Tempomaty

Tutaj mile będą widziane wypowiedzi na temat techniki kierowania, oraz wszelkie porady dotyczące kupna, obsługi i eksploatacji pojazdu.

Moderatorzy: ella, klebek

Tempomaty

Postprzez Cyryl8 » poniedziałek 14 marca 2022, 09:37

przeczytałem to:
LeszkoII napisał(a):Ciekawi mnie, jak lokalizacja GPS wyznacza dystans, np. w kilometrach. Mamy przecież łuki pionowe (wzniesienia). Czy aplikacje mierzą dystans w przestrzeni, niejako w "3D"?

Przykład: wspinam się na Kasprowy, jaki dystans pokaże appka w telefonie?

W związku z tym, zakładając że jednak mierzą dystans przestrzenny (np. skok na pół metra, to metr przebytej drogi), to czy Google Maps również uwzględnia strukturę terenu podając kilometraż?


i skłoniło mnie do założenia tego tematu.

ponieważ moja wiedza i doświadczenie dotyczy pojazdów ciężarowych i autobusów będzie to dotyczyć tempomatów montowanych w tych pojazdach.

1. tempomat tradycyjny - najstarszy służy do utrzymywania prędkości.
montowany w pojazdach nawet z manualną skrzynią biegów włączany dźwignią (przyciskiem w osobówkach), może być wielostopniowy. wyłączany dźwignią, sprzęgłem lub hamulcem.
przy wciśnięciu gazu pojazd przyspiesza, ale po zwolnieniu wraca do zadanej prędkości.
może być wyposażony w pamięć, która pamięta prędkość ale nie bieg.
na zjeździe pojazd nie będzie hamowany.

2. tempomat aktywny - służy do utrzymywania prędkości nawet na zjazdach.
montowany w pojazdach z automatyczną skrzynią biegów.
jest połączony ze zwalniaczem i wyhamowuje pojazd na zjeździe.
gdy ma jechać pojazd np. 70km/h sam będzie zmieniał biegi do góry.

3. tempomat adaptacyjny - służy do utrzymywania prędkości, ale też do utrzymywania odstępu między pojazdami.
jeżeli mamy jechać 80mk/h, ale pojazd przed nami jedzie 70km/h dostosuje prędkość pojazdu tak, aby utrzymać zaprogramowany odstęp, gdy wyprzedzimy powróci do 80km/h.

4. tempomat adaptacyjny z funkcją ruszania.
tak jak powyższy, ale wyposażony w funkcję, która po zatrzymaniu w korku pozwala na ruszenie (bez naszego udziału) utrzymywanie odstępu zadanego lub powrót do zadanej prędkości.

5. ostatni typ tempomatu (nie pamiętam jego nazwy) montowany w ciężarówkach i autobusach (jako opcja) od 2015 roku (pierwszy był DAF). służy do utrzymywania prędkości również na podjazdach.
o ile normalny tempomat "zobaczy" podjazd dopiero gdy silnik będzie bardziej obciążony i wtedy zmienia biegi, ten ma wczytaną mapę z wysokościami i dojeżdżając do podjazdu wcześniej redukuje bieg lub więcej, tak aby pokonać cały podjazd na jednym przełożeniu.

z tego wynika, że wczytane mapy widzą różnice wysokości, a czy uwzględniają je w liczeniu dystansu, tego nie wiem.

to napisałem z głowy bez zaglądania w źródła, więc jeżeli ktoś zna nazwy fachowe tych tempomatów, to proszę o uzupełnienie.
Cyryl8
 
Posty: 2419
Dołączył(a): czwartek 25 marca 2021, 06:59

Re: Tempomaty

Postprzez Blacksmith » środa 16 marca 2022, 01:01

LeszkoII napisał(a):Mamy przecież łuki pionowe (wzniesienia). Czy aplikacje mierzą dystans w przestrzeni, niejako w "3D"?

Niestety nie.

LeszkoII napisał(a):Google Maps

Jeśli chodzi o wędrówki piesze lub rowerowe to precyzyjniejsze są podkłady mapowe "OpenStreetMap". Google Maps są stworzone głównie dla samochodów.
Avatar użytkownika
Blacksmith
 
Posty: 2050
Dołączył(a): środa 23 marca 2016, 15:54
Lokalizacja: Elbląg/München, w przyszłości Texas

Re: Tempomaty

Postprzez gumik » środa 16 marca 2022, 15:47

Blacksmith napisał(a):Niestety nie.
Jak nie jak tak? Nawet Google Maps ma informacje o wysokosci.

mapa.png
"Krótki prawy zjazdowy" ;-) -> http://www.forum.prawojazdy.com.pl/viewtopic.php?f=3&t=35676&p=408094&hilit=kr%C3%B3tki#p408094
gumik
 
Posty: 3457
Dołączył(a): czwartek 15 września 2016, 18:14


Powrót do Porady techniczne

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 29 gości