Strona 1 z 1

Baterie LFP

PostNapisane: poniedziałek 01 lipca 2024, 20:37
przez Cyryl8
chiński gigant motoryzacyjny Geely, właściciel między innymi Volvo i The London Taxi Company, zaprezentował nowe ogniwo akumulatorowe LFP.

charakteryzuje je gęstość energii 192 Wh/kg.
producent zapewnia, że mają one żywotność wynoszącą pół wieku i 3500 cykli pracy, co powinno wystarczyć na 1000 000 kilometrów przebiegu.
naładować je można do optymalnych 80% w lekko ponad kwadrans.
dochodzi do tego jeszcze minimalna reaktywność na niskie temperatury, co w naszym kraju i innych podobnie położonych i tych bardziej na północ ma kluczowe znaczenie dla sensu zakupu elektryka.
ta stabilność termiczna minimalizuje możliwość zapłonu w przypadku przegrzania lub przeładowania.

Re: Baterie LFP

PostNapisane: wtorek 02 lipca 2024, 22:08
przez gumik
No dobra. A teraz - jakie są wady?

Re: Baterie LFP

PostNapisane: wtorek 02 lipca 2024, 22:11
przez gumik
A dobra... Mniejszą gęstość energii.

Re: Baterie LFP

PostNapisane: środa 03 lipca 2024, 13:02
przez Cyryl8
nie używam samochodu elektrycznego i raczej nie będę używał, więc to raczej jako ciekawostka, aby być na bieżąco z nowinkami w motoryzacji.

Re: Baterie LFP

PostNapisane: piątek 05 grudnia 2025, 10:16
przez Cyryl8
o trochę innych bateriach.

po wielu latach używania akumulatorów kwasowych (rozruchowych) do zabudowy kampera zdecydowałem się na zmianę na baterię lifepo4.
jest to akumulator głębokiego rozładowania, to znaczy można go rozładować prawie do końca (do 20%) i nie traci on swoich właściwości. akumulator rozruchowy, gdy zostanie rozładowany poniżej 10V w zasadzie jest już do wyrzucenia. mając panel fotowoltaiczny nawet jak stoi cały czas jest ładowany.
jeszcze jedną zaletą baterii lifepo4 jest ilość cykli ładowania. gdy akumulator kwasowy wytrzymuje około 1000 cykli, to bateria lifepo4 wytrzymuje ponad 5000 cykli

dodatkowo zdecydowałem się na chyba największy 300Ah, do tej pory miałem dwa po 90Ah.
tutaj zaskoczyło mnie to, że bateria litowo-żelazowa i akumulator kwasowy nie mogą pracować razem równolegle, ze względu na to, że napięcie robocze akumulatora to 12,5V, baterii 13,5V.

dodatkową zaletą tej baterii jest to, że można się z nią połączyć telefonem przez bluetooth, sprawdzić wszelkie parametry: stan naładowania, ilość cykli, temperaturę i pewnie jeszcze więcej.

tutaj na czerwono jest jak rozładowuje się bateria lifepo4, a na niebiesko jak akumulator kwasowy.