sankila napisał(a):No to gdzie może stać sam znak C12?
Cokolwiek się rozpędziłeś: to, że 220 mówi o kombinacji C12-A7, nie oznacza, że C12 nie może stać pojedynczo; 220 określa tylko techniczne warunki stawiania znaków.
Sankila, nie:
tylko techniczne warunki stawiania znaków, a:
aż techniczne warunki stawiania znaków.
Trywializacja zacytowanych przepisów jest chyba niezasadna.
Zapis
pkt. 4.2.12 Z-1 220 nie daje możliwość ustawienia samodzielnie znaku [C-12]: "Znak [C-12]
stosuje się łącznie ze znakiem [A-7] i umieszcza się na każdym wlocie (...)". W przeciwnym wypadku przepis musiałby być oparty o sformułowanie: "
można stosować" - wielokrotnie jest ono używane w cytowanym rozporządzeniu i nie jest to jedynie
stylistyczna różnica.
Powyższe wyraźnie potwierdza zapis
pkt. 5.2.1.2 Z-1 220, mówiący, iż: "Na
skrzyżowaniach z ruchem okrężnym wokół placu lub wyspy pierwszeństwo daje się kierującym znajdującym się na skrzyżowaniu przed kierującymi wjeżdżającymi na skrzyżowanie
poprzez zastosowanie znaków [A-7] i [C-12] (...)".
Treść przepisu wskazuje na
wymóg stosowania na skrzyżowaniach z ruchem okrężnym
zestawienia znaków [
A-7]+[
C-12] lub też, co stwierdza dalsza część przepisu, dopuszcza możliwość zachowania pierwszeństwa
na jednym kierunku, to przy stosownym oznakowaniu [D-1]/[A-7].
Przepis
wyklucza tym samym sposobność ustawienia samodzielnie znaku [C-12], ponieważ nie powołuje takiej możliwości - a trzeba zaznaczyć, iż przepis ma charakter
dyspozycji, nie
zalecenia - i uprawnia do wyboru jednej z
dwóch możliwości oznakowania skrzyżowania z ruchem okrężnym.
Dodatkowo, już na sam koniec, można zauważyć, iż powyższe potwierdzają liczne przykłady rysunkowe
220, na których
samodzielnie znak [C-12]
nie występuje, nawet na schematach, a te uproszczone są przecież do niezbędnego minimum.
sankila napisał(a):Przypominam, że o ruchu drogówym mówi Ustawa i dwa rozporządzenia. Nie możesz sobie wybierać, z którego dokumentu korzystasz. Musisz uwzględnić wszystkie trzy do kupy.
Uwzględniam
wszystkie trzy, tylko jest jeden mały problem.
Mianowicie, ustawa
PRD milczy nawet na temat
zdefiniowania określenia - oprócz
art. 24.7.3, w którym to jedynie pojawia się pojęcie "skrzyżowania o ruchu okrężnym", natomiast rozporządzenie
170 podaje definicje dwóch znaków: [A-8] „
skrzyżowanie o ruchu okrężnym” oraz [C-12] „
ruch okrężny”, które to są wręcz
tożsame, a z których to ciężko jest doszukiwać się specyfiki pokonywania tak oznakowanych skrzyżowań - dowodem tego jest ta dyskusja, w której obydwie strony przedkładają argumenty, poparte tym samym paragrafem, które prowadzą do zupełnie
odmiennych wniosków. Ktoś popełnia
błąd, uchwycić go można jedynie posiłkując się treścią
innych przepisów dotyczących tematu zagadnienia.
Wobec powyższego należy posiłkować się
200, mając pewność, iż zapisy tam ujęte w żaden sposób
nie stoją w konflikcie z powyżej przedłożonymi przepisami.
sankila napisał(a):W 220 występują dwa różne pojęcia:
- skrzyżowanie z ruchem wokół wyspy;
- skrzyżowaniem z ruchem okrężnym.
Skrzyżowanie z ruchem wokół wyspy może być skrzyżowaniem z ruchem okrężnym, ale nie musi (220)
Jeśli (skrzyżowanie z ruchem wokół wyspy) ma ruch okrężny, to stoi znak C12 (170)
ergo - jeśli (skrzyżowanie z ruchem wokół wyspy) nie ma znaku C12, to nie ma ruchu okrężnego.
Sankila, to już jest interpretacja, która
nie jest ściśle zbieżna z przepisem, a tym samym posiada wadę.
220 używa tych trzech pojęć, tzn. "skrzyżowanie o ruchu okrężnym", "skrzyżowanie z ruchem okrężnym" i "skrzyżowanie z ruchem wokół wyspy",
synonimicznie, zresztą, wszystkie te trzy określenia są
znaczeniowo tożsame, ciężko mówić o ich nierównoważności.
Na
równoznaczne znaczenie tych pojęć wskazuje treść
pkt. 5.2.1.2 Z-1 220 oraz uwidacznia - w
jednoznaczny wręcz sposób - tytuł powołanego w powyższym przepisie rysunku:
rys. 5.2.1.3 Sposoby oznakowania skrzyżowań o ruchu okrężnym. Na rysunku widnieją
dwa typy skrzyżowań o ruchu okrężnym, jedno
z pierwszeństwem na obwiedni, drugie natomiast
z pierwszeństwem na jednym z kierunków.
Tytuł rysunku naprawdę
wiele wyjaśnia, chyba że poczytamy to jako
pomyłkę.
sankila napisał(a):Z powyższego wcale nie wynika, że nie można postawić samego C12, tylko, że C12 nie ma wpływu na pierwszeństwo przejazdu (i nic dziwnego, skoro jest znakiem nakazu). A co za tym idzie, przejazd na skrzyżowaniu ustala reguła prawej ręki - pierwszeństwo wjeżdżających (PORD), zaś C12 dalej robi to, do czego powołało go rozp. 170, czyli wskazuje, że na tym skrzyżowaniu z ruchem wokół wyspy, obowiązuje ruch okrężny.
Abstrahując od powyższego, czy znak może występować samodzielnie, czy też nie może, proszę,
sankila, odpowiedz mi na pytanie.
Czy ustawienie znaku [
C-12] lub [
C-12]+[
A-7], lub też [
D-1]/[
A-7] na skrzyżowaniu
z ruchem okrężnym zmienia sposób jego pokonania?
Pomijam oczywiście oznakowanie
poziome, które na tym etapie rozważań wprowadziłoby tylko niepotrzebną, dodatkową
niewiadomą.