Znak B-36 zakaz zatrzymywania się a rzeczywistość

Tu możecie podzielić się uwagami lub wątpliwościami związanymi z poruszaniem się na drogach

Moderatorzy: dylek, ella, klebek

Re: Znak B-36 zakaz zatrzymywania się a rzeczywistość

Postprzez LeszkoII » środa 29 stycznia 2014, 18:59

taik napisał(a):Leszko, popełniasz fundamentalny błąd w swoich założeniach, na których obierasz dalsze - właściwe już - wnioski.
Nie wymyślam sobie tych - jak określiłeś - "założeń". "One" są realne, bo wynikają z paragrafu 2.1. Zgodzisz się, że znaki umieszczone po lewej stronie jezdni dwukierunkowej, stanowią niewielki procent w stosunku do tych umieszczanych po prawej. Za ten stan rzeczy odpowiadają wyjątki(jest ich niewiele, może kilka) dopuszczające lub wręcz narzucające lewostronną pozycję znaku. Nie mniej jednak te umieszczone po lewej stronie dotyczą kierujących, którzy je widzą a jeśli znaku po lewej stronie nie ma, to nie ma też informacji i należytej reakcji na nią.
taik napisał(a):Zakładasz, że jazda na części drogi w kierunku przeciwnym - po lewej stronie - jest sytuacją podstawową, do której należy dostosować oznakowanie na drodze.
Nie jest istotne to, czy poruszam się chwilowo lewą stroną, bo i tak generalnie obowiązują mnie znaki według klucza par. 2.1. oraz "wyjątki szczególne". Wyobraź sobie, że wyprzedzasz wysoki pojazd w miejscu niedozwolonym, bo znak po prawej stronie został zasłonięty. Oczywiście to trochę inny przykład ... no ale zajmując przez chwilę "lewą połówkę" wciąż obowiązują Ciebie znaki dla Twojego kierunku ruchu a nie dla ruchu przeciwnego, w dodatku niezauważalne nawet przy idealnej widoczności.
Skąd Ty wyciągasz wnioski? Kto i gdzie tak napisał, że będąc "wyjątkowo" na części jezdni przeznaczonej dla ruchu przeciwnego, obowiązują Cię znaki umieszczone "rewersem" - nie ważne czy po prawej czy po lewej stronie patrząc z tej "przewrotnej perspektywy". Jak w ogóle można coś takiego napisać - dziwię się.
taik napisał(a):A przypominam, i powtórzę raz jeszcze, postój po lewej stronie drogi jest manewrem WYJĄTKOWO dopuszczonym i to pod pewnymi warunkami.
Tak dopuszczonym, ale owe "pewne warunki" nie mają nic wspólnego ze znakami drogowymi(poza D-42/43). Ja bym nie nazwał parkowania po lewej stronie "manewrem WYJĄTKOWYM", bo ulic o uspokojonym ruchu dwukierunkowym jest bardzo dużo, w każdym mieście.
taik napisał(a):Nie jest regułą, jada pojazdu po lewej stronie drogi, stąd brak obowiązku stosowania znaków [B-35]/[B-36] z widoczną stroną tarczy również przeciwnie do kierunku ruchu po danej stronie drogi, której znak dotyczy.
Nie mówimy o jeździe lewą stroną, tylko o dopuszczalnym parkowaniu oraz o zakazie parkowania. A nawet gdyby ktoś jechał po lewej części, to obowiązują go znaki z prawej strony, powtórzone z lewej(j. 1-kierunk.) oraz umieszczone z lewej z innych powodów (B-36). Nigdzie w przepisach nie znajdziesz, że ma obowiązywać znak, którego nie ma(jest zasłonięty, przekreślony wstążką, przekręcony o 90 stopni, wyblakły, zamalowany na czarno sprayem, odwrócony o 180).
taik napisał(a):Takie oznakowanie (znak dwustronny) jest dopuszczone na drogach dwukierunkowych, w celu ułatwienia orientacji kierowcom zamierzającym podjechać do lewej krawędzi jezdni. O powyższym mówi, cytowany przeze mnie, przepis pkt. 3.2.36 220 Z-1.
Taki znak(dwustronny) w niczym nie pomaga, już pisałem. Kierujący widzi znak, to się do niego zastosuje a jak nie widzi bo go nie ma, to też nie ma do czego się zastosować. To tak jakbyś chciał powiedzieć, że B-20 ułatwia zatrzymanie się. Niech będzie... Nie przeceniałbym tego drugorzędnego zapisu, coś napisali, nabzdurali a par. 2.1. z "170" jaki był, taki jest.
taik napisał(a):Jego treść i forma (powyższego przepisu) narzuca w sposób jednoznaczny interpretację, która pokrywa się z wykładnią przyjmowaną przez sądy w Polsce, a co do której stoisz w opozycji.
Ja swoja wykładnię opieram na silniejszym przepisie a nie na wytycznych umieszczania dwustronnych znaków. Żeby wyrokować w sprawie kierujących tylko na podstawie "220" - straszne!
taik napisał(a):Nie można odmiennie traktować pojazdów, które dojeżdżają do miejsca ewentualnego postoju z dwóch stron drogi.
Niestety to już pozostawiam zarządcom dróg. Wiadomo bieda.
taik napisał(a):Zakaz wyrażony znakiem [B-35]/[B-36] obowiązuje po stronie ustawienia znaku, a to, że kierowca może wyjątkowo oraz warunkowo podjechać na lewą stronę, nie czyni z tego faktu sytuacji wyjściowej do rozważań. Jest to wyjątek!
A po której stronie znajduje się słupek znaku o "odwróconej tarczy". Nazwij ją - prawa, lewa? Jak powinien wyglądać znak ustawiony po lewej stronie a jak po prawej stronie jezdni.
"Specjalista to ktoś, kto wie wszystko o czymś i nie wie nic o czymkolwiek innym. W miarę postępów specjalizacji, to w końcu specjalista będzie to ktoś taki, kto wie wszystko o niczym i nie wie niczego o wszystkim" - śp. Józef Kossecki
Avatar użytkownika
LeszkoII
 
Posty: 7756
Dołączył(a): niedziela 07 października 2012, 13:53

Re: Znak B-36 zakaz zatrzymywania się a rzeczywistość

Postprzez szerszon » środa 29 stycznia 2014, 21:48

Zgodzisz się, że znaki umieszczone po lewej stronie jezdni dwukierunkowej

tak wtrącę..dlaczego zakładasz,ze dwukierunkowej ?
czy tak jest napisane przy B-35/36 ? paragraf 28 ?
Kierujący widzi znak, to się do niego zastosuje a jak nie widzi bo go nie ma,

jeśli nie widzi, poniewaz dla niego nie było potrzeby stawiać, a zakaz wynika z przepisów ogólnych.
Ciekawy jestem jak udowadnia sie "małe natężenie ruchu"
szerszon
 
Posty: 16316
Dołączył(a): sobota 11 lipca 2009, 15:03

Re: Znak B-36 zakaz zatrzymywania się a rzeczywistość

Postprzez LeszkoII » środa 29 stycznia 2014, 23:09

szerszon napisał(a):tak wtrącę..dlaczego zakładasz,ze dwukierunkowej ?
czy tak jest napisane przy B-35/36 ? paragraf 28 ?
To taka dygresja była :) Na jednokierunkowej znaków po lewej jest więcej niż na 2-kierunkowej po lewej, ale i tak stanowią "mniejszość".
szerszon napisał(a):jeśli nie widzi, poniewaz dla niego nie było potrzeby stawiać, a zakaz wynika z przepisów ogólnych.
Widzi albo nie, innych opcji nie przewidziałem :D
szerszon napisał(a):Ciekawy jestem jak udowadnia sie "małe natężenie ruchu"
Też się zastanawiam. Przy "dużym", ciąg pojazdów omijających zaparkowany na jezdni pojazd powodowałoby utrudnienie w ruchu (korki z tyłu przeszkody) lub problemy z wymijaniem (korki z przodu). Przy "małym" omijanie pojazdu nie jest utrudnieniem ruchu. Możliwe, że w grę wchodzi max. dop. prędkość, klasa drogi i średnia ilość pojazdów w jednostce czasu.... ktoś to zapewne mierzy raz na.... :hmm:

------
Jeszcze podam przepis z KW.
Artykuł 6

1. Znaki powinny być tak umieszczone, ażeby kierujący, dla których są one przeznaczone, mogli je łatwo i w porę rozpoznać. Zwykle należy je umieszczać po stronie drogi odpowiadającej kierunkowi ruchu; mogą być one jednak umieszczone lub powtórzone ponad jezdnią. Każdy znak umieszczony po stronie drogi odpowiadającej kierunkowi ruchu powinien być powtórzony nad jezdnią lub po drugiej stronie jezdni, jeżeli warunki miejscowe są tego rodzaju, że znaki mogłyby nie zostać w porę spostrzeżone przez kierujących, dla których są przeznaczone.

2. Ważność każdego znaku dla tych kierujących, dla których jest on przeznaczony, rozciąga się na całą szerokość jezdni otwartej dla ruchu. Ważność znaku może być jednak stosowana tylko do jednego lub kilku pasów ruchu, odgraniczonych podłużnymi oznaczeniami na jezdni.
"Specjalista to ktoś, kto wie wszystko o czymś i nie wie nic o czymkolwiek innym. W miarę postępów specjalizacji, to w końcu specjalista będzie to ktoś taki, kto wie wszystko o niczym i nie wie niczego o wszystkim" - śp. Józef Kossecki
Avatar użytkownika
LeszkoII
 
Posty: 7756
Dołączył(a): niedziela 07 października 2012, 13:53

Re: Znak B-36 zakaz zatrzymywania się a rzeczywistość

Postprzez szerszon » środa 29 stycznia 2014, 23:32

Widzi albo nie, innych opcji nie przewidziałem

nie zrozumielismy się.Nie ma znaku, fizycznie, a to nie musi oznaczac ,że nie ma zakazu, który wynika z przepisów ogólnych
szerszon
 
Posty: 16316
Dołączył(a): sobota 11 lipca 2009, 15:03

Re: Znak B-36 zakaz zatrzymywania się a rzeczywistość

Postprzez LeszkoII » czwartek 30 stycznia 2014, 08:41

szerszon napisał(a):nie zrozumielismy się.Nie ma znaku, fizycznie, a to nie musi oznaczac ,że nie ma zakazu, który wynika z przepisów ogólnych
no właśnie; i później trzeba improwizować czym jest mały/duży/średni ruch na drodze i czy natężenie obowiązuje w chwili zatrzymania pojazdu czy również za 2 godziny, jak będę 2 km od tego miejsca?

Ten warunek - dopuszczający zatrzymanie przy małym ruchu - dotyczy tylko jezdni. A zatem równie dobrze mogłoby go nie być, bo przecież zabrania się zatrzymania, które powoduje utrudnienie w ruchu.

"Czym jest mały ruch?" to podobne pytanie do tego "czym jest utrudnienie ruchu?".
Ostatnio zmieniony czwartek 30 stycznia 2014, 12:16 przez LeszkoII, łącznie zmieniany 1 raz
"Specjalista to ktoś, kto wie wszystko o czymś i nie wie nic o czymkolwiek innym. W miarę postępów specjalizacji, to w końcu specjalista będzie to ktoś taki, kto wie wszystko o niczym i nie wie niczego o wszystkim" - śp. Józef Kossecki
Avatar użytkownika
LeszkoII
 
Posty: 7756
Dołączył(a): niedziela 07 października 2012, 13:53

Re: Znak B-36 zakaz zatrzymywania się a rzeczywistość

Postprzez szerszon » czwartek 30 stycznia 2014, 08:50

Wynika z tego, że ustawodawca rozpędził sie za bardzo pozwalając parkowac po lewej stronie na jezdni dwukierunkowej.
Zaparkować to pół biedy, weź wyjedź , jeśli sie stoi wśród innych pojazdów równolegle.
Z drugiej strony B-36 powinien być znakiem dwustronnym. Inaczej w wielu przypadkach traci sens, skoro mogę zaparkować"pod prąd" i "przecież znak mnie nie dotyczy"
szerszon
 
Posty: 16316
Dołączył(a): sobota 11 lipca 2009, 15:03

Re: Znak B-36 zakaz zatrzymywania się a rzeczywistość

Postprzez LeszkoII » czwartek 30 stycznia 2014, 12:47

Jak te sprawy powinno się rozwiązać? http://goo.gl/maps/fyA7E
"Specjalista to ktoś, kto wie wszystko o czymś i nie wie nic o czymkolwiek innym. W miarę postępów specjalizacji, to w końcu specjalista będzie to ktoś taki, kto wie wszystko o niczym i nie wie niczego o wszystkim" - śp. Józef Kossecki
Avatar użytkownika
LeszkoII
 
Posty: 7756
Dołączył(a): niedziela 07 października 2012, 13:53

Re: Znak B-36 zakaz zatrzymywania się a rzeczywistość

Postprzez taik » czwartek 30 stycznia 2014, 17:53

LeszkoII napisał(a):Nie jest istotne to, czy poruszam się chwilowo lewą stroną, bo i tak generalnie obowiązują mnie znaki według klucza par. 2.1. oraz "wyjątki szczególne". Wyobraź sobie, że wyprzedzasz wysoki pojazd w miejscu niedozwolonym, bo znak po prawej stronie został zasłonięty. Oczywiście to trochę inny przykład ... no ale zajmując przez chwilę "lewą połówkę" wciąż obowiązują Ciebie znaki dla Twojego kierunku ruchu a nie dla ruchu przeciwnego, w dodatku niezauważalne nawet przy idealnej widoczności.

Nigdy nie twierdziłem, że jest inaczej.
Mówiłem Ci o tym w przypadku znaku [B-33], podobnie jest ze znakiem [B-25], na który się powołujesz.
Znaki zakazu obowiązują na drodze - odcinku drogi między skrzyżowaniami, na której są umieszczone - czytaj: dla wszystkich stron drogi. Wyjątkiem są znaki zakazu określone w przepisach szczególnych, o czym mówi §15.1. 170.

Takim wyjątkiem jest właśnie znak [B-35] i [B-36] dotyczy tej strony drogi, po której znak się znajduje, o czym mówi przepis szczególny.

Nie można powyższego - gdzie znak zakazu obowiązuje/jakiej strony drogi dotyczy - mylić z tym, jak powinien być umieszczany znak zakazu, ponieważ tę kwestię regulują inne przepisy. Uczciwie wyjaśnienie istoty problemu nakazuje rozdzielić te dwa zagadnienia.
Mam wrażenie, że nie do końca separujesz te dwie sprawy; niepotrzebnie je ze sobą spajasz. :D
PS - antycypując z góry zarzut - podkreślam: gdzie obowiązuje, a nie kogo dotyczy.
LeszkoII napisał(a):Ja bym nie nazwał parkowania po lewej stronie "manewrem WYJĄTKOWYM", bo ulic o uspokojonym ruchu dwukierunkowym jest bardzo dużo, w każdym mieście.

Nazywam to tak, jak określił to ustawodawca - z wyjątkiem (...).
LeszkoII napisał(a):A nawet gdyby ktoś jechał po lewej części, to obowiązują go znaki z prawej strony, powtórzone z lewej(j. 1-kierunk.) oraz umieszczone z lewej z innych powodów (B-36).

LeszkoII napisał(a):Taki znak(dwustronny) w niczym nie pomaga, już pisałem. Kierujący widzi znak, to się do niego zastosuje a jak nie widzi bo go nie ma, to też nie ma do czego się zastosować. To tak jakbyś chciał powiedzieć, że B-20 ułatwia zatrzymanie się. Niech będzie... Nie przeceniałbym tego drugorzędnego zapisu, coś napisali, nabzdurali a par. 2.1. z "170" jaki był, taki jest.

No, i dotarliśmy do sedna sprawy.

Treść §2.1 170 jest następująca:
§ 2. 1 (...) Znak drogowy umieszczony po lewej stronie jezdni lub pasów ruchu stanowi powtórzenie znaku umieszczonego po prawej stronie, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej.

Treść, jak to określiłeś, "drugorzędnego" przepisu pkt. 3.2.36 220 Z-1 daje jedyną dyspozycję do umieszczania samodzielnie znaków [B-35]/[B-36] po lewej stronie jezdni - i to tylko, jako znaki dwustronne.

Zechciej teraz wskazać treść przepisu szczególnego, uprawniającego do umieszczenia samodzielnie znaku [B-35]/[B-36] w innym miejscu, niż po prawej stronie, dla jezdni dwukierunkowej.
LeszkoII napisał(a):Ja swoja wykładnię opieram na silniejszym przepisie a nie na wytycznych umieszczania dwustronnych znaków. Żeby wyrokować w sprawie kierujących tylko na podstawie "220" - straszne!

Proszę o podanie podstawy, jw.

--------------------
Leszko, apeluję o zrozumienie!
Naprawdę, stoisz po złej stronie barykady. :D
Avatar użytkownika
taik
 
Posty: 807
Dołączył(a): poniedziałek 09 września 2013, 13:36

Re: Znak B-36 zakaz zatrzymywania się a rzeczywistość

Postprzez szerszon » czwartek 30 stycznia 2014, 18:21

Zechciej teraz wskazać treść przepisu szczególnego, uprawniającego do umieszczenia samodzielnie znaku [B-35]/[B-36] w innym miejscu, niż po prawej stronie, dla jezdni dwukierunkowej.
Czy czasem teraz Ty się nie rozpędziłeś ? Przy B-35/36 nic nie napisali czy jednokierunkowa albo dwukierunkowa...
Nie widzę przeciwwskazań umieszczenia znaku po lewej.
szerszon
 
Posty: 16316
Dołączył(a): sobota 11 lipca 2009, 15:03

Re: Znak B-36 zakaz zatrzymywania się a rzeczywistość

Postprzez taik » czwartek 30 stycznia 2014, 21:45

szerszon napisał(a):Przy B-35/36 nic nie napisali czy jednokierunkowa albo dwukierunkowa...

Próżno szukać tego podziału w 170.

Taki podział występuje w punkcie 1.5.1 220 Z-1.

Znaki (w tym zakazu) umieszcza się po lewej stronie jezdni:
- samodzielnie - jeżeli dopuszczają to przepisy rozporządzenia w sprawie znaków i sygnałów drogowych,
- jako powtórzenie znaków umieszczonych po prawej stronie na drogach dwujezdniowych, oraz
- na drodze jednokierunkowej.

Na drodze dwukierunkowej umieszczenie znaku po lewej stronie jezdni wymaga dyspozycji przepisu szczególnego, o czym mówi również, cytowana w poście wyżej, treść §2.1 170.
szerszon napisał(a):Nie widzę przeciwwskazań umieszczenia znaku po lewej.

Ja natomiast, nie widzę wskazań umieszczenia samodzielnie znaku po lewej stronie jezdni, innego niż znak dwustronny, o czym mówi pkt. 3.2.36 220 Z-1.
Avatar użytkownika
taik
 
Posty: 807
Dołączył(a): poniedziałek 09 września 2013, 13:36

Re: Znak B-36 zakaz zatrzymywania się a rzeczywistość

Postprzez LeszkoII » czwartek 30 stycznia 2014, 23:04

taik napisał(a):Nie można powyższego - gdzie znak zakazu obowiązuje/jakiej strony drogi dotyczy - mylić z tym, jak powinien być umieszczany znak zakazu, ponieważ tę kwestię regulują inne przepisy. Uczciwie wyjaśnienie istoty problemu nakazuje rozdzielić te dwa zagadnienia.
Mam wrażenie, że nie do końca separujesz te dwie sprawy; niepotrzebnie je ze sobą spajasz.
PS - antycypując z góry zarzut - podkreślam: gdzie obowiązuje, a nie kogo dotyczy.

Nie wiem po co mieszasz w temat przepisy z "220" - "jak powinien być umieszczany znak", ale skoro chcesz... Twoja wola.
O założeniu czytelności oznakowania mówi Art. 7.3. - bardziej ogólnej cechy(atrybutu) dla znaków nie znajdziesz (nawet w KW analogiczny przepis brzmi bardziej szczegółowo).

Oczywiście mogę zejść na piętro "220".
taik napisał(a):Treść, jak to określiłeś, "drugorzędnego" przepisu pkt. 3.2.36 220 Z-1 daje jedyną dyspozycję do umieszczania samodzielnie znaków [B-35]/[B-36] po lewej stronie jezdni - i to tylko, jako znaki dwustronne.
Słucham? Jak to tylko "znaki dwustronne"? W "220" masz dyspozycje odnośnie warunków umieszczania znaków, więc nie dziwne, że w "170" ich nie ma.

Poza tym trochę się rozpędziłeś z "jedyną dyspozycję". B-36 równie dobrze może być umieszczony po lewej stronie jezdni jako powtórzenie znaku po prawej. To czy jest powtórzenie czy nie, wynika z dyspozycji znaku B-36 + znajomości podstawowych pojęć 'ustawowych'.
taik napisał(a):Zechciej teraz wskazać treść przepisu szczególnego, uprawniającego do umieszczenia samodzielnie znaku [B-35]/[B-36] w innym miejscu, niż po prawej stronie, dla jezdni dwukierunkowej.
Okej.
Znak należy umieszczać po tej stronie drogi, po której zakaz ma obowiązywać; dotyczy to także drogi jednokierunkowej.
Na jezdni drogi dwujezdniowej dopuszcza się powtórzenie znaku po lewej stronie.
taik napisał(a):Znaki (w tym zakazu) umieszcza się po lewej stronie jezdni:
- samodzielnie - jeżeli dopuszczają to przepisy rozporządzenia w sprawie znaków i sygnałów drogowych,
Jeśli lewa strona jezdni = lewa strona drogi, to nie widze problemu.


P.S. Możemy jeszcze popisać o zawracających lub skręcających w prawo w posesję a następnie w lewo z posesji na ta sama drogę - w kontekście obowiązywania B-36(i innych znaków) :D
"Specjalista to ktoś, kto wie wszystko o czymś i nie wie nic o czymkolwiek innym. W miarę postępów specjalizacji, to w końcu specjalista będzie to ktoś taki, kto wie wszystko o niczym i nie wie niczego o wszystkim" - śp. Józef Kossecki
Avatar użytkownika
LeszkoII
 
Posty: 7756
Dołączył(a): niedziela 07 października 2012, 13:53

Re: Znak B-36 zakaz zatrzymywania się a rzeczywistość

Postprzez szerszon » piątek 31 stycznia 2014, 00:00

Znaki (w tym zakazu) umieszcza się po lewej stronie jezdni:
- samodzielnie - jeżeli dopuszczają to przepisy rozporządzenia w sprawie znaków i sygnałów drogowych,

I w 170 dopuszcza. napisane jest ,że dotyczy tej strony po której jest ustawiony.

Na drodze dwukierunkowej umieszczenie znaku po lewej stronie jezdni wymaga dyspozycji przepisu szczególnego, o czym mówi również, cytowana w poście wyżej, treść §2.1 170.

jak wyżej

o czym mówi pkt. 3.2.36 220 Z-1.
napisali,że dopuszcza się mozliwośc stosowania znaku dwustronnego. Czy z tego wynika, że nie mozna zastosowac jednostronnego tylko po lewej ? Moim zdaniem -nie.
Osobiście podoba mi sie pomysł od Jurgenów,który zalinkował Leszko..można ściągnąć.
szerszon
 
Posty: 16316
Dołączył(a): sobota 11 lipca 2009, 15:03

Re: Znak B-36 zakaz zatrzymywania się a rzeczywistość

Postprzez LeszkoII » piątek 31 stycznia 2014, 07:54

szerszon napisał(a):Osobiście podoba mi sie pomysł od Jurgenów,który zalinkował Leszko..można ściągnąć.
Niestety to rozwiązanie dotyczy początku zakazu a nie strony, po której ma obowiązywać. Coś na kształt naszej tabliczki T-25. A tak fajnie wyglądało...
"Specjalista to ktoś, kto wie wszystko o czymś i nie wie nic o czymkolwiek innym. W miarę postępów specjalizacji, to w końcu specjalista będzie to ktoś taki, kto wie wszystko o niczym i nie wie niczego o wszystkim" - śp. Józef Kossecki
Avatar użytkownika
LeszkoII
 
Posty: 7756
Dołączył(a): niedziela 07 października 2012, 13:53

Re: Znak B-36 zakaz zatrzymywania się a rzeczywistość

Postprzez taik » piątek 31 stycznia 2014, 12:22

LeszkoII napisał(a):Nie wiem po co mieszasz w temat przepisy z "220" - "jak powinien być umieszczany znak", ale skoro chcesz... Twoja wola.

To nie chodzi o moją wolę, bynajmniej. :D
220 określa zasady umieszczania znaków na drodze, w tym również umieszczenia samodzielnie znaku po lewej stronie drogi.
LeszkoII napisał(a):Słucham? Jak to tylko "znaki dwustronne"?

Treść pkt. 3.2.36 220 Z-1 mówi o dopuszczeniu wykonywania znaków B-35, jako dwustronnych, innej dyspozycji nie dostrzegam.
LeszkoII napisał(a):W "220" masz dyspozycje odnośnie warunków umieszczania znaków, więc nie dziwne, że w "170" ich nie ma.

Ależ są (!!) w 170, ponieważ muszą być w przypadku samodzielnego ustawienia znaku po lewej stronie jezdni dwukierunkowej, zgodnie z treścią pkt. 1.5.1.3.a 220 Z-1.
Wszystkie takie dyspozycje, ujęte w 170, przytoczyłem niżej, jako odpowiedź na odpowiedź Szerszona.
LeszkoII napisał(a):Poza tym trochę się rozpędziłeś z "jedyną dyspozycję". B-36 równie dobrze może być umieszczony po lewej stronie jezdni jako powtórzenie znaku po prawej.

Przecież nie mówimy o powtórzeniu znaku, tylko umieszczeniu samodzielnie znaku po lewej stronie jezdni. Cały kontekst wypowiedzi dotyczy tej sprawy, to przecież oczywiste. Nad rzeczami dotyczącymi innej materii się nie rozwodzę.
LeszkoII napisał(a):Okej.
220 napisał(a):Znak należy umieszczać po tej stronie drogi, po której zakaz ma obowiązywać; dotyczy to także drogi jednokierunkowej.

Po tej stronie drogi - w znaczeniu po jezdnej z dwóch prawych (w przypadku drogi dwukierunkowej).
Do umieszczenia samodzielnie znaku po lewej stronie jezdni dwukierunkowej jest niezbędna DYSPOZYCJA w 170, o czym mówi pkt. 1.5.1.3.a 220 Z-1.
LeszkoII napisał(a):Na jezdni drogi dwujezdniowej dopuszcza się powtórzenie znaku po lewej stronie.

Znowu nie w temacie, po raz drugi mówisz o powtórzeniu. :D
Podkreślam, mówimy o umieszczeniu samodzielnie znaku [B-35]/[B-36] po lewej stronie jezdni na drodze dwukierunkowej.
Avatar użytkownika
taik
 
Posty: 807
Dołączył(a): poniedziałek 09 września 2013, 13:36

Re: Znak B-36 zakaz zatrzymywania się a rzeczywistość

Postprzez taik » piątek 31 stycznia 2014, 12:32

szerszon napisał(a):I w 170 dopuszcza. napisane jest ,że dotyczy tej strony po której jest ustawiony.

Nie wskazałeś przepisu dotyczącego dyspozycji umieszczenia samodzielnie znaku po lewej stronie jezdni, zgodnie z §2.1 170 zdanie ostatnie oraz pkt. 1.5.1.3.a 220 Z-1.

To, co wskazałeś, to przepis szczególny dotyczący przepisu ogólnego §15.1. 170: „Znaki zakazu obowiązują na drodze, na której są umieszczone, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej.”
Gdyby nie było przepisu szczególnego §28.3.1. 170 (który przytoczyłeś) stanowiącego inaczej, iż znak [B-35]/ [B-36] dotyczy tej strony drogi, po której znak się znajduje, to znak ten obowiązywałyby na drodze (po dwóch stronach jezdni) przy ustawieniu znaku po prawej stronie jezdni – tak, jak pozostałych znaków zakazu, nie objętych wyjątkami.
Niemniej jednak treść powyższego przepisu nie daje dyspozycji do ustawienia samodzielnie znaku po lewej stronie jezdni, mówi tylko, że ustawiony po jednej stronie jezdni dotyczy tylko tejże.

Dyspozycje ujęte w 170, dopuszczające ustawienie samodzielnie znaku po lewej stronie jezdni, dotyczą tylko dwóch kategorii znaków: D oraz E i są określone w §61 oraz §68. Ich treść jest wyraźna (nie dorozumiana) i nie budzi wątpliwości, ponieważ mówi o UMIESZCZANIU znaku: „Znaki określone w ... mogą być umieszczone w innym miejscu niż po prawej stronie jezdni”.
Brak podobnego zapisu w 170 dla znaków [B-35] i [B-36], świadczy o braku dyspozycji – która jest wymagana – do umieszczania samodzielnie tych znaków po lewej stronie jezdni.
szerszon napisał(a):napisali,że dopuszcza się mozliwośc stosowania znaku dwustronnego. Czy z tego wynika, że nie mozna zastosowac jednostronnego tylko po lewej ? Moim zdaniem -nie.

Do umieszczenia samodzielnie znaku po lewej stronie jezdni dwukierunkowej jest niezbędna DYSPOZYCJA w 170, o czym mówi pkt. 1.5.1.3.a 220 Z-1.
Nie jest istotne co nam się wydaje, pozwolenie musi być stwierdzone zapisem!
--------------
Proszę Was o jedno.
Przeczytajcie całościowo te dwa rozporządzenia.
Avatar użytkownika
taik
 
Posty: 807
Dołączył(a): poniedziałek 09 września 2013, 13:36

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Sytuacje na drodze

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 33 gości