Strona 1 z 1

Dlaczego po przekroczeniu pewnych obrotów silnika spada moc?

PostNapisane: poniedziałek 02 listopada 2009, 20:44
przez pablo158
Witam!!!
Nie wiem czy ktoś już zakładał taki temat. Szukałem podobnego ale nie umiałem znaleźć :wink:
Mam takie pytanie, dlaczego jest tak że np.: silnik 150KM przy 7800rpm po przekroczeniu tych 7800rpm spada jego moc? Tzw czemu przy wyższych obrotach od tych 7800rpm nie ma już 150KM tylko np.: 145KM?
Przecież powinno być tak że im większe obroty tym większa moc, ale tak nie jest i właśnie się pytam dlaczego?
Jeśli ktoś umie to wytłumaczyć na chłopski rozum to niech napisze
Z gory dzięki za pomoc!!!
Pozdrawiam!!! 8)

PostNapisane: poniedziałek 02 listopada 2009, 20:58
przez cman
Bo moc nie bierze się z samych obrotów, tylko z momentu obrotowego i obrotów. Dokładniej, moc jest iloczynem momentu obrotowego i prędkości obrotowej.
Gdyby silnik generował taki sam moment obrotowy w całym zakresie obrotów, to wtedy moc też by rosła liniowo, aż do odcięcia. Ale ponieważ od pewnych obrotów moment obrotowy zaczyna spadać (a im bliżej końcówki możliwości obrotowych silnika, tym zazwyczaj ten spadek jest bardziej gwałtowny), to przy pewnych obrotach moment obrotowy jest już na tyle mały, że mimo dalszego wzrostu prędkości obrotowej, moc i tak już zaczyna spadać.

PostNapisane: poniedziałek 02 listopada 2009, 21:56
przez pablo158
OK. Dzięki za informacje :wink:
Jeszcze jedno pytanie czemu moment obrotowy do jakiś obrotów wzrasta a potem maleje?
Sorry że tak pytam ale tak bede pewny czy dobrze zrozumiałem
Pozdrawiam!!!

PostNapisane: wtorek 03 listopada 2009, 00:02
przez cman
To jest związane z różnymi czynnikami fizyczno-mechanicznymi. Gdyby w rzeczywistości silnik był uproszczonym modelem teoretycznym, a więc nie miałby żadnych oporów wewnętrznych, zawsze by się idealnie napełniał, spalał itd. to wtedy miałby cały czas stały moment obrotowy.
W rzeczywistości występują jednak różne straty, na różnych etapach, zależne od różnych czynników, które obniżają uzyskiwany moment obrotowy. Przy prędkości obrotowej, przy której tych strat jest najmniej, silnik generuje maksymalny moment obrotowy, a przy każdych innych (kiedy straty są większe) moment jest mniejszy.
Pierwsza sprawa to powietrze przelatujące kanałami dolotowymi, które spełniają swoje zadanie najlepiej przy określonej prędkości powietrza (a więc określonej prędkości obrotowej silnika), a przy innych ich wydajność spada. Dalej, charakterystyka rozrządu, a konkretnie czasy i prędkości otwierania i zamykania zaworów, zazwyczaj są stałe, a powinny ściśle współpracować z dolotem i wydechem, w których dynamika gazów jest zmienna. Potem właśnie wydech, tutaj też układy wydechowe projektowane są w miarę możliwości tak, żeby "wyciągały" jak najwięcej spalin, ale to też nie jest uniwersalne w całym zakresie obrotów, tylko trzeba iść na kompromis. No i też rosnące opory wewnętrzne silnika (tarcie itp.) dają o sobie znać, zwłaszcza w górnym zakresie obrotów. W sumie jest cała masa zależnych od siebie czynników, które wpływają na charakterystykę momentu obrotowego.

PostNapisane: wtorek 03 listopada 2009, 13:45
przez pablo158
Ok. Dzięki bardzo za wyczerpującą odpowiedz :wink:
Teraz juz wszystko rozumiem.
Pozdrawiam!!! 8)