Jak rozpoznać przełączke od skrzyżowania?

Tu możecie podzielić się uwagami lub wątpliwościami związanymi z poruszaniem się na drogach

Moderatorzy: dylek, ella, klebek

Re: Jak rozpoznać przełączke od skrzyżowania?

Postprzez LeszkoII » czwartek 13 marca 2014, 14:07

Henq napisał(a):LeszkoII miałem już wcześniej do Ciebie propozycje odnośnie skrzyżowań a mianowicie nie wypowiadaj się w tej kwestii, bo wszyscy widzą skrzyżowanie a ty nie, mało tego: nie widzisz skrzyżowania a chcesz stosować zasady obowiązujące na skrzyżowaniach.
Jakie zasady? - wymień je. Odnośnie def. skrzyżowania, to jest ona taka a nie inna i nic na to nie poradzę... mogę w granicach zdrowego rozsądku uważać na takich, co twierdzą, że przecięcie się dróg wewnętrznych twardych jest skrzyżowaniem.

Już widzę straż miejską wypisująca mi mandat za postój 5m od rzekomego "skrzyżowania" w strefie ruchu.
"Specjalista to ktoś, kto wie wszystko o czymś i nie wie nic o czymkolwiek innym. W miarę postępów specjalizacji, to w końcu specjalista będzie to ktoś taki, kto wie wszystko o niczym i nie wie niczego o wszystkim" - śp. Józef Kossecki
Avatar użytkownika
LeszkoII
 
Posty: 7756
Dołączył(a): niedziela 07 października 2012, 13:53

Re: Jak rozpoznać przełączke od skrzyżowania?

Postprzez dylek » czwartek 13 marca 2014, 14:36

https://www.google.pl/maps/@49.615063,20.719802,3a,37.5y,26.88h,76.02t/data=!3m4!1e1!3m2!1sMVEwXXkXMdpkFdl5eXthVg!2e0
Patrzę na to miejsce i się zastanawiam....skrzyżowanie czy przełączka ? :hmm:

Generalnie jak pobieżnie polookałem tą dwujezdniówke, to wszędzie bym chyba zawracał przy lewej...
https://www.google.pl/maps/place/Nowy+S%C4%85cz/@49.60121,20.729179,3a,75y,81.05h,73.25t/data=!3m4!1e1!3m2!1s3l-DuXs7IVmI8eCWt1i0vg!2e0!4m2!3m1!1s0x473de53cb3f195cf:0x9865e0e4a3f03225
Tutaj tylko zawracając przy lewej wyszedłbym na lewy pas po zawrotce...lub zawracał przy prawej i na prawy pas potem...
Pozdrawiam z prawego fotela "eLki" :D
Avatar użytkownika
dylek
Moderator
 
Posty: 4648
Dołączył(a): czwartek 01 marca 2007, 22:39
Lokalizacja: Lublin

Re: Jak rozpoznać przełączke od skrzyżowania?

Postprzez kg1956 » czwartek 13 marca 2014, 15:04

dylek napisał(a):https://www.google.pl/maps/@49.615063,20.719802,3a,37.5y,26.88h,76.02t/data=!3m4!1e1!3m2!1sMVEwXXkXMdpkFdl5eXthVg!2e0
Patrzę na to miejsce i się zastanawiam....skrzyżowanie czy przełączka ? :hmm: (...)

Ciekawe oznakowanie. Zawracać można właściwie tylko z jednej strony. Przydałby się zakaz zawracania.
kg1956
 
Posty: 2237
Dołączył(a): wtorek 23 marca 2010, 10:18
Lokalizacja: Poznań

Re: Jak rozpoznać przełączke od skrzyżowania?

Postprzez taik » czwartek 13 marca 2014, 17:37

dylek napisał(a):Tutaj tylko zawracając przy lewej wyszedłbym na lewy pas po zawrotce...lub zawracał przy prawej i na prawy pas potem...

Dylek, a dlaczego nie chcesz wykonać manewru zawracania przy lewej krawędzi przełączki z zajęciem prawego pasa ruchu na drugiej jezdni - większym promieniem?
Avatar użytkownika
taik
 
Posty: 807
Dołączył(a): poniedziałek 09 września 2013, 13:36

Re: Jak rozpoznać przełączke od skrzyżowania?

Postprzez Aner » czwartek 13 marca 2014, 18:02

http://zapodaj.net/d4f41b9930bf6.jpg.html

Leszko ulał mnie gość na tzw. "dzikim rondzie"
https://www.google.pl/maps/@49.610004,2 ... BmSXyQ!2e0
kazał mi zawrócić, czyli trzeba tak jakby przejechać przez 3 skrzyżowania.
zająłem środkowy pas(też do skrętu w lewo) skręciłem na środkowy pas, i skreciłem w lewo na środkowy.
Gość mi powiedział, że zawracać można tylko z lewego skrajnego pasa, ja mu powiedziałem, że wykonałem tak bo miałbym ograniczoną widoczność cieżarówka i bym nic nie widział, ale on swoje ja swoje.
z przyczepą nie da się zawrócić w tym miejscu z lewego pasa.
zresztą gość nawet jeździć nie umiał jak wracaliśmy się do ośrodka od ulicy Wyspiańskiego to wjeżdżając do ośrodka taki krawężnik walnął, że mało co felgi nie wykrzywił(dotknięcie krawężnika to przerwanie egzaminu).

Widzicie na Alei Piłsudskiego to nigdy nie wiadomo jak jestem z tym zawracaniem, czy przełączka czy skrzyżowanie
Aner
 
Posty: 8
Dołączył(a): poniedziałek 10 marca 2014, 18:20

Re: Jak rozpoznać przełączke od skrzyżowania?

Postprzez Makabra » czwartek 13 marca 2014, 20:44

Jak chodzi o zawracanie przy lewej/prawej, to nie ma znaczenia czy skrzyżowanie czy przecinka, masz się ustawić przy osi jezdni albo przy lewej krawędzi żeby manewr rozpocząć, reszta zależy od organizacji ruchu w danym miejscu. Na tym "dzikim rondzie" ( podoba mi się ta nazwa :spoko: ) sprawa wygląda na prostą.

Jeśli jechałeś Aleją Piłsudskiego od ul. Kilińskiego to ustawiasz się na lewym pasie przed wjechaniem na skrzyżowanie i potem wykonujesz zmianę kierunku w lewo i możesz wjechać na środkowy pas, ale z niego musisz pojechać znowu na środkowy, żeby nie zajechać drogi.

Jeśli jechałeś od Aleją Piłsudskiego od ul. Nawojowskiej to nie możesz po pierwszym "skręcie" zająć środkowego pasa, bo pas lewy jest do jazdy na wprost i zajedziesz drogę skręcając drugi raz.

Nie wiem jak u Was egzaminatorzy oceniają, ale w Krakowie spowodowanie zagrożenia przy zawracaniu znaczy tyle, że zajechałeś komuś drogę. Jeśli było by pusto to nawet jakbyś przejechał na nie swój pas przy zawracaniu to nie powinien Cię oblać.
Ostatnio zmieniony czwartek 13 marca 2014, 20:53 przez Makabra, łącznie zmieniany 1 raz
Avatar użytkownika
Makabra
 
Posty: 2168
Dołączył(a): wtorek 19 maja 2009, 23:00

Re: Jak rozpoznać przełączke od skrzyżowania?

Postprzez LeszkoII » czwartek 13 marca 2014, 20:52

Aner napisał(a):zająłem środkowy pas(też do skrętu w lewo) skręciłem na środkowy pas, i skreciłem w lewo na środkowy.
Problem polega na tym, że niektórzy dzielą sobie zawracanie na x skrętów w lewo(np. x=2), prezentując zupełnie niesłuszne stanowisko, co gorsza ryzykujące zagrożeniem bezpieczeństwa.
Po pierwsze: na skrzyżowanie musiałeś wjechać lewym pasem ze strzałką w lewo, jeśli zamierzałeś zawrócić.
Po drugie: faktycznie manewr zawracania rozpoczął się w chwili "wjazdu" na drugą jezdnię; teoretycznie mógłbyś więc zmienić przed tym momentem pas ruchu na "środkowy", jeśli ze względu na gabaryty pojazdu(zespołu pojazdów) nie byłoby możliwe wykonanie manewru zgodnie z Art. 22. Mam jednak spore wątpliwości, czy taka "niemożliwość" miała miejsce.
Aner napisał(a):z przyczepą nie da się zawrócić w tym miejscu z lewego pasa.
Nie mam uprawnień do kierowania tak dużymi pojazdami, ale nie raz widzę że DA SIĘ zawrócić z lewego pasa, nawet kosztem chwilowego "zajęcia" trzech pasów na obwiedni wyspy. Ważne żebyś tył miał na skrajnie lewym. Tam są na prawdę szerokie "jezdnie" i pasiska ruchu.


Po trzecie, nawet traktując zawracanie jako dwie zmiany kierunku jazdy w lewo, to przy drugim skręcaniu wykonałeś je już z niewłaściwego pasa.

====
Nawiasem mówiąc, to co się dzieje na tym skrzyżowaniu... to lepiej "zakryć oczy" i "nie patrzeć". Ludzie się wyprzedzają jadąc 80-100 (obowiązuje 60). Nawet przy zawracaniu/skręcaniu w lewo pojazd, który znajduje się daleko, zdąży ciebie dogonić jadąc "swoje bezpieczne 90" na skrzyżowaniu lub tuż za nim ... albo na tym przejściu dla pieszych wyprzedzić.

Poza tym błąd w oznakowaniu. Moim zdaniem jadąc wzdłuż Al. Piłsudskiego od strony Krynicy powinni powyznaczać na skrzyżowaniu linie P-3 po to, by komuś nie przyszło do głowy zmieniać pasy ruchu kolejności "od prawych na lewe".
"Specjalista to ktoś, kto wie wszystko o czymś i nie wie nic o czymkolwiek innym. W miarę postępów specjalizacji, to w końcu specjalista będzie to ktoś taki, kto wie wszystko o niczym i nie wie niczego o wszystkim" - śp. Józef Kossecki
Avatar użytkownika
LeszkoII
 
Posty: 7756
Dołączył(a): niedziela 07 października 2012, 13:53

Re: Jak rozpoznać przełączke od skrzyżowania?

Postprzez Makabra » czwartek 13 marca 2014, 21:02

Zamiast pisać lepiej jednak narysować :) Wszystkie trzy kierunku z których jadąc można zawrócić. Czerwonym zaznaczyłem nieprawidłowy tor jazdy przy zawracaniu. X oznacza punkt kolizyjny.

Obrazek
Obrazek
Obrazek
Ostatnio zmieniony czwartek 13 marca 2014, 22:58 przez Makabra, łącznie zmieniany 1 raz
Avatar użytkownika
Makabra
 
Posty: 2168
Dołączył(a): wtorek 19 maja 2009, 23:00

Re: Jak rozpoznać przełączke od skrzyżowania?

Postprzez LeszkoII » czwartek 13 marca 2014, 21:15

Odnośnie rys. 2, nie wiem, dlaczego dopuszczasz zawrócenie nie-od-lewej-krawędzi podczas gdy na pozostałych rysunkach słusznie nie dopuszczasz takiego rozwiązania.

Pytanie za 100 pkt.: czy jadąc wlotem z rys. 2 można pojechać przez skrzyżowanie w lewo? :roll: Nie powinno tam byś strzałki do jazdy na wprost i zawracania?
"Specjalista to ktoś, kto wie wszystko o czymś i nie wie nic o czymkolwiek innym. W miarę postępów specjalizacji, to w końcu specjalista będzie to ktoś taki, kto wie wszystko o niczym i nie wie niczego o wszystkim" - śp. Józef Kossecki
Avatar użytkownika
LeszkoII
 
Posty: 7756
Dołączył(a): niedziela 07 października 2012, 13:53

Re: Jak rozpoznać przełączke od skrzyżowania?

Postprzez Makabra » czwartek 13 marca 2014, 23:00

Nie wiem czemu nie widać nagle moich zdjęć. Nikt nic nie dopisał do mojego postu więc pozwolę sobie poprawić moje linki :)

Jeśli chodzi o rys nr.2 to ustawiamy się na skrajnie lewym pasie który umożliwia też zawracanie, wykonujemy skręt w lewo a potem drugi skręt w lewo (wychodzi zawracanie) Po pierwszym skręcie w lewo możemy zająć dowolny pas i nie ma toru kolizyjnego. A potem stosujemy przepis:

2. Kierujący pojazdem jest obowiązany zbliżyć się:

do prawej krawędzi jezdni - jeżeli zamierza skręcić w prawo;
do środka jezdni lub na jezdni o ruchu jednokierunkowym do lewej jej krawędzi - jeżeli zamierza skręcić w lewo.

3. Przepisu ust. 2 nie stosuje się, jeżeli wymiary pojazdu uniemożliwiają skręcenie zgodnie z zasadą określoną w tym przepisie lub dopuszczalna jest jazda wyłącznie w jednym kierunku.
Avatar użytkownika
Makabra
 
Posty: 2168
Dołączył(a): wtorek 19 maja 2009, 23:00

Re: Jak rozpoznać przełączke od skrzyżowania?

Postprzez LeszkoII » czwartek 13 marca 2014, 23:17

W takim razie przy nakazie jazdy w lewo, można tez zawracać? :hmm: Przy S-3 do skrętu w lewo podobnie.... To by było ciekawe.

Na rys. 2 nie ma nakazu jazdy w lewo. Nawet jeśli przyjąć, że rozbijasz zawracanie to po pierwszym skręcie w lewo możesz stanąć obok pojazdu, który zamierza skręcić w lewo LUB zawrócić. Czyli ile jest możliwych kierunków jazdy? Ja policzyłem: dwa.
"Specjalista to ktoś, kto wie wszystko o czymś i nie wie nic o czymkolwiek innym. W miarę postępów specjalizacji, to w końcu specjalista będzie to ktoś taki, kto wie wszystko o niczym i nie wie niczego o wszystkim" - śp. Józef Kossecki
Avatar użytkownika
LeszkoII
 
Posty: 7756
Dołączył(a): niedziela 07 października 2012, 13:53

Re: Jak rozpoznać przełączke od skrzyżowania?

Postprzez dylek » piątek 14 marca 2014, 00:20

LeszkoII napisał(a):Nie mam uprawnień do kierowania tak dużymi pojazdami, ale nie raz widzę że DA SIĘ zawrócić z lewego pasa, nawet kosztem chwilowego "zajęcia" trzech pasów na obwiedni wyspy. Ważne żebyś tył miał na skrajnie lewym. Tam są na prawdę szerokie "jezdnie" i pasiska ruchu.

Leszko - widać, że nie jeździłeś :D
Tu nie chodzi o to, że tyłem po krawężniku wewnętrznym się przejedzie kręcąc lewym...
Chodzi o to, że będąc ustawionym na wewnętrznym pasie do wyjechania spod A-7 na lewy Piłsudskiego...nic nie widzi :D
Fizyka...
KLIK w miniaturę
Obrazek

taik - na tamtej przełączce jest ryzyko, że jak ustawię się przy lewej, to może mnie inny pojazd również zawracający objechać po zewnętrznej.
Pozdrawiam z prawego fotela "eLki" :D
Avatar użytkownika
dylek
Moderator
 
Posty: 4648
Dołączył(a): czwartek 01 marca 2007, 22:39
Lokalizacja: Lublin

Re: Jak rozpoznać przełączke od skrzyżowania?

Postprzez Makabra » piątek 14 marca 2014, 00:49

Leszko po pierwszym "skręcie w lewo" to dalej jest fizycznie jeden możliwy kierunek.

dylek jakim cudem z Ciężarówki nic nie będzie widział? Chyba by cały czas musiały mu ciężarówki stawać po jego prawej. A nawet wtedy sytuacja też jest dość prosta. Jak ciężarówka ze środkowego pasa rusza na środkowy to równo z nią z lewego na lewy można próbować jechać bo Cię "osłania". Albo poczekać spokojnie aż będzie dobra widoczność, nikt nie rozkazuje jechać od razu jak się przy A7 zatrzyma :)
Avatar użytkownika
Makabra
 
Posty: 2168
Dołączył(a): wtorek 19 maja 2009, 23:00

Re: Jak rozpoznać przełączke od skrzyżowania?

Postprzez LeszkoII » piątek 14 marca 2014, 10:24

dylek napisał(a):Chodzi o to, że będąc ustawionym na wewnętrznym pasie do wyjechania spod A-7 na lewy Piłsudskiego...nic nie widzi
Jak się nic nie widzi to faktycznie problem. Ale kto spowodował problem? Ano kierujący, który podjechał(..i dokręcił) tuż przed drugą jezdnię ustawiając przód pod niewygodnym kątem widzenia. Dwa metry wcześniej widoczność byłaby odpowiednia.
Makabra napisał(a):Leszko po pierwszym "skręcie w lewo" to dalej jest fizycznie jeden możliwy kierunek.
Ja jednak pozostanę przy swoim, że skręcanie w lewo jest odrębnym manewrem od zawracania. Przepisy PoRD dają żelazne podstawy, aby odróżniać te manewry od siebie. Aby nie robić tutaj OFFTOPa, wkleję tą wypowiedź do tematu o zmianie kierunków jazdy (autorstwa Szymona1977)
"Specjalista to ktoś, kto wie wszystko o czymś i nie wie nic o czymkolwiek innym. W miarę postępów specjalizacji, to w końcu specjalista będzie to ktoś taki, kto wie wszystko o niczym i nie wie niczego o wszystkim" - śp. Józef Kossecki
Avatar użytkownika
LeszkoII
 
Posty: 7756
Dołączył(a): niedziela 07 października 2012, 13:53

Re: Jak rozpoznać przełączke od skrzyżowania?

Postprzez taik » piątek 14 marca 2014, 11:37

Makabra napisał(a):Zamiast pisać lepiej jednak narysować :) Wszystkie trzy kierunku z których jadąc można zawrócić.
Rys. 1
Rys. 2
Rys. 3

LeszkoII napisał(a):Odnośnie rys. 2, nie wiem, dlaczego dopuszczasz zawrócenie nie-od-lewej-krawędzi podczas gdy na pozostałych rysunkach słusznie nie dopuszczasz takiego rozwiązania.

Leszko, uważam, że Makabra poprawnie wyznaczył dopuszczalne tory wykonania manewru zawracania, ponieważ w przypadku rys. 2, w trakcie wykonywania manewru zawracania, następuje wjazd na odcinek drogi, z którego obowiązuje jeden kierunek jazdy ze wszystkich trzech pasów ruchu, stąd możliwość wykonania takiego zajęcia pasów ruchu - analogia art. 22.3 jest tutaj właściwa.

Przepis nie podejmuje, który pas należny zająć w wyniku przeprowadzania takiego manewru, mówi jedynie przy jakiej krawędzi należy go rozpocząć, a wskazuje na to bezpośrednio ustawodawca: "zbliżyć się: (...) do lewej jej krawędzi — jeżeli zamierza skręcić w lewo"

Zauważ, że na wszystkich rysunkach zawracający pojazd wypełnił powyższy nakaz wykonania manewru po zbliżeniu się do lewej krawędzi jezdni jednokierunkowej (art. 22.2), w tym również na rys. 2.

Choć oczywiście zdaję sobie sprawę z faktu, iż jest to sprawa nie do końca uregulowana w PRD, a tym samym oparta o interpretację - uzupełniam jedynie punkt widzenia Makabry, z którym się zgadzam, i nie chodzi mi tutaj o rozbijanie manewru zawracania na dwa skręty w lewo, tylko wynikowy/końcowy efekt w postaci torów manewru zawracania.
----------------------------
dylek napisał(a):taik - na tamtej przełączce jest ryzyko, że jak ustawię się przy lewej, to może mnie inny pojazd również zawracający objechać po zewnętrznej.

Rozumiem.
Nasuwa się pytanie, ilu kierunkowa jest przełączka - jednokierunkowa czy dwukierunkowa?
Odpowiedź powinna w zasadzie rozważyć kwestię prawidłowości takiego ominięcia pojazdu wykonującego manewr zawracania.
Avatar użytkownika
taik
 
Posty: 807
Dołączył(a): poniedziałek 09 września 2013, 13:36

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Sytuacje na drodze

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 49 gości