Borys_q napisał(a):Pytanie jak długo się tramwaj włącza do ruchu, metr, dwa, od przystanku przez 3 skrzyżowania??
Przepisy nie podchodzą szczegółowo do zagadnienia ujętego w Twoim pytaniu, dlatego tego też należałoby zachować się zdroworozsądkowo, co zalecił nawet SN.
Po pierwsze - włączającym się do ruchu jest kierujący, który rozpoczyna jazdę (po zatrzymaniu się niewynikającym z....itd.) - w tym również tramwaj, autobus, wózek ręczny....
Po drugie - jeśli kierujący ma komu ustąpić pierwszeństwa, to ustępuje. Jeśli nikogo nie ma w pobliżu(co powinien sprawdzić zgodnie przy szczególnej ostrożności), to nie ustępuje
W tym drugim przypadku (wracając do Twojego pytania) zakończenie włączania się do ruchu jest ściśle powiązane z definicją ustąpienia pierwszeństwa a właściwie z określeniem jej 'obszaru oddziaływania'. Dopiero po ustąpieniu pierwszeństwa innym uczestnikom ruchu kończy się manewr włączania. Tyle mówi teoria. nie da się inaczej skonstruować przepisów, chyba że chcemy czytać tomami
A praktyka?
Bywa różnie. Wymuszenie lub nieustąpienie pierwszeństwa może nastąpić za miejscem powiązanym koniecznością ustąpienia pierwszeństwa z odpowiedniej dyrektywy. Na przykład znany fragment "zbliżając się do skrzyżowania..." nie znaczy, że ustąpienie pierwszeństwa dotyczy tylko powierzchni skrzyżowania. Ustawa nie precyzuje
szczegółowo miejsca ustępowania pierwszeństwa lecz precyzuje komu należy ustąpić. /podobny temat poruszałem w obecnie żyjącym wątku o rondach/
Borys_q napisał(a):Ile musi być przystanek od skrzyżowania żeby taki tramwaj już się skutecznie włączył i przestał być włączającym??
Dobrze, że podejmujesz temat. Ponieważ przepisy na ten temat milczą, jesteśmy skazani na radzenie sobie w dynamicznym życiu jako ludzie. Odpowiem tak.
Proponuję rozdzielić włączanie się do ruchu na:
x.) odbywające się po zatrzymaniu lub postoju(...),
y.) odbywające się przy wjeżdżaniu z (...) na(...).
W przypadku x.) wystarczy ustąpić pierwszeństwa w związku z rozpoczęciem poruszania się. Chodzi o umożliwienie rozwinięcia prędkości, o możliwość przetasowania się między pojazdy przy zachowaniu ustąpienia im pierwszeństwa.
W przypadku y.) należy ustąpić pierwszeństwa w związku z odbywającym się (kontynuowanym) ruchem w miejscu przecinania się kierunków ruchu (w tym również poza skrzyżowaniem, np. ze stacji benzynowej).
Myślę, że moja interpretacja zostanie zaliczona do zdroworozsądkowej i pomoże załatać nieprzewidywalność Tworzących PoRD.
Pozdrawiam.