Zajęcie odpowiedniego pasa po skręcie

Tu możecie podzielić się uwagami lub wątpliwościami związanymi z poruszaniem się na drogach

Moderatorzy: dylek, ella, klebek

Zajęcie odpowiedniego pasa po skręcie

Postprzez piotrek1983 » czwartek 21 kwietnia 2011, 20:06

Witam,

Sytuacja dotyczy zajmowania pasa po wykonaniu skrętu w lewo. Opisana sytuacja dotyczy skrzyżowania w Łodzi, na którym bardzo często dochodzi nie tyle do stłuczek, co do awantur :?.

Również mnie przytrafiła się dziś taka sytuacja. Zawsze sądziłem, że jeżdżę poprawnie, natomiast po dzisiejszej dyskusji z drugim kierowcą postanowiłem poradzić się tutaj.

Według mnie zajęcie pasów powinno wyglądać jak na zdjęciu poniżej. Skrajny prawy pas do skrętu w lewo jedzie na prawy skrajny pas do jazdy na wprost, pas lewy wjeżdża na pas środkowy (nie wjeżdża na lewy, ponieważ lewy jest wydzielonym lewoskrętem):
Obrazek

Tymczasem dzisiaj przytrafiła mi się sytuacja, w której kierowca z pasa środkowego postanowił wjechać na pas środkowy (najprawdopodobniej uznał, że ja z pasa skrajnie lewego pownienem wjechać na pas skrajnie lewy pomimo tego, że nie jest to pas do jazdy na wprost):
Obrazek

Według mnie taka jazda jest nieprawidłowa.

Co o tym myślicie?

Pzdr,
piotrek1983
 
Posty: 4
Dołączył(a): czwartek 21 kwietnia 2011, 19:41

Re: Zajęcie odpowiedniego pasa po skręcie

Postprzez bobpl » czwartek 21 kwietnia 2011, 20:25

cóż, wg mnie ze srodkowego mozna w tej sytuacji skrecic na srodkowy - o ile nie utrudnia to ruchu innemu pojazdowi. Bo nie ma namalowanych linii 'kierunkowych' ze ten pas jedzie tam a tamten tu.
30.09.2010 - Data uzyskania uprawnień.
Obecnie: Lanos "Czerwona Rakieta" 1.4 z podtlenkiem LPG ;)
bobpl
 
Posty: 450
Dołączył(a): piątek 24 września 2010, 22:04
Lokalizacja: Łączno. ;)

Re: Zajęcie odpowiedniego pasa po skręcie

Postprzez piotrek1983 » czwartek 21 kwietnia 2011, 20:35

Jeśli nie utrudnia to ruchu, to jak najbardziej się zgadzam.
Ale mówmy o przypadku, gdy na obu pasach znajdują się samochody. Co będzie w takiej sytuacji?

Pzdr.
piotrek1983
 
Posty: 4
Dołączył(a): czwartek 21 kwietnia 2011, 19:41

Re: Zajęcie odpowiedniego pasa po skręcie

Postprzez lith » czwartek 21 kwietnia 2011, 20:58

Obrazek
To są wszystkie prawidłowe i zgodne z przepisami możliwości. Jak są 2 samochody to muszą jakoś tak się dogadać żeby się nie stuknąć. W każdym razie nie ma jakiejś sztywnej zasady nakazującej wtedy komuś zająć konkretny pas.
Avatar użytkownika
lith
 
Posty: 7569
Dołączył(a): niedziela 17 maja 2009, 21:09
Lokalizacja: E-g/Gda

Re: Zajęcie odpowiedniego pasa po skręcie

Postprzez piotrek1983 » czwartek 21 kwietnia 2011, 21:14

Dogadać? :hmm:
Ja tam zawsze uważam, bo wiem, że często zdarzają się sytuacje podbramkowe.

A co w przypadku stłuczki? Czyja wina? Bo, nie chce mi się wierzyć, że policja powie "no trudno, nie dogadaliście się, więc oboje po mandacie...".

Pzdr.
piotrek1983
 
Posty: 4
Dołączył(a): czwartek 21 kwietnia 2011, 19:41

Re: Zajęcie odpowiedniego pasa po skręcie

Postprzez lith » czwartek 21 kwietnia 2011, 21:17

Pewnie będzie kto w kogo wjechał, a jak razem równiutko to na pół. Mogą próbować wkręcić, że ten z prawego powinien na prawy, czy inne teorie, ale jak współstłuczek rozgarnięty i nie będzie potakiwał i zgadzał się na wszystko to taka wersja nie przejdzie.
Avatar użytkownika
lith
 
Posty: 7569
Dołączył(a): niedziela 17 maja 2009, 21:09
Lokalizacja: E-g/Gda

Re: Zajęcie odpowiedniego pasa po skręcie

Postprzez mapmen » czwartek 21 kwietnia 2011, 23:04

lith napisał(a):Obrazek
To są wszystkie prawidłowe i zgodne z przepisami możliwości. Jak są 2 samochody to muszą jakoś tak się dogadać żeby się nie stuknąć. W każdym razie nie ma jakiejś sztywnej zasady nakazującej wtedy komuś zająć konkretny pas.

Biorąc pod uwagę, że rozpatrujemy wyłącznie sytuacje gdy mamy dwa skrecajace pojazdy to wykluczone jest zajmowanie skrajnego lewego przez jadacego z prawego pasa do skretu i skrajnego prawego pzrez jadacego z lewego pasa do skretu. Wynika to z warunków technicznych, ktore stanowia, ze kontynuacja drogi za skrzyzowaniem nie moze miec mniej pasów niż bylo przed skrzyzowaniem dla danego kierunku. Jezeli ktorys z pojazdow zachowa sie w sposob, ktory wyzej wskazalem to choc brakuje nam wyznaczonych pasow ruchu, to bedziemy mieli do czynienia ze zmiana pasa niewyznaczonego [choc nie wiemy gdzie dokladnie ten pas jest], a wtedy nalezy ustapic znajdujacemu sie na tym pasie.

Poza tym [ z analogii] w przypadku wspolnych zmian pasa pierwszenstwo ma ten z prawego, tak samo przy zmianie kierunku pierwszenstwo wyboru pasa powinien miec prawy.

Reasumując;
W sytuacji skrętu w lewo:
Jadący z lewego pasa ma prawo zajac wylacznie skrajny lewy pas, a jadacy z prawego ma prawo zajac prawy pas [jako kontynuacje] lub srodkowy [z pierwszenstwa przy zmianie nad jadacymi po jego lewej]

Takie rozumowanie czyli nadliczbowe pasy za skretem dostaje do dyspozycji, znajdujacy sie na skrajnym prawym pasie przed skretem mozna zastosowac do dowolnej sytuacji:

np. skret w prawo przed 3 pasy [a na kazdym pojazd] za 4 pasy.
Dwa skrajne lewe pojazdy kontynuują i zajmują dwa skrajne lewe, Prawy pojazd może zajac ktorys z dwoch skrajnych prawych

np skręt w lewo przed 3 pasy [pojazdy na srodkowym i prawym, lewy pusty], za 4 pasy
Jadący środkowym moze wjechac na drugi od lewej jako kontunuacje lub na skrajny lewy, jako zmiane pasa. Jadacy prawym skrajny prawy [kontynuacja] lub drugi od prawej [ z pierwszenstwa przy zmianie nad jadacymi po jego lewej]

np. skret w lewo przed 3 pasy [pojazdy na lewym i srodkowym, prawy pusty], za 4 pasy
Jadący z lewego tylko skrajny lewy, jadacy z srodkowego moze zajac drugi od lewej jako kontynuacja lub ktorys z dwoch prawych jako zmiane [poniewaz nie ma nikogo komu musi ustapic]
Avatar użytkownika
mapmen
 
Posty: 317
Dołączył(a): piątek 26 listopada 2010, 23:45
Lokalizacja: Toruń

Re: Zajęcie odpowiedniego pasa po skręcie

Postprzez lith » czwartek 21 kwietnia 2011, 23:53

Tak można sobie zakładać na logikę. Jest przepis mówiący o tym że za skrzyżowaniem nie może być mniej zjazdów niż przed... ale nigdzie nie ma nic na temat tego jak się zachować i dlaczego wtedy mam zająć ten a nie inny. Jest przepis mówiący o tym, że mogę zająć każdy.

Pozostaję mętna logika (do której sam swego czasu starałem się innych przekonać), że jeżeli 2 pojazdy chcą zając ten sam (niewyznaczony tu) pas ruchu to pierwszeństwo ma ten z prawej i tym sposobem ten z prawej może sobie obrać kurs na dowolny pas, a ten po lewej ma się cieszyć z tego co się mu zostawi- jeżeli jadą równo. A jeżeli jeden pojazd jest bardziej z przodu to ten z tyłu mu ustępuje na zasadzie, że chcąc zająć pas ustępuje jadącemu nim...

... a rzeczywistość rzeczywistością każdy jedzie gdzie ma miejsce. Na zdrowy rozum nikt nikomu drogi specjalnie nie zajeżdża, a kto pierwszy ten lepszy.
Avatar użytkownika
lith
 
Posty: 7569
Dołączył(a): niedziela 17 maja 2009, 21:09
Lokalizacja: E-g/Gda

Re: Zajęcie odpowiedniego pasa po skręcie

Postprzez szerszon » piątek 22 kwietnia 2011, 08:47

A ja zwróciłbym uwagę na ....pola wyłączone z ruchu i sposób ich wymalowania.
szerszon
 
Posty: 16316
Dołączył(a): sobota 11 lipca 2009, 15:03

Re: Zajęcie odpowiedniego pasa po skręcie

Postprzez mapmen » piątek 22 kwietnia 2011, 11:21

lith napisał(a):Tak można sobie zakładać na logikę.

Zacznijmy do podstaw.
Przed skrzyzowaniem 2 pasy, za skrzyżowaniem 2 pasy ile mamy niewyznaczonych pasow na skrzyzowaniu? Myśle, że sie zgodzimy, ze tez 2

Teraz wersja trudniejsza przed skrzyzowaniem 2 pasy, a za 3 pasy. Ile jest niewyznaczonych na skrzyżowaniu? Nie mniej niż 2, zgadzasz się?

Czyli mozemy wykonac jednocześnie dwa manewry zmiany kierunku [np. w lewo] i zmiany pasa niewyznaczonego.

Możliwość wyboru dowolnego pasa za skretem jest regulowana w identyczny sposob jak zmiana pasa na odcinku prostoliniowym lub krzywoliniowym. Jak jesteś sam to mozesz sobie zajac dowolny pas. Jak jest ktoś inny na drodze to nie możesz wjechać bezkarnie na jego pas, a dodatkowo jadac prawym, a ktos lewym to ten z prawego ma roszczenie do pasa srodkowego.

Tak jak w pytaniach egzaminacyjnych jest "mamy pojedynczy pojazd - który pas moze zając po skrecie?", można zrobic pytanie "mamy pojdynczy pojazd na prostej drodze, na ktory pas moze zmienic?" Odpowiedz, w obu przypadkach, brzmi "dowolny", a uzasadnienie "bo jest sam na drodze"
Jest przepis mówiący o tym że za skrzyżowaniem nie może być mniej zjazdów niż przed... ale nigdzie nie ma nic na temat tego jak się zachować i dlaczego wtedy mam zająć ten a nie inny.

wróć, na samą górę posta, skoro mamy przed krzyżowaniem x pasów, to na skrzyżowaniu nie moze byc mniej niż x pasów. A skoro mamy tam pasy to pierwszenstwo przy ich zmianach jest nam znane z PoRD
Jest przepis mówiący o tym, że mogę zająć każdy.

Nie przepis, a wnioskowanie. I jest ono prawdziwe o ile przesłanki sa prawdziwe, a przesłanka to jest, brak innych pojazdów obok, dokonujacych identycznego manewru


szerszon napisał(a):A ja zwróciłbym uwagę na ....pola wyłączone z ruchu i sposób ich wymalowania.

Niczego to nie dowodzi, prawdopodobnie uwzglednione są tam manewry pojazdów wielkogabarytowych


Odpowiadajac na pierwszy post, zachowanie autora było nieprawidlowe
Ostatnio zmieniony piątek 22 kwietnia 2011, 11:53 przez mapmen, łącznie zmieniany 1 raz
Avatar użytkownika
mapmen
 
Posty: 317
Dołączył(a): piątek 26 listopada 2010, 23:45
Lokalizacja: Toruń

Re: Zajęcie odpowiedniego pasa po skręcie

Postprzez maryann » piątek 22 kwietnia 2011, 11:22

To nie jest klasyczny skręt w lewo z dwóch pasów w trzy, bo z tych trzech lewy i środkowy mają różne przeznaczenie. Ponieważ nie wiadomo tego przed skrzyżowaniem, a raczej wiadomo, że z obydwu pasów można skręcić w lewo, więc trzeba na to pozwolić, a nie zmuszać, by ci z lewego bezpiecznie mogli tylko zawrócić(kolejna strzałka w lewo). Inaczej mówiąc- przed skrzyżowaniem mamy dwa pasy do skrętu w lewo i za skrzyżowaniem też dwa pasy służą do dokończenia tego manewru - za to pojawia się dodatkowy lewy do zawrócenia, czy następnego manewru. Tak więc jeśli zwykle mówimy, że środkowy jest równoprzeznaczony dla jednych i drugich, tak w takiej sytuacji jeśli ktoś przed skrzyżowaniem ustawia się na prawym musi skończyć na prawym(dotąd bez zmian), za to ten z lewego po skręcie powinien mieć do dyspozycji tak swój lewy jak i środkowy- zależy jak zamierza dalej jechać.
Natomiast absolutnie ten z prawego pasa na środkowy bezpiecznie wjechać nie może.
http://www.tvp.pl/krakow/motoryzacja/je ... 10/3191120 - tak od ok. 6:00 min.
falsum in uno falsum in toto
Avatar użytkownika
maryann
 
Posty: 3359
Dołączył(a): czwartek 22 lipca 2010, 09:38
Lokalizacja: Czechy k. Krakowa

Re: Zajęcie odpowiedniego pasa po skręcie

Postprzez Cyberix » piątek 22 kwietnia 2011, 11:38

wg mnie do bani oznakowane skrzyżowanie, brakuje linii prowadzących.
Powinny być linie prowadzące, z prawego na prawy, z lewego na środkowy lub lewy.
I tyle w temacie.
Wystarczyłoby trochę białej farby i po kłopocie, no ale co tam, drogowcy wiedzą lepiej.
Cyberix
 
Posty: 2071
Dołączył(a): poniedziałek 22 lutego 2010, 19:49

Re: Zajęcie odpowiedniego pasa po skręcie

Postprzez lith » piątek 22 kwietnia 2011, 12:00

@maryann
Kultura nakazuje to o czym mówisz. Ale jak ja będę po prawej i będę od początku twardo cisnął na środkowy i ktoś przez to zajmie lewy chociaż tego nie chce i będzie głośno przy tym krzyczał i machał rękoma to wbrew pozorom wszystko będzie przepisowo

@mapmen
Co do ilości niewyznaczonych to jest ich tyle ile pojazdów tam się zmieści. Często przecież np. przy S-1 lewoskrętach ludzie się ustawiają obok siebie w tylu ile wejdzie- 1 pas dojazdowy- 3 zjazdowe i 5 samochodów obok siebie na środku skrzyżowania.
Avatar użytkownika
lith
 
Posty: 7569
Dołączył(a): niedziela 17 maja 2009, 21:09
Lokalizacja: E-g/Gda

Re: Zajęcie odpowiedniego pasa po skręcie

Postprzez mapmen » piątek 22 kwietnia 2011, 12:17

maryann napisał(a):To nie jest klasyczny skręt w lewo

Dotąd myślałem, że tylko ronda dziela się na klasyczne i nieklasyczne :D
maryann napisał(a): z dwóch pasów w trzy, bo z tych trzech lewy i środkowy mają różne przeznaczenie.

No i? Czy dozwolone kierunki z pasów ruchu wpływają w jakiś sposob na zasady pierwszenstwa przy zmianach pasów?
maryann napisał(a):Ponieważ nie wiadomo tego przed skrzyżowaniem, a raczej wiadomo, że z obydwu pasów można skręcić w lewo, więc trzeba na to pozwolić, a nie zmuszać, by ci z lewego bezpiecznie mogli tylko zawrócić(kolejna strzałka w lewo).
Inaczej mówiąc- przed skrzyżowaniem mamy dwa pasy do skrętu w lewo i za skrzyżowaniem też dwa pasy służą do dokończenia tego manewru - za to pojawia się dodatkowy lewy do zawrócenia, czy następnego manewru.

Byłyby linie prowadzące to się bym nie przyczepial, ale ich nie ma. Ty widzisz teraz z lotu ptaka, z perspektywy kierowcy on nie wie dokad prowadza pasy za skretem, a co gdyby skrajny prawy pas za skretem byl tylko do jazdy w prawo zamiast w prawo i na wprost? Bo z tego co piszesz to jednego nie mozna zmuszac by mogl tylko zawrocic, ale drugiego do skretu w prawo juz mozna zmuszac?
A przypominam, ze nie jeździmy na pamięć!
maryann napisał(a): Tak więc jeśli zwykle mówimy, że środkowy jest równoprzeznaczony dla jednych i drugich, tak w takiej sytuacji jeśli ktoś przed skrzyżowaniem ustawia się na prawym musi skończyć na prawym(dotąd bez zmian), za to ten z lewego po skręcie powinien mieć do dyspozycji tak swój lewy jak i środkowy- zależy jak zamierza dalej jechać.

No, ale czy mam obowiązek posiadać szklana kulę, zeby wiedziec jakie sa dozwolone kierunki z pasów za zakretem? Bo jak bede pierwszy raz na tym skrzyzowaniu to wybacz, ale po zderzeniu bolidow nie przyjme do wiadomosci, jak policjant powie, "no ale wie Pan, tutaj sie tak zwyczajowo jezdzi"
Avatar użytkownika
mapmen
 
Posty: 317
Dołączył(a): piątek 26 listopada 2010, 23:45
Lokalizacja: Toruń

Re: Zajęcie odpowiedniego pasa po skręcie

Postprzez Cyberix » piątek 22 kwietnia 2011, 12:34

No właśnie, a jakby za skrzyżowaniem były 3 pasy, z czego: prawy do skręcania w prawo, środkowy do jazdy na wprost, a lewy do skręcania w lewo? Kto wtedy uzurpowałby sobie prawo do środkowego (aby pojechać prosto) ??
Cyberix
 
Posty: 2071
Dołączył(a): poniedziałek 22 lutego 2010, 19:49

Następna strona

Powrót do Sytuacje na drodze

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 64 gości