rondo-pytanie

Tu możecie podzielić się uwagami lub wątpliwościami związanymi z poruszaniem się na drogach

Moderatorzy: dylek, ella, klebek

Re: rondo-pytanie

Postprzez LeszkoII » piątek 02 maja 2014, 19:00

Maxwell napisał(a):Tak samo jest przy c-12. Musisz zmienić dotychczasowy kierunek na taki jak na znaku, bo taki obowiązuje na skrzyżowaniu .
Kierunek obowiązuje wokół wyspy a wokół wyspy odbywa się ruch na skrzyżowaniu. Poruszając się wokół wyspy można zmienić kierunek jazdy albo go nie zmieniać (jechać na wprost wylotem vis a vis).

Ale skąd o tym może wiedzieć niejaki Maxwell, który deklaruje się, że zmienia kierunek jazdy podczas zmiany pasa ruchu :roll: I to jeszcze niezgodnie z przepisami, bo przed wyprostowaniem kierownicy nie sygnalizuje niczego a nawet gdyby to zrobił, to będzie niewyraźnie i nie-zawczasu...

Poważne konsekwencje niepoważnych interpretacji. Hasło: zmieniamy świat(PoRD) "na lepszy".
"Specjalista to ktoś, kto wie wszystko o czymś i nie wie nic o czymkolwiek innym. W miarę postępów specjalizacji, to w końcu specjalista będzie to ktoś taki, kto wie wszystko o niczym i nie wie niczego o wszystkim" - śp. Józef Kossecki
Avatar użytkownika
LeszkoII
 
Posty: 7756
Dołączył(a): niedziela 07 października 2012, 13:53

Re: rondo-pytanie

Postprzez szerszon » piątek 02 maja 2014, 20:37

Paragraf mówi o wjeżdżających(wchodzących) na skrzyżowanie. Jasne jest zatem, że ci pierwsi mają określony kierunek jazdy, drudzy kierunek chodu. Mówiąc o jednych i drugich - powiemy że mają określony kierunek ruchu. I właśnie o tym kierunku na skrzyżowaniu mówi paragraf 36.

Ty powiesz..ewentualnie powtórzy szkoła krakowska. Pokaż mi w paragrafie 36 cos o kierunku ruchu. Oczywiście nie przyjmuje do wiadomości ,że ruch odbywa sie w kierunku=kierunek ruchu/jazdy/chodu..to juz jest śmieszne.
To żadna interpretacja. Nakaz jazdy w prawo/lewo oznacza, że musisz zmienić dotychczasowy kierunek jazdy na ten wskazany na znaku. Tak samo jest przy c-12.

W którym miejscu jest tak samo ?
Gdzie przy C-12 jest nakaz zmiany kierunku jazdy
Przy znakach C-1->C-11 jest. Przy C-12 nie widzę..ty widzisz :wink:
To są skutki mieszania kierunku, kierunku jazdy, kierunku ruchu i nowo powstałego kierunku chodu :lol:
Dla ciebie to wszystko jest tym samym. Dlatego powstają takie interpretacje.
Musisz zmienić dotychczasowy kierunek na taki jak na znaku, bo taki obowiązuje na skrzyżowaniu .

Mam określony kierunek jady, a C-12 mówi tylko o samym kierunku.
Dlaczego mieszasz dwa różne pojęcia ?
Ruch okrężny to nie kierunek okrężny :wink:
szerszon
 
Posty: 16316
Dołączył(a): sobota 11 lipca 2009, 15:03

Re: rondo-pytanie

Postprzez Maxwell » piątek 02 maja 2014, 22:38

LeszkoII napisał(a): Kierunek obowiązuje wokół wyspy a wokół wyspy odbywa się ruch na skrzyżowaniu.
Ruch odbywa się wokół wyspy, w kierunku wskazanym na C-12. Przecież ruch na skrzyżowaniu tworzą jadące pojazdy, i to jest właśnie ich kierunek jazdy.
LeszkoII napisał(a):Poruszając się wokół wyspy można zmienić kierunek jazdy...
No jeszcze przed chwilą pisałeś, że wokół wyspy obowiązuje kierunek z C-12.
szerszon napisał(a): Oczywiście nie przyjmuje do wiadomości ,że ruch odbywa sie w kierunku=kierunek ruchu/jazdy/chodu..to juz jest śmieszne.

Smieszne jest zaprzeczanie tej oczywistości.
Gdzie przy C-12 jest nakaz zmiany kierunku jazdy
Przy znakach C-1->C-11 jest.
Skoro przy C-5 widzisz zmianę kierunku jazdy, to chyba jesteś na wyższym etapie wtajemniczenia..
szerszon napisał(a):Mam określony kierunek jady, a C-12 mówi tylko o samym kierunku.
Dlaczego mieszasz dwa różne pojęcia ?
Różne? Czym się różny kierunek, od kierunku jazdy?
Maxwell
 
Posty: 88
Dołączył(a): wtorek 13 listopada 2012, 22:45

Re: rondo-pytanie

Postprzez taik » piątek 02 maja 2014, 23:46

sankila napisał(a):No to gdzie może stać sam znak C12?
Cokolwiek się rozpędziłeś: to, że 220 mówi o kombinacji C12-A7, nie oznacza, że C12 nie może stać pojedynczo; 220 określa tylko techniczne warunki stawiania znaków.

Sankila, nie: tylko techniczne warunki stawiania znaków, a: techniczne warunki stawiania znaków.
Trywializacja zacytowanych przepisów jest chyba niezasadna.

Zapis pkt. 4.2.12 Z-1 220 nie daje możliwość ustawienia samodzielnie znaku [C-12]: "Znak [C-12] stosuje się łącznie ze znakiem [A-7] i umieszcza się na każdym wlocie (...)". W przeciwnym wypadku przepis musiałby być oparty o sformułowanie: "można stosować" - wielokrotnie jest ono używane w cytowanym rozporządzeniu i nie jest to jedynie stylistyczna różnica.

Powyższe wyraźnie potwierdza zapis pkt. 5.2.1.2 Z-1 220, mówiący, iż: "Na skrzyżowaniach z ruchem okrężnym wokół placu lub wyspy pierwszeństwo daje się kierującym znajdującym się na skrzyżowaniu przed kierującymi wjeżdżającymi na skrzyżowanie poprzez zastosowanie znaków [A-7] i [C-12] (...)".
Treść przepisu wskazuje na wymóg stosowania na skrzyżowaniach z ruchem okrężnym zestawienia znaków [A-7]+[C-12] lub też, co stwierdza dalsza część przepisu, dopuszcza możliwość zachowania pierwszeństwa na jednym kierunku, to przy stosownym oznakowaniu [D-1]/[A-7].
Przepis wyklucza tym samym sposobność ustawienia samodzielnie znaku [C-12], ponieważ nie powołuje takiej możliwości - a trzeba zaznaczyć, iż przepis ma charakter dyspozycji, nie zalecenia - i uprawnia do wyboru jednej z dwóch możliwości oznakowania skrzyżowania z ruchem okrężnym.

Dodatkowo, już na sam koniec, można zauważyć, iż powyższe potwierdzają liczne przykłady rysunkowe 220, na których samodzielnie znak [C-12] nie występuje, nawet na schematach, a te uproszczone są przecież do niezbędnego minimum.
sankila napisał(a):Przypominam, że o ruchu drogówym mówi Ustawa i dwa rozporządzenia. Nie możesz sobie wybierać, z którego dokumentu korzystasz. Musisz uwzględnić wszystkie trzy do kupy.

Uwzględniam wszystkie trzy, tylko jest jeden mały problem.
Mianowicie, ustawa PRD milczy nawet na temat zdefiniowania określenia - oprócz art. 24.7.3, w którym to jedynie pojawia się pojęcie "skrzyżowania o ruchu okrężnym", natomiast rozporządzenie 170 podaje definicje dwóch znaków: [A-8] „skrzyżowanie o ruchu okrężnym” oraz [C-12] „ruch okrężny”, które to są wręcz tożsame, a z których to ciężko jest doszukiwać się specyfiki pokonywania tak oznakowanych skrzyżowań - dowodem tego jest ta dyskusja, w której obydwie strony przedkładają argumenty, poparte tym samym paragrafem, które prowadzą do zupełnie odmiennych wniosków. Ktoś popełnia błąd, uchwycić go można jedynie posiłkując się treścią innych przepisów dotyczących tematu zagadnienia.
Wobec powyższego należy posiłkować się 200, mając pewność, iż zapisy tam ujęte w żaden sposób nie stoją w konflikcie z powyżej przedłożonymi przepisami.
sankila napisał(a):W 220 występują dwa różne pojęcia:
- skrzyżowanie z ruchem wokół wyspy;
- skrzyżowaniem z ruchem okrężnym.
Skrzyżowanie z ruchem wokół wyspy może być skrzyżowaniem z ruchem okrężnym, ale nie musi (220)
Jeśli (skrzyżowanie z ruchem wokół wyspy) ma ruch okrężny, to stoi znak C12 (170)
ergo - jeśli (skrzyżowanie z ruchem wokół wyspy) nie ma znaku C12, to nie ma ruchu okrężnego.

Sankila, to już jest interpretacja, która nie jest ściśle zbieżna z przepisem, a tym samym posiada wadę.

220 używa tych trzech pojęć, tzn. "skrzyżowanie o ruchu okrężnym", "skrzyżowanie z ruchem okrężnym" i "skrzyżowanie z ruchem wokół wyspy", synonimicznie, zresztą, wszystkie te trzy określenia są znaczeniowo tożsame, ciężko mówić o ich nierównoważności.
Na równoznaczne znaczenie tych pojęć wskazuje treść pkt. 5.2.1.2 Z-1 220 oraz uwidacznia - w jednoznaczny wręcz sposób - tytuł powołanego w powyższym przepisie rysunku: rys. 5.2.1.3 Sposoby oznakowania skrzyżowań o ruchu okrężnym. Na rysunku widnieją dwa typy skrzyżowań o ruchu okrężnym, jedno z pierwszeństwem na obwiedni, drugie natomiast z pierwszeństwem na jednym z kierunków.
Tytuł rysunku naprawdę wiele wyjaśnia, chyba że poczytamy to jako pomyłkę.
sankila napisał(a):Z powyższego wcale nie wynika, że nie można postawić samego C12, tylko, że C12 nie ma wpływu na pierwszeństwo przejazdu (i nic dziwnego, skoro jest znakiem nakazu). A co za tym idzie, przejazd na skrzyżowaniu ustala reguła prawej ręki - pierwszeństwo wjeżdżających (PORD), zaś C12 dalej robi to, do czego powołało go rozp. 170, czyli wskazuje, że na tym skrzyżowaniu z ruchem wokół wyspy, obowiązuje ruch okrężny.

Abstrahując od powyższego, czy znak może występować samodzielnie, czy też nie może, proszę, sankila, odpowiedz mi na pytanie.
Czy ustawienie znaku [C-12] lub [C-12]+[A-7], lub też [D-1]/[A-7] na skrzyżowaniu z ruchem okrężnym zmienia sposób jego pokonania?
Pomijam oczywiście oznakowanie poziome, które na tym etapie rozważań wprowadziłoby tylko niepotrzebną, dodatkową niewiadomą.
Ostatnio zmieniony piątek 02 maja 2014, 23:51 przez taik, łącznie zmieniany 1 raz
Avatar użytkownika
taik
 
Posty: 807
Dołączył(a): poniedziałek 09 września 2013, 13:36

Re: rondo-pytanie

Postprzez szerszon » piątek 02 maja 2014, 23:48

Smieszne jest zaprzeczanie tej oczywistości.

Oczywiście ,ze jest to oczywistość tylko dla ciebie. Choćby na przykładzie znaku F-10 przed tego typu skrzyżowaniami można w bardzo prosty i szybki sposób zakwestionować twój punkt widzenia.
Napisane jest o kierunkach jazdy przez skrzyżowanie i niestety nie obronisz tego kierunkiem wskazanym na znaku C-12.
Czyli ruch odbywa sie wokół wyspy nie jest równoznaczny z kierunkiem jazdy, których może być więcej niz jeden niezależnie czy będziesz pisał o kierunku, kierunku ruchu i nie wiadomo co jeszcze.
Skoro przy C-5 widzisz zmianę kierunku jazdy, to chyba jesteś na wyższym etapie wtajemniczenia..

Oczywiście w pierwszej kolejności podawałeś za przykład inny znak. jak widać nie dobrałeś go zbyt fortunnie to uciekasz w inny.
Niestety z deszczu pod rynnę.
Niestety dla ciebie ten znak ( C-5) jest stawiany w miejscu, gdzie istnieje możliwośc zmiany kierunku jazdy.
Znak tyczy sie kierunku jazdy, a że w tym przypadku jest to prosto.
Twój stopień wtajemniczenia szybuje zdecydowanie wyżej skoro widzisz cos o kierunku jazdy przy C-12.
Oczywiście w starym dobrym stylu i w swoim zwyczaju nie ustosunkowałeś sie do treści zawartych w moim poście ..tylko sobie napisałeś coś , aby napisać. Znowu niezbyt trafnie.

Różne? Czym się różny kierunek, od kierunku jazdy?

Poczytaj. Masz taki sam problem jak przy zmianie kierunku ruchu przy braku kierunku jazdy.
Te godne pożałowania twoje wypowiedzi w związku z moim linkiem z tabliczka T-18.
Jadę na wprost przez skrzyzowanie. Są nawet znaki F-10 pokazujące mozliwe kierunki jazdy przez skrzyzowanie ( prosto) , a tobie sie zmienia kierunek jazdy, bo to samo co kierunek ruchu lub w ogóle kierunek.
Rozumiem, że chcesz zaistnieć w jakiś sposób na forum, ale na twoim miejscu zacząłbym od porządnego nauczenia się i zrozumienia przepisów.

=====================
. Przecież ruch na skrzyżowaniu tworzą jadące pojazdy, i to jest właśnie ich kierunek jazdy.

Na przykładzie ronda z Piastowa moge z czystym sumieniem napisac ,że tworzysz :D

No jeszcze przed chwilą pisałeś, że wokół wyspy obowiązuje kierunek z C-12.

To ty tak to zrozumiałeś w swoim stanowisku.
szerszon
 
Posty: 16316
Dołączył(a): sobota 11 lipca 2009, 15:03

Re: rondo-pytanie

Postprzez Maxwell » sobota 03 maja 2014, 07:03

szerszon napisał(a):Czyli ruch odbywa sie wokół wyspy nie jest równoznaczny z kierunkiem jazdy, których może być więcej niz jeden....
Teraz to już jedziesz po bandzie. Możesz mieć więcej niż jeden kierunek jazdy? Znaczy że np. twoje prawa ręka porusza się w jednym kierunku, a lewa w innym. Z głową może być już problem...
szerszon napisał(a):
Różne? Czym się różny kierunek, od kierunku jazdy?
Poczytaj.
Poproszę o stosowne źródło, tych rewelacji. :)
szerszon napisał(a): Te godne pożałowania twoje wypowiedzi w związku z moim linkiem z tabliczka T-18.
Coś ci znowu nie pasuje w tabliczce T-18?
szerszon napisał(a):
Przecież ruch na skrzyżowaniu tworzą jadące pojazdy, i to jest właśnie ich kierunek jazdy.
Na przykładzie ronda z Piastowa moge z czystym sumieniem napisac ,że tworzysz :D
To jeszcze bądź łaskaw napisać dlaczego.

TAIK:
taik napisał(a): Zapis pkt. 4.2.12 Z-1 220 nie daje możliwość ustawienia samodzielnie znaku [C-12]: "Znak [C-12] stosuje się łącznie ze znakiem [A-7] i umieszcza się na każdym wlocie (...)". W przeciwnym wypadku przepis musiałby być oparty o sformułowanie: "można stosować"
Taik ,wyciągasz zbyt daleko idące wnioski. Gdyby było napisane : Znak C-12 stosuje się wyłącznie ze znakiem A-7, wtedy zgodziłbym się.
taik napisał(a): Treść przepisu wskazuje na wymóg stosowania na skrzyżowaniach z ruchem okrężnym zestawienia znaków [A-7]+[C-12] lub też, co stwierdza dalsza część przepisu, dopuszcza możliwość zachowania pierwszeństwa na jednym kierunku, to przy stosownym oznakowaniu [D-1]/[A-7] .
Jest wyraźnie zaznaczone, że tylko na skrzyżowaniach o rozszerzonych wlotach.
Istotny jest tu fakt, że w rozporządzeniu każde skrzyżowanie z wyspą jest nazywane skrzyżowaniem z ruchem okrężnym - również takie ze znakami D-1+A-7.
Staje się zrozumiałe, czemu skrzyżowanie z rysunku 8.5.4 jest właśnie tak nazywane. Jest też oczywiste, że nie powinno być oznakowane znakami C-12, gdyż to skrzyżowanie nie spełnia definicji C-12.
W USA stosuje się dobre rozwiązania. Skrzyżowanie z wyspą z samymi znakami A-7.
taik napisał(a): Przepis wyklucza tym samym sposobność ustawienia samodzielnie znaku [C-12], ponieważ nie powołuje takiej możliwości - a trzeba zaznaczyć, iż przepis ma charakter dyspozycji, nie zalecenia - i uprawnia do wyboru jednej z dwóch możliwości oznakowania skrzyżowania z ruchem okrężnym.
Znowu niepoprawny wniosek. Przepis mówi o wyznaczaniu tras z pierwszeństwem. Także zastosowanie samego znaku C-12 jest poza zakresem wspomnianego przepisu.
Maxwell
 
Posty: 88
Dołączył(a): wtorek 13 listopada 2012, 22:45

Re: rondo-pytanie

Postprzez szerszon » sobota 03 maja 2014, 08:57

Teraz to już jedziesz po bandzie. Możesz mieć więcej niż jeden kierunek jazdy? Znaczy że np. twoje prawa ręka porusza się w jednym kierunku, a lewa w innym. Z głową może być już problem...

Tak. Mogę mieć więcej niż jeden kierunek jazdy. Nie pisałem ,że realizuje zmiany kierunku jazdy w jednym czasie i w jednym miejscu. Zbliżając sie do skrzyżowania zgodnie z dyspozycja znaku F-10 ( powołuje sie na przykład z Piastowa) mogę pojechać w prawo,prosto, w lewo lub zawrócić na tym skrzyżowaniu..
Usiłujesz złapać mnie za słówka, ale ,przykro mi, nie wychodzi ci to. :D
Poproszę o stosowne źródło, tych rewelacji.

PoRD.
Już ci podawałem odpowiednie przepisy, gdzie jest mowa o kierunku ruchu, a w innych o kierunku jazdy. Podawałem ci linki do miejsc, gdzie kierunek jazdy według znaku F-10 był na wprost, a według tabliczki T-18 występowała zmiana kierunku ruchu.
Ile razy mam jeszcze powtórzyć, abys w końcu zechciał zajrzeć ?

To jeszcze bądź łaskaw napisać dlaczego.

Jak wyżej. Na podstawie PoRD. Dyspozycja znaku F-10 nie kończy sie w momencie wjazdu na skrzyżowanie..

. Gdyby było napisane : Znak C-12 stosuje się wyłącznie ze znakiem A-7, wtedy zgodziłbym się.

Nie masz wyjścia. W pkt 4.2.12 jest napisane wyraźnie, że C-12 stosuje sie łącznie z A-7. Nie napisali o innych możliwościach stosowania C-12.
szerszon
 
Posty: 16316
Dołączył(a): sobota 11 lipca 2009, 15:03

Re: rondo-pytanie

Postprzez taik » sobota 03 maja 2014, 15:50

Maxwell napisał(a):Taik ,wyciągasz zbyt daleko idące wnioski. Gdyby było napisane : Znak C-12 stosuje się wyłącznie ze znakiem A-7, wtedy zgodziłbym się.

To, co proponujesz, mija się sensem zapisu rozporządzenia.
Ilekroć w tekście napisane jest: "umieszcza się", "stosuje się", należy to odczytywać jako: "należy umieszczać", "należy stosować".

Natomiast jeżeli dopuszcza się jakieś rozwiązanie, a tym samym nie jest ono obligatoryjne, stosuje się pojęcia w formie: "może być umieszczany", "może być stosowany", "zaleca się", "dopuszcza się".
Maxwell napisał(a):Istotny jest tu fakt, że w rozporządzeniu każde skrzyżowanie z wyspą jest nazywane skrzyżowaniem z ruchem okrężnym - również takie ze znakami D-1+A-7.

Właśnie, właśnie - jest to istotny fakt.
Czy jest to dzieło przypadku, a może pomyłka?
Maxwell napisał(a):Staje się zrozumiałe, czemu skrzyżowanie z rysunku 8.5.4 jest właśnie tak nazywane. Jest też oczywiste, że nie powinno być oznakowane znakami C-12, gdyż to skrzyżowanie nie spełnia definicji C-12.

Ja bym powiedział, że z tego przykładu można wyciągnąć zgoła odmienny wniosek: skrzyżowanie wypełnia definicję oznakowania [A-7]+[C-12], ponieważ zostało tak oznakowane przez twórców rozporządzenia.
Jeżeli zaczniemy czytać rozporządzenie tak, jak to proponujesz, to możemy podważyć wszystko, co jest tam zawarte.
Maxwell napisał(a):W USA stosuje się dobre rozwiązania. Skrzyżowanie z wyspą z samymi znakami

Tu jest Polska i obowiązują nas polskie akty prawne.
Avatar użytkownika
taik
 
Posty: 807
Dołączył(a): poniedziałek 09 września 2013, 13:36

Re: rondo-pytanie

Postprzez LeszkoII » sobota 03 maja 2014, 17:53

Maxwell napisał(a):
szerszon napisał(a):A C-12 pokazuje kierunek jazdy ?

Zazwyczaj pokazuje kierunek jazdy, czasami kierunek chodu.
§ 36.2 wspomina o tym..
Jako że mamy tutaj eksperta od "chodu" kolumn pieszych, zadam ekspertowi pytanie. Czy dowódca kolumny (będący w chodzie okrężnym :) ) ma obowiązek zawczasu i wyraźnie zasygnalizować zmianę kierunku chodu? Jeśli tak, proszę o podstawę prawną. A drugie pytanie bardziej osobiste: czy ekspert widział kiedyś kolumnę pieszych i czy wie, że kierownik tejże kolumny może być jednocześnie kierującym ruchem (wydawać polecenia i sygnały)?
"Specjalista to ktoś, kto wie wszystko o czymś i nie wie nic o czymkolwiek innym. W miarę postępów specjalizacji, to w końcu specjalista będzie to ktoś taki, kto wie wszystko o niczym i nie wie niczego o wszystkim" - śp. Józef Kossecki
Avatar użytkownika
LeszkoII
 
Posty: 7756
Dołączył(a): niedziela 07 października 2012, 13:53

Re: rondo-pytanie

Postprzez sankila » sobota 03 maja 2014, 20:00

taik napisał(a): nie: tylko techniczne warunki stawiania znaków, a: techniczne warunki stawiania znaków.Trywializacja zacytowanych przepisów jest chyba niezasadna.
Nie trywializuję, tylko podkreślam, że jest to rozporządzenie wtórne do 170, w którym C12 występuje jako samodzielny znak nakazu. Innymi słowy, "jest w ofercie, ale 220 na razie z niej nie korzysta".

220 używa tych trzech pojęć, tzn. "skrzyżowanie o ruchu okrężnym", "skrzyżowanie z ruchem okrężnym" i "skrzyżowanie z ruchem wokół wyspy", synonimicznie, [...]

Treść przepisu wskazuje na wymóg stosowania na skrzyżowaniach z ruchem okrężnym zestawienia znaków lub też, co stwierdza dalsza część przepisu, dopuszcza możliwość zachowania pierwszeństwa na jednym kierunku
No to wymóg czy możliwość? Muszę czy nie muszę - bo się pogubiłam?

Dokument legislacyjny, to nie literatura piękna, żeby się synonimami bawić. Znaczenie mają i użyte wyrazy, i ich szyk, i konstrukcja zdania - tu kazdy spójnik i zaimek może zmienić sens zdania ("o" opisuje cechę, spójnik "z" - nadaje zależność). Skrzyżowanie o ruchu okrężnym, to każde, gdzie pojazdy jadą dookoła wyspy. Skrzyżowanie z ruchem okrężnym to takie skrzyżowanie, gdzie pojazdy jadą dookoła wyspy, ponieważ mają znak "ruch okrężny" C14.

Wracając do wymogu... kłania się konstrukcja zdań podrzędnie złożonych, okolicznikowych miejsca i sposobu ...
"pierwszeństwo daje się kierującym znajdującym się na skrzyżowaniu przed kierującymi wjeżdżającymi na skrzyżowanie" - zdanie nadrzędne
- gdzie? na skrzyżowaniach z ruchem okrężnym wokół placu lub wyspy (okolicznik miejsca)
- jak, w jaki sposób? poprzez zastosowanie znaków ... (okolicznik sposobu)
Gdyby chodziło o wymóg, to zastosowano by konstrukcję równorzędną: pierwszeństwo I znaki.

220 wyodrębnia 2 rodzaje skrzyżowań dróg z pierwszeństwem przejazdu:
- inne niż z ruchem okrężnym (zostawić pierwszeństwo jednej z dróg)
- z ruchem okrężnym (C12 i dać pierwszeństwo jadącym, dodając A7)
"Dalsza cześć przepisu" mówi, jakie warunki muszą być spełnione, żeby skrzyżowanie z ruchem wokół wyspy nie musiało być "skrzyżowaniem z ruchem okrężnym" (tu: szerokie wloty).
rozporządzenie 170 podaje definicje [...] z których to ciężko jest doszukiwać się specyfiki pokonywania tak oznakowanych skrzyżowań
Wynika ona z opisu C12: Użycie strony zwrotnej "się odbywa" wskazuje ruch jako "podmiot i wykonawcę" polecenia. A zatem to kierunek ruchu (na drodze) ma przebiegać wokół wyspy/placu, w odróżnieniu od pozostałym znaków nakazu (C1-C10), które nakazują kierującym poruszać się we wskazanym kierunku.

W uproszczeniu: jazdę wokół wyspy/placu można wymusić na dwa sposoby: kazać skręcać drodze (C12) lub kazać skręcać kierowcom (C1-C10) :wink:

Przepisy naprawdę nie są skomplikowane, byleby je czytać dokładnie: jak doczytasz, że "znaki [C1-C12] umieszcza się [...] nie dalej niż 25 m od krawędzi jezdni drogi poprzecznej", to nikt Ci kitu nie wciśnie, że na skrzyżowaniu nie ma dróg.
To jest głos w dyskusji a nie: "zaśmiecanie forum, wprowadzanie bałaganu, kłótnia, prowokacja".
Avatar użytkownika
sankila
 
Posty: 2378
Dołączył(a): środa 25 lutego 2009, 01:56
Lokalizacja: Wrocław

Re: rondo-pytanie

Postprzez dylek » sobota 03 maja 2014, 20:46

sankila napisał(a):W uproszczeniu: jazdę wokół wyspy/placu można wymusić na dwa sposoby: kazać skręcać drodze (C12) lub kazać skręcać kierowcom (C1-C10) :wink:

Znak C-12 każe skręcać drodze.... tego jeszcze nie było tutaj :D
Gratuluję kreatywności - myślałem, że już wszystko zostało po wielokroć o rondach powiedziane, a tu taka niespodzianka...szacun :mrgreen:

sankila napisał(a):Przepisy naprawdę nie są skomplikowane, byleby je czytać dokładnie: jak doczytasz, że "znaki [C1-C12] umieszcza się [...] nie dalej niż 25 m od krawędzi jezdni drogi poprzecznej", to nikt Ci kitu nie wciśnie, że na skrzyżowaniu nie ma dróg.


"byleby je czytać dokładnie"

Obrazek
Pozdrawiam z prawego fotela "eLki" :D
Avatar użytkownika
dylek
Moderator
 
Posty: 4648
Dołączył(a): czwartek 01 marca 2007, 22:39
Lokalizacja: Lublin

Re: rondo-pytanie

Postprzez kg1956 » sobota 03 maja 2014, 21:40

Podlinkuj proszę skrzyżowanie z ruchem dookoła wyspy bez C12.
kg1956
 
Posty: 2237
Dołączył(a): wtorek 23 marca 2010, 10:18
Lokalizacja: Poznań

Re: rondo-pytanie

Postprzez sankila » sobota 03 maja 2014, 23:31

dylek napisał(a):"byleby je czytać dokładnie"

Obrazek


Powiedziałam: czytać dokładnie PRZEPISY, a nie tylko podpisy pod obrazkiem!

Obrazek
To jest głos w dyskusji a nie: "zaśmiecanie forum, wprowadzanie bałaganu, kłótnia, prowokacja".
Avatar użytkownika
sankila
 
Posty: 2378
Dołączył(a): środa 25 lutego 2009, 01:56
Lokalizacja: Wrocław

Re: rondo-pytanie

Postprzez taik » sobota 03 maja 2014, 23:37

sankila napisał(a):Nie trywializuję, tylko podkreślam, że jest to rozporządzenie wtórne do 170, w którym C12 występuje jako samodzielny znak nakazu. Innymi słowy, "jest w ofercie, ale 220 na razie z niej nie korzysta".

Dokładnie tak, nie korzysta z samodzielnego znaku [C-12].
To podobnie jak znak [A-30], który również sam nie może być ustawiony, tylko stosuje się go łącznie z odpowiednią tabliczką.
sankila napisał(a):Skrzyżowanie o ruchu okrężnym, to każde, gdzie pojazdy jadą dookoła wyspy.
Skrzyżowanie z ruchem okrężnym to takie skrzyżowanie, gdzie pojazdy jadą dookoła wyspy, ponieważ mają znak "ruch okrężny" C14.

Skąd zatem takie rozróżnienie, szczególnie pytam w obliczu pogrubionej części.

Co więcej, to co piszesz kłóci się z pkt. 2.2.9 Z-1 220.
Mamy tam definicję znaku [A-8] „skrzyżowanie o ruchu okrężnym”, który stosuje się przed skrzyżowaniami, które to są oznakowane znakami [C-12] - skrzyżowanie z ruchem okrężnym.
Dlaczego zatem znak ostrzega o skrzyżowaniu o ruchu okrężnym, skoro mamy do czynienia ze skrzyżowaniem z ruchem okrężnym, czyżby błąd podpisu?

A na koniec jeszcze jedna sprawa, która również wymaga wyjaśnienia.
Pkt. 4.2.12. Z-1 220
"Nie umieszcza się znaku [C-12] przed takimi skrzyżowaniami z ruchem dookoła wyspy, przez które przebiega dodatkowo odcinek jezdni przecinający wyspę centralną, lub w przypadkach kiedy jednej z dróg przyznano pierwszeństwo."

Skrzyżowanie, gdzie pojazdy jadą dookoła wyspy, bez nakazu [C-12], to skrzyżowanie - jak napisałaś - o ruchu okrężnym.
Dlaczego zatem prawodawca określił takie skrzyżowanie jako skrzyżowanie z ruchem dookoła wyspy.
Przypominam: "kazdy spójnik i zaimek może zmienić sens zdania ("o" opisuje cechę, spójnik "z" - nadaje zależność)"
sankila napisał(a):Wynika ona z opisu C12: Użycie strony zwrotnej "się odbywa" wskazuje ruch jako "podmiot i wykonawcę" polecenia. A zatem to kierunek ruchu (na drodze) ma przebiegać wokół wyspy/placu, w odróżnieniu od pozostałym znaków nakazu (C1-C10), które nakazują kierującym poruszać się we wskazanym kierunku.

Pojęcie "odbywa się" oznacza "ma miejsce"/"dzieje się" i nic ponad to nie można wywnioskować.
Jest wiele miejsc użycia powyższego sformułowania i nie pociąga to zasobną tak daleko idących interpretacji:
Z-1 220: pkt. 2.2.20 Uwaga na zwierzęta, pkt. 3.2.33 Stój - kontrola celna, pkt. 4.2.13 Droga dla rowerów, pkt. 5.2.3 Droga jednokierunkowa, pkt. 5.2.11 Początek pasa ruchu dla autobusów, pkt. 5.2.13.2 Początek pasa ruchu, pkt. 5.2.46 Strefa zamieszkania, pkt. 6.3.3.6 Drogowskaz do obiektów użyteczności publicznej, pkt. 7.2.8 Wskazanie objazdu, pkt. 7.2.15 Niesymetryczny podział jezdni dla przeciwnych kierunków ruchu.

No i ruch pojazdów odbywa się - pojazdy jadą dookoła wyspy - ale co z tego wynika, jak to się ma do zmiany kierunku jazdy na skrzyżowaniu - ustawa zupełnie milczy na ten temat, znaczy to, iż funkcjonują zasady jak dla skrzyżowań z ruchem dookoła wyspy bez [C-12] - skrzyżowań o ruchu okrężnym (użyję sformułowania przypisanego przez Ciebie).
Sankila, sam mam poważne wątpliwości, dlatego pytam, ponieważ trudno mi jest znaleźć punkt zaczepienia.
sankila napisał(a):Przepisy naprawdę nie są skomplikowane, byleby je czytać dokładnie: jak doczytasz, że "znaki [C1-C12] umieszcza się [...] nie dalej niż 25 m od krawędzi jezdni drogi poprzecznej", to nikt Ci kitu nie wciśnie, że na skrzyżowaniu nie ma dróg.

Wywołujesz niepotrzebną dyskusję.
Ostatnio zmieniony sobota 03 maja 2014, 23:57 przez taik, łącznie zmieniany 1 raz
Avatar użytkownika
taik
 
Posty: 807
Dołączył(a): poniedziałek 09 września 2013, 13:36

Re: rondo-pytanie

Postprzez dylek » sobota 03 maja 2014, 23:55

sankila napisał(a):Powiedziałam: czytać dokładnie PRZEPISY, a nie tylko podpisy pod obrazkiem!


To ja jeszcze dodam do kompletu: Czytać ze zrozumieniem.

Nie chce mi się ci teraz tłumaczyć, że C-9 czy C-10 można spokojnie umieścić w odległościach dużo większych niż 25m od krawędzi drogi poprzecznej, ba - nawet bez drogi poprzecznej, choć zapis, który wkleiłaś temu by przeczył.

Wystarczy, że napiszę, że wkleiłem nie ogólny zapis grupujący pewne znaki, a szczegółowy dotyczący konkretnego znaku.
Twoją rolą jest teraz zrozumieć dlaczego do C-12 uściślono zapis.
Może pomoże ci rozważenie sytuacji czy pojazd dojeżdżający do ronda i chcący na nim zawrócić :
1. wykonuje manewr na powierzchni skrzyżowania ?
2. jedzie na skrzyżowaniu drogą, którą dojechał, po czym skręca w lewo na drogę poprzeczną, by znów skręcić w lewo z drogi poprzecznej i zjechać na pierwotną drogę ?
3. wjeżdżając na rondo wjeżdża na oddzielną zapętloną drogę i jadąc nią dojeżdża z powrotem do pierwotnej drogi ?
Powodzenia w rozważaniach...tych rozumnych i tych mniej...
Najgorzej nie rozważać wcale ;)
Pozdrawiam z prawego fotela "eLki" :D
Avatar użytkownika
dylek
Moderator
 
Posty: 4648
Dołączył(a): czwartek 01 marca 2007, 22:39
Lokalizacja: Lublin

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Sytuacje na drodze

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 50 gości