Drezyna napisał(a):Art. 5 należy czytać i rozumieć bardzo starannie, szczególnie: "gdy z przepisów ustawy wynika inny sposób zachowania". I broń Boże nie upraszczać: najpierw kierujący ruchem, potem światła, znaki i przepisy, bo to nieprawda. Zawsze obowiązuje wszystko, a tylko w szczególnych przypadkach konfliktu art. 5 rozstrzyga.
Przytoczę fragment, o który chodzi. Przyznam się, że słabo go rozumiem a trzeba go dobrze zrozumieć, żeby zgłębić istotę warunku nieutrudniania ruchu przy zawracaniu i odpowiedzieć sobie kiedy utrudnienie ruchu wynikło z nieustąpienia pierwszeństwa.
Art. 5. 1. Uczestnik ruchu i inna osoba znajdująca się na drodze są obowiązani stosować się do poleceń i sygnałów dawanych przez osoby kierujące ruchem lub uprawnione do jego kontroli, sygnałów świetlnych oraz znaków drogowych, nawet wówczas, gdy z przepisów ustawy wynika inny sposób zachowania niż nakazany przez te osoby, sygnały świetlne lub znaki drogowe.
Zawracanie opisuje
przepis art. 22, ust. 6 pkt. 4 mówiący o
nieutrudnianiu ruchu. Art. 22 jako w całości poświęcony i zatytułowany "zmiana kierunku jazdy lub pasa ruchu" doskonale wskazuje, że zawracanie jest zmianą kierunku jazdy(lub docelowo zmiana pasa ruchu). Pozwolę sobie na dygresję, że zmiana kierunku ruchu może(?musi?) spowodować przecięcie się kierunków jazdy. Tutaj ma zastosowanie art. 25 zatytułowany "przecinanie się kierunków ruchu"(trochę dziwne, że nie kierunków jazdy). Przepis ten dotyczy
ustąpienia pierwszeństwa(poza ostatnim ust. 4).
Teraz wrócę do art. 5. Skoro
przepisy art. 22 oraz art. 25(odnośnie pierwszeństwa) stanowią
inność sposobu zachowania się wobec poleceń, sygnałów i znaków drogowych, to w myśl art. 5 ust.1 wyższy priorytet mają na przykład znaki drogowe regulujące pierwszeństwo.
Jaki z tego wniosek? To by oznaczało, że nieutrudnianie ruchu(o którym mowa w przepisie o zawracaniu), polegające między innymi na ustąpieniu pierwszeństwa(ale nie tylko), nie dotyczy takich przecięć kierunków ruchu, co do których pierwszeństwo regulowane jest znakami drogowymi.
W efekcie tego ustąpienie pierwszeństwa przy zawracaniu dotyczy skrzyżowań równorzędnych lub innych sytuacji równorzędnych, na przykład zawracanie poza skrzyżowaniem.
Wciąż pozostaje do rozstrzygnięcia kwestia utrudniania ruchu w innym kontekście, niż nieustąpienie pierwszeństwa, na przykład tamowanie ruchu za pojazdem zawracającym.
Czy można skojarzyć takie utrudnienie ruchu z tym przepisem?
Art. 49. ust.4. Zakaz zatrzymania lub postoju pojazdu nie dotyczy unieruchomienia pojazdu wynikającego z warunków lub przepisów ruchu drogowego.