących przeciętnych kierowców).
Rozporządzenie napisał(a):§ 80. 1. W celu określenia wymagań technicznych i użytkowych wprowadza się następujący podział węzłów:
1) bezkolizyjny typu WA - na którym nie występuje przecinanie torów jazdy, a relacje skrętne są realizowane tylko jako manewry wyłączania, włączania i przeplatania się potoków ruchu,

Tak to jest nazwane w rozporządzeniu dotyczącym dróg i nie ma bezpośrednio nic wspólnego z włączaniem się do ruchu w rozumieniu art. 17 PRD.
cman
 
Posty: 7456
Dołączył(a): wtorek 17 stycznia 2006, 20:02

Postprzez glor » poniedziałek 05 kwietnia 2010, 23:21

Witam.

Może dokładne przeczytanie pkt 7.7.2.2. mówiacego o pasie włączania pomoże niektórym (Cmanowi?) zrozumieć jego znaczenie i przeznaczenie.

Pas włączania - tak się po prostu nazywa w warunkach technicznych (czyli tych, niedotyczących przeciętnych kierowców).

Cman - przerażasz mnie.
Ja jednak mam nadzieję, że większośc kierowców (przeciętnych) wie co to jest pas włączania.

Pozdrawiam.
glor
 
Posty: 89
Dołączył(a): środa 20 czerwca 2007, 10:19
Lokalizacja: Gliwice

Postprzez cman » poniedziałek 05 kwietnia 2010, 23:42

glor napisał(a):Cman - przerażasz mnie.

Ja Cię przerażam? To Wy mnie przerażacie, zwłaszcza dylek, no i teraz jeszcze Ty - kolejny instruktor. Szczerze, nie miałem pojęcia, że tak podstawowe (jak mi się do tej pory wydawało) zagadnienie może budzić jakiekolwiek wątpliwości i co gorsza tak złe interpretacje...
Niedługo się okaże (a może już się okazało?), że znowu jakaś część Polski stworzyła własne przepisy...
Ale że w takiej kwestii... Wierzyć mi się nie chce...
cman
 
Posty: 7456
Dołączył(a): wtorek 17 stycznia 2006, 20:02

Postprzez lith » poniedziałek 05 kwietnia 2010, 23:52

@Cyberix
I dobrze tam napisali. Właśnie do tego służy ten pas co by sie można spokojnie włączyć do ruchu na danej drodze. Ale nie z niego, a na nim. I jadąc tym pasem spokojnie zaczynamy jechać tą drogą z pierwszeństwem, możemy się bezstresowo włączyć, rozpędzić i już na zasadach normalnej zmiany pasa skakać pomiędzy pozostałymi pasami.
Avatar użytkownika
lith
 
Posty: 7569
Dołączył(a): niedziela 17 maja 2009, 21:09
Lokalizacja: E-g/Gda

Postprzez glor » środa 07 kwietnia 2010, 15:52

Witam.

Ja Cię przerażam?

Tak i to bardzo.

To Wy mnie przerażacie, zwłaszcza dylek, no i teraz jeszcze Ty - kolejny instruktor
.
Kolejny, który nie zgadza się z twoim zdaniem. Instruktor, a ty... no własnie, kim ty jesteś?

Szczerze, nie miałem pojęcia, że tak podstawowe (jak mi się do tej pory wydawało) zagadnienie może budzić jakiekolwiek wątpliwości i co gorsza tak złe interpretacje... Niedługo się okaże (a może już się okazało?), że znowu jakaś część Polski stworzyła własne przepisy...
Ale że w takiej kwestii... Wierzyć mi się nie chce...


Ja również jestem załamyny, że tak przeinaczać i interpretować można tak proste przepisy. Widać nie wszyscy potrafią czytać ze zrozumieniem.


Cman, polecam Ci zapoznać sie z opinią i interpretacją, która dla mnie jest bardzo czytelna i jasna.

Podporządkowanie drodze dwujezdniowej
Pytanie: Sytuacja: droga dwujezdniowa, po dwa pasy dla każdego kierunku ruchu. Za skrzyżowaniem przy prawej krawędzi jezdni tzw. pas wyjazdowy dla pojazdów z drogi poprzecznej. Czy kierujący pojazdem, znajdujący się na pasie wyjazdowym ma pierwszeństwo przed pojazdem, który zamierza wjechać z lewego skrajnego pasa na prawy pas jezdni zgodnie z art. 22?
Odpowiedź: Jeżeli chodzi o nazwany przez autora pytania "pas wyjazdowy", to należy rozumieć to określenie jako "pas włączania", który jest stosowany przeważnie na drogach dwujezdniowych przy skrzyżowaniach z drogami podrzędnymi. Samo zaś pytanie jest czysto teoretyczne, gdyż na opisanym przez autora skrzyżowaniu "droga poprzeczna" jest zawsze podporządkowana drodze dwujezdniowej, a więc oznakowanej znakiem A-7 "ustąp pierwszeństwa". Tym samym pojazd wjeżdżający z takiej drogi na dwujezdniową drogę z pierwszeństwem, musi ustąpić zarówno pojazdom poruszającym się prawym pasem, jak i zmieniającym pas z lewego na prawy.
Odpowiedzi udzielił: Zbigniew Drexler, autor podręczników do nauki jazdy.
glor
 
Posty: 89
Dołączył(a): środa 20 czerwca 2007, 10:19
Lokalizacja: Gliwice

Postprzez cman » środa 07 kwietnia 2010, 16:21

glor napisał(a):Kolejny, który nie zgadza się z twoim zdaniem.

Rzecz w tym, że moje zdanie ma poparcie w obowiązujących przepisach.

glor napisał(a):Instruktor, a ty... no własnie, kim ty jesteś?

A co to ma do rzeczy?

glor napisał(a):Cman, polecam Ci zapoznać sie z opinią i interpretacją, która dla mnie jest bardzo czytelna i jasna.

Zarówno pytanie jak i tym bardziej odpowiedź, są zupełnie nieprecyzyjne, można by wręcz powiedzieć, że niespecjalnie dotyczą poruszonego problemu.


Odpowiedz mi na jedno pytanie: czy pas włączania jest częścią skrzyżowania, a jeśli tak, to na jakiej podstawie?
cman
 
Posty: 7456
Dołączył(a): wtorek 17 stycznia 2006, 20:02

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Sytuacje na drodze

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 53 gości