co ekonomoczniejsze...niższa czy wyższa prędkość ?

Tutaj mile będą widziane wypowiedzi na temat techniki kierowania, oraz wszelkie porady dotyczące kupna, obsługi i eksploatacji pojazdu.

Moderatorzy: ella, klebek

co ekonomoczniejsze...niższa czy wyższa prędkość ?

Postprzez djemba-djemba » środa 17 września 2008, 22:14

trapi mnie pytanie które sobie sam zadaje i próbuję rozwiązać...otóż...jak jechać ekonomicznie..tzn konkretniej jak jechać tak, aby na jednym tankowaniu do pełna, przejechać jak najwięcej kilometrów...weźmy pod uwagę autostradę...jadąc do Włoch (dystans 1400 km) tankuję 5, 6 razy gaz do baku o pojemności 32 l. Jadę z prędkością różną...przedział 120 - 160 kmh i tu mam pytanie...czy jadąc np 9-dziesiątką (90 km/h) na jednym baku zrobił bym więcej kilometrów niż jadąc np 160 km/h ? oczywiscie weźmy pod uwagę że jadąc 90, silnik bierze mniej gazu (około 10 l) niż jadąc 160...ale...jadąc 160, szybciej pokonuję kilometry i co za tym idzie silnik krócej pracuje i krócej zużywa paliwo...więc jak to jest ? czekam na Wasze opinie, odpoweidzi.
Pozdrawiam. Eric djemba-djemba
djemba-djemba
 
Posty: 13
Dołączył(a): środa 17 września 2008, 22:03

Postprzez Ad_aM » środa 17 września 2008, 23:26

Tylko przy 160km/h spalanie jest większe kilkakrotnie, a nie proporcjonalne do wzrostu prędkości :wink: 90km/h i szybkie rozpędzanie się do prędkości przelotowej to teoretycznie najlepsze rozwiązanie. + wyrzucenie nie potrzebnego balastu + ograniczenie pożeraczy energii :wink:
Kat. B 21 IV 2006 -> Zdane za pierwszym podejściem :)
Kat. C -> może zrobię? :)

Daewoo Nexia :)
Ad_aM
 
Posty: 851
Dołączył(a): piątek 21 kwietnia 2006, 15:22
Lokalizacja: Łódź

Postprzez qwer0 » środa 17 września 2008, 23:50

oczywiscie weźmy pod uwagę że jadąc 90, silnik bierze mniej gazu (około 10 l) niż jadąc 160...ale...jadąc 160, szybciej pokonuję kilometry i co za tym idzie silnik krócej pracuje i krócej zużywa paliwo..

a w czym to podales? zapewne /100km.
Przy wiekszej predkosci spalanie bedzie wieksze, ale na tym samym dystansie.
Na czasie zaoszczedzisz, na paliwku nie, bo dystans sie nie skroci ;)
Dokladnie tak jak juz kolega wyzej napisal.
To jest blok tekstu, który może być dodawany do Twoich postów. Ma limit 255 znaków
Avatar użytkownika
qwer0
 
Posty: 2422
Dołączył(a): poniedziałek 21 kwietnia 2008, 20:36
Lokalizacja: Lublin

Postprzez Xsystoff » czwartek 18 września 2008, 00:21

1. Wersja megaoszczedna - 90 km/h za ciagnikiem siodlowym
2. Wersja oszczedna - 100 - 110 km/h

p.s

moi znajomi majac do przejechania 1300 km glownie po Niemczech policzyli, ze nocleg dla 3 osob wyjdzie zdecydowanie drozej niz roznica w paliwie w trybie do-oporu po autostradzie ;)
Xsystoff
 
Posty: 545
Dołączył(a): czwartek 23 lutego 2006, 01:14
Lokalizacja: Szczecin

Postprzez Neurot » czwartek 18 września 2008, 01:28

Ekonomicznie, to się jeździ według obrotomierza, unika się zbędnego hamowania i przyśpieszania.

PS: Wolniejsza jazda oznacza mimo to, że dojedziemy dalej na tym samym paliwie, niż byśmy jechali szybciej.

Reasumując: ekonomiczne obroty, płynna jazda, hamowanie silnikiem, odpowiedni dobór biegów.
Pozdrawiam i życzę szczęśliwej podróży
Obrazek
Avatar użytkownika
Neurot
 
Posty: 308
Dołączył(a): wtorek 08 lipca 2008, 07:37
Lokalizacja: Białystok

Postprzez modzel » czwartek 18 września 2008, 05:07

chciałem to napisać ale Neurot mnie wyprzedził

90km/h na 3biegu wcale nie będzie ekonomiczne
modzel
 
Posty: 544
Dołączył(a): poniedziałek 24 marca 2008, 13:25
Lokalizacja: Warszawa

Postprzez worldwar » czwartek 18 września 2008, 08:22

Generalnie ekonomiczna jazda w trasie to tak 90 - 120 km / h. Przy takiej prędkości w obu moich autach spalanie jest naprawde niskie ( z silnikiem 2.0 - 8,5 litrów gazu, z silnikiem 1.6 - niecałe 6 litrów paliwa ). Przy prędkosciach 130 < jest znacznie gorzej.
worldwar
 
Posty: 40
Dołączył(a): wtorek 08 kwietnia 2008, 11:17
Lokalizacja: Wrocław

Postprzez Flisak » czwartek 18 września 2008, 09:46

Przy duzych predkosciach najwiekszym pozeraczem paliwa sa opory powietrza, rosna do kwadratu predkosci. Najlepiej jechac wlasnie 90-120km/h w zaleznosci od warunkow.
The government has this car, and it runs on water, man.
Avatar użytkownika
Flisak
 
Posty: 158
Dołączył(a): piątek 26 października 2007, 19:42
Lokalizacja: Lublin

Postprzez maly_zioom » czwartek 18 września 2008, 14:26

najlepiej to zaczac jezdzic rowerem to jest dopiero ekonomiczne...:D jak mam oszczedzic na kazde 100km powiedzmy 2 litry paliwa i toczyc sie te 90 to wole jechac te 140 i miec z tego przyjemnosc i nie ciagnac sie za tirami...:)ekonomiczna jazda nie sklada sie tylko z predkosci do 90km.wazne jest bardzo dobre uzywanie wszystkich mechanizmow biegi,hamowanie,odpowiednie obroty silnika na poszczegolnym biegu itp...dobry stan samochodu,ogumienie i duzo czynnikow.... zacznijmy dbac o te podstawy a nie zwalac autostrade jadac 90km....pozdro;]
Prawo jazdy odebrane w dniu 03.10.2007.
Ford escort mk7 1.3
maly_zioom
 
Posty: 54
Dołączył(a): wtorek 02 października 2007, 18:28

Postprzez Leon600 » czwartek 18 września 2008, 15:40

Chyba nie będę się snuł lewym pasem jadąc 90 km/h

A przykładowo biorąc pod uwagę drogę nr 11. Tam jest po jednym pasie, a ograniczenia prędkości nie ma do 150 km/h i tam nie każdy zasuwa ponad 100.

Co do tematu, to słyszałem, ale nie wiem ile w tym prawdy :)
Że dieslem jak się jedzie powyżej jakiejś granicy tys. obrotów, to pożera wtedy bardzo dużo ON... :roll:
Leon600
 
Posty: 41
Dołączył(a): środa 18 czerwca 2008, 21:33

Postprzez maly_zioom » czwartek 18 września 2008, 16:19

dokladnie tak diesel tak do 3500 to malo ciagnie z baku ale powyzej 4000 to doi ale tez bez przesady mniej napewno jak benzyniak...:)
Prawo jazdy odebrane w dniu 03.10.2007.
Ford escort mk7 1.3
maly_zioom
 
Posty: 54
Dołączył(a): wtorek 02 października 2007, 18:28

Postprzez Khay » czwartek 18 września 2008, 16:28

Ano mniej, mniej.. z dwóch powodów: mniejsza sprawność energetyczna silnika beznynowego i - co chyba bardziej istotne, jeśli ktoś ma ciężką nogę - zdecydowanie wyższe obroty maksymalne... ;)

Tak czy inaczej by jeździć ekonomicznie to właśnie trzeba zwracać uwagę zarówno na prędkościomierz (opory powietrza) jak i obrotomierz (zużycie paliwa wzrasta z obrotami).

Pozdrawiam
Khay
Ostatnio zmieniony czwartek 18 września 2008, 16:36 przez Khay, łącznie zmieniany 1 raz
Avatar użytkownika
Khay
 
Posty: 800
Dołączył(a): niedziela 20 kwietnia 2008, 21:54
Lokalizacja: Warszawa

Postprzez qwer0 » czwartek 18 września 2008, 16:30

dokladnie tak diesel tak do 3500 to malo ciagnie z baku ale powyzej 4000 to doi ale tez bez przesady mniej napewno jak benzyniak...Smile

u mnie 4tys to juz czerwone pole...
Z reszta w wiekszosci autek z silnikiem diesla, wiec nie wiem skad taki zakres sobie wziales.
u mnie ekonomicznie to jest 2500-2700rpm.
Kole 3500rpm i powyzej ssie z baku dokladnie drugie tyle, co przy normalnej jezdzie :P
To jest blok tekstu, który może być dodawany do Twoich postów. Ma limit 255 znaków
Avatar użytkownika
qwer0
 
Posty: 2422
Dołączył(a): poniedziałek 21 kwietnia 2008, 20:36
Lokalizacja: Lublin

Postprzez maly_zioom » czwartek 18 września 2008, 21:14

no wiadomo ze diesel malo pali przy 2500 do 2700 tylko ze wtedy to masz predkosc rzedu 120km? a ja mowie o jezdzi tak mniej wiecej 150 do 160:) to wtedy w miare malo ciagnie z baku:) a od 4 000 to juz sssieeee:D:D:D
Prawo jazdy odebrane w dniu 03.10.2007.
Ford escort mk7 1.3
maly_zioom
 
Posty: 54
Dołączył(a): wtorek 02 października 2007, 18:28

Postprzez Michał_62 » czwartek 18 września 2008, 21:34

Praktycznie wszystko zostało wyżej wymienione. Dodam tylko (do mniej pojętnych), że ekonomiczna jazda to jazda na możliwie najwyższym biegu, umiejętne hamowanie, usunięcie z dachu elementów zwiększających opór, jazda przy dużych prędkościach z zamkniętymi szybami (lub minimalnie otwartymi jak już).
Pozdrawiam serdecznie
Avatar użytkownika
Michał_62
 
Posty: 198
Dołączył(a): niedziela 12 sierpnia 2007, 21:37
Lokalizacja: stąd

Następna strona

Powrót do Porady techniczne

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 9 gości