przez rusel » wtorek 25 października 2011, 11:19
po co ci instruktor, bierz lekture do reki tabela 4 rozp w sprawie szkolenia egzaminowania i uzyskiwania uprawnien
Poz. Poz. zadania
z tabeli 2 Kryteria
1 2 3
1 1 1) sprawdzenie stanu technicznego podstawowych elementów
pojazdów odpowiedzialnych za bezpieczeństwo ruchu
drogowego - osoba egzaminowana musi zaprezentować,
że potrafi sprawdzić:
a) poziom oleju w silniku (osoba egzaminowana powinna
co najmniej wskazać gdzie i przy użyciu jakich
przyrządów sprawdza się poziom oleju w pojeździe),
b) poziom płynu chłodzącego,
c) poziom płynu hamulcowego,
d) poziom płynu w spryskiwaczach - osoba egzaminowana
powinna co najmniej wskazać zbiornik i po jego
otwarciu stwierdzić obecność płynu,
e) działanie sygnału dźwiękowego,
f) działanie świateł zewnętrznych pojazdu,
- odpowiednio jeżeli występuje,
2) właściwe ustawienie fotela, lusterek, zagłówków
i zapięcie pasów bezpieczeństwa, (jeżeli pojazd jest
w nie wyposażony), sprawdzenie czy drzwi pojazdu są
zamknięte,
- w lewym lusterku kierowca powinien widzieć lewy bok
pojazdu i lewy obszar przestrzeni za pojazdem
- w prawym lusterku kierowca powinien widzieć prawy
bok pojazdu i prawy obszar przestrzeni za pojazdem,
- zagłówki powinny być ustawione blisko za głową na
wysokości głowy,
- odpowiednio jeżeli występuje,
3) upewnienie się o możliwości jazdy,
- wykluczenie prawdopodobieństwa spowodowania
zagrożenia w ruchu drogowym,
- ocena sytuacji wokół pojazdu.
4) płynne ruszenie,
- opuszczenie dźwigni hamulca awaryjnego,
- łagodne puszczenie sprzęgła, zwiększenie obrotów
silnika.
5) dodatkowo dla kategorii A, A1:
a) sprawdzenie stanu łańcucha (w przypadku jeżeli
pojazd jest w niego wyposażony)
b) zdjęcie z podpórki i przemieszczenie go na
odległość 5 m bez pomocy silnika,
c) podparcie motocykla na podpórce,
6) dodatkowo dla kategorii T, B+E, C+E, C1+E, D+E, D1+E:
a) sprawdzenie mechanizmu sprzęgającego (w tym
przewodów hamulcowych i elektrycznych), elementów
przyczepy związanych z jej załadunkiem, sposobu
zabezpieczenia ładunku,
b) sprzęganie przyczepy z pojazdem silnikowym
(sytuacja wyjściowa - pojazd silnikowy obok
przyczepy) - na wykonanie zadania osoba
egzaminowana ma nie więcej niż 10 min,
Czynności wykonywane w trakcie sprzęgania:
- podjazd pojazdem silnikowym przed przyczepę,
- cofnięcie pojazdem silnikowym w kierunku
przyczepy w sposób umożliwiający dokonanie
sprzęgnięcia,
- regulacja wysokości zaczepu przyczepy
(w przypadku gdy konstrukcja przyczepy to
umożliwia),
- dokonanie połączenia zaczepu przyczepy z hakiem
lub zaczepu pojazdu silnikowego oraz
zabezpieczenie przed rozłączeniem,
- podłączenie do pojazdu silnikowego: przewodów
elektrycznych przyczepy (silnik pojazdu
wyłączony), przewodów hamulcowych przyczepy,
sprawdzenie działania świateł przyczepy,
zwolnienie hamulca postojowego jeżeli przyczepa
jest w niego wyposażona.
7) dodatkowo dla kategorii D, D+E, D1, D1+E sprawdzenie
nadwozia, drzwi, wyjść awaryjnych, wymaganego
wyposażenia,
2 2 1) pozycja początkowa pojazdu określona w instrukcji
w tabeli nr 9,
2) dla kategorii B, B1, C, C1, D1 - płynna jazda pasem
ruchu do przodu i tyłu (w przypadku kategorii B i B1
w trakcie jazdy do tyłu obserwacja toru jazdy pojazdu
zgodnie z techniką kierowania przez tylną szybę
pojazdu i lusterka),
3) dla kategorii T, B+E, C+E, C1+E, D, D+E, D1+E:
a) płynna jazda do przodu pasem ruchu,
b) cofanie po prostej i łuku, z możliwością
zatrzymywania się i ponawiania jazdy do przodu,
w czasie nie dłuższym niż 5 minut,
4) nieprzejeżdżanie przez linie, i nienajeżdżanie na
krawężniki, pachołki i tyczki ograniczające pas (nie
dotyczy linii wewnętrznych ograniczających
i wyznaczających pole zatrzymania pojazdu),
5) zatrzymanie pojazdu przed końcem i początkiem pasa:
a) w przypadku kategorii B i B1 w wyznaczonym polu
zatrzymania pojazdu,
b) w przypadku pozostałych kategorii w odległości
niewiększej niż 1 m od linii ograniczającej pas.
3 3,4 1) pozycja początkowa pojazdu określona w tabeli nr 10, 2) właściwe sygnalizowanie zamiaru zmiany kierunku
jazdy,
3) w czasie wykonania zadania:
a) możliwa jedna korekta toru jazdy,
b) pojazd nie może:
- wyjechać poza określony obszar wjazdu,
- naruszyć (najechać kołem lub wyjechać obrysem
pojazdu nad linię) linii ograniczających
stanowisko,
- potrącić pachołków lub tyczek,
4) pozycja pojazdu na stanowisku - wewnątrz stanowiska.
4 5 1) pozycja początkowa pojazdu określona w tabeli nr 10, 2) właściwe sygnalizowanie zamiaru zmiany kierunku
jazdy,
3) w czasie wykonywania zadania:
a) możliwa jedna korekta toru jazdy,
b) pojazd nie może:
- naruszyć linii ograniczających stanowisko
(pachołki lub tyczki), oraz
- najechać na krawężnik,
4) pozycja pojazdu na stanowisku - wewnątrz stanowiska.
5 6 1) właściwe sygnalizowanie zamiaru zmiany kierunku
jazdy,
2) sposób zawracania:
a) nie więcej niż 3 zmiany kierunku jazdy,
b) nienajeżdżanie na krawężniki (dopuszcza się
dotknięcie i dojechanie do krawężnika).
6 7 Przy ruszaniu pojazd nie powinien cofnąć się więcej niż 0,2 m, a silnik nie powinien zgasnąć - osoba egzaminowana w trakcie wykonywania tego manewru po zatrzymaniu pojazdu na wzniesieniu zaciąga hamulec awaryjny, a następnie rusza do przodu zwalniając go.
7 8 1) 5-krotny przejazd po łukach w kształcie cyfry 8 i
2-krotny przejazd pomiędzy 5 pachołkami bez
podpierania się nogami, najeżdżania na linie,
potrącania pachołków,
2) upewnianie się o możliwości skręcenia.
Ostatnio zmieniony wtorek 25 października 2011, 11:22 przez
rusel, łącznie zmieniany 1 raz