LeszkoII napisał(a):1.Pamięta ktoś może, jak się jeździło w Polsce po rondach 20-30 lat temu? Jak się wtedy używało kierunkowskazów?
2.Kto wynalazł te cholerne "kwadratowe ronda" i gdzie poza Polską ten wynalazek dominuje "w statystykach"? Kwadratowe w tym sensie
http://www.zssplus.pl/transport/bezp/Kujawska_Brzozowa_2.jpg3.Ile % wszystkich rond stanowią ronda kwadratowe w Lublinie i Warszawie?
4.Taki przykład ronda
http://goo.gl/maps/FZ3T6Jak poruszać się na tym rondzie bez prawego kierunkowskazu? Jak na nim jechać "na wprost" bez kierunkowskazu?
@1.Część była malowana kwadratowo, cześć (chyba większość) pierścieniowo, ale był wyraźny zapis, że kontynuujący jazdę po rondzie pasem zewnętrznym mają obowiązek ustąpić pierwszeństwa opuszczającym rondo z pasa lewego. Zmiany PoRD z 1997r. doprowadziły do zniesienia tego zapisu.
Wielu cwaniaków wtedy zaczęło wjeżdżać na pierścieniowe ronda i zapylać dookoła pasem zewnętrznym czekając na frajera, który w nich puknie zjeżdżając z wewnętrznego, a nie wie, że w nowych przepisach zniknęły zapisy dające mu pierwszeństwo...
Lekarstwem na tą patologię stała się zmiana pierścieniowości na pasy wyprowadzające...
Tu
przykład - kiedyś pierścieniowe - obecnie tak wygląda. Ale tu chyba najbardziej klasycznym pzykładem by była warszawska "babka" - obenie Radosława...kiedyś pierścieniowe, potem kwadratowe...obecnie turbinowe...jak w necie poszukasz znajdziesz foty tego ronda z wszystkimi rodzajami malowań pasów.
@2. Nie mam bladego pojęcia.
@3. Tu nie o Wa-wę i L-in chodzi... to samo masz w Radomiu, Słupsku i pewnie wielu innych miastach... generalnie mam wrażenie, że większość pierścieniowych rond z więcej niż 1 pasem po obwiedni to spuścizna poniemiecka - Śląsk, Szczecin, poznań, Wrocław...plus może Kraków, gdzie pan Dworak lansuje niemiecki styl jazdy...problem jest, bo niemcy mają w swoim pord ten styl nakreslony, a nam PoRD nie zmienił zasad specjalnie dla rond.
Co do innych miast to nie wiem, ale jak masz chęć oglądać to mogę ci pokazać wszystkie lubelskie ronda posiadające na obwiedni więcej niż 1 pas (bo o tych z 1 pasem chyba nie ma sensu gadać):
-pierścieniowe:
http://goo.gl/maps/Il6xYhttp://goo.gl/maps/CJu6d - zwróć uwagę na strzałki na jezdni i F-10 przed wjazdami na te ronda.
-bez wymalowanych pasów na obwiedni:
http://goo.gl/maps/aCj53 - nowe, w strefie ekonomicznej, póki co łączy tylko 2 wloty (3ci planowany, ale ślepy), więc trudno mówić na nim o jakichś problemach z przejazdem

- jak dojdzie 3ci wlot to i pasy na obwiedni pewnie logicznie pomalują...
-jedno, które dość trudno mi zaklasyfikować...na pewno nie pierścieniowe, ale też nie do końca kwadratowe, a i turbinowym ono nie jest..
http://goo.gl/maps/pAjWH-kwadratowe bez sygnalizacji :
http://goo.gl/maps/cIO3Dhttp://goo.gl/maps/PHZdGhttp://goo.gl/maps/y1WIkhttp://goo.gl/maps/xswf7- tu w trakcie budowy jeszcze...musisz mi uwierzyć na słowo...kwadratowe

-kwadratowe z sygnalizacją:
http://goo.gl/maps/2Nx5ihttp://goo.gl/maps/lCWDwhttp://goo.gl/maps/DeKwchttp://goo.gl/maps/JJWwKhttp://goo.gl/maps/T3i2shttp://goo.gl/maps/QX4uhhttp://goo.gl/maps/ktNbkhttp://goo.gl/maps/OFSyWhttp://goo.gl/maps/egbfYhttp://goo.gl/maps/ApbX2http://goo.gl/maps/PMcbF-mamy też skrzyzowania z wyspą centralną wygladajace jak rondo, nawet mające w nazwie własnej słowo "rondo" ale bez znaków C-12
-z sygnalizacją świetlną :
http://goo.gl/maps/vmAhX (kwadratowe)
-bez sygnalizacji świetlnej:
http://goo.gl/maps/N8rxuhttp://goo.gl/maps/CIBNm (oba również kwadratowe)
Mam nadzieję, że o niczym nie zapomniałem... jaki to % policz sam

@4. Zauważ, że to Plac Grunwaldzki.
Plac - magiczne słowo, które pozwoliło na ustawienie tam C-12. Ta konstrukcja nie spełnia norm skrzyżowania.... np.przejścia w poprzek obwiedni (piesi puszczeni centralnie na przełaj "skrzyżowania")...są i inne miejsca z C-12, gdzie np mozna parkować na wyspie, lub równolegle przy prawym krawężniku obwiedni i inne dziwne rzeczy robić (przystanki komunikacji na wyspie itp), które normalnie na skrzyżowaniu nie wolno robić...Ale te miejsca to place.