Strona 1 z 1

FWD i RWD - różnica w poslizgach

PostNapisane: środa 17 lutego 2010, 00:15
przez zaglebiak
Jak to wkońcu jest z tymi poślizgami w zakręcie w autach przednio napędowych i tylno napędowych ?? Auto Świat i Motor piszą zupełnie inaczej. Oczywiście wiadomo i proszę to uwzględnić, że w czasie przyśpieszania większy ciężar idzie na tylne koła (przednie są odciążone) a w czasie hamowania większy ciężar idzie na przód (tylne odciążone).

Auto Świat nie rozpisywał się zbytnio o poślizgach. Napisali tylko, że w autach z przednim napędem najczęściej będzie występował poślizg podsterowny (za duzo gazu podsterowność a za mało nadsterowność), a posiadacze aut z tylnym są narażeni przede wszystkim na nadsterowny. Tak samo pisze w większości artykułów w internecie.

Motor natomiast napisał, że "tendencja do nadsterowności czy podsterowności nie ma związku z tym czy samochód ma przedni czy tylny napęd". No i w opisie zakrętu ogólnie nie rozróżniając na napęd przedni i tylny: "Jeźda w zakręcie (tendencja do poslizgu - dynamiczna jazda w zakręcie): Przy niskich prędkościach (do około 50km/h) na śliskiej drodze auto będzie zwykle podsterowne, a przy dużych prędkościach (np. 100km/h) powstaje ryzyko nadsterowności."

Tutaj dam jeszcze link do takiego jednego artykułu: http://www.knight-rider.pl/artykul19.php

Wkońcu kto ma rację a kto kłamie. Proszę napisać jak się będzie zachowywać na zakręcie samochód z przednim napędem na prędkości do 50 a jak na dużej np 100 oraz auto z tylnym napędem w tych samych sytuacjach. Bo te 2 artykuły sa zupełnie różne od siebie i ktoś nie ma racji. Pozdrawiam. ja bym się w aucie przednio napędowym na dużych również spodziewał mimo wszystko poslizgu podsterownego. Poslizg nadsterowny jak pisze na podanej stronie może być tylko przez ujęcie gazu. Jakim sposobem auta tylno napędowe moga wpaść w poslizg podsterowny skoro i przy gazowaniu i przy hamowaniu podobno występuje nadsterowność ?? No i kiedyś na jakiejś stronie czytałem, że rodzaj napędu ma znaczenie tylko do prędkości około 40km/h.

PostNapisane: środa 17 lutego 2010, 23:11
przez Tomek Kulik
Auto-Świat jest redagowany na poziomie Fucktu lub Super Expresu - nie czytamy juz takiej prasy.
W tygodniku Motor napisali prawdę. Przykład auta tylnonapedowego podsterownego: Polonez...
Przykład auta przednionapędowego nadsterownego: Fiat Barchetta...

PostNapisane: czwartek 18 lutego 2010, 00:16
przez zaglebiak
No dobra ale jak to wygląda w większości samochodów z przednim i tylnym napędem ?? Prawie wszędzie piszą, że FWD "jak jest za dużo gazu" jest podsterowne a jak za mało "nadsterowne". Więc wydaje mi się, że na dużych prędkościach również powinno być bardziej podsterowne. Natomiast generalnie auta RWD chyba są nadsterowne i jak za dużo i jak za mało gazu (i tez na małych prędkościach).

Chciałbym się dokładniej dowiedzieć jaka będzie charakterystyka poślizgu (większe prawdopodobieństwo) na małych oraz dużych prędkościach aut FWD np: Opel Vectra, Fiat Seicento, Opel Astra czy RWD np BMW.

Bo chyba jednak Motor też nie ma całkowitej racji. Napęd też chyba ma trochę "do powiedzenia".

PostNapisane: czwartek 18 lutego 2010, 00:23
przez BOReK
Pewnie że ma. Przejedź się tymi samochodami i popróbuj albo zapytaj doświadczonych osób, to się dowiesz. Każdy samochód ma inne charakterystyki - gdyby nie to, to produkowałoby się jedne podwozia i multum nadwozi do wyboru. Sam napęd daje generalnie tyle, co sam napisałeś, bo w przednim napędzie nadmiar gazu to murowany poślizg przednich kół, a w tylnym - tylnych. Jak się który pojazd zachowa zależy też od opon, ciśnienia w nich, nawierzchni, temperatury i tak dalej, nie ma więc lepszego generalnego przepisu.

PostNapisane: czwartek 18 lutego 2010, 11:21
przez dwyane
Ogólna zasada:
Przednionapędowe auta maja tendencje do PODSTEROWNOŚCI. Czyli auto wyjeżdża na zewnątrz zakrętu.
Tylnonapędowe auta mają tendencje do do NADSTEROWNOŚCI. Czyli tył auta chce nas wyprzedzić :D

http://www.motofakty.pl/artykul/nadster ... wnosc.html

PostNapisane: niedziela 21 lutego 2010, 13:05
przez skromny00
Też uważam że najlepiej sprawdzić samemu, gdzieś na dużym placu gaz do dechy, skręt kierownicą i zobaczysz, który napęd jak się zachowuje, ale zawsze przedni napęd będzie tracić przyczepność i będziesz sunął prosto przed siebie, a tylni jak straci przyczepność będzie próbował cię obrócić.

PostNapisane: poniedziałek 22 lutego 2010, 10:07
przez Tomek Kulik
skromny00 napisał(a):Też uważam że najlepiej sprawdzić samemu, gdzieś na dużym placu gaz do dechy, skręt kierownicą i zobaczysz, który napęd jak się zachowuje, ale zawsze przedni napęd będzie tracić przyczepność i będziesz sunął prosto przed siebie, a tylni jak straci przyczepność będzie próbował cię obrócić.

Tylni? A co to za słowo?

PostNapisane: niedziela 14 marca 2010, 02:04
przez iceman
myślę, że najlepiej będzie jeśli przetestujesz zachowanie obu rodzajów napędu na żywo lub naprzykład w TEJ GRZE
(130mb) naprawde polecam, bo nawet wersja demo oferuje sporo zabawy

pozdrawiam

PostNapisane: piątek 19 marca 2010, 14:19
przez Pinhead
Tutaj taki przykład nadsterowności zapewne przy RWD
http://www.liveleak.com/view?i=b09_1268916819
Można przypuszczać że dodał za dużo gazu na zakręcie jadąc po śniegu.