Zmiana pierwszeństwa na rondzie?

Tu możecie podzielić się uwagami lub wątpliwościami związanymi z poruszaniem się na drogach

Moderatorzy: dylek, ella, klebek

Zmiana pierwszeństwa na rondzie?

Postprzez Pazuzu » poniedziałek 19 kwietnia 2010, 14:26

Witam

jeszcze jeden temat dziś.

Śledzac posty z forum dochodzę do wniosku, ze na rondzie wystepuje zmiana pierwszeństwa, dlaczego?

Mamy rondo z dwoma okregami oraz 4 odnogi.
Załózmy, ze wjeżdzam na godzinie 6 i jadę do wyjazdu na 9.
Zajmuję okrąg wewnętrzny.

Pytanie 1. Czy mogę wyjechać na godzinie 12 jesli sa tam 2 pasy do wyjazdu?

Pytanie2. Jesli chcę wyjechać na 9 to czemu musze ustapić pierwszeństwa komus kto wjechał na rondo na godzinie 3 i też chce wyjechać na 9? Przecież wjeżdżając na rondo gość z 3 miał mi ustapić. Dlczego teraz jak ja chcę zmienić pas musze brać pod uwagę, że on jest na prawym pasie?
Przeciez chyba w czasie pokonywania skrzyzowania zasady postepowania na nim nie powinny się zmieniać.

Co uważacie?
Pazuzu
Pazuzu
 
Posty: 8
Dołączył(a): poniedziałek 19 kwietnia 2010, 12:21
Lokalizacja: Jaworzno

Postprzez Cyberix » poniedziałek 19 kwietnia 2010, 14:41

Zatem mówisz o rondzie, gdzie są wyznaczone dwa pasy ruchu (a nie okręgi) i gdzie nie ma strzałek kierunkowych na tychże pasach.

Obrazek

Zgodnie z przepisami ogólnymi:

1) jeżeli chcesz jechać w prawo (pierwszy wyjazd) wjeżdżasz prawym pasem i wyjeżdżasz w prawo.

2) jeżeli chcesz jechać prosto (drugi wyjazd) możesz wjechać prawym lub lewym pasem, ale uwaga, wyjazd z ronda powinien odbywać się tylko z prawego pasa, bowiem jest to skręcanie w prawo (a takie powinno odbywać się ze skrajnego prawego pasa), zatem przed wyjazdem, jadąc po pasie wewnętrznym najpierw należałoby go zmienić na zewnętrzny (na wysokości 1 wyjazdu) a potem spokojnie wyjechać 2 zjazdem.

3) jeżeli chcesz jechać w lewo (trzeci wyjazd) wjeżdżasz lewym pasem, po czym na wysokości 2 wyjazdu zmieniasz pas na zewnętrzny a następnie z zewnętrznego opuszczasz rondo.

4) jeżeli chcesz zawrócić (4 wyjazd), wjeżdżasz lewym pasem, po czym na wysokości 3 wyjazdu zmieniasz pas na zewnętrzny a następnie z zewnętrznego opuszczasz rondo.

Bezpośredni wyjazd z pasa wewnętrznego jest niezgodny z przepisami ogólnymi i niebezpieczny.
Cyberix
 
Posty: 2071
Dołączył(a): poniedziałek 22 lutego 2010, 19:49

Postprzez Pazuzu » poniedziałek 19 kwietnia 2010, 14:53

OK.
Rozumiem, że manewr wyjazdu z ronda z pasa zewnetrznego jest niezgodny z przepisami i niebezpieczny.
Dalej jednak pozostaje mi pytanie: Czymu mając pierwszeństwo będąc na rondzie nie mam go kiedy chcę go opuścić?
Wszak cały czas jestem na skrzyzowaniu, czy nie?
Dlaczego ktoś kto wjechał po mnie i od razu jedzie pasem zewnetrznym ma przede mną teraz pierwszeństwo?
Tego nie mogę załapać?
Pazuzu
Pazuzu
 
Posty: 8
Dołączył(a): poniedziałek 19 kwietnia 2010, 12:21
Lokalizacja: Jaworzno

Postprzez sjakubowski » poniedziałek 19 kwietnia 2010, 14:58

A słyszałeś o czymś takim jak zmiana pasa ruchu?

Polecam: http://www.askierownicy.pl/zmiana-pasa-ruchu

Pozdrawiam.
Sebastian.
Avatar użytkownika
sjakubowski
 
Posty: 821
Dołączył(a): piątek 25 września 2009, 14:24
Lokalizacja: Łódź

Postprzez Cyberix » poniedziałek 19 kwietnia 2010, 15:04

Pazuzu napisał(a):OK.
Rozumiem, że manewr wyjazdu z ronda z pasa zewnetrznego jest niezgodny z przepisami i niebezpieczny.

Wewnętrznego, a nie zewnętrzengo.

Pazuzu napisał(a):Dalej jednak pozostaje mi pytanie: Czymu mając pierwszeństwo będąc na rondzie nie mam go kiedy chcę go opuścić?
Wszak cały czas jestem na skrzyzowaniu, czy nie?
Dlaczego ktoś kto wjechał po mnie i od razu jedzie pasem zewnetrznym ma przede mną teraz pierwszeństwo?
Tego nie mogę załapać?

To jest proste. Obaj już jesteście na rondzie, a ty chcąc zjechać z ronda z pasa wewnętrznego przecinasz pas zewnętrzny czyli niejako najpierw zmieniasz pas wewnętrzny na zewnętrzny a potem od razu z pasa zewnętrznego opuszczasz rondo. Problem polega na tym, że zmieniając pas musisz ustąpić pierwszeństwa pojazdowi poruszającemu się po tym pasie, a ten pojazd który jest na pasie zewnętrznym nie jest już wjeżdżającym na ten pas ale jadącym po tym pasie.

Zwróć uwagę na to co napisałem, zmienić pas na wysokości zjazdu. Dlaczego tak napisałem? Otóż, zmieniając w tamtym miejscu pas niejako blokujesz możliwość wjazdu pojazdom na rondo (muszą ustąpić ci pierwszeństwa). Zatem spokojnie zmieniasz pas (oni czekają) po czym opuszczasz rondo.
Cyberix
 
Posty: 2071
Dołączył(a): poniedziałek 22 lutego 2010, 19:49

Postprzez Pazuzu » poniedziałek 19 kwietnia 2010, 15:18

Ja jestem w satnie przyjąć to wyjasnienie, ale popatrz.
Ja wjeżdżam na 6 i zawracam (wyjeżdżam na 6) a gość wjeżdża na 12 i wyjeżdża na 6. Najpierw ja miałem pierwszeństwo a teraz ma on. Ale OK. Rozumiem, że USTAP stosuje sie do wjazdu a nie do ruchu po rondzie.
Pazuzu
Pazuzu
 
Posty: 8
Dołączył(a): poniedziałek 19 kwietnia 2010, 12:21
Lokalizacja: Jaworzno

Postprzez Cyberix » poniedziałek 19 kwietnia 2010, 15:25

Oczywiście, A-7 dotyczy tylko wjazdu na rondo, a po rondzie to już klasycznie, jak po jezdni jednokierunkowej, z dodatkiem, że można wyprzedzać zarówno z prawej jak i lewej strony.
Cyberix
 
Posty: 2071
Dołączył(a): poniedziałek 22 lutego 2010, 19:49


Powrót do Sytuacje na drodze

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 66 gości