1. DLACZEGO PANUJE BŁĘDNE PRZEKONANIE ŻE RONDO TO ZWYKŁE SKRZYŻOWANIE NA KTÓRYM MOŻNA SKRĘCIĆ W LEWO?
Zwolennicy skręcania w lewo na rondzie i traktowania ronda jak zwykłego skrzyżowania popierają swoje twierdzenia tym, że rzekomo Prawo o Ruchu Drogowym milczy na temat Skrzyżowań o Ruchu Okrężnym.
Jest to oczywista nieprawda. O takich skrzyżowaniach mówi paragraf nr 36.1 Rozporządzenia o Znakach i Sygnałach Drogowych które zgodnie z art. 7.2 Prawa o Ruchu Drogowym wskazuje znaczenie i zakres obowiązywania znaku C-12 – „RUCH OKRĘŻNY”.
2. IDEA RUCHU OKRĘŻNEGO
Idea Skrzyżowania o Ruchu Okrężnym (SoRO) - polega na tym, że na takim skrzyżowaniu ruch pojazdów odbywa się dookoła wyspy. Innymi słowy odbywa się RUCH OKRĘŻNY.
Mówi o tym Paragraf 36.1 Rozporządzenia w Sprawie Znaków i Sygnałów Drogowych:
Znak C-12 „ruch okrężny” oznacza, że na skrzyżowaniu ruch odbywa się dookoła wyspy lub placu w kierunku wskazanym na znaku.
W związku z powyższym na rondzie oznaczonym znakiem C-12 obowiązującym kierunkiem ruchu jest ruch okrężny dookoła wyspy przeciwny do ruchu wskazówek zegara.
3. GDZIE PRZECINAJĄ SIĘ KIERUNKI RUCHU NA RONDZIE
Graficznie RUCH OKRĘŻNY możemy przedstawić jako okrąg dookoła wyspy z naniesioną strzałką wskazującą kierunek przeciwny do ruchu wskazówek zegara. (taki jak na znaku C-12)
Oddział 7 (art. 25-28) - Prawa o Ruchu Drogowym mówi o PRZECINANIU SIĘ KIERUNKÓW RUCHU.
Na skrzyżowaniu o ruchu okrężnym punktami przecięcia kierunków ruchu będą miejsca przy wlotach/wylotach skrzyżowania.
Zmiana kierunku ruchu(jazdy) możne nastąpić wyłącznie w miejscach przecięcia dozwolonych kierunków ruchu i odbywa się jeżeli kierowca zmienia dotychczasowy kierunek ruchu na inny.
4. DLACZEGO NA RONDZIE NIE MOŻNA SKRĘCIĆ W LEWO?
Po rozrysowaniu dozwolonych kierunków ruchu oraz punktów ich przecięcia jednoznaczna staje się odpowiedź na pytanie czy na rondzie można skręcić w lewo. Oczywiście nie można skręcić w lewo (co wynika z poniższego rysunku).
Używajmy zatem zwrotu - zjedź z ronda n-tym wylotem(zjazdem) zamiast niepoprawnie mówić np. skręć w lewo.

Skręcenie wiąże się ze zmianą dotychczasowego kierunku ruchu na inny.
Znak C-12 jasno mówi że na Skrzyżowaniu o Ruchu Okrężnym jadąc dookoła wyspy nasz kierunek ruchu nie zmienia się.
Jest to jeden kierunek ruchu - RUCH OKRĘŻNY. Zmiana kierunku naszego ruchu może nastąpić jedynie po wykonaniu skrętu w prawo.
W związku z powyższym na rondzie można jedynie skręcić w prawo, co wiąże się ze zjazdem z ronda i zmianą kierunku ruchu z RUCHU OKRĘŻNEGO na KIERUNEK RUCHU zgodny z dozwolonym kierunkiem ruchu na wylocie ze skrzyżowania.
5. CZYM SKRZYŻOWANIE O RUCHU OKRĘŻNYM RÓŻNI SIĘ OD ZWYKŁEGO SKRZYŻOWANIA.
Największą różnicą jest to, że na zwykłym skrzyżowaniu kierunki ruchu przecinają się w pobliżu jednego punktu – czyli środka powierzchni skrzyżowania. Na takim skrzyżowaniu kierunki ruchu są zgodne z kierunkami ruchu przecinających się jezdni. Na takim skrzyżowaniu można skręcić w lewo.
Skrzyżowanie o Ruchu Okrężnym posiada natomiast jezdnię na której panuje RUCH OKRĘŻNY.
Punkty przecięcia kierunków ruchu ulokowane są przy wlotach/wylotach skrzyżowania i są miejscami w których kierunek ruchu okrężnego (dozwolonego na SoRO) przecina się z dozwolonymi kierunkami ruchu na wlotach/wylotach skrzyżowania.
Takich miejsc jest tyle ile mamy wlotów/wylotów na rondzie, i co najważniejsze - można w tych miejscach wyłącznie skręcić w prawo.
6. CZY NA MAŁYCH RONDACH JEŹDZIMY INACZEJ NIŻ NA DUŻYCH?
Na wszystkich rondach (skrzyżowaniach oznaczonych znakiem C-12) jeździmy tak samo. Prawo o Ruchu Drogowym nie różnicuje zasad poruszania się w zależności od wielkości skrzyżowania.
7. CZY TAKA INTERPRETACJA JEST ZGODNA Z KONWENCJĄ WIEDEŃSKĄ O RUCHU
Jest to jedyna interpretacja zgodna z Konwencją Wiedeńską.
Definicja znaku D,3 (odpowiednik polskiego C-12) Konwencji o Znakach i Sygnałach Drogowych mówi:
Znak D,3 - obowiązujący ruch okrężny - nie ma innego znaczenia, oprócz oznajmienia obowiązującego dla pojazdów okrężnego kierunku ruchu.
Dla poruszającego się po rondzie pojazdu- OBOWIĄZUJE OKREŻNY KIERUNEK RUCHU . NIE ZMIENIA SIĘ – JADĄCY PO RONDZIE POJAZD MA OKRĘŻNY KIERUNEK RUCHU.
8. CZY TAKA INTERPRETACJA JEST ZGODNA Z ZASADAMI RUCHU W INNYCH KRAJACH EUROPEJSKICH
Polska jako kraj członkowski Unii Europejskiej ma obowiązek dostosowania swojego prawa do prawa europejskiego. Art. 3. Konwencji Wiedeńskiej mówi że wykładnia prawa krajowego musi być zgodna z wykładnią Konwencji Wiedeńskiej.
Ministerstwo Transportu nie zdecydowało się na zmiany w Prawie o ruchu Drogowym gdyż uważa, że w zakresie poruszania się po rondach jest ono zgodne z Konwencją Wiedeńską.
W związku z powyższym powinniśmy jeździć tak jak w innych krajach europejskich o ruchu prawostronnym.
Tylko ta interpretacja jest zgodna z zasadami ruchu w innych krajach europejskich o ruchu prawostronnym oraz z Konwencją Wiedeńską.
9. CZY DOZWOLONE JEST ZJEŻDŻANIE Z RONDA Z LEWEGO PASA?
Jest to kategorycznie zabronione. Jest to najczęstsza przyczyna kolizji na rondzie.
Art. 22.2 Prawa o Ruchu Drogowym mówi że skręcając w prawo powinniśmy się zbliżyć do prawej krawędzi jezdni. Innymi słowy nie można zjeżdżać z ronda z lewego (wewnętrznego) pasa. Dopuszcza się zjazd z ronda z innego niż prawy pas tylko i wyłącznie jeżeli układ pasów wskazuje na taką możliwość (np. na rondach turbinowych lub skrzyżowaniach z wyspą centralną).
10. CZY DOWOLONE JEST OBJECHANIE RONDA PRAWYM PASEM?
Tak – jeżeli oznakowanie poziome tego nie zabrania. Jeżeli mamy koncentrycznie wyznaczone pasy ruchu (a tak powinny być oznakowane ronda) , pojazd poruszający się po rondzie znajduje się w ruchu okrężnym i porusza się zgodnie z wyznaczonymi pasami ruchu.
Jest to podstawowa idea ruchu okrężnego.
11. KIEDY UŻYWAMY KIERUNKOWSKAZU?
Kierunkowskazu używamy w trakcie zmiany kierunku jazdy z ruchu okrężnego na kierunek ruchu dozwolony na wylocie skrzyżowania.
W praktyce używanie kierunkowskazu na jedno-pasowym rondzie ogranicza się do użycia prawego kierunkowskazu podczas zjeżdżania ronda.
Na rondach wielo-pasowych kierunkowskazu używamy ponadto to zasygnalizowania zmiany pasa ruchu.
12. JAKA JEST INTERPRETACJA POLICJI I SĄDÓW W POLSCE?
Zgodnie z powyższą interpretacją rozstrzyga zarówno Policja jak i Sądy w Polsce.
Tutaj mamy przykład kolizji pojazdu który zjeżdżał z ronda z lewego (wewnętrznego) pasa i pojazdu który objeżdżał rondo prawym (zewnętrznym) pasem.


Zarówno policja jak i sąd orzekły winę tego który zjeżdżał z ronda z lewego pasa.
13. SKĄD WZIĘŁY SIĘ ZATEM INNE NIEPRAWIDŁOWE INTERPRETACJE (SKRĘTU W LEWO NA RONDZIE, ZJAZDU Z LEWEGO PASA, ZAKAZU OBJEŻDŻANIA RONDA PRAWYM PASEM).
Niestety w Polsce pojawiła się grupa osób które zaczęły uczyć niezgodnie z Prawem o Ruchu Drogowym oraz niezgodnie z Konwencją Wiedeńską. Traktują nieprawidłowo Skrzyżowanie o Ruchu Okrężnym jak zwykłe skrzyżowanie na którym można skręcić w lewo.
Taka interpretacja jest niedopuszczalna, zarówno w Polsce jak i innych krajach europejskich.
Taka interpretacja zagraża bezpieczeństwu na drogach a jej rozpowszechnianie jest najczęstszą przyczyną nieprawidłowego zachowania kierowców na rondach - zjazdu z ronda z lewego(wewnętrznego) pasa.
W związku z powyższym rozpoczynamy w Polsce akcję POPRAWNIE na RONDACH!