Strona 1 z 1
Rozmieszczenie świateł mijania na pojeździe

Napisane:
czwartek 11 czerwca 2009, 19:08
przez cman
Czy ktoś się może orientuje, jak właściwie zinterpretować zapis w warunkach technicznych, dotyczący świateł mijania?
Umiejscowienie na określonej szerokości i wysokości jest jasne, natomiast mam problem z umiejscowieniem na długości. Rozporządzenie mówi krótko, rozmieszczenie na pojeździe [mm] na długości: z przodu. Wszystko fajnie, tylko co dokładnie rozumieć przez: z przodu?
Wiadomo, ogólnie z przodu, mają świecić do przodu itd., ale o ile mogą być oddalone od przedniego obrysu? Zazwyczaj są one prawie na samym przodzie, aczkolwiek z reguły są elementy i tak wystające bardziej do przodu, najczęściej zderzak. Poza tym niektóre samochody, jak choćby Ford GT, ma światła mijania cofnięte na oko przynajmniej pół metra od przedniego obrysu.
Czy więc światła mijania umieszczone np. 2 metry od przedniego obrysu, ale skierowane do przodu, spełniają warunki techniczne? Jeżeli nie, to gdzie jest granica i z czego wynika?

Napisane:
czwartek 11 czerwca 2009, 20:51
przez dariex
Może dopasuj to do §13.1 odnośnie warunków ogólnych i załączniku dot warunków szczegółowych?
Tam masz opisane wszelkie pomiary, przekątne,osie symetrii,etc,bo inaczej jakoś nie umiem sobie tego wytłumaczyć.Chyba musisz to zdanie "z przodu" dopasować do tych uogólnień mówiących o granicach światła z cieniem itp.
Aczkolwiek w ogóle ten zapis jest dla mnie nielogiczny trochę.

Napisane:
czwartek 11 czerwca 2009, 21:22
przez cman
Czytałem dokładnie te wszystkie ogólne zasady dotyczące świateł, no i nic z tego nie wynika, przynajmniej ja nie zauważyłem nic takiego.
Właśnie najbardziej mnie dziwi to ogólne określenie: z przodu, z tyłu - bo to zresztą dotyczy wszystkich świateł. W samej nawet tabeli są w kwadratowych nawiasach napisane milimetry, we wszystkich szerokościach i wysokościach są ładnie podane zakresy, a na długościach tylko to z przodu i z tyłu :-/. Do świateł mijania jest tylko dopisek, że światło nie może się odbijać od elementów pojazdu i oślepiać tym samym kierującego, no ale to już jak dla mnie odrębna sprawa.
Sam nie wiem...

Napisane:
czwartek 11 czerwca 2009, 21:33
przez dariex
Generalnie może wynika to z tego,że jednak w porównaniu np z wysokością czy szerokością pojazdu,jednak długości w osobówkach mogą się znacznie różnic.
Bo ciężko podać na jakiej długości mają znajdować się światła mijania,skoro np.długość e38 w porównaniu z fiatem Panda,jest delikatnie mówiąc,troszkę większa ;)

Napisane:
czwartek 11 czerwca 2009, 21:39
przez cman
Może i tak, ale z drugiej strony wystarczyłoby tylko podawać maksymalną odległość od przedniego czy tylnego obrysu. Bo na szerokości tak to jest właśnie podawane, czyli nie dalej niż ileś tam od bocznego obrysu. A skoro nie jest podawane, to może nie jest istotne...
Nie wiem, chyba pogadam z jakimś diagnostą, może on jako bezpośrednio związany z tematem, coś wymyśli :).

Napisane:
czwartek 11 czerwca 2009, 21:40
przez dariex
A w czym generalnie problem tkwi?
Zakładasz jakieś przeróbki w aucie ;) czy tak ogólnie Cię to zastanowiło?

Napisane:
czwartek 11 czerwca 2009, 21:45
przez cman
Hmm... Ujmę to tak: przeróbki w aucie, to zdecydowanie za mało powiedziane :>.

Napisane:
czwartek 11 czerwca 2009, 22:21
przez dariex
Ohooho,no to nie mam pytań .
Rozumiem,że teraz będzie to amfibia 8)
Pytanie tylko czy taki pojazd będzie się w ogóle kwalifikował do objęcia w ogólne przepisy ;)
P.S.To się pochwal "po" ;)

Napisane:
czwartek 11 czerwca 2009, 22:58
przez cman
Heh, no właśnie wszystko musi być zgodne z warunkami technicznymi dla pojazdu samochodowego, a najbardziej dały mi się we znaki te światła mijania, a ściślej rzecz biorąc to, że muszą być umieszczone na minimalnej wysokości 500 mm.
Pewnie, że się pochwalę :). Ale to jeszcze trochę potrwa, na razie jest jeszcze wczesna faza projektowa, a końcowy efekt w dobrych układach będzie najwcześniej za rok.

Napisane:
piątek 12 czerwca 2009, 18:29
przez dariex
Rozumiem,że skoro minimum martwi,zatem jakieś nisko podwieszane halogeny? ;>

Napisane:
piątek 12 czerwca 2009, 20:36
przez cman
Nie, po prostu zwyczajne światła mijania i drogowe, które gdzieś trzeba umieścić.
Problem polega na tym, że na przednich narożnikach, elementy nadwozia nie przekraczają wysokości 35 cm (łącznie z prześwitem). W związku z tym umieszczenie świateł na minimalnej wysokości 50 cm, gdzie jeszcze dochodzi sama wysokość światła, jest po prostu ogromną wysokością. I takie ich umieszczenie po prostu razi.
Dlatego kombinuję nad tym, żeby cofnąć je jak najbardziej do tyłu, gdzie nie będą się tak rzucać w oczy i psuć wyglądu. Ale obawiam się, że i tak tego nie przeskoczę, zwłaszcza że nawet gdyby je można było cofnąć, to i tak pewnie będą dawać zbyt dużo odbłysków i cieni.
Z żadnymi innymi warunkami technicznymi nie ma żadnych problemów, tylko właśnie te jedne światła :evil:.

Napisane:
piątek 12 czerwca 2009, 22:06
przez BOReK
Na początku pytałeś gdzie jest granica i z czego ona wynika. Są chyba podane parametry snopów światła generowanych przez te reflektory, prawda? Jakieś kąty padania i takie tam. Czy to nie wystarczy do określenia gdzie można umieścić te reflektory?

Napisane:
piątek 12 czerwca 2009, 23:10
przez cman
Właściwie wszystko, co jest związane z jakimikolwiek kątami, parametrami itd., w odniesieniu do świateł mijania to:
Rozporządzenie napisał(a):§ 13. 1. Światła pojazdu powinny odpowiadać następującym warunkom ogólnym:
1) światła przeznaczone do oświetlania drogi przed pojazdem powinny być umieszczone w sposób umożliwiający łatwą regulację kierunku strumienia świetlnego;
(...)
3) światła tego samego rodzaju powinny mieć takie same właściwości świetlne i powinny być umieszczone symetrycznie względem podłużnej płaszczyzny symetrii pojazdu; warunku symetrii rozmieszczenia nie stosuje się do świateł oświetlających tylną tablicę rejestracyjną oraz pojedynczych świateł cofania i przeciwmgłowych tylnych;
4) nie powinny oślepiać innych uczestników ruchu; warunku nie stosuje się do świateł drogowych;
5) światła mijania powinny dawać wyraźną granicę światła i cienia;
6) światła czerwone nie powinny być widoczne z przodu, a światła białe (żółte selektywne) - z tyłu, z wyjątkiem światła cofania oraz świateł dodatkowych przewidzianych w § 24 ust.1 pkt 8, § 25 ust. 2, § 26 ust. 3, § 27 ust. 2, § 31 ust. 1 oraz w § 32 ust. 1.
Załącznik nr 6
§ 2. Światła powinny odpowiadać warunkom podanym w poniższej tabeli:
Rodzaj światła: mijania
Liczba świateł: 2
Barwa: biała lub żółta selektywna
Rozmieszczenie na pojeździe:
- na długości: z przodu jak lp. 1 (lp. 1: z przodu w taki sposób, aby wysyłane światło nie olśniewało kierującego bezpośrednio lub przez odbicie od elementów pojazdu)
- na szerokości: nie dalej niż 400 mm od bocznego obrysu pojazdu; wzajemna odległość nie może być mniejsza niż 600 mm (nie stosuje się do pojazdu samochodowego kat. M1)
- na wysokości: 500÷1200
Własności świetlne: powinny dostatecznie oświetlać drogę co najmniej na 40 m przed pojazdem przy dobrej przejrzystości powietrza
Inne warunki: powinny być asymetryczne i oświetlać drogę po prawej stronie na większą odległość niż po lewej stronie
:learn: :hmm:

Napisane:
piątek 12 czerwca 2009, 23:54
przez BOReK
Na zdrowy rozsądek pewnie wystarczy, że reflektory są w przedniej połowie długości pojazdu i nic ich nie zasłania. Więcej raczej nie wymyślisz, chyba że wykopiesz skądś inne przepisy. ;)

Napisane:
sobota 13 czerwca 2009, 10:03
przez cman
No może to być dobra koncepcja.