Wyprzedzanie i podwójna ciągła.

Tu możecie podzielić się uwagami lub wątpliwościami związanymi z poruszaniem się na drogach

Moderatorzy: dylek, ella, klebek

Wyprzedzanie i podwójna ciągła.

Postprzez Henq » sobota 09 lipca 2016, 21:27

Jak wiadomo linia podwójna ciągła nie zabrania wyprzedzania, natomiast zabrania najeżdżania i przekraczania jej, ale co w sytuacji gdy rozpoczynam manewr wyprzedzania na przerywanej, nagle wskakuje podwójna ciągła a my cały czas wyprzedzamy i kończymy manewr znów na przerywanej?
Oczywiście zakładamy że nie ma skrzyżowania:
https://www.google.pl/maps/@49.7287308, ... 312!8i6656
Im lepszy samochód terenowy - tym traktor musi dalej jechać.
Henq
 
Posty: 3999
Dołączył(a): środa 21 listopada 2012, 12:51

Re: Wyprzedzanie i podwójna ciągła.

Postprzez Borys_q » sobota 09 lipca 2016, 22:48

Teoretycznie nic sie nie stało, chociaż chyba twórcom przepisu nie chodzilo o dopuszczenie takiego zachowania.
Szybka jazda nie wymaga odpowiednich umiejętności. Trzeba jedynie wiedzieć który pedał odpowiada za jej zwiększanie.
Borys_q
 
Posty: 3480
Dołączył(a): sobota 22 marca 2008, 16:36
Lokalizacja: Gdańsk

Re: Wyprzedzanie i podwójna ciągła.

Postprzez STARYSZOFER » niedziela 10 lipca 2016, 07:29

Na zakrętach oznaczonych znakami ostrzegawczymi, nie wolno wyprzedzać nawet jak jest przerywana.
Avatar użytkownika
STARYSZOFER
 
Posty: 424
Dołączył(a): piątek 08 lipca 2016, 19:52

Re: Wyprzedzanie i podwójna ciągła.

Postprzez rpa » niedziela 10 lipca 2016, 13:58

Jeśli zacząłeś manewr wyprzedzania przekraczając linię przerywaną, a wróciłeś na swój pas nawet przez ciągłą, to w kwestii prawnej wszystko gra. Problemem jednak jest zachowanie szczególnej ostrożności - gdy widzisz, że linia przerywana skończy się niebawem, musisz dobrze ocenić, czy zamierzony manewr jest bezpieczny, wszak znaki (linia ciągła) wskazują co innego.
rpa
 
Posty: 367
Dołączył(a): sobota 09 stycznia 2016, 17:11

Re: Wyprzedzanie i podwójna ciągła.

Postprzez waw » niedziela 10 lipca 2016, 18:55

rpa napisał(a):Jeśli zacząłeś manewr wyprzedzania przekraczając linię przerywaną, a wróciłeś na swój pas nawet przez ciągłą, to w kwestii prawnej wszystko gra.

Jesteś pewien? Mojemu domownikowi cywilny radiowóz dał mandat za wyprzedzanie w ten sposób tłumacząc że przed końcem linii przerywanych są linie zjazdowe nakazujące zjazd na swój pas.
waw
 
Posty: 1858
Dołączył(a): niedziela 05 lipca 2015, 13:59

Re: Wyprzedzanie i podwójna ciągła.

Postprzez LeszkoII » niedziela 10 lipca 2016, 18:57

Henq napisał(a):nagle wskakuje podwójna ciągła a my cały czas wyprzedzamy i kończymy manewr znów na przerywanej?
Wykroczenie - niezastosowanie się do oznakowania P-4. Nie masz prawa znaleźć się na pasie ruchu przeznaczonym do ruchu w kierunku przeciwnym, jeżeli oś jezdni wyznacza linia podwójna ciągła. Kłania się przewaga wykładni funkcjonalnej nad znaczeniem literalnym normy prawnej.

Zresztą odnoszę wrażenie, że pomijasz szerszy kontekst tego miejsca:

Obrazek

Skoro wcześniej było ograniczenie do 70 km/h, to znaczy że skrzyżowanie napotkasz za 150-200 m od słupka A-6b. Czyli musisz mieć absolutną pewność, że skończysz wyprzedzać przed skrzyżowaniem bo tuz przed nim wystąpi P-4 (lub P-1e).

P.S. Tydzień temu snułem się tam 40 km/h za "niedzielną" babcią. Chyba nie muszę przypominać, ile wypadków(śmiertelnych) zdarzyło się na Juście. Ładne widoki oglądaj :lol:
Avatar użytkownika
LeszkoII
 
Posty: 7756
Dołączył(a): niedziela 07 października 2012, 13:53

Re: Wyprzedzanie i podwójna ciągła.

Postprzez Henq » poniedziałek 11 lipca 2016, 21:36

LeszkoII napisał(a):Zresztą odnoszę wrażenie, że pomijasz szerszy kontekst tego miejsca:

@LeszkoII a ja odnoszę wrażenie że czytasz PoRD z takim samym zrozumieniem jak posty tutaj:
Henq napisał(a):Oczywiście zakładamy że nie ma skrzyżowania:

LeszkoII napisał(a):Wykroczenie - niezastosowanie się do oznakowania P-4.

@LeszkoII no sorry ale ani na P-4 nikt nie najeżdża ani nikt jej nie przekracza.
LeszkoII napisał(a):Nie masz prawa znaleźć się na pasie ruchu przeznaczonym do ruchu w kierunku przeciwnym, jeżeli oś jezdni wyznacza linia podwójna ciągła.

a to mi umknęło gdzie tego szukać w 220 czy 170?
Im lepszy samochód terenowy - tym traktor musi dalej jechać.
Henq
 
Posty: 3999
Dołączył(a): środa 21 listopada 2012, 12:51

Re: Wyprzedzanie i podwójna ciągła.

Postprzez LeszkoII » poniedziałek 11 lipca 2016, 21:54

Henq napisał(a):a to mi umknęło gdzie tego szukać w 220 czy 170?
Czytasz ustawę PoRD od początku do końca, natrafiasz na rozporządzenia, np. w sprawie kierowania ruchem drogowym albo w/s kontroli ruchu drogowego no i już wiesz, gdzie powinieneś trzymać ręce jako kontrolowany i dlaczego nie możesz wyłączyć silnika bez zgody policjanta.

Tak więc nie ma to znaczenia, czy szukasz w 170 czy 220. W 170 masz opisane znaczenie znaków, ale w 220 znajdują się odmiany znaków (np. P-6a), o których się nie dowiesz nie czytając tego rozporządzenia.
Minister właściwy do spraw transportu w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw wewnętrznych, uwzględniając konieczność zapewnienia czytelności i zrozumiałości znaków i sygnałów drogowych dla uczestników ruchu drogowego, określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe warunki techniczne dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego, a także warunki ich umieszczania na drogach.
Stąd wniosek, że aby niektóre znaki (odmiany znaków) rozpoznać i zrozumieć, nie wystarczy "170-stka".
Henq napisał(a):@LeszkoII no sorry ale ani na P-4 nikt nie najeżdża ani nikt jej nie przekracza.
Nie musi najeżdżać, rowerem da się nawet podskoczyć nad taka linią. Można?
Avatar użytkownika
LeszkoII
 
Posty: 7756
Dołączył(a): niedziela 07 października 2012, 13:53

Re: Wyprzedzanie i podwójna ciągła.

Postprzez szymon1977 » wtorek 12 lipca 2016, 17:55

LeszkoII napisał(a):Stąd wniosek, że aby niektóre znaki (odmiany znaków) rozpoznać i zrozumieć, nie wystarczy "170-stka".
Jest wprost przeciwnie! "170" jest po to, aby kierujacy jak zobaczy znak wlasciwie go zidentyfikowal i odczytal jego znaczenie. "220" jest po to, aby drogowcy postawili znak w miejscu, w ktorym go kierujacy zobaczy, aby drogowcy namalowalu znak tak, ze kierujacy go zidentyfikuje, a takze zeby drogowcy postawili go przed miejscem, ktory zgodnie z odczytana ze znaku trescia kierujacy spodziewa sie za znakiem spotkac.

Dla przykladu nie jest dla kierujacego istotne kiedy przed skrzyzowaniem zwyklym stawia sie d-1, a kiedy a-6a. Kierujacemu wystarczy, ze zarowno tresc znaku d-1 jak i znaku a-6a potrafil bedzie odczytac.
"Proszę podchodzić do wypowiedzi usera szymon1977 z dużą dozą wątpliwości i nieufności." - user Szerszon.
Avatar użytkownika
szymon1977
 
Posty: 6572
Dołączył(a): sobota 18 czerwca 2011, 22:06

Re: Wyprzedzanie i podwójna ciągła.

Postprzez LeszkoII » wtorek 12 lipca 2016, 18:59

szymon1977 napisał(a):Jest wprost przeciwnie! "170" jest po to, aby kierujacy jak zobaczy znak wlasciwie go zidentyfikowal i odczytal jego znaczenie.
Bierz do ręki 170kę, zidentyfikuj i odczytaj znaczenie, co to za znak:

Obrazek
szymon1977 napisał(a):"220" jest po to, aby
Przecież zacytowałem art. 7 ust. 3, więc po co to filozofowanie z nadmiarową ilością słów?
Avatar użytkownika
LeszkoII
 
Posty: 7756
Dołączył(a): niedziela 07 października 2012, 13:53

Re: Wyprzedzanie i podwójna ciągła.

Postprzez szymon1977 » wtorek 12 lipca 2016, 19:48

LeszkoII napisał(a):...zacytowałem...
A ja wytlumaczylem bo Twoje wnioski sa sprzeczne z trescia cytatu.
LeszkoII napisał(a):Bierz do ręki 170kę, zidentyfikuj i odczytaj znaczenie, co to za znak:
A co ja na to poradze, ze "170" jest dziurawe i czasem trzeba siegnac do "220"?
"Proszę podchodzić do wypowiedzi usera szymon1977 z dużą dozą wątpliwości i nieufności." - user Szerszon.
Avatar użytkownika
szymon1977
 
Posty: 6572
Dołączył(a): sobota 18 czerwca 2011, 22:06

Re: Wyprzedzanie i podwójna ciągła.

Postprzez szymon1977 » wtorek 12 lipca 2016, 21:21

...a wracajac do tematu:
LeszkoII napisał(a):Kłania się przewaga wykładni funkcjonalnej nad znaczeniem literalnym normy prawnej.

Tu niewatpliwie masz racje, bo literalnie rzecz biorac obok podwojnej ciaglej mozna sobie przejechac z dowolnej strony, byle na nia nie najechac. Ale raczej nie o to chodzilo.
"Proszę podchodzić do wypowiedzi usera szymon1977 z dużą dozą wątpliwości i nieufności." - user Szerszon.
Avatar użytkownika
szymon1977
 
Posty: 6572
Dołączył(a): sobota 18 czerwca 2011, 22:06


Powrót do Sytuacje na drodze

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Google [Bot] i 51 gości
cron