Teraz to, czego najbardziej nie lubię - przepisywanie książek, ale robię to z myślą, że może ktoś skorzysta... A udzielającym rady jest nie kto inny jak mój guru Pan Zbigniew Drexler:
"Przepisy ruchu drogowego z objaśnieniami" WKŁ 1998 str. 58 in.
(5) Ze względu na bardzo różne formy geometryczne skrzyżowan o ruchu okrężnym sposób sygnalizowania, przy przejeżdżaniu przez nie powinien być dostosowany do istniejącyh warunków. Jeżeli rondo nie ma dużej wyspy centralnej lub wloty na nie mają dwie jezdnie oddzielone szerokim pasem zieleni, co powoduje, że przejazd na wprost odbywa sie po stycznej (lub prawie po stycznej) do wyspy, to wówczas sygnalizuje sie tak, jak na zwykłym skrzyżowaniu. Po wjechaniu na takie rondo i skręceniu w lewo pojazd znajduje się już w ciągu drogi poprzecznej i kontynuuje jazde praktycznie na wprost, już bez jakiegokoliwek sygnalizowania.
(6) Przy przejeżdżaniu przez tzw. ronda klasyczne o dużych wyspach centralnych, wymagających przy wjeżdżaniu wyraźnego skręcenia w prawo, następnie w lewo ( zgodnie z przebiegiem jezdni) i ponownie w prawo przed opuszczeniem skrzyzowania, sygnalizowanie musi być dostosowane do sposobu jazdy.
Uwzględniając dotychczas omówione przepisy należy przyjąć sposób sygnalizowania (włączania kierunkowskazów), zależnie od zamierzonego kierunku jazdy:
- skręcając w prawo w najbliższy wlot ze skrzyżowania - włączyć przed wjazdem na rondo prawy kierunkowskaz i wyłączyć go niezwłocznie po znalezieniu sie na tym wlocie
- jadąc prosto - nie włączać żadnego kierunkowskazu przy wjeżdżaniu na rondo, natomiast włączyć prawy kierunkowskaz przed skręceniem w prawo w celu opuszczenia skrzyżowania; włączenie to powinno nastąpić w chwili mijania wylotu poprzedzającego ten, w który się skręca
- skręcając w lewo - włączyć lewy kierunkowskaz przed wjazdem na rondo i przełączyć go na prawy bądź przed zmianą pasa ruchu na jezdni ronda, bądź przed skręceniem w prawo - w sposób analogiczny do wyżej opisanego przy jeździe na wprost.
Włączenie lewego kierunkowskazu przed wjechaniem na rondo jest konsekwencją wskazywania kierunku jazdy przy przejeżdżaniu przez skrzyżowanie, jednak - uwzględniając specyfikę ruchu okrężnego - przy dużej wyspie centralnej - sygnalizowanie to nie ma większego znaczenia i często nie jest praktykowane, co też nie powinno byc oceniane jako naruszwenie przepisu.
Hough.