Strona 1 z 2
Światła - czy to dopuszczlne?

Napisane:
środa 22 kwietnia 2009, 13:20
przez Baranek
Mam taki oto problem - może was także dotyka.
Jadąc po zmroku coraz częściej (niestety) pojawiają się za mną lub zna przeciwka "goście", którzy swoje światła krótkie mają mocniejsze niż moje długie.
Niemiłosiernie oślepiają. Są to nowe samochody z lampami (pewnie) ksenonowymi. Niektórzy wprost strasznie oślepiają.
Nie sądzę, zeby to była kwestia wyregulowania tych świateł. One maja po prostu dużo większą moc niż zwykłe H4.
I mam pytanie - czy policja może na to reagować? Jak samemu reagować po spotkaniu takiego "gościa". On pewnie powie, że wszystko ma zgodnie z przepisami! A przecież oślepia na maxa - swoimi krótkimi.
Temat jest poważny, bo to jest moim zdaniem b. duże zagrożenie na drodze.

Napisane:
środa 22 kwietnia 2009, 13:54
przez wiesniak
Lampy ksenonowe emitują co prawda znacznie więcej światła niż normalne żarówki, ale oślepianie nie bierze się z mocy światła tylko z jego kierunku (czyli złego ustawienia), a ksenony zgodnie z prawem muszą mieć system automatycznego poziomowania oraz spryskiwacze reflektorów, więc jeśli coś miałoby oślepiać to one są na ostatnim miejscu. Poza tym z tego "pewnie" w
Baranek napisał(a):lampami (pewnie) ksenonowymi
wnioskuję, że nie do końca orientujesz się, co jest, a co nie jest reflektorem ksenonowym, bo one są bardzo łatwe do rozróżnienia. Stawiam więc, że jesteś oślepiany przez źle ustawione zwykłe reflektory, których niestety w Polsce jest pod dostatkiem.
Policja może na to reagować (a nawet powinna) poprzez wysłanie samochodu na badanie techniczne.

Napisane:
środa 22 kwietnia 2009, 13:56
przez zgoda
Jeżeli to są ksenony, to muszą mieć układ samopoziomowania - właśnie po to, żeby nie oślepiać tych z przodu. Niesprawny układ (lub w ogóle brak, jak to się zdarza w szpachlowozach i autach po agrotuningu) kwalifikuje do niedopuszczenia pojazdu do ruchu. Można próbować gadać z Policją, choć za efekty trudno ręczyć (słynne "kontunuuję pościg... pieszo!").

Napisane:
środa 22 kwietnia 2009, 14:17
przez Xsystoff
zgoda napisał(a):Jeżeli to są ksenony, to muszą mieć układ samopoziomowania - właśnie po to, żeby nie oślepiać tych z przodu.
Polowa tych ksenonow to zenony z allegro za 300 zł, bez zadnych ukladow samopoziomujacych, ba nawet bez nowych kloszy, wszystko na starych oblysnikach itp, a pozniej efekt jest taki ze swieci w kosmos.

Napisane:
środa 22 kwietnia 2009, 14:32
przez Baranek
Tylko wiecie co panowie?
zazwyczaj nie oślepiają mnie tymi ksenonami panowie w 13 letnich Bmkach - (co zenony mogli na allegro kupić), ale ci co mają super nówki samochody rocznik 2008, 2009! To jest właśnie najciekawsze! Im nowszy samochód tym gorzej świeci. Nie zgodzę się z tym, że to jest kwestia tylko ustawienia świateł. Porównajcie sobie parametry takiej lampy z H4 i ksenonówki. Wystarczy zresztą spojrzeć na drogę jak świeci H$ a jak ksenon. ten drugi 3 razy dalej świeci! Czy to normalne? Czy nie powinno się tego wycofać?

Napisane:
środa 22 kwietnia 2009, 15:10
przez wiesniak
Jak świeci 3 razy dalej to jest to właśnie wina złego ustawienia.
To że ksenony świecą mocniej to sprawa oczywista, od tego są. Ale o tym, że moc światła ma niewiele wspólnego z oślepianiem najlepiej świadczy fakt, że w biksenonach do świateł krótkich i długich wykorzystywana jest ta sama żarówka, jedyne co się zmienia to właśnie kąt padania światła.

Napisane:
czwartek 30 kwietnia 2009, 21:04
przez lled3
mnie ksenony oslepiaja znacznie mniej niż niejedne 'zwykłe krókie' - mowa o prawdziwych kseononach.
Notomiast zdarzaja sie pojazdy, których niby krotkie oslepiaja.

Napisane:
czwartek 30 kwietnia 2009, 21:12
przez slayer17
W naszej polszcze kochanej jest już tak, że połowa kierowców nie wie co to jest korektor ustawienia świateł i jak tego używać.
Jak już zacznie ustawiać to większość robi tak, żeby świeciło tak jak na długich (a co będzie wajchą mieszał). Spotkałem się z wieloma takimi przypadkami.
Dużo też jest aut ściągniętych z Anglii, gdzie mają inne reflektory i dają większy snop światła na oś jezdni zamiast na pobocze.

Napisane:
czwartek 30 kwietnia 2009, 22:14
przez qwer0
Dużo też jest aut ściągniętych z Anglii, gdzie mają inne reflektory i dają większy snop światła na oś jezdni zamiast na pobocze.
Od tego jest "pierwsze badanie techniczne w kraju", na ktorym diagnosta ustawia prawidlowo swiatla.

Napisane:
czwartek 30 kwietnia 2009, 22:25
przez BOReK
Pod warunkiem, że diagnosta się nie opitala w robocie i nie ciągnie kasy na lewo, a wielu takich psuje opinię reszcie. ;)

Napisane:
czwartek 30 kwietnia 2009, 23:01
przez d
Najsmutniejsze jest to, że policja totalnie olewa takie przypadki "krótkich" świateł. Do tego jeszcze pseudoksenony za 20 zł i w zasadzie mając takiego naprzeciwko mogę zamknąć oczy, bo i tak niczego na drodze nie zobaczę.

Napisane:
piątek 01 maja 2009, 11:30
przez Pinhead
wiesniak napisał(a):a ksenony zgodnie z prawem muszą mieć system automatycznego poziomowania
Poprosze o podstawe prawną tego
automatycznego poziomowania.
oraz spryskiwacze reflektorów, więc jeśli coś miałoby oślepiać to one są na ostatnim miejscu.
Do tego xenony są montowane przeważnie w reflektorach soczewkowych a te mają znacznie lepszą linie odcięcia strumienia światła od cienia. Jeśli jednak ktoś znajduje się w zasięgu świecenia to ksenon oślepia znacznie bardziej od zwykłego halogena, nawet jeśli jest to nowy samochód z fabrycznymi reflektorami.
Stawiam więc, że jesteś oślepiany przez źle ustawione zwykłe reflektory, których niestety w Polsce jest pod dostatkiem.
Większość oślepiających pojazdów ma albo ksenony zamontowane do zwykłego reflektora ze szkłem ryflowanym albo żarówki halogenowe o mocy większej niż przepisowe 55W.

Napisane:
piątek 01 maja 2009, 12:19
przez d
Pinhead napisał(a):wiesniak napisał(a):a ksenony zgodnie z prawem muszą mieć system automatycznego poziomowania
Poprosze o podstawe prawną tego
automatycznego poziomowania.
Proszę bardzo,
regulacja ECE R48 (
Regulamin nr 48 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (EKG ONZ) – Jednolite przepisy dotyczące homologacji pojazdów w odniesieniu do urządzeń oświetleniowych i sygnalizacji świetlnej).

Napisane:
piątek 01 maja 2009, 12:26
przez Pinhead
Jeśli znalazłeś coś o wymogu stosowania automatycznego systemu poziomowania to poprosze o cytat. Poniżej cytat odnoszący się do ksenonowych źródeł światła (>2000 lumenów).
6.2.9. Inne wymagania
Światła mijania ze źródłem światła o wartości obiektywnego strumienia świetlnego powyżej 2 000 lumenów można stosować wyłącznie w połączeniu z instalacją urządzeń do oczyszczania świateł przednich, zgodnie z regulaminem nr 45 (1). Ponadto, w odniesieniu do odchylenia pionowego, postanowień pkt 6.2.6.2.2 powyżej nie stosuje się.

Napisane:
piątek 01 maja 2009, 12:35
przez d
6.2.6.2. K o r e k t o r u s t a w i e n i a ś w i a t e ł p r z e d n i c h
6.2.6.2.1. W przypadku gdy do spełnienia wymogów określonych w pkt 6.2.6.1.1 i 6.2.6.1.2 niezbędny
jest korektor ustawienia świateł przednich, takie urządzenie musi działać automatycznie.