Parametryczne opuszczenie ronda - graficzne rozwiązanie.

Tu możecie podzielić się uwagami lub wątpliwościami związanymi z poruszaniem się na drogach

Moderatorzy: dylek, ella, klebek

Re: Parametryczne opuszczenie ronda - graficzne rozwiązanie.

Postprzez kg1956 » czwartek 03 stycznia 2013, 17:20

Sygnalizujesz przed wjazdem na rondo lewym kierunkiem by było czytelne dla innych kierowców że będziesz objeżdżał to rondo nie do pierwszego wyjazdu tylko dalej że nie jedziesz prosto itd. Będąc na rondzie nie musisz już jechac z tym włączonym lewym kierunkiem...


Rozumiem, że sygnalizujesz, ponieważ nic nie zakazuje tego. Możesz. My dyskutujemy jednak o tym co nakazuje PoRD. A PoRD nie nakazuje sygnalizować przed rondem, tylko przed manewrem zmiany kierunku jazdy. W zależności od kształtu ronda będzie to w bardzo różnych miejscach. Raz migniesz lewym jeśli zmieniasz kierunek w lewo, a raz prawym, jeśli zmieniasz kierunek w prawo w danym momencie.
kg1956
 
Posty: 2237
Dołączył(a): wtorek 23 marca 2010, 10:18
Lokalizacja: Poznań

Re: Parametryczne opuszczenie ronda - graficzne rozwiązanie.

Postprzez szerszon » czwartek 03 stycznia 2013, 17:24

A gdzie zmieniasz kierunek jazdy ?
szerszon
 
Posty: 16316
Dołączył(a): sobota 11 lipca 2009, 15:03

Re: Parametryczne opuszczenie ronda - graficzne rozwiązanie.

Postprzez Henq » czwartek 03 stycznia 2013, 17:28

kg1956 napisał(a):Rozumiem, że sygnalizujesz, ponieważ nic nie zakazuje tego. Możesz. My dyskutujemy jednak o tym co nakazuje PoRD. A PoRD nie nakazuje sygnalizować przed rondem, tylko przed manewrem zmiany kierunku jazdy. W zależności od kształtu ronda będzie to w bardzo różnych miejscach. Raz migniesz lewym jeśli zmieniasz kierunek w lewo, a raz prawym, jeśli zmieniasz kierunek w prawo w danym momencie.

Czyli Twoim tokiem myślenia na drugim moim rysunku rysunku (skrzyżowanie pas zieleni nie rondo) nie sygnalizujesz w miejscu czerwonego kwadratu tylko w miejscu drugiej strzałki bo przecież tam wykonujesz manewr? :shock:
Im lepszy samochód terenowy - tym traktor musi dalej jechać.
Henq
 
Posty: 3999
Dołączył(a): środa 21 listopada 2012, 12:51

Re: Parametryczne opuszczenie ronda - graficzne rozwiązanie.

Postprzez lith » czwartek 03 stycznia 2013, 17:33

Sygnalizujesz zawczasu, czyli nie na 2 strzałce kiedy już jesteś w trakcie kręcenia, a wcześniej nieco. Ale rzeczywiście nie musi być tu już na czerwonym kwadracie i nie musi to być zawsze przed wjazdem na skrzyżowanie. Na bardziej rozległych skrzyżowaniach często się sygnalizuje manewry już jak na nim gdzieś jesteśmy. Nie ma zasady, że musisz włączyć kierunkowskaz przed skrzyżowaniem jak będziesz na nim skręcał. Punktem odniesienia jest wykonywany manewr, a nie skrzyżowanie jako takie.
Avatar użytkownika
lith
 
Posty: 7569
Dołączył(a): niedziela 17 maja 2009, 21:09
Lokalizacja: E-g/Gda

Re: Parametryczne opuszczenie ronda - graficzne rozwiązanie.

Postprzez dylek » czwartek 03 stycznia 2013, 18:46

Drezyna napisał(a):Można i tak. Ale jaki to manewr wykonujesz na tym skrzyżowaniu? Zmiana kierunku jazdy w lewo-skos-tył? Jak to się sygnalizuje? A co zrobisz, jeśli po drodze będziesz musiał zmienić trzy razy pas w prawo, lewo, prawo?

Musiał ? Zmienić na prawy ?
A gdzie to PoRD zmusza cię przy skręcaniu w lewo zmienić w trakcie tego pas na prawy ?
Umiesz skręcać w lewo na skrzyżowaniach ?
Robisz to zmieniając 3x pas w prawo/lewo/prawo ?
Pozdrawiam z prawego fotela "eLki" :D
Avatar użytkownika
dylek
Moderator
 
Posty: 4648
Dołączył(a): czwartek 01 marca 2007, 22:39
Lokalizacja: Lublin

Re: Parametryczne opuszczenie ronda - graficzne rozwiązanie.

Postprzez szerszon » czwartek 03 stycznia 2013, 19:28

Może pozostaniemy przy najprostszych skrzyżowaniach, bo tu widzę wątpliwości.
A tu jakieś hybrydy wymyślacie... :)
Zwykłe skrzyżowanie-skręt w lewo-kiedy szanowni koledzy zamierzają poinformować o tym resztę świata ?
Jak juz skręcą ?
szerszon
 
Posty: 16316
Dołączył(a): sobota 11 lipca 2009, 15:03

Re: Parametryczne opuszczenie ronda - graficzne rozwiązanie.

Postprzez kg1956 » piątek 04 stycznia 2013, 00:59

Odpowiem żartobliwie: zawczasu. :spoko:

A gdzie zmieniasz kierunek jazdy ?


Pytasz ogólnie, czy szczegółowo?
kg1956
 
Posty: 2237
Dołączył(a): wtorek 23 marca 2010, 10:18
Lokalizacja: Poznań

Re: Parametryczne opuszczenie ronda - graficzne rozwiązanie.

Postprzez Zonaimad » piątek 04 stycznia 2013, 07:56

Rozumiem, że jeżeli są dwie możliwości zjazdu z ronda, które można traktować jako "skręt w prawo na rondzie", to zamierzając skorzystać z tej drugiej muszę sygnalizować to prawym kierunkowskazem jeszcze przed wjazdem na rondo? Życzę powodzenia w krzewieniu takiej filozofii rozumienia słowa "wyraźnie" w imieniu zakładów blacharskich, kancelarii odszkodowawczych i producentów trumien. :spoko:
Zonaimad
 
Posty: 964
Dołączył(a): czwartek 04 czerwca 2009, 18:48

Re: Parametryczne opuszczenie ronda - graficzne rozwiązanie.

Postprzez Henq » piątek 04 stycznia 2013, 09:45

Zonaimad napisał(a):Rozumiem, że jeżeli są dwie możliwości zjazdu z ronda, które można traktować jako "skręt w prawo na rondzie", to zamierzając skorzystać z tej drugiej muszę sygnalizować to prawym kierunkowskazem jeszcze przed wjazdem na rondo?

Chyba to już było napisane ale nie doczytałeś sygnalizujesz przed swoim zjazdem, a skoro ten drugi zjazd jest po objechaniu ronda w lewo to przed wjazdem na rondo sygnalizujesz zamiar objechania tego ronda czyli lewy kierunek.
Im lepszy samochód terenowy - tym traktor musi dalej jechać.
Henq
 
Posty: 3999
Dołączył(a): środa 21 listopada 2012, 12:51

Re: Parametryczne opuszczenie ronda - graficzne rozwiązanie.

Postprzez kg1956 » piątek 04 stycznia 2013, 10:37

(...)sygnalizujesz zamiar objechania tego ronda czyli lewy kierunek.


Który to art. PoRD nakazuje sygnalizować zamiar objechania ronda? :shock:

Spróbuję przeanalizować sygnalizowanie na tego typu rondzie.
http://www.autocentrum.pl/pic.php?file=1357289121.9.jpg

Czerwony wjeżdżając na rondo musi zmienić kierunek jazdy w prawo, więc powinien to zasygnalizować prawym kierunkowskazem. Biały jeśli chce zmienić kierunek jazdy w prawo(wyjechać z ronda) obowiązany jest użyć prawego kierunkowskazu a jeśli nie chce zmieniać kierunku - kierunkowskazu nie włącza. Ciężarówka natomiast jedzie po łuku więc moim zdaniem nie musi sygnalizować. Ale nie upieram się przy tym. Jeśli ktoś uważa, że zmienia w tym momencie kierunek jazdy w lewo - może zamigać lewym. Kwestia interpretacji łuku. Jeśli chce wyjechać najbliższym zjazdem powinna właściwie już migać prawym.

Może ktoś inny przeanalizuje sygnalizowanie zmiany kierunku jazdy na innych typach rond.
Ostatnio zmieniony piątek 04 stycznia 2013, 11:07 przez kg1956, łącznie zmieniany 2 razy
kg1956
 
Posty: 2237
Dołączył(a): wtorek 23 marca 2010, 10:18
Lokalizacja: Poznań

Re: Parametryczne opuszczenie ronda - graficzne rozwiązanie.

Postprzez Henq » piątek 04 stycznia 2013, 10:45

kg1956 napisał(a):
(...)sygnalizujesz zamiar objechania tego ronda czyli lewy kierunek.


Który to art. PoRD nakazuje sygnalizować zamiar objechania ronda? :shock:

Pytasz poważnie?
22.5
Tyle razy pisałem że rondo to nic innego jak skrzyżowanie skoro sygnalizujesz na skrzyżowaniu skręt w lewo to też sygnalizuj skręt w lewo na rondzie (tu to jest objechanie ronda).
Im lepszy samochód terenowy - tym traktor musi dalej jechać.
Henq
 
Posty: 3999
Dołączył(a): środa 21 listopada 2012, 12:51

Re: Parametryczne opuszczenie ronda - graficzne rozwiązanie.

Postprzez LeszkoII » piątek 04 stycznia 2013, 10:57

...wracając do dyskusji(po oczyszczeniu tematu ze śmieci)...
według mnie jedynym wyjątkiem włączenia kierunkowskazu przed rondem jest wcześniejsza sygnalizacja zamiaru zmiany kierunku "w prawo". Nie dosłownie w prawo, lecz "w prawo" i to tylko wtedy, kiedy w ruchu okrężnym przebywamy na tyle krótko, że nie zdążylibyśmy zasygnalizować. Ale jak zjazd w prawo znajduje się za dostatecznie długim odcinkiem przeplatania się, to nie sygnalizuję tego przed wjazdem "na rondo".

P.S.
Definicja ronda nie występuje w żadnym polskim akcie prawnym, ani w ustawie z 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. z 2003 r. nr 58, poz.515), ani w rozporządzeniu Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z 2 marca 1999 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie, ale... nazwa rondo jest tam używana!

Termin ten pojawia się w rozdziale 13 rozporządzenia (zatytułowanym „Skrzyżowania i zjazdy”), gdzie zdefiniowano tylko dwa rodzaje skrzyżowań:
§55. 1. W celu określenia wymagań technicznych i użytkowych wprowadza się następujący podział skrzyżowań i zjazdów:

1) skrzyżowanie zwykłe - nie zawiera na żadnym wlocie wyspy dzielącej kierunki ruchu lub środkowego pasa dzielącego,
2) skrzyżowanie skanalizowane - zawiera co najmniej na jednym wlocie wyspę dzielącą lub środkowy pas dzielący; do skrzyżowań skanalizowanych zalicza się także ronda.

źródło:http://edroga.pl/inzynieria-ruchu/projektowanie/729-ronda-wplyw-oznakowania-na-zachowania-kierowcow
"Specjalista to ktoś, kto wie wszystko o czymś i nie wie nic o czymkolwiek innym. W miarę postępów specjalizacji, to w końcu specjalista będzie to ktoś taki, kto wie wszystko o niczym i nie wie niczego o wszystkim" - śp. Józef Kossecki
Avatar użytkownika
LeszkoII
 
Posty: 7756
Dołączył(a): niedziela 07 października 2012, 13:53

Re: Parametryczne opuszczenie ronda - graficzne rozwiązanie.

Postprzez kg1956 » piątek 04 stycznia 2013, 11:11

Henq napisał(a):
kg1956 napisał(a):
(...)sygnalizujesz zamiar objechania tego ronda czyli lewy kierunek.


Który to art. PoRD nakazuje sygnalizować zamiar objechania ronda? :shock:

Pytasz poważnie?
22.5
Tyle razy pisałem że rondo to nic innego jak skrzyżowanie skoro sygnalizujesz na skrzyżowaniu skręt w lewo to też sygnalizuj skręt w lewo na rondzie (tu to jest objechanie ronda).


Pytam najzupełniej poważnie. W art. 22.5 nie ma słowa o objeżdżaniu ronda. Naprawdę w tej chwili nie żartuję.
kg1956
 
Posty: 2237
Dołączył(a): wtorek 23 marca 2010, 10:18
Lokalizacja: Poznań

Re: Parametryczne opuszczenie ronda - graficzne rozwiązanie.

Postprzez LeszkoII » piątek 04 stycznia 2013, 12:20

Art. 22.5 odnosi się do sygnalizowania zmiany kierunków jazdy/pasa ruchu, w dodatku tylko takiego sygnalizowania, które dotyczy najbliższej możliwości zmiany kierunku. Inaczej może wprowadzić w błąd kierujących i nie będzie to precyzyjne. Najbliższa możliwość sygnalizacji zmiany kierunku jazdy pojawia się dopiero po minięciu znaku C12. Wcześniej poruszamy się w kierunku skrzyżowania zazwyczaj na wprost, napotykamy znak mówiący o (specyficznej) zmianie kierunku ruchu. Wchodzimy "w inny wymiar". Używanie kierunkowskazu przed każdym skrzyżowaniem okrężnym to tak jak używać go wskazując, gdzie wyjedziemy za następnym przecięciem się kierunków ruchu. Tak jak np. tu:
Obrazek
"Specjalista to ktoś, kto wie wszystko o czymś i nie wie nic o czymkolwiek innym. W miarę postępów specjalizacji, to w końcu specjalista będzie to ktoś taki, kto wie wszystko o niczym i nie wie niczego o wszystkim" - śp. Józef Kossecki
Avatar użytkownika
LeszkoII
 
Posty: 7756
Dołączył(a): niedziela 07 października 2012, 13:53

Re: Parametryczne opuszczenie ronda - graficzne rozwiązanie.

Postprzez Henq » piątek 04 stycznia 2013, 12:47

kg1956 napisał(a):Pytam najzupełniej poważnie. W art. 22.5 nie ma słowa o objeżdżaniu ronda. Naprawdę w tej chwili nie żartuję.

No właśnie chyba "nie" poważnie. W tym przepisie nie ma też o skręcaniu na skrzyżowaniu więc wg Ciebie nie sygnalizuje się na skrzyżowaniu skrętu w lewo? Na skrzyżowaniu rondzie skręt w lewo wymusza nam wysepka objechanie jej i znak C-12 ale nadal jest to skręt w lewo.

Co do Twojego linku ronda to jeżeli chcesz (czerwony) wyjechać drugim lub trzecim wylotem to normalnie sygnalizujesz lewy kierunek i wbijasz na pas lewy i tym pasem jedziesz do przejechania zjazdu który poprzedza ten którym chcesz zjechac, minąwszy go sygnalizujesz prawym kierunkiem i zmieniasz pas a następnie wyjeżdżasz z ronda.
Dziwią mnie pytania w koło to samo sygnalizowac nie sygnalizować? Nie uczyli tego na kursie?
Najlepiej nie używac w ogóle kierunków, ba po co one są, po co montować w aucie przecież są niepotrzebne.
Im lepszy samochód terenowy - tym traktor musi dalej jechać.
Henq
 
Posty: 3999
Dołączył(a): środa 21 listopada 2012, 12:51

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Sytuacje na drodze

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 30 gości