Strona 1 z 1

Trzymanie kierownicy podczas zmiany biegu.

PostNapisane: poniedziałek 05 grudnia 2011, 22:21
przez premal1
Witam. Mam taki mały problem , a mianowicie taki , ze gdy jadę autem i chce zmienic bieg to puszczam prawą ręke z kierownicy aby zmienic bieg, i gdy to robię to nie mogę zapanować lewą ręka nad kierownicą i zazwyczaj auto zaczyna mi uciekac do lewej strony. Dodam tylko że gdy jechałem autem bez wspomagania raczej nie miałem tego problemu, ale przeciez na egzaminie są auta tylko ze wspomaganiem. Proszę o jakies porady co mam roboć aby tak się nie działo. z góry dziekuję.

Re: Trzymanie kierownicy podczas zmiany biegu.

PostNapisane: poniedziałek 05 grudnia 2011, 22:58
przez szerszon
Nie trzymac sie kierownicy, tylko kierownicę.

Re: Trzymanie kierownicy podczas zmiany biegu.

PostNapisane: poniedziałek 05 grudnia 2011, 23:33
przez matshadow
Jak można nie zapanować ręką nad kierownicą na prostej drodze? Co innego jak chcesz zmieniać bieg wchodząc w zakręt, ale na prostej drodze to nie rozumiem...

Re: Trzymanie kierownicy podczas zmiany biegu.

PostNapisane: poniedziałek 05 grudnia 2011, 23:35
przez ringus1
Hmm... może, jeśli masz taką możliwość, spróbuj pomanewrować autem rodziców czy kogokolwiek używając tylko jednej ręki. Na parkingu czy w jakimś dogodnym miejscu.
Albo... z tego co pamiętam, miałem taki problem na początku, ale z wycieraczkami. :D Gdzieś na 15 godzinie jazd po raz pierwszy padało, nie wiedziałem gdzie się włącza wycieraczki i szukałem ich wzrokiem. Tak miałem kilka razy. Wtedy trochę zjeżdżałem z toru jazdy. Może też szukasz drążka najpierw wzrokiem?

Pozdrawiam.

Re: Trzymanie kierownicy podczas zmiany biegu.

PostNapisane: czwartek 08 grudnia 2011, 11:14
przez reassor
To przejdzie wraz z wprawą - domyślam się, że skupiasz się na manewrze zmiany biegu i dekoncentrujesz się lekko.

Co do zasady trzymania to szkoły są różne, ale najbezpieczniejszym sposobem jest w moim mniemaniu tylko lekko trzymać koło kierownicy na godzinie 9 i być przygotowanym do reakcji tą ręką (nagłe zdarzenia) by przeskoczyć nią na godź. 12 wtedy masz duży zasięg manewrowania . mi automatycznie ręka już ląduje na 12 jak zmieniam biegi na prostej.

Pozatym samochód jadąc prosto sam powinien trzymać tor jazdy - ja np po skręcie w lewo puszczam kierownicę i pozwalam jej się prześliznąć na pozycję "na prosto". niektórzy mówią, że tak nie wolno ale już tak się nauczyłem :)

Re: Trzymanie kierownicy podczas zmiany biegu.

PostNapisane: czwartek 08 grudnia 2011, 17:55
przez lith
Ja się nie spotkałem z jakimś specjalnym trzymaniem podczas zmiany biegu. Myślę, że u mnie podczas zmiany biegu ręka lewa sobie leży jak leżała. Przy nagłym zdarzeniu bym raczej nie polecał 'skakania' ręką po kierownicy, a natychmiastową reakcję.

reassor napisał(a):Pozatym samochód jadąc prosto sam powinien trzymać tor jazdy - ja np po skręcie w lewo puszczam kierownicę i pozwalam jej się prześliznąć na pozycję "na prosto". niektórzy mówią, że tak nie wolno ale już tak się nauczyłem :)

Spokojnie, można się tego bardzo szybko oduczyć. Podobno jak się raz w coś przyładuje to przy następnym samochodzie problemu nie ma, jakoś same się łapki kiery trzymają :mrgreen:

A serio to wszystko jest spoko póki się nie wjedzie w coś dziwnego, dziurę, koleinę czy inne badziewie i tor jazdy będzie 'nieco' inny niż założony.

Re: Trzymanie kierownicy podczas zmiany biegu.

PostNapisane: piątek 09 grudnia 2011, 05:34
przez reassor
no tak ja mówię o spokojnej jeździe po mieście a nie jakichś manewrach przy dużych prędkościach :)

Re: Trzymanie kierownicy podczas zmiany biegu.

PostNapisane: piątek 09 grudnia 2011, 17:23
przez premal1
a czy takie przeskakiwanie reki na godzinę 12 jest dopuszczalne podczas egzaminu?

Re: Trzymanie kierownicy podczas zmiany biegu.

PostNapisane: piątek 09 grudnia 2011, 19:28
przez reassor
dzisiaj podczas jazdy zauważyłem, że sięgając na drążek zmiany biegów ręka już sama mi wędruje na godzinę 11 gdzieś. ( generalnie chodzi o to że jest większy zasięg działania wtedy)

A dlaczego niema być dozwolone?

mnie instruktor na początku karcił za trzymanie źle etc. ale jak zobaczył potem, że przekładki robię szybko i sprawnie to już nie zwracał mi uwagi.

Dziś przy nim odkręcałem kierownicę dłonią dookoła i też nic nie powiedział chociaż sam tego stylu nie polecam bo może wpaść w nawyk.

Prosimy jakiegoś egzaminatora o odpowiedź.

Re: Trzymanie kierownicy podczas zmiany biegu.

PostNapisane: niedziela 22 stycznia 2012, 01:13
przez mapmen
premal1 napisał(a):Witam. Mam taki mały problem , a mianowicie taki , ze gdy jadę autem i chce zmienic bieg to puszczam prawą ręke z kierownicy aby zmienic bieg, i gdy to robię to nie mogę zapanować lewą ręka nad kierownicą i zazwyczaj auto zaczyna mi uciekac do lewej strony. Dodam tylko że gdy jechałem autem bez wspomagania raczej nie miałem tego problemu, ale przeciez na egzaminie są auta tylko ze wspomaganiem. Proszę o jakies porady co mam roboć aby tak się nie działo. z góry dziekuję.

Przyczyną moze być zla pozycja za kierownicą:
Zbyt wysokie ustawienie siedziska, wtedy przy wciskaniu sprzęgła odrywa się lewy pośladek od siedziska i robi się tulowiem wygibasy.
Oparcie za bardzo odchylone, łopatki nie opierają się dobrze o oparcie i trzymasz sie kierownicy. Plecy powinny być oparte caly czas z tych samych miejscach z jednakową silą, niezależnie od jakichkolwiek skrętów kierownicą.
Oparcie zbyt blisko, łokcie zbyt zgięte słabo sie kontroluje i autmatycznie przyciąga sie do żeber [skręca w lewo]
reassor napisał(a):dzisiaj podczas jazdy zauważyłem, że sięgając na drążek zmiany biegów ręka już sama mi wędruje na godzinę 11 gdzieś. ( generalnie chodzi o to że jest większy zasięg działania wtedy)

Jak jedziesz po prostej lub bardzo łagodnym luku to zasięg nie jest potrzebny.
Bieg zmienia się przed wejściem w zakręt, a nie w trakcie. Czyli jeżeli masz potrzebę skorzystania z większego zakresu, to znaczy, ze zbyt późno zmieniasz bieg.

Re: Trzymanie kierownicy podczas zmiany biegu.

PostNapisane: niedziela 22 stycznia 2012, 23:48
przez Maniek5k
reassor napisał(a):Pozatym samochód jadąc prosto sam powinien trzymać tor jazdy - ja np po skręcie w lewo puszczam kierownicę i pozwalam jej się prześliznąć na pozycję "na prosto". niektórzy mówią, że tak nie wolno ale już tak się nauczyłem

ta, do pierwszego razu jak wpakujesz sie w kogos/cos stojace z boku drogi bo 'kiera nie odkręci'
Ja tez sam czesto z tego korzystam, ale reke mam oparta w pogotowiu caly czas. I tylko wtedy gdy wiem, ze po bokach jakby cos mam bezpiecznie duzo miejsca aby zareagowac. Jak sa ciasne uliczki to recznie odkrecam kierownice zawsze.

Re: Trzymanie kierownicy podczas zmiany biegu.

PostNapisane: czwartek 26 stycznia 2012, 19:17
przez szymon1977
premal1 napisał(a):...nie mogę zapanować lewą ręka nad kierownicą i zazwyczaj auto zaczyna mi uciekac do lewej strony....
Właściwie to nic w tym nadzwyczajnego. Obie ręce bowiem mają tendencję, aby opadać w dół, ciągnąć kierownicę w dół. Jeżeli trzymasz obie ręce na kierownicy ich siłą się równoważy, w efekcie jedziesz prosto. Jeżeli zdejmiesz np. prawą rękę z kierownicy to lewa zaczyna ściągać kierownicę w dół, w efekcie skręcasz w lewo. Pojeździsz troszkę, przyzwyczaisz lewą rękę trzymaną na pozycji "9" do jazdy na wprost i na zawsze zapomnisz o problemie.

Przekładać lewą rękę na pozycję "11" podczas jazdy na wprost stanowczo odradzam. Większy zakres ruchu jest pozorny. Skręcając w lewo jest w porządku, natomiast w prawo kompletny brak precyzji i wyczucia. W dodatku przy większym skręcie w lewo trzeba zwolnić uchwyt i "polerować talerzyk".