wyjazd z miejscowości a prędkość

Tu możecie podzielić się uwagami lub wątpliwościami związanymi z poruszaniem się na drogach

Moderatorzy: dylek, ella, klebek

Postprzez cman » niedziela 14 czerwca 2009, 16:05

Rozporządzenie napisał(a):§ 58. 3. Znak D-42 "obszar zabudowany" oznacza wjazd na obszar zabudowany. Znak D-43 "koniec obszaru zabudowanego" oznacza wyjazd z obszaru zabudowanego.

Jeżeli D-42 oznacza wjazd na obszar zabudowany, a D-43 wyjazd z obszaru zabudowanego, to nie może być umieszczonego D-42 w obrębie obszaru zabudowanego. Nie mówiąc już o logice, która podpowiada, że jeżeli jest znak oznaczający wjazd do czegoś, to przed znakiem tego czegoś nie było.
Rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków zdaje się to nawet potwierdzać, zaczynając opis znaku D-42 od podobnego stwierdzenia, niestety pod koniec opisu mówi o umieszczaniu D-42 "stanowiącego potwierdzenie kontynuacji obszaru zabudowanego".
cman
 
Posty: 7456
Dołączył(a): wtorek 17 stycznia 2006, 20:02

Postprzez qad » niedziela 14 czerwca 2009, 16:38

Jak już jesteśmy przy tych znakach, to może mi ktoś coś wyjaśnić?
Sytuacja z Krakowa.
Jadąc trasą nr 94 z Olkusza do Krakowa w pewnym momencie przed miastem pojawia sie droga dwupasmowa na odcinku chuba kilku kilometrów. Dookoła las i gdzieniegdzie magazyny. Mimo to na samym początku postawiony jest znak "obszar zabudowany" a zaraz za nim ograniczenie do 90.
Moje pytanie brzmi:
Jaki w tym sens?
Czy nie mozna bylo postawic znaku obszaru zabudowanego przed samym wjazdem do miasta a wtedy owo ograniczenie wychodziłoby "samo przez sie:)"?
Avatar użytkownika
qad
 
Posty: 142
Dołączył(a): sobota 10 maja 2008, 11:12

Postprzez cman » niedziela 14 czerwca 2009, 17:25

Nie pamiętam jakie tam są znaki, ale jeżeli są takie jak piszesz, to jest coś zupełnie pomieszane, bo prędkość na obszarze zabudowanym nie może być podwyższona do 90 km/h. Typowe podwyższenie prędkości to 70 km/h, a w szczególnych przypadkach dopuszczone jest podwyższenie do 80 km/h.
cman
 
Posty: 7456
Dołączył(a): wtorek 17 stycznia 2006, 20:02

Postprzez mshtal » niedziela 14 czerwca 2009, 17:29

cman napisał(a):Nie pamiętam jakie tam są znaki, ale jeżeli są takie jak piszesz, to jest coś zupełnie pomieszane, bo prędkość na obszarze zabudowanym nie może być podwyższona do 90 km/h. Typowe podwyższenie prędkości to 70 km/h, a w szczególnych przypadkach dopuszczone jest podwyższenie do 80 km/h.


napisane jest tylko, że określony organ może podnieść prędkość w terenie zabudowanym i albo przeoczyłem albo zwyczajnie nie ma dopisane, że nie może być np. 90km/h, a skoro nie jest napisane to przynajmniej teoretycznie może być i 120km/h...
mshtal
 
Posty: 312
Dołączył(a): poniedziałek 21 lipca 2008, 19:39
Lokalizacja: mazowsze

Postprzez cman » niedziela 14 czerwca 2009, 17:38

No to jest w ogólnych zapisach, a dopuszczalne podwyższenia, stopniowanie ograniczeń itd. to jest w rozporządzeniu o szczegółowych warunkach dla znaków.
cman
 
Posty: 7456
Dołączył(a): wtorek 17 stycznia 2006, 20:02

Postprzez scorpio44 » niedziela 14 czerwca 2009, 18:37

scorpio44
 
Posty: 6964
Dołączył(a): piątek 05 lipca 2002, 11:54
Lokalizacja: Elbląg

Postprzez Khay » niedziela 14 czerwca 2009, 22:24

Tak czytam, czytam te komentarze do mojego posta i nie rozumiem: przecież wyraźnie zaznaczyłem, że w sytuacji na tej fotce dla mnie sytuacja jest JASNA, a uwaga dot. zielonych tablic tyczy się INNYCH pytań, gdzie jest tylko ta zielona, bez żadnych innych oznaczeń. Moim zdaniem to pozostałość po starych pytaniach, gdzie były białe i zielone tablice. Po prostu nikt tych pytań (gdzie były tylko zielone, a nie białe) nie poprawiał. I białe zmienili na D-42, a zielonych nie ruszyli.

Tak gwoli ścisłości, bo mam wrażenie, że widziałem takie rzeczy: czy obszar zabudowany nie może zaczynać się przed miejscowością (zieloną tablicą), albo łączyć kilka miejscowości, z kolejnymi "zielonymi" tablicami?

Pozdrawiam
Khay
Avatar użytkownika
Khay
 
Posty: 800
Dołączył(a): niedziela 20 kwietnia 2008, 21:54
Lokalizacja: Warszawa

Postprzez scorpio44 » niedziela 14 czerwca 2009, 22:54

No oczywiście, że może! Granice obszaru zabudowanego a granice miejscowości to są dwie różne bajki. Nie sądziłem, że po ostatnich wyjaśnieniach będzie to jeszcze budzić jakiekolwiek wątpliwości...
scorpio44
 
Posty: 6964
Dołączył(a): piątek 05 lipca 2002, 11:54
Lokalizacja: Elbląg

Postprzez Khay » niedziela 14 czerwca 2009, 23:33

Wątpliwości zacząłem mieć dopiero wtedy, gdy mnie zrugano za to, że uznałem zieloną tablicę "Rudnik" za niewystarczającą by jednoznacznie stwierdzić, że rzecz się na pewno dzieje na terenie niezabudowanym. ;)

o, naprzykład to:

Obrazek

Oczywiście, nie ma na rysunku nic, co by wskazywało na to, że jesteśmy na terenie zabudowanym... ale nie ma też nic, co by wskazywało jednoznacznie (jak to było w czasach gdy zielona tablica rozstrzygała sprawę), że teren jest niezabudowany.

O takiej, i tylko o takiej sytuacji myślałem pisząc, że lepiej w pytaniu byłoby zamienić tą tablicę na znak kończący teren zabudowany. Choć w tej sytuacji akurat pewnie przydałoby się ją też przesunąć nieco. ;)

Pozdrawiam
Khay
Avatar użytkownika
Khay
 
Posty: 800
Dołączył(a): niedziela 20 kwietnia 2008, 21:54
Lokalizacja: Warszawa

Postprzez tristan » poniedziałek 15 czerwca 2009, 19:06

cman napisał(a):
Rozporządzenie napisał(a):§ 58. 3. Znak D-42 "obszar zabudowany" oznacza wjazd na obszar zabudowany. Znak D-43 "koniec obszaru zabudowanego" oznacza wyjazd z obszaru zabudowanego.

Jeżeli D-42 oznacza wjazd na obszar zabudowany, a D-43 wyjazd z obszaru zabudowanego, to nie może być umieszczonego D-42 w obrębie obszaru zabudowanego. Nie mówiąc już o logice, która podpowiada, że jeżeli jest znak oznaczający wjazd do czegoś, to przed znakiem tego czegoś nie było.


No niekoniecznie. Ale to bardziej filozoficzne....

cman napisał(a):Rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków zdaje się to nawet potwierdzać, zaczynając opis znaku D-42 od podobnego stwierdzenia, niestety pod koniec opisu mówi o umieszczaniu D-42 "stanowiącego potwierdzenie kontynuacji obszaru zabudowanego".


No a co, chcesz takie coś stawiać:
http://www.demotywatory.pl/komentarze/1423
przecież to nielogiczne. Po co? Tak jest dobrze. Albo początek albo kontynuacja, przy czym zielona tablica wymusza kontynuację! Fakt, że doszliśmy, że niby może być kawałeczek za, ale to już teoria spiskowa, żeby tak na testach było.


Khay napisał(a):Oczywiście, nie ma na rysunku nic, co by wskazywało na to, że jesteśmy na terenie zabudowanym... ale nie ma też nic, co by wskazywało jednoznacznie (jak to było w czasach gdy zielona tablica rozstrzygała sprawę), że teren jest niezabudowany.


Wskazuje. Zielona tablica wymaga dodatkowej białej, nawet jeśli to kontynuacja. Owszem, jeśli to kontynuacja, to ta biała może być kawalątek za (nie pamiętam teraz dokładnie ile metrów), ale zakładanie, że autor pytania taką kontynuację miał na myśli, a jednocześnie perfidnie ją ukrywa, jest chore.
Ciasna jest brama i wąska droga, która prowadzi do żywota [...] (Mt 7,14)
Avatar użytkownika
tristan
 
Posty: 1161
Dołączył(a): poniedziałek 12 maja 2008, 21:07
Lokalizacja: Śląsk

Postprzez Khay » poniedziałek 15 czerwca 2009, 20:32

tristan napisał(a):Wskazuje. Zielona tablica wymaga dodatkowej białej, nawet jeśli to kontynuacja.


A źródło tego? Zapewne warunki szczegółowe? Więc kursant na kategorię B ma do wyboru:

* nauczyć się testów na pamięć
* przeczytać wszystko, łącznie z dokumentami, które są lekturą obowiązkową raczej dla organizatorów ruchu...?

Owszem, jeśli to kontynuacja, to ta biała może być kawalątek za (nie pamiętam teraz dokładnie ile metrów), ale zakładanie, że autor pytania taką kontynuację miał na myśli, a jednocześnie perfidnie ją ukrywa, jest chore.


Chore o wiele bardziej jest wstawienie w jednym miejscu tablicy jednoznacznej (D-42) a w innym - bez znajomości szczegołowych - niejednoznacznej. Nadal sądzę, że po prostu nikt nie wpadł na to, że skoro poprawiamy, to po całości. Mam wygrzebać odpowiedniki tych pytań ze starej bazy, gdzie są jeszcze białe tablice? ;) Zakładam, że są identyczne... :D

Podkreślam: dla mnie to zrozumiałe, ale dlatego, że w pewnym moemencie tak przyjąłem (bo to wynikało z sugerowanych poprawnych odpowiedzi) - dopiero po odkryciu tego forum dowiedziałem się, gdzie szukać informacji, z czego to wynika (a w ten aspekt akurat się nie wczytałem, przyznaję).

Pozdrawiam
Khay
Avatar użytkownika
Khay
 
Posty: 800
Dołączył(a): niedziela 20 kwietnia 2008, 21:54
Lokalizacja: Warszawa

Postprzez cman » poniedziałek 15 czerwca 2009, 20:46

tristan napisał(a):Po co? Tak jest dobrze.

Nie jest dobrze, bo w ten sposób pośrednio utwierdza się kursantów uczących się testów, że zielona tablica oznacza obszar zabudowany, a tak nie jest. Zwłaszcza dlatego, że kiedyś tak było, to teraz powinno się położyć podwójny nacisk na zwrócenie uwagi, że już tak nie jest.

Khay napisał(a):Chore o wiele bardziej jest wstawienie w jednym miejscu tablicy jednoznacznej (D-42) a w innym - bez znajomości szczegołowych - niejednoznacznej. Nadal sądzę, że po prostu nikt nie wpadł na to, że skoro poprawiamy, to po całości.

No i właśnie o to chodzi, zamiast robić tak, że mogą być wątpliwości, to powinno to być zrobione bez wątpliwości, a ten brak wątpliwości daje tylko znak D-43.
cman
 
Posty: 7456
Dołączył(a): wtorek 17 stycznia 2006, 20:02

Postprzez tristan » poniedziałek 15 czerwca 2009, 20:49

Khay napisał(a):
tristan napisał(a):Wskazuje. Zielona tablica wymaga dodatkowej białej, nawet jeśli to kontynuacja.


A źródło tego? Zapewne warunki szczegółowe? Więc kursant na kategorię B ma do wyboru:

* nauczyć się testów na pamięć
* przeczytać wszystko, łącznie z dokumentami, które są lekturą obowiązkową raczej dla organizatorów ruchu...?


A) nic się nie trzeba nauczyć na pamięć. Wystarczy zaakceptować to, co mówi instruktor: Zielona tablica oznacza miejsce poza obszarem, bo jakby był to obszar, to by tam musiała stać dodatkowo biała.

B) Masa rzeczy wynika z warunków szczegółowych, nie tylko to. Choćby linie różniste.

Khay napisał(a):Chore o wiele bardziej jest wstawienie w jednym miejscu tablicy jednoznacznej (D-42) a w innym - bez znajomości szczegołowych - niejednoznacznej.



Dla wszystkich poza kilkoma marudami na tym forumie to jest jasne. Co ciekawsze, w testach jest milion błędów i milion problemów językowych, a czepiacie się akurat tego, co jest proste i logiczne.
Ciasna jest brama i wąska droga, która prowadzi do żywota [...] (Mt 7,14)
Avatar użytkownika
tristan
 
Posty: 1161
Dołączył(a): poniedziałek 12 maja 2008, 21:07
Lokalizacja: Śląsk

Re: wyjazd z miejscowości a prędkość

Postprzez mapmen » czwartek 30 grudnia 2010, 01:44

No to ja mam pytanie czym sa sąsiadujace miejscowości, w rozumieniu 220?

Jak na jednym słupku jest E-17a i E-18a to z pewnością sa sąsiadujace, ale co jak dzieli je 50-100m, a czesto tak sie zdarza? Przy jakiej odległosci przestają być sąsiadujące?
Co gdyby D-42 wystąpił między E-18a i E-17a [miedzy miejscowościami], czy wtedy stosujemy zasady dotyczace potwierdzania do 50m za E-17a?

Obrazek
Avatar użytkownika
mapmen
 
Posty: 317
Dołączył(a): piątek 26 listopada 2010, 23:45
Lokalizacja: Toruń

Poprzednia strona

Powrót do Sytuacje na drodze

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 51 gości