przez anubiashi » czwartek 30 listopada 2006, 11:54
Jeśli można to pozwolę sobie przedstawić swoje stanowisko;
Pas ruchu który został oznaczony znakiem poziomym P-8a w kolorze białym zezwala na jazdę na wprost. Potwierdza to dodatkowo znak F-10 ustawiony obok jezdni.
§ 72.1
F-10 „kierunki na pasach ruchu” wskazuje dozwolone, zgodne ze strzałkami umieszczonymi na znaku, kierunki jazdy z poszczególnych pasów ruchu.
Jednocześnie do strzałki kierunkowej P-8a domalowano „strzałkę kierunkową do skręcania” w lewo w kolorze żółtym i umieszczono znak P-22 [żółty].
§ 91.1.
Znak P-22 „BUS” oznacza pas ruchu przeznaczony dla ruchu pojazdów wykonujących odpłatny przewóz osób na regularnych liniach.
Skoro i na znakach poziomych i pionowych mamy zezwolenie na jazdę na wprost z pasa prawego to kierujący zamierzający jechać prosto jest obowiązany zajmować pas prawy. Natomiast kierujący pojazdem „wykonującym odpłatny przewóz osób na regularnych liniach” jak np. autobusy, busy, trolejbusy, może z tego [prawego] pasa wykonać skręt w lewo. Jest to sytuacja nietypowa bo jak wiemy z przepisów ustawy prawo o ruchu drogowym, skręt w lewo może być wykonany gdy kierujący pojazdem zbliży się do środka jezdni lub na jezdni o ruchu jednokierunkowym do lewej jej krawędzi [Art. 22.2 pkt 2)]
Trochę te nasze rozważania komplikuje § 85.3 rozporządzenia w sprawie znaków i sygnałów drogowych, mówiący o tym że; „Jeżeli na drodze są umieszczone znaki barwy białej i żółtej wskazujące różny sposób zachowania to kierujący jest obowiązany stosować się do znaków barwy żółtej.” Jednak wydaje się najbardziej prawdopodobne ze intencją osób umieszczających znaki „P” i „F” było zezwolenie na jazdę na wprost z pasa prawego przy jednoczesnym zezwoleniu na skręt w lewo przez kierujących pojazdami „wykonującymi odpłatny przewóz osób na regularnych liniach”.
W praktyce bardzo rzadko „drogowcy” umieszczając znaki w kolorze żółtym przekreślają barwy białej jako nieobowiązujące. Co zresztą stanowi konsekwencję § 85.3.
Dość często spotykamy się z sytuacją kiedy poruszając się prawym pasem ruchu, po jego prawej stronie „powstaje” dodatkowy pas ruchu, który jest przeznaczony do skrętu w prawo [P-8b]. Pas ten przeznaczony jest również do jazdy na wprost ale tylko dla pojazdów „wykonujących odpłatny przewóz osób na regularnych liniach” [P-8a i P-22] i jednocześnie często umieszcza się na tym „powstałym” pasie ruchu, przystanek „komunikacji miejskiej” co oznaczone jest znakami P-17 i pionowym z grupyD-15 do D-17.
Nieuzasadnione wydają się argumenty, że znak pionowy umieszczony obok jezdni jest „(...) podróbką udającą znak F10 lub F19. Należy go potraktować jak podróbkę tj. tego znaku nie ma.”
Rozporządzenie w sprawie znaków i sygnałów drogowych, w § 2. 9 mówi wyraźnie że;”
Znaki i sygnały dotyczące organizacji ruchu oraz znaki określające prędkość, wymiary, masę i naciski osi pojazdów podawane są przykładowo. Dotyczy to również tabliczek przedstawiających pojazdy, układ dróg na skrzyżowaniu i SYTUACJE NA DRODZE.”