PYTANIA O RONDACH NA KTÓRE POWINNO SIĘ ZNAĆ ODPOWIEDŹ

Tu możecie podzielić się uwagami lub wątpliwościami związanymi z poruszaniem się na drogach

Moderatorzy: dylek, ella, klebek

PYTANIA O RONDACH NA KTÓRE POWINNO SIĘ ZNAĆ ODPOWIEDŹ

Postprzez POPRAWNIEnaRONDZIE » środa 16 października 2013, 16:45

TRZYNAŚCIE PYTAŃ NA TEMAT SKRZYŻOWAŃ O RUCHU OKRĘŻNYM (RONDACH) NA KTÓRE POWINNO SIĘ ZNAĆ ODPOWIEDŹ (proszę o dyskusję)

1. DLACZEGO PANUJE BŁĘDNE PRZEKONANIE ŻE RONDO TO ZWYKŁE SKRZYŻOWANIE NA KTÓRYM MOŻNA SKRĘCIĆ W LEWO?

Zwolennicy skręcania w lewo na rondzie i traktowania ronda jak zwykłego skrzyżowania popierają swoje twierdzenia tym, że rzekomo Prawo o Ruchu Drogowym milczy na temat Skrzyżowań o Ruchu Okrężnym.
Jest to oczywista nieprawda. O takich skrzyżowaniach mówi paragraf nr 36.1 Rozporządzenia o Znakach i Sygnałach Drogowych które zgodnie z art. 7.2 Prawa o Ruchu Drogowym wskazuje znaczenie i zakres obowiązywania znaku C-12 – „RUCH OKRĘŻNY”.

2. IDEA RUCHU OKRĘŻNEGO
Idea Skrzyżowania o Ruchu Okrężnym (SoRO) - polega na tym, że na takim skrzyżowaniu ruch pojazdów odbywa się dookoła wyspy. Innymi słowy odbywa się RUCH OKRĘŻNY.
Mówi o tym Paragraf 36.1 Rozporządzenia w Sprawie Znaków i Sygnałów Drogowych:
Znak C-12 „ruch okrężny” oznacza, że na skrzyżowaniu ruch odbywa się dookoła wyspy lub placu w kierunku wskazanym na znaku.
W związku z powyższym na rondzie oznaczonym znakiem C-12 obowiązującym kierunkiem ruchu jest ruch okrężny dookoła wyspy przeciwny do ruchu wskazówek zegara.

3. GDZIE PRZECINAJĄ SIĘ KIERUNKI RUCHU NA RONDZIE
Graficznie RUCH OKRĘŻNY możemy przedstawić jako okrąg dookoła wyspy z naniesioną strzałką wskazującą kierunek przeciwny do ruchu wskazówek zegara. (taki jak na znaku C-12)
Oddział 7 (art. 25-28) - Prawa o Ruchu Drogowym mówi o PRZECINANIU SIĘ KIERUNKÓW RUCHU.
Na skrzyżowaniu o ruchu okrężnym punktami przecięcia kierunków ruchu będą miejsca przy wlotach/wylotach skrzyżowania.
Zmiana kierunku ruchu(jazdy) możne nastąpić wyłącznie w miejscach przecięcia dozwolonych kierunków ruchu i odbywa się jeżeli kierowca zmienia dotychczasowy kierunek ruchu na inny.

4. DLACZEGO NA RONDZIE NIE MOŻNA SKRĘCIĆ W LEWO?
Po rozrysowaniu dozwolonych kierunków ruchu oraz punktów ich przecięcia jednoznaczna staje się odpowiedź na pytanie czy na rondzie można skręcić w lewo. Oczywiście nie można skręcić w lewo (co wynika z poniższego rysunku).
Używajmy zatem zwrotu - zjedź z ronda n-tym wylotem(zjazdem) zamiast niepoprawnie mówić np. skręć w lewo.
Obrazek
Skręcenie wiąże się ze zmianą dotychczasowego kierunku ruchu na inny.
Znak C-12 jasno mówi że na Skrzyżowaniu o Ruchu Okrężnym jadąc dookoła wyspy nasz kierunek ruchu nie zmienia się.
Jest to jeden kierunek ruchu - RUCH OKRĘŻNY. Zmiana kierunku naszego ruchu może nastąpić jedynie po wykonaniu skrętu w prawo.
W związku z powyższym na rondzie można jedynie skręcić w prawo, co wiąże się ze zjazdem z ronda i zmianą kierunku ruchu z RUCHU OKRĘŻNEGO na KIERUNEK RUCHU zgodny z dozwolonym kierunkiem ruchu na wylocie ze skrzyżowania.

5. CZYM SKRZYŻOWANIE O RUCHU OKRĘŻNYM RÓŻNI SIĘ OD ZWYKŁEGO SKRZYŻOWANIA.
Największą różnicą jest to, że na zwykłym skrzyżowaniu kierunki ruchu przecinają się w pobliżu jednego punktu – czyli środka powierzchni skrzyżowania. Na takim skrzyżowaniu kierunki ruchu są zgodne z kierunkami ruchu przecinających się jezdni. Na takim skrzyżowaniu można skręcić w lewo.

Skrzyżowanie o Ruchu Okrężnym posiada natomiast jezdnię na której panuje RUCH OKRĘŻNY.
Punkty przecięcia kierunków ruchu ulokowane są przy wlotach/wylotach skrzyżowania i są miejscami w których kierunek ruchu okrężnego (dozwolonego na SoRO) przecina się z dozwolonymi kierunkami ruchu na wlotach/wylotach skrzyżowania.
Takich miejsc jest tyle ile mamy wlotów/wylotów na rondzie, i co najważniejsze - można w tych miejscach wyłącznie skręcić w prawo.

6. CZY NA MAŁYCH RONDACH JEŹDZIMY INACZEJ NIŻ NA DUŻYCH?
Na wszystkich rondach (skrzyżowaniach oznaczonych znakiem C-12) jeździmy tak samo. Prawo o Ruchu Drogowym nie różnicuje zasad poruszania się w zależności od wielkości skrzyżowania.

7. CZY TAKA INTERPRETACJA JEST ZGODNA Z KONWENCJĄ WIEDEŃSKĄ O RUCHU
Jest to jedyna interpretacja zgodna z Konwencją Wiedeńską.
Definicja znaku D,3 (odpowiednik polskiego C-12) Konwencji o Znakach i Sygnałach Drogowych mówi:
Znak D,3 - obowiązujący ruch okrężny - nie ma innego znaczenia, oprócz oznajmienia obowiązującego dla pojazdów okrężnego kierunku ruchu.
Dla poruszającego się po rondzie pojazdu- OBOWIĄZUJE OKREŻNY KIERUNEK RUCHU . NIE ZMIENIA SIĘ – JADĄCY PO RONDZIE POJAZD MA OKRĘŻNY KIERUNEK RUCHU.

8. CZY TAKA INTERPRETACJA JEST ZGODNA Z ZASADAMI RUCHU W INNYCH KRAJACH EUROPEJSKICH
Polska jako kraj członkowski Unii Europejskiej ma obowiązek dostosowania swojego prawa do prawa europejskiego. Art. 3. Konwencji Wiedeńskiej mówi że wykładnia prawa krajowego musi być zgodna z wykładnią Konwencji Wiedeńskiej.
Ministerstwo Transportu nie zdecydowało się na zmiany w Prawie o ruchu Drogowym gdyż uważa, że w zakresie poruszania się po rondach jest ono zgodne z Konwencją Wiedeńską.
W związku z powyższym powinniśmy jeździć tak jak w innych krajach europejskich o ruchu prawostronnym.
Tylko ta interpretacja jest zgodna z zasadami ruchu w innych krajach europejskich o ruchu prawostronnym oraz z Konwencją Wiedeńską.

9. CZY DOZWOLONE JEST ZJEŻDŻANIE Z RONDA Z LEWEGO PASA?
Jest to kategorycznie zabronione. Jest to najczęstsza przyczyna kolizji na rondzie.
Art. 22.2 Prawa o Ruchu Drogowym mówi że skręcając w prawo powinniśmy się zbliżyć do prawej krawędzi jezdni. Innymi słowy nie można zjeżdżać z ronda z lewego (wewnętrznego) pasa. Dopuszcza się zjazd z ronda z innego niż prawy pas tylko i wyłącznie jeżeli układ pasów wskazuje na taką możliwość (np. na rondach turbinowych lub skrzyżowaniach z wyspą centralną).

10. CZY DOWOLONE JEST OBJECHANIE RONDA PRAWYM PASEM?
Tak – jeżeli oznakowanie poziome tego nie zabrania. Jeżeli mamy koncentrycznie wyznaczone pasy ruchu (a tak powinny być oznakowane ronda) , pojazd poruszający się po rondzie znajduje się w ruchu okrężnym i porusza się zgodnie z wyznaczonymi pasami ruchu.
Jest to podstawowa idea ruchu okrężnego.

11. KIEDY UŻYWAMY KIERUNKOWSKAZU?
Kierunkowskazu używamy w trakcie zmiany kierunku jazdy z ruchu okrężnego na kierunek ruchu dozwolony na wylocie skrzyżowania.
W praktyce używanie kierunkowskazu na jedno-pasowym rondzie ogranicza się do użycia prawego kierunkowskazu podczas zjeżdżania ronda.
Na rondach wielo-pasowych kierunkowskazu używamy ponadto to zasygnalizowania zmiany pasa ruchu.

12. JAKA JEST INTERPRETACJA POLICJI I SĄDÓW W POLSCE?
Zgodnie z powyższą interpretacją rozstrzyga zarówno Policja jak i Sądy w Polsce.
Tutaj mamy przykład kolizji pojazdu który zjeżdżał z ronda z lewego (wewnętrznego) pasa i pojazdu który objeżdżał rondo prawym (zewnętrznym) pasem.
Obrazek
Obrazek

Zarówno policja jak i sąd orzekły winę tego który zjeżdżał z ronda z lewego pasa.

13. SKĄD WZIĘŁY SIĘ ZATEM INNE NIEPRAWIDŁOWE INTERPRETACJE (SKRĘTU W LEWO NA RONDZIE, ZJAZDU Z LEWEGO PASA, ZAKAZU OBJEŻDŻANIA RONDA PRAWYM PASEM).
Niestety w Polsce pojawiła się grupa osób które zaczęły uczyć niezgodnie z Prawem o Ruchu Drogowym oraz niezgodnie z Konwencją Wiedeńską. Traktują nieprawidłowo Skrzyżowanie o Ruchu Okrężnym jak zwykłe skrzyżowanie na którym można skręcić w lewo.
Taka interpretacja jest niedopuszczalna, zarówno w Polsce jak i innych krajach europejskich.
Taka interpretacja zagraża bezpieczeństwu na drogach a jej rozpowszechnianie jest najczęstszą przyczyną nieprawidłowego zachowania kierowców na rondach - zjazdu z ronda z lewego(wewnętrznego) pasa.
W związku z powyższym rozpoczynamy w Polsce akcję POPRAWNIE na RONDACH!
Ostatnio zmieniony środa 16 października 2013, 19:07 przez POPRAWNIEnaRONDZIE, łącznie zmieniany 6 razy
POPRAWNIEnaRONDZIE
 
Posty: 3
Dołączył(a): wtorek 15 października 2013, 19:08

Re: PYTANIA O RONDACH NA KTÓRE POWINNO SIĘ ZNAĆ ODPOWIEDŹ

Postprzez Cyberix » środa 16 października 2013, 17:33

Dziwne... tutaj możemy poczytać o skręcie w lewo, prawo... i zjeżdżać z pasa wewnętrznego można...
http://www.tmr.qld.gov.au/Safety/Queensland-road-rules/Road-rules-refresher/Roundabouts.aspx

Tutaj także zjeżdżają z pasa wewnętrznego:
http://www.wcroads.org/Roads/Roundabouts/Navigation

Ojej, tutaj także zjeżdżają z pasa wewnętrznego..
http://www.roaddriver.co.uk/content/safety_tip/59/

Jak rozumiem eksperta od rond, to na tym rondzie:
https://maps.google.pl/maps?q=bydgoszcz+al.+Powsta%C5%84c%C3%B3w+Wielkopolskich,+ul.+Ogi%C5%84skiego+Micha%C5%82a+Kleofasa&hl=pl&ie=UTF8&ll=53.129106,18.022057&spn=0.001352,0.003484&sll=52.025459,19.204102&sspn=11.368542,28.54248&hq=ul.+Ogi%C5%84skiego+Micha%C5%82a+Kleofasa&hnear=Aleja+Powsta%C5%84c%C3%B3w+Wielkopolskich,+Bydgoszcz,+kujawsko-pomorskie&t=k&z=19
http://www.static.zdamyto.pl/files/zdamyto/mcross/00002/0000211_mcross_w970_h970_mresize3_hsh_76166a8b0f.png
nie wolno mi pojechać "prosto" z pasa środkowego, bo wtedy nie opuszczę ronda ze skrajnego prawego pasa, tylko muszę zmienić pas środkowy na prawy, przed zjazdem z ronda. No i obowiązkowo, kiedy na tym rondzie pojadę prosto to mam migać prawym kierunkowskazem...

Dziękuje za uwagę.
Cyberix
 
Posty: 2071
Dołączył(a): poniedziałek 22 lutego 2010, 19:49

Re: PYTANIA O RONDACH NA KTÓRE POWINNO SIĘ ZNAĆ ODPOWIEDŹ

Postprzez POPRAWNIEnaRONDZIE » środa 16 października 2013, 17:39

Cyberix, proszę nie wprowadzać w błąd.
Podałeś linki do angielskich!! przepisów gdzie panuje ruch lewostronny.
Konwencja Wiedeńska o Ruchu różnicuje zasady poruszania się na drogach i rondach o ruchu prawostronnym i lewostronnym.
Nas obowiązuje ruch prawostronny i takie zachowania są niedopuszczalne.

Proszę zacytuj interpretacje Niemieckie, Francuskie, Austriackie lub z jakiegokolwiek innego kraju UE o ruchu prawostronnym.
POPRAWNIEnaRONDZIE
 
Posty: 3
Dołączył(a): wtorek 15 października 2013, 19:08

Re: PYTANIA O RONDACH NA KTÓRE POWINNO SIĘ ZNAĆ ODPOWIEDŹ

Postprzez szerszon » środa 16 października 2013, 19:38

ten gosciu to klon...chyba wiadomo czyj :wink:
wyrok sądu ? podałem przykład "wyroku" w majestacie prawa
przypomnienie...
http://czestochowa.gazeta.pl/czestoc....html#TRrelSST
szerszon
 
Posty: 16316
Dołączył(a): sobota 11 lipca 2009, 15:03

Re: PYTANIA O RONDACH NA KTÓRE POWINNO SIĘ ZNAĆ ODPOWIEDŹ

Postprzez ks-rider » środa 16 października 2013, 19:39

Chlopie, w nie tym temacie sie wypowiedziales, jest juz na Forum temat o rondzie w Kolobrzegu, poczytaj, a poniej sie wypowiedz, :mrgreen:

:wink:
ks-rider
 
Posty: 3820
Dołączył(a): sobota 19 grudnia 2009, 21:47

Re: PYTANIA O RONDACH NA KTÓRE POWINNO SIĘ ZNAĆ ODPOWIEDŹ

Postprzez LeszkoII » środa 16 października 2013, 19:42

Wszystko ładnie, duży wkład pracy, cudownie, godne docenienia (poważnie)... tylko w jakim celu ta praca została wykonana? Po co znów zakładać nowe tematy o rondach (dodatkowo kiedy robi to wciąż ta sama osoba pod innym loginem) :roll: Zaczyna się od ogólników na pierwszej stronie wypisanych przez "eksperta od rond" a kończy na 80 stronie pyskówką na temat kierunku jazdy i szeregu innych wątków pobocznych (które zresztą wypunktowałem w jednym z tzw. tematów-rzek-jałowych-dyskusji-o-rondach).

Autor wpisu nie zdaje sobie sprawy lub celowo nie chce przyjąć do wiadomości(upór?, złośliwość?), że obecność specjalnie dedykowanych przepisów na temat poruszania się po rondach (dotyczących w zasadzie tylko sygnalizowania "nowych" manewrów - opuszczania skrzyżowania - i dopuszczania lub obowiązku niesygnalizowania zamiaru zmiany kierunku jazdy w sytuacji, gdzie się to czyni na ogół w związku z każdym skrzyżowaniem) w krajach takich jak choćby Niemcy, świadczy o tym, że z Konwencji Wiedeńskiej nie wynika TEORIA/HIPOTEZA/ANALIZA, którą Autor wpisu z uporem maniaka głosi wszem i wobec od co najmniej miesiąca jako orędzie do całej Europy a może i Świata Motoryzacyjnego(wliczając w to kosmos Stanisława Lema).

Otóż Szanowny Autorze wpisu,
przepisy - zwłaszcza o ruchu drogowym - mają być jednoznaczne i najlepiej nie wymagające ŻADNEJ interpretacji.
Dorabianie sobie teorii do własnych potrzeb - być może celów natury egzystencjalnej - grzebiąc w PRAWIE kończy się oto takim łańcuchem przyczynowo-skutkowym:
A-->B to B-->C to C-->D to... Y-->Z , gdzie {Y-->Y} to fałsz a zatem A-->B to tez fałsz.

Autor niech wyda książkę, podpisze ją z imienia i nazwiska, sprzeda i oczekuje na publiczną krytykę.

Pozdrawiam.
Ostatnio zmieniony środa 16 października 2013, 19:50 przez LeszkoII, łącznie zmieniany 1 raz
"Specjalista to ktoś, kto wie wszystko o czymś i nie wie nic o czymkolwiek innym. W miarę postępów specjalizacji, to w końcu specjalista będzie to ktoś taki, kto wie wszystko o niczym i nie wie niczego o wszystkim" - śp. Józef Kossecki
Avatar użytkownika
LeszkoII
 
Posty: 7756
Dołączył(a): niedziela 07 października 2012, 13:53

Re: PYTANIA O RONDACH NA KTÓRE POWINNO SIĘ ZNAĆ ODPOWIEDŹ

Postprzez szymon1977 » środa 16 października 2013, 19:49

POPRAWNIEnaRONDZIE napisał(a):1. DLACZEGO PANUJE BŁĘDNE PRZEKONANIE ŻE RONDO TO ZWYKŁE SKRZYŻOWANIE NA KTÓRYM MOŻNA SKRĘCIĆ W LEWO?
Niektórzy z nas mogę tego nie pamiętać, ale około 20 lat temu nastąpiła w naszym kraju zmiana ustroju. Wszystkie kierownicze stanowiska obsadzano swoimi dotychczasowo je zajmujących z automatu traktowano jako złych. Często osoby posiadające ogromną wiedzę i wieloletnie doświadczenie zastępowane były kimś, kto miał zaledwie mgliste pojęcie o temacie. Nowe interpretacje przepisów bez zastanowienia traktowano jako lepsze od starych.

Efekty zamieszania jakie wtedy powstało ciągną się za nami po dziś dzień - mam tutaj na myśli nie tylko PoRD, ale wiele innych dziedzin związanych z prawem, m. in. tą, którą ja się zajmuję zawodowo. Zresztą w moim zawodzie z podobnym zjawiskiem tylko na mniejszą skalę spotykam się systematycznie co cztery lata, gdzie po każdych wyborach kierownicze stanowiska w urzędach obsadza się swoimi. Co cztery lata spotykam się z tymi samymi problemami, muszę wyważać drzwi otwarte na oścież. Urok naszej polityki.
"Proszę podchodzić do wypowiedzi usera szymon1977 z dużą dozą wątpliwości i nieufności." - user Szerszon.
Avatar użytkownika
szymon1977
 
Posty: 6572
Dołączył(a): sobota 18 czerwca 2011, 22:06

Re: PYTANIA O RONDACH NA KTÓRE POWINNO SIĘ ZNAĆ ODPOWIEDŹ

Postprzez POPRAWNIEnaRONDZIE » środa 16 października 2013, 20:24

Leszko II napisał(a):Autor wpisu nie zdaje sobie sprawy lub celowo nie chce przyjąć do wiadomości(upór?, złośliwość?), że obecność specjalnie dedykowanych przepisów na temat poruszania się po rondach (dotyczących w zasadzie tylko sygnalizowania "nowych" manewrów - opuszczania skrzyżowania - i dopuszczania lub obowiązku niesygnalizowania zamiaru zmiany kierunku jazdy w sytuacji, gdzie się to czyni na ogół w związku z każdym skrzyżowaniem) w krajach takich jak choćby Niemcy, świadczy o tym, że z Konwencji Wiedeńskiej nie wynika TEORIA/HIPOTEZA/ANALIZA, którą Autor wpisu z uporem maniaka głosi wszem i wobec od co najmniej miesiąca jako orędzie do całej Europy a może i Świata Motoryzacyjnego(wliczając w to kosmos Stanisława Lema).

Leszko II doskonale zdajesz sobie sprawę, że wykładnia Wiedeńskiej Konwencji o Ruchu jest taka sama dla wszystkich prawostronnie jeżdżących krajów UE.
Wszystkie te kraje mają obowiązek dostosować swoje krajowe prawo do postanowień Konwencji Wiedeńskiej na mocy art.3 KW.
Wiele krajów europejskich uściśliło swoje prawo żeby nie było żadnych możliwości interpretacyjnych i żeby ich prawo było w 100% zgodne z Konwencją Wiedeńską.

Polskie Ministerstwo Transportu uznało że nasza Ustawa - Prawo o Ruchu Drogowym w temacie rond jest zgodna z Konwencją Wiedeńską i nie ma potrzeby jej zmieniać czy uściślać.

Nie wiem czemu nie chcesz tego przyjąć do wiadomości (upór czy złośliwość) i z uporem maniaka próbujesz rozpowszechniać zasady które są niezgodne z koncepcją jazdy nie tylko we wszystkich krajach ościennych Polski, ale także z koncepcją jazdy we wszystkich krajach UE o ruchu prawostronnym.

Czemu zależy ci na tym żeby w Polsce było inaczej niż w UE?
Jeżeli będą pojawiać się takie interpretacje jak twoje, ustawodawca (wzorem innych krajów) w końcu wprowadzi przepisy tak jednoznaczne że nawet takich zatwardziałych zwolenników skrętu w lewo na rondzie, czeka zmiana błędnych poglądów.
POPRAWNIEnaRONDZIE
 
Posty: 3
Dołączył(a): wtorek 15 października 2013, 19:08

Re: PYTANIA O RONDACH NA KTÓRE POWINNO SIĘ ZNAĆ ODPOWIEDŹ

Postprzez Cyberix » środa 16 października 2013, 21:15

POPRAWNIEnaRONDZIE napisał(a):Cyberix, proszę nie wprowadzać w błąd.
Podałeś linki do angielskich!! przepisów gdzie panuje ruch lewostronny.
Konwencja Wiedeńska o Ruchu różnicuje zasady poruszania się na drogach i rondach o ruchu prawostronnym i lewostronnym.
Nas obowiązuje ruch prawostronny i takie zachowania są niedopuszczalne.


A jakie to ma znaczenie dla meritum sprawy? W UK jest ruch lewostronny i to ich upoważnia do zjeżdżania z ronda z pasa wewnętrznego? A u nas jest prawostronny i nie wolno zjeżdżać z pasa wewnętrznego... ;)
Cyberix
 
Posty: 2071
Dołączył(a): poniedziałek 22 lutego 2010, 19:49


Powrót do Sytuacje na drodze

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 33 gości