Kto ma pierwszeństwo ?

Tu możecie podzielić się uwagami lub wątpliwościami związanymi z poruszaniem się na drogach

Moderatorzy: dylek, ella, klebek

Re: Kto ma pierwszeństwo ?

Postprzez taik » niedziela 29 grudnia 2013, 21:01

szerszon napisał(a):Z pewnościa na PdP i PdR znajdujacych sie w granicach obszaru skrzyzowania stosujesz powyzsze..czyli Art 25.1 czy D-1, A-7.. :wink: czujesz temat ?

Znasz moje zdanie na ten temat, dlatego nie wiem, dlaczego drążysz tunel nie w tę stronę - doskonale wiesz, że nie zastosuję.

Szerszon, powtórzę raz jeszcze:
Nie można mylić obszaru skrzyżowania - czyli gdzie, z adresatami art. 25.1 i znaków [A-7]/[D-1] - czyli kogo dotyczy (kierujący, znajdujący się na jezdni - w myśl §2.1 170) - podkreślam raz jeszcze :D .

Pod tym, co próbujesz przemycić w moje słowa, się nie podpiszę. :mrgreen:
Avatar użytkownika
taik
 
Posty: 807
Dołączył(a): poniedziałek 09 września 2013, 13:36

Re: Kto ma pierwszeństwo ?

Postprzez szerszon » niedziela 29 grudnia 2013, 21:22

No bo te miejsca już sa poza powierzchnia skrzyzowania.
Nie wiem dlaczego chcesz stosować przepisy ze skrzyzowania juz poza skrzyzowaniem.
Bo jeszcze bedziesz chciał rozciagać przepisy dotyczace skrzyzowania tak ze 200m za skrzyzowanie...

http://goo.gl/maps/GT7Cq
Tu , na wysokości ciężarówki, może ciut dalej, przed PdP mamy koniec art 25.1 dalej juz zmiana pasa. Tam juz nie ma co sie krzyżować ...


http://goo.gl/maps/8Cxcd

Klikając ..określ mi, w którym miejscu chcesz zakonczyc moc działania A-7 ?
szerszon
 
Posty: 16316
Dołączył(a): sobota 11 lipca 2009, 15:03

Re: Kto ma pierwszeństwo ?

Postprzez taik » poniedziałek 30 grudnia 2013, 22:30

szerszon napisał(a):Tu , na wysokości ciężarówki, może ciut dalej, przed PdP mamy koniec art 25.1 dalej juz zmiana pasa. Tam juz nie ma co sie krzyżować ...

Sprowadzasz skrzyżowanie do przecięcia się jezdni, co jest niezgodne z definicją - przecięcie się dróg.
Zobacz na swój przykład z lotu ptaka, dokładnie widać jak wykształtowane jest całe skrzyżowanie - promienie zaokrągleń "skrętów", przedłużenie chodników, całość wpisuje się w obszar skrzyżowania.
szerszon napisał(a):http://goo.gl/maps/8Cxcd
Klikając ..określ mi, w którym miejscu chcesz zakonczyc moc działania A-7 ?

Dość nietrafiony przykład, ponieważ jest to połączenie się dróg, na którym nie dochodzi do zmiany kierunku jazdy, tym samym zajęcia pasa ruchu. Każdy jedzie swoim pasem/pasami ruchu, brak kolizji potoków ruchu.

Szerszon, nie przekonuj mnie, ponieważ trud Twój marny. :D
Zechciej raczej powiedzieć o co Ty opierasz swoje sądy, dotyczące traktowania skrzyżowania jako przecięcia się jezdni, bez stosowania zapisów o obszarze skrzyżowania z 220, które uzupełniają (doprecyzowują) treść definicji z ustawy?
Avatar użytkownika
taik
 
Posty: 807
Dołączył(a): poniedziałek 09 września 2013, 13:36

Re: Kto ma pierwszeństwo ?

Postprzez szerszon » poniedziałek 30 grudnia 2013, 23:26

Sprowadzasz skrzyżowanie do przecięcia się jezdni,

Zgadza się. Sprowadzam do tych miejsc, gdzie zastosuje Art 25.1 ewentualnie znaki okreslajace pierwszeństwo...
Dla mnie granicę skrzyżowania, jego powierzchni przecięcia sie ustala np linia P-13..miejsce w którym w razie czego mam sie zatrzymać, aby ustąpić pierwszeństwa..do tej linii nic mnie nie interesuje...

co jest niezgodne z definicją - przecięcie się dróg.

W innym wątku cos napisałem o ramce i na pierwsze miejsce :D

Dość nietrafiony przykład, ponieważ jest to połączenie się dróg

Cos tam wspominałeś o definicji skrzyżowania... :wink:

o obszarze skrzyżowania z 220,

Widzisz..piszesz o obszarze..nie kwestionuje tego. Zwracam uwagę,ze w 220 jest to uzyte w kwestii sygnalizacji swietlnej...linie zatrzymania P-14 przed PdP :D ..wyobrax sobie,ze tojest skrzyzowanie drogi z pierwszeństwem z podporządkowaną i będzie dodatkowo P-13..niby według której linii będziesz określał powierzchnię skrzyzowania ?
Te dyskusje przerabiałem juz z rowerzystami, którzy "widzieli" pierwszeństwo bo jedzie po drodze z pierwszeństwem i jest na skrzyżowaniu..
szerszon
 
Posty: 16316
Dołączył(a): sobota 11 lipca 2009, 15:03

Re: Kto ma pierwszeństwo ?

Postprzez szymon1977 » wtorek 31 grudnia 2013, 02:45

szerszon napisał(a):http://goo.gl/maps/8Cxcd
Klikając ..określ mi, w którym miejscu chcesz zakonczyc moc działania A-7 ?
Dobry przykład! Ale najpierw należałoby określić kto i komu ma tutaj na podst. A-7 ustąpić PP. Moim zdaniem nikt nikomu. Ruch poprzez oznakowanie poziome jest tak uregulowany, że tory ruchu pojazdów nadjeżdżających różnymi drogami po połączeniu tych dróg nie przecinają się. Oczywiście jeżeli spadnie śnieg... A w pozostałych przypadkach zmiana pasa i Art.22.4.

Dobry przykład bo bardzo wyraźny. Sytuacja z wątku aż tak wyraźna nie jest, ale z PoRD wynika w niej dokładnie to samo. Skręcający w prawo jest skierowany na prawy pas, jadący drogą poprzeczną na pasy pozostałe. Do relacji opisanej za pomocą A-7/D-1 w ogóle pomiędzy nimi nie dochodzi.
"Proszę podchodzić do wypowiedzi usera szymon1977 z dużą dozą wątpliwości i nieufności." - user Szerszon.
Avatar użytkownika
szymon1977
 
Posty: 6572
Dołączył(a): sobota 18 czerwca 2011, 22:06

Re: Kto ma pierwszeństwo ?

Postprzez szerszon » wtorek 31 grudnia 2013, 12:18

Dobry przykład! Ale najpierw należałoby określić kto i komu ma tutaj na podst. A-7 ustąpić PP. Moim zdaniem nikt nikomu.

W przypadku wyznaczonych pasów ruchu..zgoda..gorzej jak nie będzie tych pasów.
zgadzam sie z tym punktem widzenia , jaki tutaj szymonie zaprezentowałes..
szerszon
 
Posty: 16316
Dołączył(a): sobota 11 lipca 2009, 15:03

Re: Kto ma pierwszeństwo ?

Postprzez taik » wtorek 31 grudnia 2013, 19:12

szerszon napisał(a):
taik napisał(a):Sprowadzasz skrzyżowanie do przecięcia się jezdni,

Zgadza się. Sprowadzam do tych miejsc, gdzie zastosuje Art 25.1 ewentualnie znaki okreslajace pierwszeństwo...
Dla mnie granicę skrzyżowania, jego powierzchni przecięcia sie ustala np linia P-13..miejsce w którym w razie czego mam sie zatrzymać, aby ustąpić pierwszeństwa..do tej linii nic mnie nie interesuje...

Wiesz, dosyć wąsko wyjdzie, zaledwie powierzchnia utworzona przez przecięcie jezdni. Hmmm... :hmm:

Jak zatem wytłumaczysz zapis art. 13.2 PRD, ograniczając - z naruszeniem definicji!! - skrzyżowanie tylko do przecięcia się jezdni, mówiący, że przechodzenie pieszego przez jezdnię poza przejściem dla pieszych jest dozwolone również na skrzyżowaniu.
Jeżeli nie zaakceptujesz, że powierzchnię skrzyżowania tworzy również przedłużenie chodników - zgodnie z definicją art. 2.14 PRD i zapisami pkt. 2.1 i rys. 2.1.1 220 Z-3 - to ten przepis nie ma szans być zrealizowany?
Zechciej wyjaśnić.
szerszon napisał(a):W innym wątku cos napisałem o ramce i na pierwsze miejsce :D

Tak, napisałeś o ramce i pierwszym miejscu :D , ale tutaj sprawa nie ma zastosowania.
Jest legalna definicja skrzyżowania, brak przepisu szczegółowego określającego inny sposób zdefiniowania skrzyżowania.
szerszon napisał(a):Widzisz..piszesz o obszarze..nie kwestionuje tego. Zwracam uwagę,ze w 220 jest to uzyte w kwestii sygnalizacji swietlnej...linie zatrzymania P-14 przed PdP :D ..wyobrax sobie,ze tojest skrzyzowanie drogi z pierwszeństwem z podporządkowaną i będzie dodatkowo P-13..niby według której linii będziesz określał powierzchnię skrzyzowania ?

Szerszon, zgodnie z definicją z PRD i przepisem o obszarze skrzyżowania.
szerszon napisał(a):Te dyskusje przerabiałem juz z rowerzystami, którzy "widzieli" pierwszeństwo bo jedzie po drodze z pierwszeństwem i jest na skrzyżowaniu..

"Widzieli" pierwszeństwo, ponieważ wykazują się nieznajomością przepisów regulujących właściwość "odbiorcy" - kogo dotyczą znaki ustawione przy drodze (kierujący, znajdujący się NA JEZDNI - w myśl §2.1 170).

Nie trzeba spłycać, użyje mocnego określenia - kastrować - definicji skrzyżowania, by te "widzenie" im wyperswadować, wystarczy wskazać zapisy 170.
Avatar użytkownika
taik
 
Posty: 807
Dołączył(a): poniedziałek 09 września 2013, 13:36

Re: Kto ma pierwszeństwo ?

Postprzez LeszkoII » wtorek 31 grudnia 2013, 19:27

Proponuję przecięcie się jezdni określać mianem aktywnej powierzchni skrzyżowania lub po prostu częścią powierzchni skrzyżowania przeznaczonej do ruchu pojazdów (z wyjątkiem drogi dla rowerów).
"Specjalista to ktoś, kto wie wszystko o czymś i nie wie nic o czymkolwiek innym. W miarę postępów specjalizacji, to w końcu specjalista będzie to ktoś taki, kto wie wszystko o niczym i nie wie niczego o wszystkim" - śp. Józef Kossecki
Avatar użytkownika
LeszkoII
 
Posty: 7756
Dołączył(a): niedziela 07 października 2012, 13:53

Re: Kto ma pierwszeństwo ?

Postprzez szerszon » wtorek 31 grudnia 2013, 19:49

Wiesz, dosyć wąsko wyjdzie, zaledwie powierzchnia utworzona przez przecięcie jezdni. Hmmm...

Nie uważasz,ze wystarczy do określenia pierwszenstwa ?
Zechciej wyjaśnić.

Podejrzewam skrót myslowy dotyczący obszaru..chyba sobie nie wyobrażasz, ze pieszy w świetle artykułu na który sie powołałeś może sobie poginać po przekątnej ? :D

Jest legalna definicja skrzyżowania, brak przepisu szczegółowego określającego inny sposób zdefiniowania skrzyżowania.

Ale sa przepisy szczegółowe pośrednie...miedzy innymi dlatego nie zgadzam sie z rowerzystami,ze rower jadący po DDR i wjeżdżający na skrzyzowanie traktować Art 25.1

Szerszon, zgodnie z definicją z PRD i przepisem o obszarze skrzyżowania.


czyli uważasz,ze np przepisy dotyczace drogi podporządkowanej wynikające z A-7 obowiazują jeszcze przed linia P-13 ? Czy juz masz w tym miejscu skrzyżowanie ?

http://goo.gl/maps/L3UOh
Niebieski samochód..jest na skrzyzowaniu czy jeszcze przed ? jesli jest to pokaż mi, gdzie miał sie zatrzymać w związku z A-7, czyli przed drogą z pierwszeństwem ( par 5.5..linia P-13 jest dla ozdoby ?)

wystarczy wskazać zapisy 170.

A-7 , B-20, P-12, P-13
szerszon
 
Posty: 16316
Dołączył(a): sobota 11 lipca 2009, 15:03

Re: Kto ma pierwszeństwo ?

Postprzez szymon1977 » wtorek 31 grudnia 2013, 19:57

A co Wy z tym obszarem skrzyżowania? Albo pojazdy dojeżdżające do skrzyżowania różnymi drogami mogą się zderzyć i wtedy określa się pomiędzy nimi PP, albo zderzyć się nie mogą i wtedy potrzeby określenia PP nie ma. Z drugą sytuacja mamy do czynienia gdy na skutek regulacji ich torów ruchu znakami poziomymi dopóki którykolwiek pasa ruchu nie zmieni ich tory ruchu się nie przetną.
"Proszę podchodzić do wypowiedzi usera szymon1977 z dużą dozą wątpliwości i nieufności." - user Szerszon.
Avatar użytkownika
szymon1977
 
Posty: 6572
Dołączył(a): sobota 18 czerwca 2011, 22:06

Re: Kto ma pierwszeństwo ?

Postprzez taik » wtorek 31 grudnia 2013, 21:29

szerszon napisał(a):Nie uważasz,ze wystarczy do określenia pierwszenstwa ?

Nie ma żadnego przyzwolenia, w myśl którego można ignorować zapis definicji skrzyżowania z PRD.
szerszon napisał(a):Podejrzewam skrót myslowy dotyczący obszaru..chyba sobie nie wyobrażasz, ze pieszy w świetle artykułu na który sie powołałeś może sobie poginać po przekątnej ? :D

Ja wiem co sobie wyobrażam, a raczej co czytam w definicji skrzyżowania. :D
Szerszon, żaden skrót myślowy - pieszy może przechodzić na skrzyżowaniu na przedłużeniu chodnika, które również wchodzi w skład skrzyżowania, a czynić to może tylko idąc drogą najkrótszą, prostopadle do osi jezdni.
szerszon napisał(a):Ale sa przepisy szczegółowe pośrednie...miedzy innymi dlatego nie zgadzam sie z rowerzystami,ze rower jadący po DDR i wjeżdżający na skrzyzowanie traktować Art 25.1

Dlatego ciągle Ci piszę - drogi szerszonie, zechciej zrozumieć. :D
Rowerzyści jadący po DDR i wjeżdżający na skrzyżowanie nie mają pierwszeństwa wynikającego z [D-1], ponieważ znaki te ich nie dotyczą.
Nie mają również pierwszeństwa z art. 25.1 PRD, ponieważ kwestię pierwszeństwa jego (rowerzysty) przejazdu przez PdR reguluje art. 27 PRD, który jest przepisem szczegółowym w stosunku do ogólnego zapisu art. 25.
Ale powyższe nie oznacza, że DDR nie jest częścią skrzyżowania. DDR jest częścią skrzyżowania, ponieważ jest częścią drogi, która przecina się z inną drogą.
szerszon napisał(a):czyli uważasz,ze np przepisy dotyczace drogi podporządkowanej wynikające z A-7 obowiazują jeszcze przed linia P-13 ? Czy juz masz w tym miejscu skrzyżowanie ?

Obowiązują tam, gdzie można je zrealizować, czyli ustąpić/nie ustąpić pierwszeństwa.
szerszon napisał(a):Niebieski samochód..jest na skrzyzowaniu czy jeszcze przed ? jesli jest to pokaż mi, gdzie miał sie zatrzymać w związku z A-7, czyli przed drogą z pierwszeństwem ( par 5.5..linia P-13 jest dla ozdoby ?)

Linia [P-13] wskazuje miejsce zatrzymania pojazdu w celu ustąpienia pierwszeństwa wynikającego ze znaku [A-7] i tylko tyle, nie można doszukiwać się niczego więcej, ponieważ definicja skrzyżowania jasno precyzuje kwestię jego obszaru.
Doskonale wiesz, że znaki [P-12] i [P-13] wyznacza się wzdłuż krawędzi JEZDNI z pierwszeństwem, nie wzdłuż krawędzi DROGI/SKRZYŻOWANIA :x !
Avatar użytkownika
taik
 
Posty: 807
Dołączył(a): poniedziałek 09 września 2013, 13:36

Re: Kto ma pierwszeństwo ?

Postprzez szerszon » wtorek 31 grudnia 2013, 22:22

Obowiązują tam, gdzie można je zrealizować, czyli ustąpić/nie ustąpić pierwszeństwa.

Gdzie sie ustepuje pierwszenstwa w zwiazku z A-7 ? Jeszcze przed skrzyzowaniem ?

nie można doszukiwać się niczego więcej, ponieważ definicja skrzyżowania jasno precyzuje kwestię jego obszaru.

No to jakim cudem bedąc juz na skrzyzowaniu jeszcze w miejscu niebieskiego nie jest sie w fazie ustepowania pierwszeństwa ?
Piszesz o obszarze, bardzo szeokim pojęciu, zawierającym nawet pobliskie trawniki, co nijak sie ma do przepisów i znaków o pierwszeństwie

nie wzdłuż krawędzi DROGI/SKRZYŻOWANIA !

Jestes tego pewien ? C-12+A-7
Wex sobie skrzyzowanie takie pełne z poboczem, chodnikiem, DDR i zaznacz,powierzchnie , gdzie zastosujesz Art 25.1, natepnie zrób to samo ze skrzyzowaniem, gdzie są tylko same jezdnie..porównaj wyniki.
Jaki wpływ na zastosowanie Art 25.1 maja pozostałe części drogi..chodnik, pobocze..
szerszon
 
Posty: 16316
Dołączył(a): sobota 11 lipca 2009, 15:03

Re: Kto ma pierwszeństwo ?

Postprzez taik » wtorek 31 grudnia 2013, 23:13

szerszon napisał(a):Gdzie sie ustepuje pierwszenstwa w zwiazku z A-7 ? Jeszcze przed skrzyzowaniem ?

Wcześniej napisałem, tam, gdzie można ustąpić/nie ustąpić pierwszeństwa - nie jest określone w §1. 170 gdzie to się zaczyna.
Kierowca obowiązany jest ustąpić pierwszeństwa pojazdowi, czyli umożliwić mu przejazd bez zmuszenia go do zmiany kierunku lub pasa ruchu albo istotnej zmiany prędkości.
szerszon napisał(a):No to jakim cudem bedąc juz na skrzyzowaniu jeszcze w miejscu niebieskiego nie jest sie w fazie ustepowania pierwszeństwa ?
Piszesz o obszarze, bardzo szeokim pojęciu, zawierającym nawet pobliskie trawniki, co nijak sie ma do przepisów i znaków o pierwszeństwie

Kierujący, który zbliża się do skrzyżowania drogą podporządkowaną ma ustąpić pierwszeństwa przejazdu kierującemu, który zbliża się do skrzyżowania drogą oznakowaną jako droga z pierwszeństwem.
Czego Ty się w tym doszukujesz?
szerszon napisał(a):Jestes tego pewien ? C-12+A-7

Tak, jestem tego pewien.
szerszon napisał(a):Wex sobie skrzyzowanie takie pełne z poboczem, chodnikiem, DDR i zaznacz,powierzchnie , gdzie zastosujesz Art 25.1, natepnie zrób to samo ze skrzyzowaniem, gdzie są tylko same jezdnie..porównaj wyniki.
Jaki wpływ na zastosowanie Art 25.1 maja pozostałe części drogi..chodnik, pobocze..

Żadnego wpływu nie ma.
Art. 25 nie ma zastosowania do pojazdów wjeżdżających na jezdnię z chodnika, DdR czy pobocza - tę kwestię regulują inne przepisy, których teraz nie omawiamy.
--------------
Szerszon, nie dojdziemy do konsensusu. Ja nie przekonam Ciebie, Ty tym bardziej nie przekonasz mnie.
Dziwi mnie tylko jeden fakt - że rażąco nie zgadzasz się z definicją podaną w PRD - widocznie tak musi być, a ja nie jestem osobą, która będzie wpajała swoje racje na siłę.
Przeczytaj ze zrozumieniem definicję skrzyżowania - wyciągnij wnioski.
Avatar użytkownika
taik
 
Posty: 807
Dołączył(a): poniedziałek 09 września 2013, 13:36

Re: Kto ma pierwszeństwo ?

Postprzez szerszon » wtorek 31 grudnia 2013, 23:28

Czego Ty się w tym doszukujesz?

Usiłuję od Ciebie wydobyć to miejsce...
Dla mnie jest punkt graniczny,aby ustapic pierwszenstwa na skrzyzowaniu wypada sie jeszcze zatrzymać przed..najpóxniej w miejscu wyznaczonym np przez linie P-13

Tak, jestem tego pewien.

czy linia P-13 nie jest namalowana tuz przed skrzyżowaniem ( mam na mysli C-12+A-7) przed jego powierzchnia ?
Żadnego wpływu nie ma.

W takim układzie dlaczego chcesz to mieszać w powierzchnię skrzyzowania ?
Dlaczego uwazasz, ze na przedłużeniu pobocza i chodnika jest jeszcze skrzyzowanie i stosowac art 25.1, a nie o zmianie pasa ruchu ?

Dziwi mnie tylko jeden fakt - że rażąco nie zgadzasz się z definicją podaną w PRD

Alez ja sie z nia zgadzam..tylko ta definicja dotyczy wszystkich uczestników ruchu..także pieszych...
jak juz przejdziemy do szczegółów , czyli ruchu pojazdów i związanych z tym przepisów to nie widze juz powodu rozciągać obowiązku stosowania sie do Art 25 na powierzchnie, gdzie przecina sie chodnik z jezdnią.
Pojazdy poruszają sie częścia drogi dla nich przeznaczona , czyli jezdnią i tej części drogi , a w tym przypadku, skrzyżowania dotyczą przepisy- jezdni, ich przecięcia...itp

Przeczytaj ze zrozumieniem definicję skrzyżowania - wyciągnij wnioski.

masz je powyżej. W życiu nie zgodze sie na stosowanie art 25.1 poza skrzyżowaniem..tam juz jezdnie sie nie przecinają
szerszon
 
Posty: 16316
Dołączył(a): sobota 11 lipca 2009, 15:03

Re: Kto ma pierwszeństwo ?

Postprzez taik » środa 01 stycznia 2014, 18:07

W tym nowym 2014 r. należy wykonać pewne podsumowanie faktów, dotyczących danej dyskusji.

Dyskusja się trochę rozmyła, a tym samym doszło do rozwodnienia esencji tematu.
Pojawiło się wiele argumentów, które mam wrażenie, nie do końca są właściwie do obrony argumentów jednej ze stron.
Wybacz jeżeli stwierdzam oczywistości, nie mam zamiaru się mądrować i pouczać - szczególnie Ciebie, dokonuję rekapitulacji uwzględniającej wszystkie ważne składowe dyskusji.

W kwestii ustalenia faktów dotyczących obszaru skrzyżowania:
1. Istnieje legalna definicja skrzyżowania, ujęta w art. 2.14 PRD, mówiąca iż skrzyżowanie to przecięcie się w jednym poziomie dróg mających jezdnię (...). Na drogę mogą składać się inne elementy niż jezdnia, np. pobocze, chodnik, DdR. W myśl powyższej definicji, elementy te również wchodzą w skład skrzyżowania, wyznaczają jego obszar/krawędź.
2. Powyższe ma potwierdzenie chociażby w zapisie art. 13 PRD mówiącego, że przechodzenie pieszego przez jezdnię poza przejściem dla pieszych jest dozwolone również na skrzyżowaniu z zachowaniem wymogu przejścia drogą najkrótszą, prostopadle do osi jezdni, co wyklucza przejście po przekątnej (w myśl ograniczenia skrzyżowania tylko do przecięcia jezdni).
3. Całość dodatkowo potwierdza zapis pkt. 2.1 i rys. 2.1.1 220 Z-3, uzupełniający treść definicji z ustawy. Nie jest on w żaden sposób niespójny, czy sprzeczny z przepisami ustawy, co czyniłoby go w takim przypadku, jako przepis aktu niższego rzędu, zapisem niezgodnym z ustawą.

W kwestii ustalenia faktów dotyczących ruchu pojazdów przez skrzyżowanie:
Szerszon, doskonale rozumiem Twoje rozgoryczenie płynące z czytania "nadinterpretacji" wykonywanych przez rowerzystów, które nie mają umocowania w tekście ustawy.
1. Pierwszeństwo wjazdu rowerzysty na jednię na PdR z DdR nie wynika z art. 25.1 i znaków [D-1]/[A-7], ponieważ w jednym przypadku jest to przepis ogólny, a w drugim niedotyczący rowerzystów jako użytkowników dróg poza jezdnią - w myśl §2.1 170.
Kwestię pierwszeństwa ich wjazdu reguluje przepis szczegółowy - art. 27, który ma pierwszeństwo w stosowaniu przed przepisem ogólnym art. 25.
2. Brak pierwszeństwa wjazdu rowerzysty nadjeżdżającego z prawej strony (via art. 25.1) na jednię z DdR, chodnika czy pobocza nie wynika z ograniczania skrzyżowania tylko do przecięcia się jezdni, ale z zapisów art. 17.
W tej kwestii wszystko jest czytelne. Odnoszę wrażenie, że Ty próbujesz na siłę ograniczać skrzyżowanie tylko do przecięcia się jezdni, celem "wyrzucenia" rowerzystów z zakresu obowiązywania art. 25.1 i znaków [D-1]/[A-7] - jest to niezasadne, a jednocześnie stanowi twój argument, który jest obarczony błędem.

Wobec powyższego zasadne jest wyodrębnienie pewnego, generalnego wniosku, iż zapisy art. 25 obowiązują tylko użytkowników poruszających się jezdnią - zgoda, taką zasadę można, wręcz należy, przyjąć za właściwą. Ale niewłaściwe jest ograniczanie powierzchni skrzyżowania tylko do przecięcia się jezdni.

W kwestii ustalenia faktów dotyczących ustąpienia pierwszeństwa:
Tu pojawił się kolejny argument, który zamula istotę problemu. Gdzie zaczyna się miejsce ustąpienia pierwszeństwa na skrzyżowaniu? Podajesz przykład linii [P-13], która to namalowana jest rzekomo tuż przed skrzyżowaniem, przed jego powierzchnią.
1. Otóż nie. Linię [P-13] wyznacza się wzdłuż krawędzi JEZDNI z pierwszeństwem, nie wzdłuż krawędzi DROGI/SKRZYŻOWANIA. Wyznacza ono miejsce zatrzymania pojazdu w celu ustąpienia pierwszeństwa wynikającego ze znaku [A-7] i tylko tyle.
Wjazd za linię [P-13] nie oznacza przecież, że nie musimy ustępować pierwszeństwa na dalszej powierzchni skrzyżowania. Są skrzyżowania rozbudowane (skrzyżowanie dwóch dróg dwujezdniowych), gdzie udzielanie pierwszeństwa odbywa się "na raty", etapami. Można kolokwialnie uprościć, że linia [P-13] wskazuje, iż za nią dojdzie do przecinania potoków ruchu, należy wtedy ustępować pierwszeństwa na całym obszarze skrzyżowania, za linią.
2. Pytasz gdzie się ustępuje pierwszeństwa w związku z A-7?
Odpowiadam, tam, gdzie można ustąpić/nie ustąpić pierwszeństwa - nie jest określone w §1. 170 gdzie się zaczyna te miejsce.
Po pewnym złożeniu można odczytać, że kierujący, który zbliża się do skrzyżowania drogą podporządkowaną ma ustąpić pierwszeństwa kierującemu, który zbliża się do skrzyżowania drogą oznakowaną jako droga z pierwszeństwem.
Powyższy zapis o udzielaniu pierwszeństwa nie jest wyznacznikiem obszaru skrzyżowania, ponieważ sama definicja ożywa tego pojęcia, zatem nie może go definiować.
Uważam, że powyższe argumenty nie są właściwe do obrony Twoich racji.

Epilog:
W pierwszym moim poście napisałem:
"Podkreślam, że mówimy o manewrze zajęcia pasa ruchu po skręcie w drogę poprzeczną.
Można podyskutować, czy taki tu występuje, czy nie - wątpliwości które przedstawił Leszko są zasadne."

Przyjąłem furtkę, ponieważ nie jestem pewny do końca, że ten manewr rzeczywiście nim jest. Ale dyskusja zaczęła się po stwierdzeniach, że rzecz dzieje się za skrzyżowaniem - a z tym jednoznacznie się nie zgadzam.

Szerszon, powoływanie do tego rowerzystów, zapisów o udzielaniu pierwszeństwa, oznakowaniu linią [P-13], czy ograniczanie obszaru skrzyżowania nie mają kompletnie sensu. A żeby to udowodnić podam jeden argument.
Wyobraź sobie, że nie ma naniesionego oznakowania powierzchni wyłączonej z ruchu - zmieni się sytuacja postrzegania obszaru skrzyżowania? Czy będą zasadne te same argumenty w dyskusji i ograniczenie obszaru skrzyżowania "na siłę"? Czy dalej ustąpienie pierwszeństwa będzie obowiązywać tylko na obszarze przecięcia się dwóch jezdni?

Uważam, że w tym przypadku jest miejsce tylko na dyskusję, czy mamy tam do czynienia z manewrem zajęcia pasa ruchu, czy zmianą pasa ruchu - i w tym przypadku zgodzę się, oznakowanie powierzchni wyłączonej z ruchu może mieć znaczenie.

PS - Błagam, nie odpisuj szczegółowo, tylko tak ogólnie. :mrgreen:
PS - Gratuluję Szerszonie tytułu Forumowicza roku 2013. Nie liczyłem punktów, ale wyczówam podwświadomie. :spoko:
Avatar użytkownika
taik
 
Posty: 807
Dołączył(a): poniedziałek 09 września 2013, 13:36

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Sytuacje na drodze

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Google [Bot] i 28 gości