Strona 1 z 3
oszczedna jazda

Napisane:
piątek 27 sierpnia 2004, 19:55
przez coolbizon
zawsze jak jest jakas gorka to wlaczam luz albo wciskam sprzeglo na max i sobie jade "za darmo" :P
wy macie jakies sposoby na oszczedna jazde?
p.s.
zawsze jezzdze na maxymalnie wysokim biego juz przy 50 hm/h w moik kadecie wlaczam czwarty bieg :)

Napisane:
piątek 27 sierpnia 2004, 20:48
przez tfu!
trzymam kciuki żeby cie nigdy nic nie zmiotło kiedy się będziesz "dawał ponieść" z górki, bo ciężko to nazwać jazdą... :)
a sposób jest: pojechać niekiedy autobusem. :)

Napisane:
piątek 27 sierpnia 2004, 21:06
przez Sławek_18
juz to gdzies tam bylo na forum, ze samochod "na luzie" pije wiecej niz jezdzac bez wcisnietego gazu na bieg (juz tam nie bede wchodzil w szczegoly w jakich silnikach to dziala)
Ja tam nie staram sie meczyc silnika przy niskich predkosciach obrotowych.

Napisane:
piątek 27 sierpnia 2004, 23:49
przez miros
no akurat za darmo to nie jedziesz, bo na luzie silnik i tak spala benzyne. lepszym rozwiazaniem byloby (jesli wtrysk paliwa sterowany jest komputerowo) wrzucic bieg (zaleznie od nachylenia gorki) i jechac na nim, wtedy komputer odcina doplyw paliwa do silnika i silnik nie spala ci nic (dopoki obroty nie spadna do pewnej granicy, ktorej niestety nie znam)
jazda na maksymalnym biegu tez nie jest dobra, przeciazasz silnik. optymalne obroty (przynajmniej u mnie) to 2 tys do 3 tys obrotow.
wiekszy bieg przy mniejszej predkosci to duze obciazenie dla silnika, co na dluzsza mete nie wychodzi zbytnio oszczednie.
Porady

Napisane:
sobota 28 sierpnia 2004, 11:38
przez Polonez
A oto moje rady na zaszczędzenie paliwa :
-- po uruchomieniu silnikia ruszać tak szybko jak to będzie możliwe ( gdy silnik nie będzie gasł przy ruszaniu )
- poza koniecznymi przypadkami nie utrzymywać wysokich obrotów silnika na postoju ;
- przyspieszać płynnie używając kolejno coraz wyższych biegów ;
- jeżeli warunki ruchu na to pozwalają - jeżdzić na jak najwyższym biegu ;
- w miarę możliwości starać się na czas przewidzieć konieczność hamowania , obserwując nie tylko samochód poprzedzający , lecz również calą kolumnę ;
- używać odbiorników elektrycznych tylko wtedy i tak długo , jak jest to konieczne - zwiększony pobór mocy z akumulatora w sposob pośredni wpływa na wzrost zużycia paliwa ;
Polecam również lakturę Auto Świat Nr 24 (473 ) 7 czerwca 2004 Porady : jak oszczędzać cenne paliwo
Co zwiększa zużycie paliwa ? :
- Jazda z otwartymi szybami , Ogrzewanie foteli , Wzmacniacze subofery , Szerokie opony , Zbyt niskie ciśnienie powietrza w kołach , Spojlery . Aut. skrzynia biegów , Ogrzewanie tylnej szyby

Napisane:
sobota 28 sierpnia 2004, 16:22
przez bialy
Wytłumacz mi jak używanie urządzeń elektrycznych w samochodzie moze zwiekszać zużycie paliwa :?:

Napisane:
sobota 28 sierpnia 2004, 18:33
przez miros
obciazaja one akumulator, a jak wiadomo akumulator jest ladowany przez alternator, a alternator napedzany jest przez silnik co jest dodatkowym obciazeniem dla silnika i w ten oto sposob zwieksza sie uzycie paliwa.
a jesli chodzi o otwarte szyby to juz uprzedzam pytania. otwierajac szybe zmniejszamy aerodynamike auta co powoduje dodatkowe opory, a to obciaza silnik. prz predkosci 100 km/h z szybami otwartymi auto moze spalac okolo 0.5 litra wiecej.
tak samo zwiekszone zyzycie paliwa powoduje bagaznik umieszczony na dachu, zwlaszcza jesli sa na nim rowery. najgorszym rozwiazaniem jest umieszczanie rowerow (zwlaszcza w samochodach kombi) z tylu na klapie bagaznika. w niektorych przypadkach zuzycie paliwa moze wzrosnac o ponad 50 % (znowu chodzi o zmiane aerodynamiki)

Napisane:
sobota 28 sierpnia 2004, 20:24
przez bialy
miros napisał(a):obciazaja one akumulator, a jak wiadomo akumulator jest ladowany przez alternator, a alternator napedzany jest przez silnik co jest dodatkowym obciazeniem dla silnika i w ten oto sposob zwieksza sie uzycie paliwa.
Obciązają one akumulator ktory jest ladowany prze alternator. Alternator jest napędzany przez psakek od silnika. Połączenie to jest cały czas "zależne" i silnik cały czas musi pokonywać oporu ruchu alternatora. Wiec jezeli silnik cały czas pokonuje oporu ruchu alternatora, to w jaki sposób zużycie prądu przez odbiorniki elektryczny w samochodzie może wpływac na zuzycie paliwa :?: Przecież alternator cały czas pracuje, niezaleznie od tego jakie urzadzenia w samochodzie działaja.

Napisane:
sobota 28 sierpnia 2004, 20:45
przez miros
w sumie fakt tego nie wzialem pod uwage :oops: no ale musi byc jakies wyjasnienie bo nie tylko ja slyszalem o tym ze urzadzenia elektryczne zwiekszaja zuzycie paliwa.

Napisane:
sobota 28 sierpnia 2004, 20:52
przez bialy
Tylko jakie jest to wyjaśnienie :?:

Napisane:
sobota 28 sierpnia 2004, 20:56
przez Ar
w sumie fakt tego nie wzialem pod uwage no ale musi byc jakies wyjasnienie bo nie tylko ja slyszalem o tym ze urzadzenia elektryczne zwiekszaja zuzycie paliwa.
Gdy masz wlaczone wiele odbiornikow pradu wzrasta na niego zapotrzebowanie (prad jest produkowany przez alternator), a wiec alternator stawia wiekszy opor, ktory to musi pokonac silnik - wzrasta wiec zuzycie paliwa.
Jesli masz obrotomierz, sporobuj wlaczyc, wszystkie siwatla, dmuchawe na max, radio na max, ogrzewanie szyby, migacze, wycieraczki i podlacz np. "lampke" pod gniazdko zapalniczki - na pewno obroty wzrosna i to znacznie (znajomy robil probe) :) .

Napisane:
sobota 28 sierpnia 2004, 21:31
przez bialy
Czas na małe sprostowanie:
Po 1: Jak juz wszyscy wiemy alternator produkuje prąd.
Po 2: Duzo odbiornikow energi moze, ale nie musi, wpłynąc na zużycie paliwa. Jak wiadomo prąd jest pobierany z akumulatora a akumulator bierze prąd z alternatora. Alternator w zależności od prędkości obrotowej produkuje pewna ilosc pradu (im szybciej tym wiecej). Jezeli uruchomimy wszystkie mozliwe odbiorniki to zapotrzebowanie na prad wzrośnie, akumulator bezdzie musiał "wydac" wiecej prądu, spadnie napięcie ładowania akumulatora, wtedy automatycznie zostanie podniesiona predkosc obrotowa alternatora (silnika), aby zrównoważyć zapotrzebowanie na energie elektryczna.

Napisane:
sobota 28 sierpnia 2004, 21:48
przez miros
no i mamy chyba rozwiazanie, o ktore sie pytales i ktore sam podales :)
Troche techniki i człowiek się gubi ! :):)

Napisane:
niedziela 29 sierpnia 2004, 11:40
przez Polonez
Troche techniki i człowiek się gubi ! :):)
- Ogrzewanie foteli to luksus, ktory kosztuje. Pobór pradu w przypadku tego odbiornika wynosi około 100 watów , co stanowi wyczuwalne obciążenie dla alternatora ;
- Wzmacniacze , subwoofery - potężny sprzet audio potrzebuje mnostwo pradu. To z kolei powoduje znaczny wzrost zużycia paliwa niekiedy nawet o ponad litr na 100km ;
- Ogrzewanie tylnej szyby to jeden z najbardziej pradożernych odbiorników elektr. w aucie. Lepiej go nie uruchamiać bez wyrażnej potrzeby :)

Napisane:
niedziela 29 sierpnia 2004, 17:36
przez bialy
Kazdy musi wszystko powtórzyc z tym prądem, ale burze rozpętałem :twisted: