Zmiana biegów - optymalna praca pedałami :)

Witam,
Chciałbym zasięgnąć opinii fachowców - pytanie w temacie nie jest takie banalne jak się wydaje. Niedawno dorobiłem się swojego pierwszego auta i zacząłem zwracać uwagę na technikę jazdy przyjazną dla samochodu.
Mianowicie zastanawia mnie kwestia poprawnej zmiany biegów. Parę lat temu gdy chodziłem na kurs prawa jazdy uczono mnie by w czasie zmiany biegów przed dodaniem gazu całkowicie puścić sprzęgło, jednak zmianiając biegi w ten sposób powoduje się szarpnięcia, które [tak mi się przynajmniej wydaje] pochodzą z niewyrównania obrotów skrzyni biegów i silnika i chyba nie są obojętne dla tych wszystkich mechanizmów.
Gdzieś czytałem, że przed całkowitym puszczeniem sprzęgła powinno się dodać trochę gazu, żeby wyrównać obroty silnika i skrzyni, unikamy wtedy szarpnięcia, tak zresztą jeździłem do tej pory. Jednak przeglądając niedawno instrukcję swojego samochodu [astra I z 2001r] trafiłem na zapis, że "szczególnie należy unikać ślizgania się sprzęgła w wyniku dodawania gazu w czasie zmiany biegów" i teraz sam już nie wiem co o tym myśleć. Pytam się znajomych to każdy ma swoją teorię i zdania są podzielone.
Jak powinno się zmianiać prawidłowo biegi? Całkowicie puścić sprzęgło i następnie dodać gazu, czy już w czasie puszczania sprzęgła dodać gazu?
Czy jest różnica w technice zmiany biegu na niższy/wyższy? Czy jest różnica w obrębie zmiany biegów niższych [1-2] i wyższych [4-5]?
Pozdrawiam
Chciałbym zasięgnąć opinii fachowców - pytanie w temacie nie jest takie banalne jak się wydaje. Niedawno dorobiłem się swojego pierwszego auta i zacząłem zwracać uwagę na technikę jazdy przyjazną dla samochodu.
Mianowicie zastanawia mnie kwestia poprawnej zmiany biegów. Parę lat temu gdy chodziłem na kurs prawa jazdy uczono mnie by w czasie zmiany biegów przed dodaniem gazu całkowicie puścić sprzęgło, jednak zmianiając biegi w ten sposób powoduje się szarpnięcia, które [tak mi się przynajmniej wydaje] pochodzą z niewyrównania obrotów skrzyni biegów i silnika i chyba nie są obojętne dla tych wszystkich mechanizmów.
Gdzieś czytałem, że przed całkowitym puszczeniem sprzęgła powinno się dodać trochę gazu, żeby wyrównać obroty silnika i skrzyni, unikamy wtedy szarpnięcia, tak zresztą jeździłem do tej pory. Jednak przeglądając niedawno instrukcję swojego samochodu [astra I z 2001r] trafiłem na zapis, że "szczególnie należy unikać ślizgania się sprzęgła w wyniku dodawania gazu w czasie zmiany biegów" i teraz sam już nie wiem co o tym myśleć. Pytam się znajomych to każdy ma swoją teorię i zdania są podzielone.
Jak powinno się zmianiać prawidłowo biegi? Całkowicie puścić sprzęgło i następnie dodać gazu, czy już w czasie puszczania sprzęgła dodać gazu?
Czy jest różnica w technice zmiany biegu na niższy/wyższy? Czy jest różnica w obrębie zmiany biegów niższych [1-2] i wyższych [4-5]?
Pozdrawiam