poniewaz jak dokrecisz je na chama to bedziesz musial sie troche pomeczyc z ich odkreceniem
jak kolego dokrecisz na chama, to niemożność odkrecenia jest najmniejszym problemem. Duzo wiekszym ryzykiem jest zniszczenie (wzglednie znaczace osłabienie) sruby. Nie spelnia ona swojego zadania. I w zaleznosci ile Ci sie uda srub zniszczyc - w skrajnymprzypadku mozesz przy 130 stracic kolo.
kola - jak kazde sruby (w szczegolnosci w zawieszeniu - bo to one odpowiadaja za nasze ŻYCIE) dokrecamy zalecanym momentem. Stosujac
KLUCZ DYNAMOMETRYCZNY (nie pneumatyczny, tylko DYNAMOMETRYCZNY) (choc mozna miec i pneumatyk z dynamometrem :))

koszt klucza, w zaleznosci od zakresu to ok 200zł (to cena dobrego klucza JONNESWAY z certyfikatem, w zakresie lapiacym wystarczajacym do dkreceń kół) - czy to tak dużo ?! by narazacswoje bezpieczenstwo ?
Tansze wychylne możesz mieć za ... 50 zł.
i tak np. u mnie kola dokreca sie momentem 105Nm, ani wiecej ani mniej.
jak wczesniej miales dokrecanie nie wiadomo czym - to stuby powinienes wymienic - byc moze sa uszkodzone.
pisałem już chyba iedys odnosnie zmiany opon, pozwole sobie wkleic
przy wyważaniu trzeba zwrócić uwagę na następujące zagadnienia :
- z jaką tolerancją wyważa (standard do 5g), obecnie robi się coraz częściej do 1g (jak masz najmniejszy ciezarek na kole 5g, to wywaza do 5g)
- czy wyważa na śrubach czy na otworze
- czy ciężarki klei czy zakłada mechnicznie (przy allu mechaniczne zakladanie = najczesciej uszkodzeniem felgi)
- jakie klei ciezarki - grubosc (w skrajnych przypadkach moga zawadzac o zaciski)
- czy myje koło (opone, felge) przed wywazaniem (wywazanie do 1g bez mycia nie ma sensu)
- czy przy przyklejaniu ciezarkow dodatkowo punktowo oczyszcza miejsce klejenia (a potem sie mowi ze ciezarki sie okdlejaja ...)
- czy sotsuje tzw. rotacje opony wzgledem felgi - czyli wybiera najkorzystniejszy uklad opona-felga (najczesciej ok 3x probuje sie wybrac najkorzystniejszy uklad)
- czy oferuje wywazanie na samochodzie
- przy wywazaniu do 1g czy wywaza z nakreconym kapturkiem. Czesto zodobne kapturki waża sporo ponad 1g ...
- czy posiada aktualna legalizacje wyważarki. Bo wyważarka zprzed 20 lat wyważająca kiedyś ... do 5g dzisiaj może do 20 wyważac ...
- czy dokreca kola odpowiednim momentem (rownie wazna aktualna legalizacja klucza dynamometrycznego)
w 70% "wulkanizatorów" na powyższe pytania można odpowiedzieć NIE zastanawia się pytanie - co oni jeszcze robią ?!
do tego oczywiscie smar miedziowy, a przedtem czyszczenie piasty i miejsca styku na feldze. W przypadku piast nieocynkowanych uzycie smaru miedziowego jest OBOWIĄZKIEM (wg. noty technicznej renault), sruby rowniez smarujemy smarem miedziowym; raz by sie nie zapiekły, a dwa: wkrecanie starejsrubym w stara piaste moglo by powodowac zaklucenie dla klucza dynamometrycznego.
i pamietaj !! nie ufaj NIKOMU !!
90% nie ma/nie potrafi wykonać dokręcenia śruby !!
nie wyobrzam sobie kogos kto sie zajmuje naprawa samochodów by nie miał conajmniej takiego zestawu
