Niebezpieczny nowy czynnik klimatyzacji R-1234yf

Tutaj mile będą widziane wypowiedzi na temat techniki kierowania, oraz wszelkie porady dotyczące kupna, obsługi i eksploatacji pojazdu.

Moderatorzy: ella, klebek

Niebezpieczny nowy czynnik klimatyzacji R-1234yf

Postprzez Radhezz » poniedziałek 09 września 2013, 21:45

W najnowszym numerze "Poradnika Auto Świat" (9/2013) ukazał się szokujący artykuł dotyczący przepisów nakazujących producentom samochodów stosowania tego środka w nowych autach.

Nowy czynnik chłodniczy, dopóki wszystko działa jak należy, jest tak samo bezpieczny jak stary. Niestety, w przypadku zapłonu wydziela się z niego skrajnie toksyczny gaz – fluorowodór. Jest to substancja, która rozpuszcza szkło, bezboleśnie przenika przez skórę, niszczy kości i już w niewielkich stężeniach jest silnie rakotwórcza. Firma Honeywell – producent nowego środka – twierdzi, że z tą skłonnością do zapłonu to przesada, bo środek jest w pełni bezpieczny i wykonano liczne testy zderzeniowe, w których nic się nie zapaliło. Przyjmijmy, że prawda leży pośrodku: wypadek nie musi oznaczać, że klimatyzacja się rozszczelni, a czynnik chłodniczy zapali. Ale przecież auta palą się z różnych przyczyn (np. z powodu usterki), a we Francji palenie samochodów to w ostatnich latach sport narodowy! Czynnik R1234yf to w takiej sytuacji groźna broń chemiczna, przed którą właściwie nie ma ratunku. A co się stanie, jeśli auta zapalą się w tunelu lub garażu? Albo zapali się warsztat naprawiający klimy?

Strażacy są zaskoczeni, bo o całej sprawie dowiadują się z artykułu w prasie - nikt nie informował o zagrożeniach jakie niesie za sobą nowy czynnik. Powiem więcej: jeśli strażacy nie byli poinformowani, to i zwykły użytkownik pojazdu nie ma pojęcia że jeździ bombą chemiczną na kołach. Stąd też ten post.

Dodam że "w pełni bezpieczny środek" jest bardzo łatwopalny, ma temperaturę samozapłonu 405 *C, czyli mniejszą niż np. propan. Ale i tak najważniejsza jest kwestia wydzielanych toksycznych gazów, najbardziej fluorowodoru. Na dzień dzisiejszy straż pożarna nie jest w stanie podjąć działań w takim przypadku w zadowalającym czasie - tego typu akcje na dzień dzisiejszy należą do "działki" specjalistycznych grup ratownictwa chemicznego.

Jako że fluorowodór wchłania się przez skórę do prowadzenia działań niezbędne jest użycie ciężkich ubrań gazoszczelnych (tzw. CUG) jak na zdjęciu poniżej:
Obrazek

Tego typu sprzęt jest na wyposażeniu PSP, ale nie OSP, a to już jest duży problem finansowy i szkoleniowy. Powiedzmy sobie szczerze, w razie wypadku i rozszczelnienia takiej instalacji przy zapłonie osoba nieprzytomna, uwięziona lub nie mogąca się samodzielnie poruszać będzie skazana na śmierć w męczarniach w ciągu maksymalnie kilku godzin.

Jeśli gdzieś pojawiły się jakieś nieścisłości to przepraszam, ratownictwo chemiczne nie jest moją specjalnością, w razie czego będę prostował/wyjaśniał pytania podpierając się wiedzą kolegów dla których CUG to codzienne narzędzie pracy.

P.S.
Jeśli ktoś ma dostęp to polecam zapoznać się z kartą charakterystyki materiału niebezpiecznego.
[A][B][BE][C][CE][D][DE]
Pojazdy uprzywilejowane ABCD
Jeśli nie przeklinasz w trakcie prowadzenia samochodu, to znaczy, że prawdopodobnie należysz do tej grupy kierowców, na których my wszyscy przeklinamy.
Avatar użytkownika
Radhezz
 
Posty: 757
Dołączył(a): poniedziałek 05 marca 2012, 15:30
Lokalizacja: Opole

Re: Niebezpieczny nowy czynnik klimatyzacji R-1234yf

Postprzez Uciekaj1 » piątek 13 września 2013, 13:27

Francja zablokowała możliwość rejestracji nowych Mercedesów, które nie są wyposażone w ten nowy czynnik chłodniczy w oparciu o prawo UE, które nakazuje używanie R‑1234yf.

A Mercedes nie zdecydował się na stosowanie czynnika R‑1234yf, ze względu na obawy przed łatwopalnością i toksycznością oparów tej substancji w trakcie jej spalania.

A to wszystko dla naszego 'dobra'.
Uciekaj1
 
Posty: 227
Dołączył(a): środa 27 czerwca 2012, 12:42

Re: Niebezpieczny nowy czynnik klimatyzacji R-1234yf

Postprzez OOL-PSK » sobota 14 września 2013, 00:21

"Ekologia" nas powoli zabije... :roll:

Jak wszystkie auta będą miały nowy czynnik to strach do akcji z samochodem jechać. :| Czy to wypadek czy pożar.
Prawda jest niestety taka, że służby nie są przygotowane do reagowania w obliczu takiej substancji. Dojazd jednostki PSP 20km to kawał czasu (nie mówiąc o grupie specjalistycznej), a raczej żadnej OSP nie stać na CUGi (a nawet nie możemy w nich pracować).
27.05.2011- B za drugim
16.04.2012- BE za drugim
04.07.2012- A za pierwszym
02.08.2012- C za drugim
21.09.2012- CE za drugim
19.10.2012- prawko ABCE w kieszeni
28.02.2015 - instruktor kat. B za pierwszym
Avatar użytkownika
OOL-PSK
 
Posty: 78
Dołączył(a): sobota 28 maja 2011, 23:00
Lokalizacja: Psk\Sieradz


Powrót do Porady techniczne

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 11 gości