Teoria kilka spraw

W tym miejscu zamieszczamy posty związane z egzaminami

Moderatorzy: ella, klebek

Teoria kilka spraw

Postprzez Captain Borrow » piątek 16 maja 2008, 16:11

Jutro egzamin, najbardziej boję się teorii i placyku (sam nie wiem dlaczego)

1. Zauważyłem jedną prawidłowość
Zawsze gdy pytanie (skrzyżowanie) ma w odpowiedziach coś takiego:
- jedna odpowiedź "1 ma pierwszenstwo"
- jedna odpowiedź "1 ustępuje"
- jedna odpowiedź "1 jedzie pierwszy/ ostatni"
Oczywiście mogą być w innej kolejności, to zawsze prawidłowymi odpowiedziami są "ustępuje" i "ma pierwszeństwo" - zawsze właśnie te 2.
2. Jest jakiś wzór na drogę hamowania?, czas reakcji kierowcy?
3. Czy mógłby mi ktoś wytłumaczyć te 2 skrzyżowania, pyt 185 i 199
185

Obrazek
Niby rozumiem że jak ten niebieski już skręci to nie będzie miał nikogo po prawej, a jak zielony skręci to będzie miał czerownego po prawej - niby jasne.

199

Obrazek
Odpowiedź - kolejność 2,1,3

Przeczy się z 185. Rozwiązując to tak jak tam wyszłoby że 1 jedzie pierwsza bo jak skręci jako jedyna nie ma nikogo po prawej. Wg. normalnej zasady prawej ręki wszystko jest dobrze.

O co w tym chodzi?
Captain Borrow
 
Posty: 24
Dołączył(a): piątek 16 maja 2008, 15:42

Re: Teoria kilka spraw

Postprzez tom634 » piątek 16 maja 2008, 16:22

Captain Borrow napisał(a):Oczywiście mogą być w innej kolejności, to zawsze prawidłowymi odpowiedziami są "ustępuje" i "ma pierwszeństwo" - zawsze właśnie te 2.

Jeszcze zależy przed którym pojazdem.
Captain Borrow napisał(a):2. Jest jakiś wzór na drogę hamowania?, czas reakcji kierowcy?

Jest, bierzesz odpowiedź z cyfrą 3 lub wyższą mającą cyfrę 3.
Captain Borrow napisał(a):Odpowiedź - kolejność 2,1,3

Czy aby na pewno taka odpowiedź jest w testach?
Weteran dróg
Na co dzień jeżdżę GL500 V8 388KM
tom634
 
Posty: 546
Dołączył(a): wtorek 29 maja 2007, 21:55

Re: Teoria kilka spraw

Postprzez Captain Borrow » piątek 16 maja 2008, 16:47

tom634 napisał(a):Jeszcze zależy przed którym pojazdem.

Nie ważne, zawsze są te swie odpowiedzi. Sprawdź sobie jak chcesz, pytania 194,195,197,198,200,220,221,231,235,238
tom634 napisał(a):Czy aby na pewno taka odpowiedź jest w testach?

no w sumie tak, oczywiście inaczej sformułowane:
A 1 ustępuje 2 TAK
B 1 ustępuje 3 NIE
C 1 przejeżdża pierwszy NIE
Captain Borrow
 
Posty: 24
Dołączył(a): piątek 16 maja 2008, 15:42

Postprzez loser » piątek 16 maja 2008, 16:57

Nie myśl o tym kto, po kim, będzie jechał w realnym świecie.
Te pytania tworzył jakiś urzędnik, przesiadujący przed komputerem.
Należy na nie odpowiadać w abstrakcyjno-wirtualny sposób:

Jestem autem 1.
Tego przepuszczam, przed tym mam pierwszeństwo.

Nie interesuje mnie kto pierwszy opuści skrzyżowanie, kto po kim będzie jechać.

Patrz tępo na pytania jakby to była tandetna gra komputerowa.
loser
 
Posty: 330
Dołączył(a): poniedziałek 15 stycznia 2007, 15:25

Postprzez DEXiu » piątek 16 maja 2008, 17:22

Ad. 2.
Czas reakcji kierowcy przyjmuje się 1 s, więc droga przebyta w tym czasie to v / 3,6 gdzie v to prędkość wyrażona w km/h (pominąłem jednostki we wzorze, ale wynik wychodzi w metrach). Natomiast dalsza droga hamowania to... przyznam się szczerze, że sam nie mam pomysłu jak znaleźć na to jakąś zależność (ciekawy pomysł zaproponował tom634)

Ad. 3.
W obu przypadkach rozważając te krzyżówki robisz jeden podstawowy błąd, a mianowicie zakładasz: "jak [...] już skręci to.." - problem w tym, że NIE skręci, bo ma kogoś po swojej prawej, więc nawet NIE MOŻE WJECHAĆ na skrzyżowanie. Dopiero gdy ten z prawej wjedzie/przejedzie (ewentualnie zatrzymując się na środku w celu ustąpienia temu z naprzeciwka) to ten oznaczony w cytacie jako "[...]" może wjechać/przejechać.
DEXiu
 
Posty: 1093
Dołączył(a): wtorek 12 czerwca 2007, 17:17
Lokalizacja: Jaworzno

Re: Teoria kilka spraw

Postprzez bruno666 » piątek 16 maja 2008, 21:12

Captain Borrow napisał(a):1. Zauważyłem jedną prawidłowość

Nie patrz na prawidłowości, ale na przepisy i czytaj dokładnie pytania i odpowiedzi.

Captain Borrow napisał(a):2. Jest jakiś wzór na drogę hamowania?, czas reakcji kierowcy?

Czas reakcji rzeczywiście przyjmuje sie jako 1 sekundę, a wzór na drogę hamowania istnieje tylko w teorii. W praktyce zależy od tak wielu czynników, że pytania dotyczące tego tematu powinny zniknąć z testów egzaminacyjnych. Przynajmniej w tej formie jak teraz.
Póki co naucz sie na pamięć.

Captain Borrow napisał(a):3. Czy mógłby mi ktoś wytłumaczyć te 2 skrzyżowania, pyt 185 i 199
185

Obrazek
Niby rozumiem że jak ten niebieski już skręci to nie będzie miał nikogo po prawej, a jak zielony skręci to będzie miał czerownego po prawej - niby jasne.

Po co kombinujesz? Odpowiedz na pytanie i tyle.
Prawidłowa odpowiedź jest tylko jedna:

Na tym skrzyżowaniu kierujący pojazdem 1:
A - ma pierwszeństwo przed pojazdem 3.

To, że najpierw musi przepuścić 2, a ten 3 jest tu nieistotne.

Captain Borrow napisał(a):199

Obrazek
Odpowiedź - kolejność 2,1,3

Przeczy się z 185. Rozwiązując to tak jak tam wyszłoby że 1 jedzie pierwsza bo jak skręci jako jedyna nie ma nikogo po prawej. Wg. normalnej zasady prawej ręki wszystko jest dobrze.

O co w tym chodzi?

A - 1 ustępuje pojazdowi 2.

Tylko ta odpowiedź jest prawidłowa i żadna inna.




Polecałbym wrócić do książki pt. Prawo o ruchu drogowym.
bruno666
 
Posty: 886
Dołączył(a): czwartek 07 września 2006, 23:01

Re: Teoria kilka spraw

Postprzez tristan » sobota 17 maja 2008, 21:21

Captain Borrow napisał(a):3. Czy mógłby mi ktoś wytłumaczyć te 2 skrzyżowania, pyt 185 i 199 185
Obrazek
Niby rozumiem że jak ten niebieski już skręci to nie będzie miał nikogo po prawej, a jak zielony skręci to będzie miał czerownego po prawej - niby jasne.


Tak, jest to sytuacja, której nie da się rozwiązać 1 ruchem.
1 ma po prawej 2, więc czeka. 2 ma po prawej 3 więc czeka. 3 nie ma po prawej chwilowo nikogo, więc jedzie, ale nie do końca, bo w pewnym momencie staje tak, że ma po prawej 1. Wtedy 2 może go objechać, bo już go nie ma po prawej. Jak 2 znika, to jedzie 1, a 3 kończy zjazd ze skrzyżowania. Więc

kolejność jest: 3 jedzie kawałek, 2 zjeżdża, 1 zjeżdża, 3 zjeżdża.

Captain Borrow napisał(a):199

Obrazek
Odpowiedź - kolejność 2,1,3

Przeczy się z 185.
Rozwiązując to tak jak tam wyszłoby że 1 jedzie pierwsza bo jak skręci jako jedyna nie ma nikogo po prawej. Wg. normalnej zasady prawej ręki wszystko jest dobrze.

O co w tym chodzi?


1 nie może jechać, bo ma po prawej 2, a ich trasy się krzyżują. 3 nie może jechać, bo ma po prawej 1, a ich trasy się krzyżują.
Ale nie występuje tu sytuacja patowa, jak wyżej, bo 2 z 3 się nie krzyżuje, więc nie ma co mówić o ustępowaniu pierwszeństwa, więc 2 jedzie sobie, pomimo, że wizualnie ma 3 po prawej. Ale ich drogi się nie krzyżują i już. Więc 2 zjeżdża i znika ze skrzyżowania.
Ciasna jest brama i wąska droga, która prowadzi do żywota [...] (Mt 7,14)
Avatar użytkownika
tristan
 
Posty: 1161
Dołączył(a): poniedziałek 12 maja 2008, 21:07
Lokalizacja: Śląsk

Re: Teoria kilka spraw

Postprzez bruno666 » sobota 17 maja 2008, 22:03

tristan napisał(a):kolejność jest: 3 jedzie kawałek, 2 zjeżdża, 1 zjeżdża, 3 zjeżdża.

Tyle, że ani testy, ani rzeczywistość nie pytają o kolejność.
bruno666
 
Posty: 886
Dołączył(a): czwartek 07 września 2006, 23:01

Re: Teoria kilka spraw

Postprzez tristan » niedziela 18 maja 2008, 09:13

bruno666 napisał(a):
tristan napisał(a):kolejność jest: 3 jedzie kawałek, 2 zjeżdża, 1 zjeżdża, 3 zjeżdża.

Tyle, że ani testy, ani rzeczywistość nie pytają o kolejność.


testy nie, ale co jest celem kandydata na kierowcę? Testy czy późniejsze umiejętności? Dlatego poza myśleniem testowym, warto wiedzieć jak problem rozwiązać w rzeczywistej sytuacji.
Ciasna jest brama i wąska droga, która prowadzi do żywota [...] (Mt 7,14)
Avatar użytkownika
tristan
 
Posty: 1161
Dołączył(a): poniedziałek 12 maja 2008, 21:07
Lokalizacja: Śląsk

Re: Teoria kilka spraw

Postprzez bruno666 » niedziela 18 maja 2008, 09:45

tristan napisał(a):co jest celem kandydata na kierowcę? Testy czy późniejsze umiejętności? Dlatego poza myśleniem testowym, warto wiedzieć jak problem rozwiązać w rzeczywistej sytuacji.

I chcesz go rozwiązać w ten sposób?

tristan napisał(a):Tak, jest to sytuacja, której nie da się rozwiązać 1 ruchem.
1 ma po prawej 2, więc czeka. 2 ma po prawej 3 więc czeka. 3 nie ma po prawej chwilowo nikogo, więc jedzie, ale nie do końca, bo w pewnym momencie staje tak, że ma po prawej 1. Wtedy 2 może go objechać, bo już go nie ma po prawej. Jak 2 znika, to jedzie 1, a 3 kończy zjazd ze skrzyżowania. Więc

kolejność jest: 3 jedzie kawałek, 2 zjeżdża, 1 zjeżdża, 3 zjeżdża.

W testach trzeba podać precyzyjną odpowiedź, bo bez tego nie przejdziemy do etapu "rozwiązywania problemu w rzeczywistej sytuacji".

A potem, w życiu pierwszy kierowca który zorientuje się w patowej sytuacji przepuści pojazd, przed którym miał pierwszeństwo (np. 1 wpuści 3) i potem już jest jasne.
Skrzyżowania równorzędne stosuje się zwykle na małych drogach osiedlowych. Tam nie ma miejsca, żeby dojeżdżać do środka i stać czekając aż nas wszyscy poobjeżdżają.
bruno666
 
Posty: 886
Dołączył(a): czwartek 07 września 2006, 23:01


Powrót do Egzamin na prawo jazdy

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 19 gości