Rondo Radom Kolizja

Tu możecie podzielić się uwagami lub wątpliwościami związanymi z poruszaniem się na drogach

Moderatorzy: dylek, ella, klebek

Re: Rondo Radom Kolizja

Postprzez maryann » wtorek 09 sierpnia 2011, 13:23

szymon1977 napisał(a):czy rondo to zwykłe skrzyżowanie, czy jakieś odmienne(...)stosujemy te same Przepisy na każdym skrzyżowaniu
Sprzeczne samo w sobie. Nie da się dowolnie przed skrzyżowaniem postawić C12; takie miejsce musi spełniać określone warunki konstrukcji i kształtu. Co innego zdjąć C12- mozna, a postawić inne znaki(Rondo Mogilskie). Jak więc to się ma do wszystko jedno czy "zwykłe czy odmienne"?
falsum in uno falsum in toto
Avatar użytkownika
maryann
 
Posty: 3359
Dołączył(a): czwartek 22 lipca 2010, 09:38
Lokalizacja: Czechy k. Krakowa

Re: Rondo Radom Kolizja

Postprzez szymon1977 » wtorek 09 sierpnia 2011, 13:43

C-12 nam... jakby to powiedzieć... w jakiś sposób ruch na rondzie porządkuje i oczywiście musimy się do tego zastosować. Natomiast nie wpływa na stosowanie się do pozostałych znaków umieszczonych na rondzie. Po wjechaniu na rondo widzimy linie wyznaczające pasy wzdłuż drogi z pierwszeństwem, to się do nich stosujemy. Zmieniamy pas ruchu, kierunek, wyprzedzamy stosujemy się do odpowiednich Przepisów. Żadnych różnic w porównaniu do "zwykłego" skrzyżowania tutaj nie ma. Może właśnie dlatego w kodeksie tak niewiele zapisów dotyczących ronda.

-----

Weźmy np. przejazd przez rondo w lewo. Przepisy nigdzie nie mówią obowiązkach związanych ze skrętem w lewo. Rozkładamy więc (tak jak na każdym innym skrzyżowaniu) przejazd przez rondo na czynniki pierwsze:
1. Zmiana kierunku (wjazd na rondo).
2. Jazdą drogą z pierwszeństwem przejazdu.
3. Zmiana kierunku (wyjazd z ronda), uuupsss!!! Z przepisów wynika, że musimy ten manewr wykonać z zewnętrznego pasa więc dochodzi punkt...
2,5. Zmiana pasa ruchu.
I jest to wykonane zgodnie z Przepisami oraz ze strzałką umieszczoną przed rondem. Wszystko w temacie.
"Proszę podchodzić do wypowiedzi usera szymon1977 z dużą dozą wątpliwości i nieufności." - user Szerszon.
Avatar użytkownika
szymon1977
 
Posty: 6572
Dołączył(a): sobota 18 czerwca 2011, 22:06

Re: Rondo Radom Kolizja

Postprzez maryann » wtorek 09 sierpnia 2011, 14:29

No to zgoda
maryann napisał(a):Zanim przez rondo pojedziemy, powiedzmy, prosto- musimy na nie wjechać, jakiś czas na nim przebywać, a potem zjechać.
Na zwykłym skrzyżowaniu w zasadzie niby to samo... Z tym, że na zwykłym zjeżdżamy z jednej drogi a wjeżdżamy na drugą. Na rondzie dla odróżnienia jakiś czas pozostajemy, i to nawet dłuższy czas i to nawet będąc w ruchu i to nawet tak, że nie wiadomo skąd wjechaliśmy i doikąd jedziemy. Na zwykłym skrzyżowaniu nie ma tego momentu, bo zawsze jedziemy skądś dokądś określonym raczej precyzyjnie torem właściwym tylko i wyłącznie dla tego jednego rodzaju manewru. Przez rondo określonym odcinkiem może jechać nawet jeden za drugim kilka samochodów, a każdy z innej strony w inną. Dlatego można rozdzielić poszczególne trzy fazy pokonywania ronda. I to cała jego zaleta nie stojąca w sprzeczności z żadnym przepisem. Ale jak ktoś nie chce, to nie zauważy. Złapiesz za łeb i przytrzymasz we właściwym kierunku- to oczy zamknie.
falsum in uno falsum in toto
Avatar użytkownika
maryann
 
Posty: 3359
Dołączył(a): czwartek 22 lipca 2010, 09:38
Lokalizacja: Czechy k. Krakowa

Re: Rondo Radom Kolizja

Postprzez Rudiov » wtorek 09 sierpnia 2011, 15:02

Witam na wstępie - nowy użytkownik - w trakcie kursu na C

Chciałbym uzyskać odpowiedź na następujące pytanie które zostało "podjęte" podczas teorii na kat C.:
(Bardziej jako ciekawostka - kultura jazdy to inny temat)

Jestem kierowcą ciężarówki - co jak wiadomo, często powoduje wyjazdy do innych miast w Polsce.
Przejeżdżanie również rond - najciekawsze są właśnie z dwoma pasami ruchu zarówno wokół wyspy jak i wjazdowych "jednokierunkowych" - bez sygnalizacji świetlnej + przy każdym wjeździe znak C12 + ustąp pierwszeństwa (gdyby ktoś mógłby narysować lub wrzucić pogląd wyłbym wdzięczny ) - standard.

Teraz: Jako kierowca w obcym mieście najbezpieczniej (najmniej manewrów kolizyjnych) wjechać prawym pasem na rondo , przejechać całe rondo dalej prawym pasem "dookoła" , i wyjechać też prawym pasem na trzecim zjeździe (dla przykładu) - rondo zwykłe 4 wjazdowe/zjazdowe.
Moje argumenty:
- nie znając miasta nie wiem , który zjazd wybiorę
- wjeżdżając lewym pasem na rondo i próbując zmieniać w trakcie pas przy tych gabarytach moge kogoś anonimowego przypadkiem w martwym polu stuknąć
- każdy zmieniający pas z lewego "na mnie" jest winny kolizji
- każdy wjeżdżający na rondo jak mnie stuknie - też jest winny kolizji
- rondo to według mnie jednokierunkowa z dwoma pasami ruchu i co jakiś czas zjazd z prawej strony (coś jak jadąc zakopianką w kierunku Krakowa na zjazdach na autostradę w stronę Rzeszowa i Warszawy)
- kamikadze próbujący jechać prosto przez rondo lewym pasem i wyjazd też na lewym pasie zmieniają pas ruchu 2 razy nie licząc "wjazd na rondo" i "opuszczenie ronda"
- traktując rondo jak zwykłe skrzyżowanie powinni często używać lewego kierunkowskazu - na rondzie bezsens
- po mojemu gdy z pasa bliżej wyspy opuszcza skrzyżowanie to tak jak by na 3-y pasmowej drodze zjechał od razu z skrajnie lewego na skrajnie prawy pas (kierowca jadący cały czas zewnętrznym pasem traktujemy jak by na 3-y pasmowej drodze jechał środkowym pasem)

Proszę o odpowiedź dlaczego tak nie mogę postąpić choć dla mojego przykładu widać "unikanie sytuacji kolizyjnych", "zachowanie szczególnej ostrożności", "płynność ruchu - moja"

Traktujmy to jako ciekawostkę :thumb2:

Pozdrawiam serdecznie wszystkich :)

http://www.autocentrum.pl/pic.php?file= ... 190.27.jpg
Rudiov
 
Posty: 2
Dołączył(a): wtorek 09 sierpnia 2011, 14:25

Re: Rondo Radom Kolizja

Postprzez jordan » wtorek 09 sierpnia 2011, 15:38

A propo kat. C mój kuzyn zdawał jakiś rok temu właśnie w Radomiu. I teraz jakoś zgadaliśmy się o rondach bo też przegląda to forum. Jeździł czy to ciężarówką czy osobowym zjeżdżając też z lewego pasa. Instruktor od kat. C uczył go, że musi przed zjazdem zmienić pas na prawy. Tak też robi czy osobowym czy ciężarowym. I mówi, że z tego co zauważył jeżdżąc w ten sposób kilka razy został już otrąbiony niż gdy wcześniej zjeżdżał lewym.
jordan
 
Posty: 22
Dołączył(a): sobota 02 stycznia 2010, 21:38

Re: Rondo Radom Kolizja

Postprzez maryann » wtorek 09 sierpnia 2011, 15:53

A dokładnie- w którym momencie trąbili?
falsum in uno falsum in toto
Avatar użytkownika
maryann
 
Posty: 3359
Dołączył(a): czwartek 22 lipca 2010, 09:38
Lokalizacja: Czechy k. Krakowa

Re: Rondo Radom Kolizja

Postprzez jordan » wtorek 09 sierpnia 2011, 16:13

Z tego co pamiętam to przy zjeździe z ronda już i jeśli są 2 wyjazdy to może zająć dowolny pas a mówił, że często jest to bardzo niebezpieczne.
jordan
 
Posty: 22
Dołączył(a): sobota 02 stycznia 2010, 21:38

Re: Rondo Radom Kolizja

Postprzez kg1956 » wtorek 09 sierpnia 2011, 23:41

Jeśli na wyjeździe są dwa pasy a na rondzie pasy dookoła ronda, to jadący pasem zewnętrznym może wybrać pas, który chce zająć za rondem. Jadący innym pasem niż zewnętrzny, jeśli chce opuścić rondo, musi zmienić pas na zewnętrzny, USTĘPUJĄC PIERWSZEŃSTWA pojazdom poruszającym się pasem, na który chcą wjechać. Nie dotyczy to np. takich rond:
Obrazek
gdzie z ronda można zjechać bezkolizyjnie dwoma pasami i w dodatku nie używając kierunkowskazu przy zjeździe.
kg1956
 
Posty: 2237
Dołączył(a): wtorek 23 marca 2010, 10:18
Lokalizacja: Poznań

Re: Rondo Radom Kolizja

Postprzez lechB » środa 10 sierpnia 2011, 11:10

Witam.
Skrzyżowania o ruchu okrężnym buduje się po to aby zwiększyć przepustowość pojazdów oraz bezpieczeństwo (przejazd z mniejszą prędkością musimy wyhamować pojazd, w czasie kolizji pojazdów mniejsze obrażenia)
Przyczyną problemów jakie występują na skrzyżowaniu o ruchu okrężnym jest interpretacja przepisów
pod siebie. Nie ma przepisów które odnoszą się tylko do skrzyżowań o ruchu okrężnym jak mamy się zachować w czasie poruszania się pojazdów.Skrzyżowanie o ruchu okrężnym jest wymienione w Art.24 ust.7 pkt.3 w którym zezwala wyprzedzić pojazd silnikowy na tym skrzyżowaniu z lewej strony.
Jest to skrzyżowanie ze znakami drogowymi gdzie jest ustalone pierwszeństwo znak A7.
Błędny sposób interpretacji że jest droga jednokierunkowa z wieloma skrzyżowaniami.
Błędy popełniane:
1. Zajęcie niewłaściwego pasa (nie dotyczy pojazd ciężarowy ze względu na gabaryty).
2.Wyprzedzanie z prawej strony.
Często dochodzi że kierowcy lekceważą pojazdy oznakowane literą L i wyprzedzają z prawej strony uniemożliwiają opuścić skrzyżowanie. Pojazd który sygnalizuje prawym kierunkowskazem (skrzyżowanie o ruchu okrężnym) że zamierza zmienić pas a następnie opuścić skrzyżowanie z prawego pasa a pojazd na prawym pasie wyprzedza z prawej strony to kto popełnia błąd którego następstwem może być kolizja.
lechB
 
Posty: 125
Dołączył(a): poniedziałek 08 sierpnia 2011, 10:36

Re: Rondo Radom Kolizja

Postprzez maryann » środa 10 sierpnia 2011, 11:43

lechB napisał(a):Skrzyżowanie o ruchu okrężnym jest wymienione w Art.24 ust.7 pkt.3 w którym zezwala wyprzedzić pojazd silnikowy na tym skrzyżowaniu z lewej strony.
Wreszcie konkrety, ale tego tam nie widzę. Mógłbyś....?
falsum in uno falsum in toto
Avatar użytkownika
maryann
 
Posty: 3359
Dołączył(a): czwartek 22 lipca 2010, 09:38
Lokalizacja: Czechy k. Krakowa

Re: Rondo Radom Kolizja

Postprzez szymon1977 » środa 10 sierpnia 2011, 22:05

lechB napisał(a):Pojazd który sygnalizuje prawym kierunkowskazem (skrzyżowanie o ruchu okrężnym) że zamierza zmienić pas a następnie opuścić skrzyżowanie z prawego pasa a pojazd na prawym pasie wyprzedza z prawej strony to kto popełnia błąd którego następstwem może być kolizja.

Jak dla mnie bezpośrednia przyczyna kolizji to nieprawidłowa zmiana zajmowanego pasa ruchu:
Oddział 4
Zmiana kierunku jazdy lub pasa ruchu
Art. 22.
4. Kierujący pojazdem, zmieniając zajmowany pas ruchu, jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pojazdowi jadącemu po pasie ruchu, na który zamierza wjechać...

Nigdzie nie jest opisane, że można nie ustępować pojazdowi, który jedzie na wstecznym, na dachu, bez świateł czy niewłaściwie wyprzedzającemu. Także włączenie kierunkowskazu nie upoważnia do nieustąpienia pierwszeństwa.
Ostatnio zmieniony środa 10 sierpnia 2011, 22:13 przez szymon1977, łącznie zmieniany 1 raz
"Proszę podchodzić do wypowiedzi usera szymon1977 z dużą dozą wątpliwości i nieufności." - user Szerszon.
Avatar użytkownika
szymon1977
 
Posty: 6572
Dołączył(a): sobota 18 czerwca 2011, 22:06

Re: Rondo Radom Kolizja

Postprzez szerszon » środa 10 sierpnia 2011, 22:08

szymon1977 napisał(a):Nigdzie nie jest opisane, że można nie ustępować pojazdowi, który jedzie na wstecznym....

Ale jest napisane co ten na wstecznym ma zrobić.
szerszon
 
Posty: 16316
Dołączył(a): sobota 11 lipca 2009, 15:03

Re: Rondo Radom Kolizja

Postprzez szymon1977 » środa 10 sierpnia 2011, 22:15

szerszon napisał(a):Ale jest napisane co ten na wstecznym ma zrobić.

Nie napisałem, że nie powinien dostać mandatu za nieprzepisowe wyprzedzanie.
"Proszę podchodzić do wypowiedzi usera szymon1977 z dużą dozą wątpliwości i nieufności." - user Szerszon.
Avatar użytkownika
szymon1977
 
Posty: 6572
Dołączył(a): sobota 18 czerwca 2011, 22:06

Re: Rondo Radom Kolizja

Postprzez szerszon » środa 10 sierpnia 2011, 22:20

Miałem na mysli Art 23.1.3) :D Cofanie jest na wstecznym- ale to tylko tak sie czepiłem.
masz interesujace posty- czytam dalej :spoko:
szerszon
 
Posty: 16316
Dołączył(a): sobota 11 lipca 2009, 15:03

Re: Rondo Radom Kolizja

Postprzez szymon1977 » środa 10 sierpnia 2011, 23:10

szerszon napisał(a):...masz interesujace posty- czytam dalej :spoko:

Interesujące bo niebywale bezsensowne? Czekam na rzeczową krytykę.

PS.
W tej sytuacji Art 23.1.3 nie miałby zastosowania. Pomimo, że na wstecznym to nie byłoby cofania, hahaha
"Proszę podchodzić do wypowiedzi usera szymon1977 z dużą dozą wątpliwości i nieufności." - user Szerszon.
Avatar użytkownika
szymon1977
 
Posty: 6572
Dołączył(a): sobota 18 czerwca 2011, 22:06

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Sytuacje na drodze

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Google [Bot], JesseShorm i 64 gości