Znów rondo

Tu możecie podzielić się uwagami lub wątpliwościami związanymi z poruszaniem się na drogach

Moderatorzy: dylek, ella, klebek

Postprzez cwaniakzpekaesu » sobota 29 września 2007, 22:41

Scorpio44, zgodzę się z Tobą pod warunkiem, że sytuacja, którą przedstawiłeś ma miejsce na rondzie o małych gabarytach... natomiast na rondach o dużej wyspie centralnej ja mógłbym odnieść wrażenie, że jadący przde mną kierujący sygnalizujący prawym kierunkowskazem chce pokazać mi, że np. ma zamiar wjechać na pobocze (chodnik) z powodu awarii.

Teraz to, czego najbardziej nie lubię - przepisywanie książek, ale robię to z myślą, że może ktoś skorzysta... A udzielającym rady jest nie kto inny jak mój guru Pan Zbigniew Drexler:

"Przepisy ruchu drogowego z objaśnieniami" WKŁ 1998 str. 58 in.

(5) Ze względu na bardzo różne formy geometryczne skrzyżowan o ruchu okrężnym sposób sygnalizowania, przy przejeżdżaniu przez nie powinien być dostosowany do istniejącyh warunków. Jeżeli rondo nie ma dużej wyspy centralnej lub wloty na nie mają dwie jezdnie oddzielone szerokim pasem zieleni, co powoduje, że przejazd na wprost odbywa sie po stycznej (lub prawie po stycznej) do wyspy, to wówczas sygnalizuje sie tak, jak na zwykłym skrzyżowaniu. Po wjechaniu na takie rondo i skręceniu w lewo pojazd znajduje się już w ciągu drogi poprzecznej i kontynuuje jazde praktycznie na wprost, już bez jakiegokoliwek sygnalizowania.

(6) Przy przejeżdżaniu przez tzw. ronda klasyczne o dużych wyspach centralnych, wymagających przy wjeżdżaniu wyraźnego skręcenia w prawo, następnie w lewo ( zgodnie z przebiegiem jezdni) i ponownie w prawo przed opuszczeniem skrzyzowania, sygnalizowanie musi być dostosowane do sposobu jazdy.

Uwzględniając dotychczas omówione przepisy należy przyjąć sposób sygnalizowania (włączania kierunkowskazów), zależnie od zamierzonego kierunku jazdy:

- skręcając w prawo w najbliższy wlot ze skrzyżowania - włączyć przed wjazdem na rondo prawy kierunkowskaz i wyłączyć go niezwłocznie po znalezieniu sie na tym wlocie

- jadąc prosto - nie włączać żadnego kierunkowskazu przy wjeżdżaniu na rondo, natomiast włączyć prawy kierunkowskaz przed skręceniem w prawo w celu opuszczenia skrzyżowania; włączenie to powinno nastąpić w chwili mijania wylotu poprzedzającego ten, w który się skręca

- skręcając w lewo - włączyć lewy kierunkowskaz przed wjazdem na rondo i przełączyć go na prawy bądź przed zmianą pasa ruchu na jezdni ronda, bądź przed skręceniem w prawo - w sposób analogiczny do wyżej opisanego przy jeździe na wprost.

Włączenie lewego kierunkowskazu przed wjechaniem na rondo jest konsekwencją wskazywania kierunku jazdy przy przejeżdżaniu przez skrzyżowanie, jednak - uwzględniając specyfikę ruchu okrężnego - przy dużej wyspie centralnej - sygnalizowanie to nie ma większego znaczenia i często nie jest praktykowane, co też nie powinno byc oceniane jako naruszwenie przepisu.


Hough.
Avatar użytkownika
cwaniakzpekaesu
 
Posty: 1153
Dołączył(a): czwartek 06 września 2007, 00:31
Lokalizacja: Sosnowiec

Postprzez assik » niedziela 30 września 2007, 22:33

cwaniakzpekaesu napisał(a):"Przepisy ruchu drogowego z objaśnieniami" WKŁ 1998 str. 58 in.

Sprzedają to gdzieś jeszcze?Przydaloby mi sie.
Ostatnio zmieniony niedziela 30 września 2007, 23:00 przez assik, łącznie zmieniany 1 raz
26.06.07 -rozpoczęcie kursu
31.07.07-pierwsze 2h jazd :D :lol:
21.08.07 -pierwsza kolizja za kierownica :shock: "puk" w mój zderzaczek...
27.08.07-egz. wewn.
8.10.07 -egz. panstw. teoria+praktyka - "WYNIK POZYTYWNY" :D :D :D
Avatar użytkownika
assik
 
Posty: 459
Dołączył(a): wtorek 31 lipca 2007, 20:58
Lokalizacja: B-stok

Postprzez cwaniakzpekaesu » niedziela 30 września 2007, 22:52

Nie sądzę, stara rzecz... Ale warto poszukać gdzieś po antykwariatach - może trafisz. I coś ode mnie dla Ciebie - warto się na kimś opierać, a jak dla mnie - osoby całe życie zawodowe związane z ruchem drogowym ten autor to mistrz nad mistrze. Zwróć również uwagę na pozycje Ryszarda Stefańskiego, Janusza Kochanowskiego, a z nowszych Kotowskiego (jeżeli kogoś pominąłem przepraszam). Przyjemnej lektury :D
Avatar użytkownika
cwaniakzpekaesu
 
Posty: 1153
Dołączył(a): czwartek 06 września 2007, 00:31
Lokalizacja: Sosnowiec

Postprzez Moog » poniedziałek 01 października 2007, 14:25

Byłem na rondzie i jest tak jak na rysunku, nie ma ciągłej tylko przerywana. Czyli wygląda na to, że obie wersje poprawne
Avatar użytkownika
Moog
 
Posty: 74
Dołączył(a): sobota 19 maja 2007, 18:47
Lokalizacja: Białystok

Postprzez Firecat » poniedziałek 01 października 2007, 23:41

Dziwne, że sytuacja ta budzi tyle wątpliwości. Na stronie 55 "Podręcznika kierowcy" (Grupa Image), z którego korzystają chyba teraz wszyscy kursanci, jest dokładnie rozrysowana taka sytuacja.

Aby skręcić w lewo na rondzie, włącz lewy kierunkowskaz. Wjazd na rondo rozpoczynaj z lewego pasa. Przy drugim zjeździe włącz prawy kierunkowskaz, zmień pas na prawy i zjedź z ronda.

Moi instruktorzy podkreślali, że bardzo ważna jest odpowiednio wczesna sygnalizacja i zmiana pasa na prawy, żeby jadący za mną nie mieli wątpliwości, że zamierzam zjechać z ronda w tym miejscu.
Firecat
 
Posty: 25
Dołączył(a): niedziela 18 marca 2007, 01:02
Lokalizacja: Warszawa

Postprzez assik » wtorek 02 października 2007, 02:13

Firecat napisał(a):Dziwne, że sytuacja ta budzi tyle wątpliwości. Na stronie 55 "Podręcznika kierowcy" (Grupa Image), z którego korzystają chyba teraz wszyscy kursanci, jest dokładnie rozrysowana taka sytuacja.

Aby skręcić w lewo na rondzie, włącz lewy kierunkowskaz. Wjazd na rondo rozpoczynaj z lewego pasa. Przy drugim zjeździe włącz prawy kierunkowskaz, zmień pas na prawy i zjedź z ronda.

Moi instruktorzy podkreślali, że bardzo ważna jest odpowiednio wczesna sygnalizacja i zmiana pasa na prawy, żeby jadący za mną nie mieli wątpliwości, że zamierzam zjechać z ronda w tym miejscu.

No wlasnie.Mnie tak zawsze uczyli i tak wlasnie robię.Nie ma wiekszego znaczenia czy za rondem jest jeden,dwa czy trzy pasy-poprawnie zawsze na egzaminie powinno byc tak jak pisze Firecat.No a jak jeżdzą na codzien to każdy widzi...Bywają nawet tacy mądrale,ktorzy sobie zewnetrznym pasem cale rondo objeżdżają...
26.06.07 -rozpoczęcie kursu
31.07.07-pierwsze 2h jazd :D :lol:
21.08.07 -pierwsza kolizja za kierownica :shock: "puk" w mój zderzaczek...
27.08.07-egz. wewn.
8.10.07 -egz. panstw. teoria+praktyka - "WYNIK POZYTYWNY" :D :D :D
Avatar użytkownika
assik
 
Posty: 459
Dołączył(a): wtorek 31 lipca 2007, 20:58
Lokalizacja: B-stok

Postprzez endriu19 » wtorek 02 października 2007, 09:59

ja myślę że niebieska strzałka jest lepsza, ponieważ też mnie tak uczyli że po skręcie w lewo (bo o to tu chodzi) zawsze się wyjeżdza skrajnie prawym pasem, to chyba logiczne, tylko tak jak koledzy mówią że zmieniamy pas z wewnętrzenego na zewnętrzny dopiero na wysokości wysepki, i też na wysokości wysepki włączamy prawy kierunek aby zasygnalizować zjazd z ronda, też pewnie się mogę mylić, ale cóż to wkońcu forum :lol:
Avatar użytkownika
endriu19
 
Posty: 37
Dołączył(a): wtorek 19 czerwca 2007, 19:11
Lokalizacja: jastków

Postprzez wiesniak » wtorek 02 października 2007, 12:35

assik napisał(a):Bywają nawet tacy mądrale,ktorzy sobie zewnetrznym pasem cale rondo objeżdżają...


Jako ze nie jest nigdzie w przepisach napisane jak sie obsluguje rondo to taki sposob jest tak samo poprawny jak kazdy inny przytoczony w tym temacie i moze miec swoje uzasadnienie chociazby w tym, ze w Polsce obowiazuje ruch prawostronny :wink: . Co wiecej takiego sposobu pokonywania ronda wymaga suwalski WORD, a przynajmniej wymagal 2 lata temu.
wiesniak
 
Posty: 1199
Dołączył(a): czwartek 19 stycznia 2006, 01:20

Postprzez krislee » czwartek 18 października 2007, 14:41

Jak dla mnie jest tylko jedna rzeczy która różni te obydwa 'przejazdy'.
Oba zaczynają z lewego pasa, oba jadą jakiś czas na wewnętrznym pasie ronda i w którymś momencie zjeżdżają na zewnętrzny pas rodna - jedyne co je różni to wybór innego pasa na drodze wylotowej z ronda :roll:
A to już inne reguły bo wiemy, że zasadniczo wybór pasa w przypadku zjeżdżania ze skrzyżowania zależy od tego w którą stronę będziemy chcieli skręcać na skrzyżowaniu następnym.
krislee
 
Posty: 113
Dołączył(a): czwartek 10 listopada 2005, 00:22

Poprzednia strona

Powrót do Sytuacje na drodze

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 38 gości