Zachowanie się na rondach

Tu możecie podzielić się uwagami lub wątpliwościami związanymi z poruszaniem się na drogach

Moderatorzy: dylek, ella, klebek

Postprzez Sympatyk » piątek 26 lutego 2010, 14:18

od kiedy na rondzie włączamy LEWY kierunek ? :shock:
z zaświatów
Sympatyk
 
Posty: 54
Dołączył(a): wtorek 02 lutego 2010, 15:17

Postprzez cman » piątek 26 lutego 2010, 14:22

Od zawsze. Oczywiście tylko wtedy, gdy skręcamy w lewo lub zawracamy i włączamy nie na rondzie tylko przed rondem - krótko mówiąc, tak jak na każdym skrzyżowaniu.

Jednak nie bez kozery sjakubowski napisał:
sjakubowski napisał(a):Nie chcę tutaj rozpoczynać tematu używania kierunkowskazów przed wjazdem na rondo - bo znów pojawi się wielozakładowa dyskusja...
cman
 
Posty: 7456
Dołączył(a): wtorek 17 stycznia 2006, 20:02

Postprzez phot » piątek 26 lutego 2010, 16:31

W sumie chyba popre wypowiedz Khay'a ... I w zasadzie wszyscy wszystko juz po pare razy pisalismy:) Wystarczy poczytac zeby poznac zdanie kazdego z nas na wszystkie kwestje w tym temacie a ogolnie to dalsza czesc wypowiedzi Khay'a wyczerpuje temat - moglo by byc jasno napisane... ale sie chyba nie da:)
Pozdrawiam
phot
 
Posty: 114
Dołączył(a): czwartek 26 czerwca 2008, 18:44

Postprzez dylek » piątek 26 lutego 2010, 17:50

Ja w kwestii sygnalizacji na rondach pozwoliłem sobie na pseudonaukowy eksperyment.
Założenie było takie, by omawiając na teorii skrzyżowania, zasady itp. nie "skazić" zieloniutkich kursantów różnymi teoriami, dogmatami czy jak to zwał związanymi z sygnalizowaniem na rondach czy skrzyżowaniach wyglądających jak rondo, ale bez C-12. Czyste cytaty z przepisów bez wgryzania się jak to interpretować... (jak wyjdą cuda, to się na jazdach z kursantami to nadrobi ;) )
I puszczam takich zielonych , nieskażonych na przeróżne konstrukcyjnie ronda, nieronda... zwykłe, kwadratowe, małe, większe, z wyjazdem na wprost, czy też w prawo... I patrzę, co podpowie natura ;)
Wnioski są generalnie 3.
1). Niezależnie od budowy ronda - jeśli przed wjazdem wskazałem, że chcę by zostało ono opuszczone wyjazdem tym po lewej stronie to odruchowo, naturalnie był włączany lewy kierunkowskaz. Czyli nawet laik wie, że jeśli będzie przez skrzyżowanie jechał w lewo to miga lewym.... Cudak o tym, ze po rondzie jeździ się prosto tylko po łuku w lewo prysł jak bańka mydlana... Ta teoria niewiele ma wspólnego z naturalnym zachowaniem... jest sztucznie zaczepiana ludziom.
2. Kwestia sygnalizowania zjazdu...
Jeśli wyjazd był prosto ( nieważne, czy na tzw. kwadratowym czy klasycznym... ) nikomu nie przyszło do głowy by migać prawym... Wyjeżdża prosto to nie miga...
Jeśli natomiast wyjeżdżając z ronda nie wystarczyło wyprostować kół, lecz trzeba było je skierować w prawo - to szedł prawy kieruneczek... Naturalny odruch ;)
3. Kwestia czy był światła czy nie... czy stał znak C-12 czy nie.... sorry... dla "królików doświadczalnych" nie miała najmniejszego znaczenia :D
To nie światła czy znak C-12 decydują o sposobie zachowanie w kwestii migania;)
Decydujące było to, gdzie chce przejechać przez skrzyżowanie (lewy kierunek) i jak chce je opuścić (prawy kierunek)

Czy to pomoże w usystematyzowaniu przepisami zachowań na rondzie ?? Wątpię czy ktoś to weźmie pod uwagę ;)
Czy rozpęta kolejną dyskusję w tym wątku ?? Mam nadzieję, że nie ;)
A czy komuś pomoże ?? Mi osobiście dało trochę do myślenia... ;)
Pozdrawiam z prawego fotela "eLki" :D
Avatar użytkownika
dylek
Moderator
 
Posty: 4648
Dołączył(a): czwartek 01 marca 2007, 22:39
Lokalizacja: Lublin

Postprzez zibi » piątek 26 lutego 2010, 19:17

Nie mogę odtworzyć filmików.....

a co to jest kwadratowe rondo?
Chyba chodzi o skrzyżowanie z wyspą, które rondem nie jest. Na skrzyżowaniach z wyspą nie dajemy kierunkowskazu zjazdowego.

A co do jady przez rondo ( skrzyżowanie o ruchu okrężnym) kierunkowskaz zjazdowy to dla mnie podstawa. Dzięki temu kierowcy za mną i ci którzy chcą wjechać na rondo wiedzą jak się zachować.
zibi
 
Posty: 15
Dołączył(a): wtorek 02 lutego 2010, 17:57

Postprzez cman » piątek 26 lutego 2010, 22:31

dylek napisał(a):Czy to pomoże w usystematyzowaniu przepisami zachowań na rondzie ?? Wątpię czy ktoś to weźmie pod uwagę ;)
Czy rozpęta kolejną dyskusję w tym wątku ?? Mam nadzieję, że nie ;)
A czy komuś pomoże ?? Mi osobiście dało trochę do myślenia... ;)

I bardzo fajnie, że zrobiłeś coś takiego. Właśnie takie coś pokazuje jak na dłoni, że przepisy + logika w tej kwestii naprawdę nie pozostawiają wątpliwości. Niestety właśnie różnorakie teorie, silne i zakorzenione, całkowicie burzą tę "idyllę".
cman
 
Posty: 7456
Dołączył(a): wtorek 17 stycznia 2006, 20:02

Postprzez grzmot » niedziela 28 lutego 2010, 12:46

A może by tak (po raz n-ty) wrócić do podstawowych definicji?

"Rondo", oznaczone odpowiednim znakiem, to "skrzyżowanie o ruchu okrężnym" - definicja wystarczająco precyzyjna. Przepisy mówią, że sygnalizujemy "zmianę pasa lub kierunku ruchu".

Jeśli mamy ruch okrężny, a planujemy wyjechać z ronda, to planujemy przecież zmienić ten kierunek ruchu na inny. Ergo, trzeba to zasygnalizować.
grzmot
 
Posty: 33
Dołączył(a): sobota 28 marca 2009, 13:46

Postprzez lith » niedziela 28 lutego 2010, 13:50

@dylek. Ale to tak wszyscy? Czy większość czy jak?
Bo w sumnie to mnie zaskoczyłeś. Bo ja gdybym gdzieś nie wyczytał takiego sposobu sygnalizowania to samemu nigdy by mi to do głowy nie przyszło chyba :D Mi się zawsze wydawało logicznym sygnalizowanie przy zjeździe z ronda. A póki nie zjeżdżam to mogę zasuwać i półgodziny w kółko i niczym nie migam.
Avatar użytkownika
lith
 
Posty: 7569
Dołączył(a): niedziela 17 maja 2009, 21:09
Lokalizacja: E-g/Gda

Postprzez Spoxter » niedziela 28 lutego 2010, 22:11

No właśnie jak wyżej, zawsze przy zjeździe z ronda włączam prawy kierunkowskaz, a po rondzie jeżdżę bez kierunków chyba, że na rondzie zmieniam pas, bądź ronda są o ruchu kierowanym i sytuacja bądź znaki mówią inaczej (np. jadę na wprost) to wiadomym jest, że przy zjeździe nie włączę prawego bo mógłbym kogoś zmylić (z resztą mija się to z celem)

A co do lewego kierunkowskazu ostatnio idąc do dziewczyny jak zwykle mijałem rondko takie zwykłe jednopasmowe z dość dużą wysepką po środku (dużą w sensie, że wysoką coś jak... górka z latarnią na szczycie... dla z obrazowania z jednego końca ronda nie widać tira wjeżdżającego na rondo z naprzeciwka) i zaobserwowałem, że bardzo dużo osób faktycznie używa lewego kierunkowskazu (zazwyczaj starsi kierowcy) i przy zjeździe zmieniają go na prawy. W sumie to nie jest głupie ponieważ stojąc i czekając na wjazd na rondo widząc kierowce z lewym kierunkowskazem możesz być pewien, że nie zjedzie z tego rondka i trzeba się zatrzymać.
Obrazek
Avatar użytkownika
Spoxter
 
Posty: 41
Dołączył(a): poniedziałek 02 lutego 2009, 15:22

Postprzez lith » niedziela 28 lutego 2010, 22:25

ale jak nie miga żadnym to też trzeba się zatrzymać. Dla mnie może migać gość czym chce, byle przez zjazdem dał znać w porę prawym, żebym wiedział, ze mogę się wbijać. Bo jeżeli nie wiem, gdzie gość wjechał to wszystkie inne sygnały mi nic nie dają.
Avatar użytkownika
lith
 
Posty: 7569
Dołączył(a): niedziela 17 maja 2009, 21:09
Lokalizacja: E-g/Gda

Postprzez kg1956 » wtorek 23 marca 2010, 11:15

Witam. Chciałbym zabrać głos w sprawie ronda.
1. Rondo- skrótowa nazwa skrzyżowania o ruchu okrężnym (znak C-12 ).
2. Kodeks drogowy nie rozróżnia rodzajów rond. Nie istotne, czy jest to rondo okrągłe, kwadratowe, 3-wyjazdowe czy 5-wyjazdowe. Przepisy dotyczące rond odnoszą się do WSZYSTKICH rodzajów rond i są określone znakiem C-12, który oznacza, że pierwszeństwo mają pojazdy WJEŻDŻAJĄCE na rondo. Ponieważ znak C-12 występuje najczęściej w połączeniu ze znakiem A-7 (ustąp pierwszeństwa przejazdu) pierwszeństwo mają pojazdy jadące po rondzie.
3. Sposób używania kierunkowskazów w obrębie ronda jest identyczny dla wszystkich rodzajów rond i wygląda dokładnie tak, jak przedstawił to Lesior w pierwszym poście. Jest to wzór do naśladowania niezależnie od tego co kto uważa. Tak mówią przepisy i tego się trzymajmy.
4. Sytuacja zmienia się całkowicie w przypadku kiedy na rondzie jest włączona sygnalizacja świetlna lub ruchem kieruje policjant.
Wówczas znaki C-12 i A-7 przestają obowiązywać i kierunkowskazy używamy jak na zwyczajnym skrzyżowaniu.
5. Wielu kierowców nie wie jak zachować się na rondzie, a niektórzy forumowicze ( nawet moderator !!!) mieszają im jeszcze w głowach. Najgorsze, że nawet instruktorzy nauki jazdy jak sądzę źle uczą kursantów, bo często obserwuję takie nieprawidłowe zachowania pojazdów nauki jazdy.
6. Reasumując:
Sposób zachowania się na rondzie jest ściśle określony i nie podlega dyskusji ani kombinacjom. Kto chce się stosować do tych przepisów - będzie to robił. Kto nie chce - będzie jeździł po swojemu. Nie mamy na to wpływu. Nie zmienia to jednak faktu, że przepisy są takie a nie inne.
kg1956
 
Posty: 2237
Dołączył(a): wtorek 23 marca 2010, 10:18
Lokalizacja: Poznań

Postprzez cman » wtorek 23 marca 2010, 11:28

kg1956 napisał(a):3. Sposób używania kierunkowskazów w obrębie ronda jest identyczny dla wszystkich rodzajów rond i wygląda dokładnie tak, jak przedstawił to Lesior w pierwszym poście. Jest to wzór do naśladowania niezależnie od tego co kto uważa. Tak mówią przepisy i tego się trzymajmy.

A jakie to przepisy o tym mówią?

kg1956 napisał(a):4. Sytuacja zmienia się całkowicie w przypadku kiedy na rondzie jest włączona sygnalizacja świetlna lub ruchem kieruje policjant.
Wówczas znaki C-12 i A-7 przestają obowiązywać i kierunkowskazy używamy jak na zwyczajnym skrzyżowaniu.

A na podstawie jakiego to przepisu znak C-12 przestaje obowiązywać w momencie włączonej sygnalizacji świetlnej lub kierowania ruchem przez osobę uprawnioną? I jakie przepisy regulują używanie kierunkowskazów na "nienormalnym" skrzyżowaniu?

kg1956 napisał(a):5. Wielu kierowców nie wie jak zachować się na rondzie, a niektórzy forumowicze ( nawet moderator !!!) mieszają im jeszcze w głowach. Najgorsze, że nawet instruktorzy nauki jazdy jak sądzę źle uczą kursantów, bo często obserwuję takie nieprawidłowe zachowania pojazdów nauki jazdy.

To, że coś jest niezgodne z Twoim rozumowaniem, nie oznacza, że jest błędne.

kg1956 napisał(a):Sposób zachowania się na rondzie jest ściśle określony i nie podlega dyskusji ani kombinacjom.

Dokładnie tak. Pytanie więc, dlaczego jesteś jednym z tych, którzy kombinują w tej kwestii?
cman
 
Posty: 7456
Dołączył(a): wtorek 17 stycznia 2006, 20:02

Postprzez kg1956 » wtorek 23 marca 2010, 12:23

grzmot napisał(a):A może by tak (po raz n-ty) wrócić do podstawowych definicji?

"Rondo", oznaczone odpowiednim znakiem, to "skrzyżowanie o ruchu okrężnym" - definicja wystarczająco precyzyjna. Przepisy mówią, że sygnalizujemy "zmianę pasa lub kierunku ruchu".

Jeśli mamy ruch okrężny, a planujemy wyjechać z ronda, to planujemy przecież zmienić ten kierunek ruchu na inny. Ergo, trzeba to zasygnalizować.

Krótko i zwięźle!. I o to chodzi .
Prawo o ruchu drogowym art.22 ust.5
Zjeżdżając z ronda pojazd zmienia pas ruchu, więc ma obowiązek to zasygnalizować. I nie ma znaczenia kształt ronda, bo w przeciwnym razie musielibyśmy szybko ocenić ten kształt ( jest ich nieskończenie wiele ) i do tego dostosować zachowanie. Bzdura!. Przepis jest wyraźny i dotyczy każdej zmiany pasa, w tym wypadku na rondzie.
kg1956
 
Posty: 2237
Dołączył(a): wtorek 23 marca 2010, 10:18
Lokalizacja: Poznań

Postprzez BlueDevil » wtorek 23 marca 2010, 16:27

grzmot napisał(a):A może by tak (po raz n-ty) wrócić do podstawowych definicji?

"Rondo", oznaczone odpowiednim znakiem, to "skrzyżowanie o ruchu okrężnym" - definicja wystarczająco precyzyjna. Przepisy mówią, że sygnalizujemy "zmianę pasa lub kierunku ruchu".

Jeśli mamy ruch okrężny, a planujemy wyjechać z ronda, to planujemy przecież zmienić ten kierunek ruchu na inny. Ergo, trzeba to zasygnalizować.


no najlepsza jest ta zmiana kierunku ruchu
o ile jest marszalkiem to uwierze

post edytowany przez moderatora (poprawiony cytat)
Avatar użytkownika
BlueDevil
 
Posty: 462
Dołączył(a): środa 13 stycznia 2010, 23:42
Lokalizacja: Miasto Jedno Na Sto

Postprzez Cyberix » wtorek 23 marca 2010, 22:22

zibi napisał(a):a co to jest kwadratowe rondo?

Przepisy nic nie mówią o tym, że wyspa do około której odbywa się ruch musi być okrągła. Podobnie jak nie jest określone z czego ma być ta wyspa, czy ma być namalowana, czy wyłożona kostką czy na środku ma rosnąć drzewo...

Przykład "kwadratowego" ronda:

Obrazek

http://mapy.zumi.pl/&long=20.4901847&lat=53.781391400000004&type=2&scale=1a&svActive=false

kg1956 napisał(a):Sytuacja zmienia się całkowicie w przypadku kiedy na rondzie jest włączona sygnalizacja świetlna lub ruchem kieruje policjant.
Wówczas znaki C-12 i A-7 przestają obowiązywać i kierunkowskazy używamy jak na zwyczajnym skrzyżowaniu.

A możesz podać podstawę prawną, która by mówiła, że w przypadku sygnalizacji świetlnej przestane obowiązywać znak C-12 ?

Zmiana pasa podczas opuszczania ronda. Mamy zatem rondo:
Obrazek

Tak jak mówią przepisy, rondo to ruch dookoła wyspy centralnej. I tak w tym przypadku są namalowane pasy. Zatem, opuszczając rondo zmieniamy pas po którym się poruszamy.... czyż nie?
Cyberix
 
Posty: 2071
Dołączył(a): poniedziałek 22 lutego 2010, 19:49

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Sytuacje na drodze

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 52 gości