Skrzyżowania o ruchu okrężnym-jak jeździć lub nie jeździć.

Tu możecie podzielić się uwagami lub wątpliwościami związanymi z poruszaniem się na drogach

Moderatorzy: dylek, ella, klebek

Re: Skrzyżowania o ruchu okrężnym-jak jeździć

Postprzez LeszkoII » poniedziałek 29 września 2014, 10:03

szymon1977 napisał(a):bezpodstawnie (a przynajmniej podstaw jak dotąd nikt z Was nie przedstawił) nazywacie cały przejazd przez skrzyżowanie skręceniem (jednym i to wielkim), choć wszystko na to wskazuje (wszystko, czyli rzeczywisty obraz sytuacji), że przejazd ten w rzeczywistości składa się ze skręcenia w prawo, jazdy łukiem w lewo i ponownego skręcenia w prawo.
Przepraszam bardzo, ale kto pierwszy wpadł na pomysł używania zwrotu "jedna wielka zmiana"? MY czy TY? MY jedynie cytujemy Ciebie i to dość ironicznie, jakbyś nie zauważył :) Jeśli widzisz na rondzie jazdę łukiem, to znów dezinformujesz: to JA widzę jazdę łukiem na wprost(nie zawsze taka syt. ma miejsce) a Ty widzisz jazdę wycinkiem łuku o kącie 360 stopni(nawet gdy wjeżdżając na rondo widzisz wylot na wprost a do przejechania nie trzeba ruszyć kierownicą - "na klasycznym"! ).

Podstawy zostały przedstawione i myślę, że jedynie ktoś "z zewnątrz" obiektywnie mógłby je ocenić. natomiast przypomnę Ci, że Ty powołując się na PoRD - w istocie powołujesz się na subiektywne odczucia(wrażenia wzrokowe "bo widać") lub zarzucasz, że "nie napisano w PoRD". Napisano, choć wszyscy się zgodzimy, że nie w formie definicji. A jeśli nie ma definicji, to nie odwołujemy się do wrażeń estetycznych, nie uprawiamy sofistyki - LECZ szukamy przesłanek pozwalających zrozumieć, czym jest zmiana kierunku jazdy(bądź sam kierunek jazdy) W SENSIE Art. 22., takich jak: dyspozycje znaków o sygnaturach F-10, F-11, P-8, B-21, C-2, E-1, D-3, A-20, przepisy ogólne Art. 25., 26, 27.
szymon1977 napisał(a):DLACZEGO to, co na moim rys E na skręcenie w prawo wygląda nie jest dla Ciebie skręceniem.
Dla mnie wygląda to na jazdę na wprost przy pomocy kręcenia kierownicą, na coś w rodzaju zakrętu.
szymon1977 napisał(a):Po raz kolejny udowodniłeś, że jest możliwe skręcenie na skrzyżowaniu w lewo.
Nie udowodniłem. To wprost wynika z treści przepisów, po części nawet z nazewnictwa ich oddziałów lub nazwenictwa znaków :) Trudno nazywać to "dowodem".
szymon1977 napisał(a):A teraz udowodnij, że nie jest możliwe skręcenia na skrzyżowaniu w prawo, jazda łukiem w lewo i ponowne skręcenie w prawo podczas jednego przejazdu w dowolnym kierunku przez skrzyżowanie.
Jeśli skręcenie rozumiesz jako zmianę kierunku jazdy(a są ku temu podstawy zawarte w przepisach!) a nie wyłącznie jako "skręt szosowy", to "Twoje skręty" nie są kompatybilne ze znakami drogowymi dotyczącymi skrzyżowania lub innego miejsca przecinania się kierunków ruchu. Nie są też kompatybilne z treścią S-3 o strzałce w lewo w połączeniu z dyspozycją F-10, F-11 oraz P-8b.
Tutaj chodzi o ZASADĘ a o nie dobieranie sobie skrzyżowań, a z tych dobranych - dzielenie na jeszcze inne podrodzaje. Ty dzielisz a ja trzymam się ogólnych zasad i nie muszę się nawet zastanawiać przed skrzyżowaniem, czy opuszczając je w kierunku na wprost, obrócę kierownicą w prawo znacznie, nieznacznie lub w ogóle. Innymi słowy: nie wiem, czy opuszczenie SoRO "będzie wyglądało" jak... pokonywanie zakrętu w prawo lub korekta ruchu w lewo (na co również mam przykłady).

Podchodzisz bardzo nieprofesjonalnie do prawa, dlatego rozmowa z Tobą wygląda tak a nie inaczej. Pod subiektywnymi ocenami i skojarzeniami podpisujesz się "PoRD". No to jeszcze wypadałoby coś z tego PoRD powklejać, bo bez źródła najzwyczajniej DEZINFORMUJESZ.
"Specjalista to ktoś, kto wie wszystko o czymś i nie wie nic o czymkolwiek innym. W miarę postępów specjalizacji, to w końcu specjalista będzie to ktoś taki, kto wie wszystko o niczym i nie wie niczego o wszystkim" - śp. Józef Kossecki
Avatar użytkownika
LeszkoII
 
Posty: 7756
Dołączył(a): niedziela 07 października 2012, 13:53

Re: Skrzyżowania o ruchu okrężnym-jak jeździć

Postprzez maryann » poniedziałek 29 września 2014, 10:13

LeszkoII napisał(a):Na takim rondzie w Głogowie(a była o nim kilkunastostronicowa dyskusja), prawy kierunkowskaz ma uzasadnienie.
Ciekawe... - nie rozróżnia sposobów prowadzenia linii po rondzie, a rozróż(zapewne na podstawie PoRD!) na ronda małe i głogowskie...
szerszon napisał(a): nie zapomnij o zmianie kierunku jazdy w prawo jadąc na wprost przez to rondo :wink:
Obrazek
Przekraczasz podobno krawędź jezdni :wink:
A kto ma pierwszeństwo na tym czymś? Wjeżdżający, czy w ruchu okrężnym...?
falsum in uno falsum in toto
Avatar użytkownika
maryann
 
Posty: 3359
Dołączył(a): czwartek 22 lipca 2010, 09:38
Lokalizacja: Czechy k. Krakowa

Re: Skrzyżowania o ruchu okrężnym-jak jeździć

Postprzez LeszkoII » poniedziałek 29 września 2014, 10:15

szoferemeryt napisał(a):Definicja;
Oznacza że na skrzyżowaniu ruch odbywa się dookoła wyspy lub placu w kierunku wskazanym na znaku.
To nie definicja, tylko dyspozycja - jeśli już mamy być ściśli.
szoferemeryt napisał(a):Jak wynika z definicji znaku tor jazdy i pasy ruchu powinny się pokrywać i prowadzić dookoła wyspy.
Nadinterpretacja, przykro mi. Robisz to samo, co Szymon, kombi aka aaltonen aka... . Czy uważasz, że na drugim rysunku przytoczona "definicja" przestaje obowiązywać? Moim zdaniem - gruba przesada, dorabianie sobie teorii na siłę. Przecież sami dzielicie SoRO na klasyczne i nieklasyczne, więc mam nadzieję że te nieklasyczne to jednak są SoRO.
szoferemeryt napisał(a):To w jaki sposób chcecie zachować wyjazd z ronda na wprost w każdym przypadku nie skręcając (zjeżdżając) w prawo?
Nie chcę się czepiać, ale jak na tym rysunku przejedzie autobus...to skosi trawniczek. Więc jeśli już, to nie żałuj sobie i dołóż trzeci pas ruchu na obwiedni, powiększ rysunek min. 2x i możemy rozmawiać o SoRO o średnicy ponad 100m.
szoferemeryt napisał(a):Jeśli znak jest ważniejszy od przepisu ogólnego, a w definicji znaku jest dokoła.
Dookoła placu... A czy plac musi mieć kształt koła? Nie musi. Znów prezentujesz tendencje do nadinterpretowania znaczeń słów. Co z takiej nadinterpretacji wynika, polecam lekturą tego wątku - nie przestrasz się, bo wnioski bardzo oryginalne :mrgreen:
szoferemeryt napisał(a):Pomińcie oznakowanie poziome z obrazka.
Czy to jest ruch okrężny? Wylot (zjazd) z ronda w każdym przypadku jest na wprost, a przy wyspie tworzy się coś w rodzaju trójkąta zaprzeczającego definicji (dookoła)?
Dodaj sygnalizację świetlną i tramwaj, po czym zadaj pytanie "czy to skrzyżowanie o ruchu okrężnym"... przy okazji znajdź odpowiedni przepis z "170".
szoferemeryt napisał(a):Tor jazdy i pasy ruchu są odgięte w stosunku do wyspy centralnej, to ma się nazywać ruchem okrężnym? Robicie sobie kpiny z idei ronda a tym samym ruchu okrężnego.
W par. 36.1. coś o odgięciu toru jazdy napisano, niech no sprawdzę po raz 1000 :learn: Nieeee, nic się nie zmieniło. Masz zbyt nowy PoRD.
==========
maryann napisał(a):Ciekawe... - nie rozróżnia sposobów prowadzenia linii po rondzie, a rozróż(zapewne na podstawie PoRD!) na ronda małe i głogowskie...
To Twoja sprawa, czy uważasz, że rozróżniam czy nie rozróżniam. Jak mawiał Sokrates: wiem co wiem, nie wiem czego nie wiem.
Nie dzielę skrzyżowań, rozważam natomiast sposób zachowania taki, by wpisywał się w kształt Art. 3.. Rondo w Głogowie to skrajność, w dodatku w ujęciu statystycznym :wink: . Ot takie wygodnictwo i ignorancja tamtejszych "zarządzicielaczy ruchem".
"Specjalista to ktoś, kto wie wszystko o czymś i nie wie nic o czymkolwiek innym. W miarę postępów specjalizacji, to w końcu specjalista będzie to ktoś taki, kto wie wszystko o niczym i nie wie niczego o wszystkim" - śp. Józef Kossecki
Avatar użytkownika
LeszkoII
 
Posty: 7756
Dołączył(a): niedziela 07 października 2012, 13:53

Re: Skrzyżowania o ruchu okrężnym-jak jeździć

Postprzez szerszon » poniedziałek 29 września 2014, 10:51

jako że leszko odpowiedział w sposób wyczerpujący na post szymona i szoferaemeryta to nie będę sie powtarzał.
Proponuje szymonowi wstawić sobie rysuneczek w stopkę i zawsze będzie" bo widać" :wink:
maryann
A kto ma pierwszeństwo na tym czymś? Wjeżdżający, czy w ruchu okrężnym...?

Po pierwsze-jakie to ma znaczenie dla kierunków jazdy ?
Po drugie- w paragrafie 36 napisali, ze na skrzyżowaniu, a nie w ruchu okrężnym
szerszon
 
Posty: 16316
Dołączył(a): sobota 11 lipca 2009, 15:03

Re: Skrzyżowania o ruchu okrężnym-jak jeździć

Postprzez maryann » poniedziałek 29 września 2014, 11:04

A ma znaczenie, bo wrzucasz takiego potworka z budowy jako argument do czegoś... Kto ma trzymać poziom, jak nie Ty??
A w temacie kierunków, nie zapominaj by zrobić to wyraźnie, a nie za wszelka cenę. Jeżeli więc mignięcie takie czy siakie nic mądrego nikomu nie powie- to wprowadzi zamieszanie.
falsum in uno falsum in toto
Avatar użytkownika
maryann
 
Posty: 3359
Dołączył(a): czwartek 22 lipca 2010, 09:38
Lokalizacja: Czechy k. Krakowa

Re: Skrzyżowania o ruchu okrężnym-jak jeździć

Postprzez szerszon » poniedziałek 29 września 2014, 11:19

maryann
A ma znaczenie, bo wrzucasz takiego potworka z budowy jako argument do czegoś...
Żadnego..rondo jak rondo..nie wiem o co ci chodzi...
A w temacie kierunków, nie zapominaj by zrobić to wyraźnie,

I robię... :wink: tylko nie zamierzam sygnalizować jazdy " w łuku" :wink: jadąc przez skrzyżowanie. :D
szerszon
 
Posty: 16316
Dołączył(a): sobota 11 lipca 2009, 15:03

Re: Skrzyżowania o ruchu okrężnym-jak jeździć

Postprzez maryann » poniedziałek 29 września 2014, 11:32

szerszon napisał(a):rondo jak rondo..
Gratuluje rzetelności... C12 na środku. E! Szkoda gadać!
szerszon napisał(a):nie zamierzam sygnalizować jazdy " w łuku"
A-ha. Więc wyłączasz lewy włączony przed rondem. Chwali się!

ps. Czemu nie da się edytować??
falsum in uno falsum in toto
Avatar użytkownika
maryann
 
Posty: 3359
Dołączył(a): czwartek 22 lipca 2010, 09:38
Lokalizacja: Czechy k. Krakowa

Re: Skrzyżowania o ruchu okrężnym-jak jeździć

Postprzez maryann » poniedziałek 29 września 2014, 11:35

szerszon napisał(a):rondo jak rondo..
Gratuluje rzetelności... C12 na środku. E! Szkoda gadać!
szerszon napisał(a):nie zamierzam sygnalizować jazdy " w łuku"
A-ha. Więc wyłączasz lewy włączony przed rondem. Chwali się!

ps. Czemu nie da się edytować??
falsum in uno falsum in toto
Avatar użytkownika
maryann
 
Posty: 3359
Dołączył(a): czwartek 22 lipca 2010, 09:38
Lokalizacja: Czechy k. Krakowa

Re: Skrzyżowania o ruchu okrężnym-jak jeździć

Postprzez szerszon » poniedziałek 29 września 2014, 12:30

A-ha. Więc wyłączasz lewy włączony przed rondem. Chwali się!

Jadąc na wprost nawet go nie włączam... :D
Jazdą "w łuku" określam sobie zjazd z ronda.
Przecież nie skręcam tylko jadę " w łuku" :lol:
szerszon
 
Posty: 16316
Dołączył(a): sobota 11 lipca 2009, 15:03

Re: Skrzyżowania o ruchu okrężnym-jak jeździć

Postprzez Makabra » poniedziałek 29 września 2014, 13:19

szerszon napisał(a): tylko nie zamierzam sygnalizować jazdy " w łuku" :wink: jadąc przez skrzyżowanie. :D


A szkoda, bo przy każdej ulicy którą mijasz jadąc po takim małym rondzie nie wiadomo dokładnie gdzie jedziesz. Czemu nie wiadomo? Bo obserwuje się takie zachowania:
1. jazda bez kierunkowskazu dookoła wyspy i wyjazd z prawym przy wyjeździe
2. jazda bez kierunkowskazu dookoła wyspy i wyjazd bez kierunkowskazu.
3. jazda z lewym kierunkowskazem dookoła wyspy i wyjazd z ronda bez kierunkowskazu.
4. jazda z lewym kierunkowskazem dookoła wyspy i zmiana na prawy kierunkowskaz przy wyjeździe.

ad.1 Najbardziej popularne, daje radę na rondach na których wyjazd faktycznie odbywa się z ostrym skręceniem kierownicą w prawo.
Obrazek
Czekający na wjazd na takim rondzie nie widać czy zaznaczony pojazd mając prawy kierunkowskaz w tym miejscu ma zamiar wyjechać z ronda czy zostaje. Powoduje to niepotrzebne przestoje dla kierowcy który chce wjechać bezpiecznie, a nie "na farta"

ad.2 Nie ma co komentować, wychodzi w sumie na to samo co w pkt.1, jak taki kierowca bez prawego kierunkowskazu wyjedzie, i tak prawdopodobnie nie zobaczę czy go w ogóle włączył i będę czekał.

ad.3 Jakby wszyscy tak robili, wiadomo było by kiedy ktoś rondo opuszcza. Mało spotykane. Wyłączając lewy kierunkowskaz i zmieniając na prawy wychodzi prawie na to samo co w pkt.4, a jak ktoś w pkt.4 nie zauważy zmiany na prawy kierunkowskaz to wyjdzie to co w pkt.3

ad.4 Dla mnie najlepsza opcja. Jest wyraźnie dla osoby która chce wjechać. A że przepisy nie nakazują tego prawego, no nie nakazują, ale też nie precyzują jakim kierunkowskazem trzeba sygnalizować manewr.
Avatar użytkownika
Makabra
 
Posty: 2168
Dołączył(a): wtorek 19 maja 2009, 23:00

Re: Skrzyżowania o ruchu okrężnym-jak jeździć

Postprzez szerszon » poniedziałek 29 września 2014, 13:38

A szkoda, bo przy każdej ulicy którą mijasz jadąc po takim małym rondzie nie wiadomo dokładnie gdzie jedziesz.
Podeprę sie po raz kolejny artykułem, który kiedyś zalinkowałem o sposobie sygnalizacji i z czego to wynika :D
Jeśli sobie życzysz to przypomnę ..
Wszystko jest jasne.
Oczywiście opcja 3 i 4 wchodzi jedynie w grę.
szerszon
 
Posty: 16316
Dołączył(a): sobota 11 lipca 2009, 15:03

Re: Skrzyżowania o ruchu okrężnym-jak jeździć

Postprzez LeszkoII » poniedziałek 29 września 2014, 14:41

Makabra napisał(a):1. jazda bez kierunkowskazu dookoła wyspy i wyjazd z prawym przy wyjeździe
A ten wyjazd znajduje się niemal w miejscu mijania ostatniego poprzedniego wlotu. Czyli prawy kierunkowskaz nie niesie z sobą literalnie żadnej informacji(już pomijam " problem zgodności" z Art. 22.5.) i nawet na Twoim rysunku jest niewidoczny z punktu widzenia kamery Google. A lewy jest doskonale widoczny. Opcja 1. oraz 2. jest błędem na wszystkich skrzyżowaniach (w szczególności. rondach), powód? = brak lewego kierunkowskazu.
Makabra napisał(a):3. jazda z lewym kierunkowskazem dookoła wyspy i wyjazd z ronda bez kierunkowskazu.
Niepoprawna na dużych i "wielkich" rondach, których opuszczanie wiąże się ze zmianą kierunku ruchu(skręt kół + skręt kierownicy), a tej zaś powinno towarzyszyć dodatkowe oznakowania poziome, nie budzące ŻADNYCH wątpliwości i spekulacji (strzałka w prawo lub strzałka na wprost), lecz tylko wtedy gdy takie wątpliwości się pojawiać mogą (np. przy klasycznej turbinie się nie pojawią). W przeciwnym razie strzałek się nie stosuje.
Makabra napisał(a):4. jazda z lewym kierunkowskazem dookoła wyspy i zmiana na prawy kierunkowskaz przy wyjeździe.
Ta opcja jest najbardziej ogólna i poprawna, przy czym kierunkowskaz prawy jest opcjonalny na mini, małych i średnich a wymagany na dużych rondach(z uwagi na ich "urodę") i eliminowanie niebezpieczeństw (Art. 3.). Lewy konieczny zawsze(mowa o zamiarze skręcenia w lewo), opcjonalnie można go wyłączyć(a nawet jest to w pewnym sensie nieuniknione)na rondach dużych.

Reasumując bardzo ogólnie: wyjątek od reguły stanowią ronda duże(lub tym bardziej - "większe niż duże") oraz ronda o nietypowej geometrii (np. "banan" w Brzesku), przy czym uwzględnić trzeba czy na nich faktycznie zmienia się kierunek ruchu pojazdu opuszczającego skrzyżowanie - punktem odniesienia będzie tutaj odcinek krzywizny obwiedni tuż przed wylotem ze skrzyżowania(zwykle krocie mniejsza krzywizna-promień- obwiedni niż sam promień skrętu pojazdu 'do wylotu').

I teraz zadanie: proszę o wymienienie w Polsce wszystkich rond o średnicy powyżej 65m, można zaczynac od kolosów o średnicy(o ile da się ja zmierzyć :D ) 100m. Zadanie nie jest niemożliwe do wykonania! A jak już zostanie ono wykonane, to omówimy każde z osobna i będzie mniej stron niż 130.
"Specjalista to ktoś, kto wie wszystko o czymś i nie wie nic o czymkolwiek innym. W miarę postępów specjalizacji, to w końcu specjalista będzie to ktoś taki, kto wie wszystko o niczym i nie wie niczego o wszystkim" - śp. Józef Kossecki
Avatar użytkownika
LeszkoII
 
Posty: 7756
Dołączył(a): niedziela 07 października 2012, 13:53

Re: Skrzyżowania o ruchu okrężnym-jak jeździć

Postprzez szoferemeryt » poniedziałek 29 września 2014, 15:30

Leszko.
Przyjmuje do wiadomości co wypisałeś, jednak nigdy z takimi stwierdzeniami się nie zgodzę!!!!!
szoferemeryt
 
Posty: 1155
Dołączył(a): piątek 11 kwietnia 2014, 16:03

Re: Skrzyżowania o ruchu okrężnym-jak jeździć

Postprzez Makabra » poniedziałek 29 września 2014, 16:14

szoferemeryt napisał(a):Leszko.
Przyjmuje do wiadomości co wypisałeś, jednak nigdy z takimi stwierdzeniami się nie zgodzę!!!!!



Czas chyba przejsc na emeryture :-P
Avatar użytkownika
Makabra
 
Posty: 2168
Dołączył(a): wtorek 19 maja 2009, 23:00

Re: Skrzyżowania o ruchu okrężnym-jak jeździć

Postprzez maryann » poniedziałek 29 września 2014, 16:16

szerszon napisał(a):opcja 3 i 4 wchodzi jedynie w grę.
Jadąc "prosto", czy nawet długie "prawo" też pojedziesz z lewym?
falsum in uno falsum in toto
Avatar użytkownika
maryann
 
Posty: 3359
Dołączył(a): czwartek 22 lipca 2010, 09:38
Lokalizacja: Czechy k. Krakowa

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Sytuacje na drodze

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Google [Bot] i 26 gości