Strona 1 z 2

wymiana kół

PostNapisane: piątek 06 marca 2009, 08:53
przez NickiCruz
Witam.Nadchodzi pora zamiany opon zimowych na letnie i tu mam pytanie dla wielu proste dla mnie nie koniecznie.Kupiłem swoje pierwsze auto tej zimy ,przyjechało z niemiec na zimowych oponach.Dostałem w komplecie piękne alufelgi z letnimi oponami ,na co mieć uwage przy wymianie kół z jaką siłą dokręca sie śruby w alufelgach ?

PostNapisane: piątek 06 marca 2009, 10:25
przez Brader^Lezajsk
Najlepiej pojedz do jakiegos warsztatu i niech ci zmienia, bo moze trzeba bedzie wywarzyc ustawic geometrie. Pozatym pamietaj ze alufegi nie dokreca sie tak samo mocno jak stalowki, poniewaz jak dokrecisz je na chama to bedziesz musial sie troche pomeczyc z ich odkreceniem, ja tak mialem i musialem gunem odkrecac bo zwyklym kluczem ani rusz :D

PostNapisane: piątek 06 marca 2009, 11:00
przez Pinhead
Wyważanie konieczne przy każdej zmianie kół co sezon więc i tak nie ma sensu brać się za to samemu. Przy zmianie kół zwróć uwage czy koła wyważają do zera czy zostawiają po kilka gram niewyważonego. Jak zostawiają to znaczy że odwalają fuszerke. Sprawdz też czy oczyszczają i smarują piasty smarem miedziowym. Większość "gumiarzy" tego nie robi ale większość mechaników każdej postaci to partacze co już było poruszane w innym wątku.

PostNapisane: piątek 06 marca 2009, 13:55
przez lupus
U mnie w alu były większe średnice otworów na piastę i przy wymianie konieczne były plastikowe pierścienie. Szpilki miałem te same ale może się zdarzyć że będą potrzebne o innej długości.
A'propos partaczy - mnie kiedyś założono odwrotnie opony - lewa na prawą. Nie popatrzyłem sobie od razu i połapałem się dopiero jak zacząłem jeździć i mi dziwnie gumy piszczały w zakrętach :twisted:

wymiana kół

PostNapisane: piątek 06 marca 2009, 15:48
przez NickiCruz
Koła te które dostałem w komplecie już wcześniej były zakładane w tym aucie są już chyba wyważone ,nawet są podpisane które z której strony było założone. Koniecznie musze jechać na warsztat?

PostNapisane: piątek 06 marca 2009, 17:54
przez mk61
Załóż je sam, pojeździj trochę kilometrów i jak nie będą bić i nie będzie ściągać, to ja bym sobie odpuścił wyważanie :)

PostNapisane: sobota 07 marca 2009, 12:00
przez lled3
poniewaz jak dokrecisz je na chama to bedziesz musial sie troche pomeczyc z ich odkreceniem


jak kolego dokrecisz na chama, to niemożność odkrecenia jest najmniejszym problemem. Duzo wiekszym ryzykiem jest zniszczenie (wzglednie znaczace osłabienie) sruby. Nie spelnia ona swojego zadania. I w zaleznosci ile Ci sie uda srub zniszczyc - w skrajnymprzypadku mozesz przy 130 stracic kolo.


kola - jak kazde sruby (w szczegolnosci w zawieszeniu - bo to one odpowiadaja za nasze ŻYCIE) dokrecamy zalecanym momentem. Stosujac KLUCZ DYNAMOMETRYCZNY (nie pneumatyczny, tylko DYNAMOMETRYCZNY) (choc mozna miec i pneumatyk z dynamometrem :))

Obrazek
koszt klucza, w zaleznosci od zakresu to ok 200zł (to cena dobrego klucza JONNESWAY z certyfikatem, w zakresie lapiacym wystarczajacym do dkreceń kół) - czy to tak dużo ?! by narazacswoje bezpieczenstwo ?
Tansze wychylne możesz mieć za ... 50 zł.

i tak np. u mnie kola dokreca sie momentem 105Nm, ani wiecej ani mniej.

jak wczesniej miales dokrecanie nie wiadomo czym - to stuby powinienes wymienic - byc moze sa uszkodzone.

pisałem już chyba iedys odnosnie zmiany opon, pozwole sobie wkleic

przy wyważaniu trzeba zwrócić uwagę na następujące zagadnienia :

- z jaką tolerancją wyważa (standard do 5g), obecnie robi się coraz częściej do 1g (jak masz najmniejszy ciezarek na kole 5g, to wywaza do 5g)
- czy wyważa na śrubach czy na otworze
- czy ciężarki klei czy zakłada mechnicznie (przy allu mechaniczne zakladanie = najczesciej uszkodzeniem felgi)
- jakie klei ciezarki - grubosc (w skrajnych przypadkach moga zawadzac o zaciski)
- czy myje koło (opone, felge) przed wywazaniem (wywazanie do 1g bez mycia nie ma sensu)
- czy przy przyklejaniu ciezarkow dodatkowo punktowo oczyszcza miejsce klejenia (a potem sie mowi ze ciezarki sie okdlejaja ...)
- czy sotsuje tzw. rotacje opony wzgledem felgi - czyli wybiera najkorzystniejszy uklad opona-felga (najczesciej ok 3x probuje sie wybrac najkorzystniejszy uklad)
- czy oferuje wywazanie na samochodzie
- przy wywazaniu do 1g czy wywaza z nakreconym kapturkiem. Czesto zodobne kapturki waża sporo ponad 1g ...
- czy posiada aktualna legalizacje wyważarki. Bo wyważarka zprzed 20 lat wyważająca kiedyś ... do 5g dzisiaj może do 20 wyważac ...
- czy dokreca kola odpowiednim momentem (rownie wazna aktualna legalizacja klucza dynamometrycznego)

w 70% "wulkanizatorów" na powyższe pytania można odpowiedzieć NIE zastanawia się pytanie - co oni jeszcze robią ?!


do tego oczywiscie smar miedziowy, a przedtem czyszczenie piasty i miejsca styku na feldze. W przypadku piast nieocynkowanych uzycie smaru miedziowego jest OBOWIĄZKIEM (wg. noty technicznej renault), sruby rowniez smarujemy smarem miedziowym; raz by sie nie zapiekły, a dwa: wkrecanie starejsrubym w stara piaste moglo by powodowac zaklucenie dla klucza dynamometrycznego.

i pamietaj !! nie ufaj NIKOMU !!
90% nie ma/nie potrafi wykonać dokręcenia śruby !!

nie wyobrzam sobie kogos kto sie zajmuje naprawa samochodów by nie miał conajmniej takiego zestawu
Obrazek

PostNapisane: sobota 07 marca 2009, 13:45
przez BOReK
Walcz Lled3, walcz, może uda ci się zakorzenić u ludzi brak tolerancji dla druciarstwa. ;)

PostNapisane: sobota 07 marca 2009, 13:54
przez lled3
a co do wyważania - lepiej je wyważyć - po roku sporo się może zmienić; nierównomierne zużycie opony, skrzywienia felgi, mogl odpasc jakis ciezarek ...

PostNapisane: niedziela 08 marca 2009, 09:24
przez knurowica
Tak zmieniajac nieco temat to ile kosztuje mniejwiecej komplet letnich opon do samochodu bo chyba bede zmuszony kupic je do swojego wozu.

PostNapisane: niedziela 08 marca 2009, 12:00
przez lled3
cena mniej wiecej zalezy od rozmiaru kół :)

na 13" kupisz pewnie za ok 800
na 16" ok 2 tys

PostNapisane: niedziela 08 marca 2009, 12:56
przez marcij
knurowica napisał(a):Tak zmieniajac nieco temat to ile kosztuje mniejwiecej komplet letnich opon do samochodu bo chyba bede zmuszony kupic je do swojego wozu.


www.ceneo.pl
www.oponeo.pl
itd.

PostNapisane: poniedziałek 09 marca 2009, 13:34
przez BOReK
Nie wiem jak teraz, ale dwa lata temu za 800pln kupiłem dobry zestaw letni Yokohama 14" z gwarancją na 4 lata. A że to był sklep firmowy, to jeszcze w cenie zdjęli mi zimowe kapcie i założyli te :D. Tak więc ceny nie są aż takie straszne jak się wie co kupić.

PostNapisane: poniedziałek 09 marca 2009, 15:26
przez Pinhead
BOReK napisał(a):Tak więc ceny nie są aż takie straszne jak się wie co kupić.


I kupuje się 14" oponki :) W moim przypadku musze szukać opon 17" o rozmiarze 225/45 lub 235/45 a ich ceny są nawet bardzo straszne :mad2:

PostNapisane: poniedziałek 09 marca 2009, 17:09
przez BOReK
Tak, właśnie zerknąłem i sześć stów za oponę to nie to, co tygryski lubią najbardziej...