Strona 1 z 1

Kratka w samochodzie

PostNapisane: czwartek 03 kwietnia 2008, 12:31
przez Mycha
Czy ktoś z Was wie jak to jest z tymi samochodami, które są zarejestrowane jako ciężarówki :) czy nadal muszą mieć kratkę? Mąż mówi, że już nie i ją wymontował, a kolega z pracy straszy, że jak mnie bez niej złapią, to odholują na parking strzeżony...
Jaki jest aktualny stan prawny jeśli chodzi o osobowe ciężarówki? :)

PostNapisane: piątek 04 kwietnia 2008, 22:18
przez Nadzienie
Jedyne co udało mi sie znaleść jak narazie na ten temat ale ejst to dosyć stare i niewiem czy aktualne... (28.05.2003)

Na pytania Czytelników odpowiada podinspektor Mariusz Olko z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji we Wrocławiu.

- Czy to prawda, że uległy zmianie przepisy dotyczące obowiązku wyposażenia pojazdu w kratkę oddzielającą pasażera od przestrzeni ładunkowej w samochodzie ciężarowo-osobowym?

- Tak, ustawodawca dokonał zmian w tym zakresie. Znajdują się one w Dzienniku Ustaw nr 23 z 2003 r. - Rozporządzenie ministra infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia. W samochodach ciężarowych przestrzeń ładunkowa musi być oddzielona trwałą przegrodą odpowiedniej wytrzymałości (przyp. do grup samochodów ciężarowych zalicza się także samochody ciężarowo-osobowe).
Obowiązek ten dotyczy pojazdów zarejestrowanych pierwszy raz po 28.05.1999 r. Ponadto ustawodawca wyszczególnił wymagania, jakim powinna odpowiadać przegroda w samochodzie ciężarowym o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej 2,5 tony. Po pierwsze powinna pełna na całym poprzecznym przekroju wnętrza pojazdu, co najmniej do wysokości oparć siedzeń znajdujących się przed nią.
Dopuszcza się, by odległość między elementami przegrody wynosiła nie więcej niż 100 mm w dowolnych wzajemnie prostopadłych kierunkach. Ponadto odległość od przegrody do ścian wewnętrznych bocznych oraz sufitu pojazdu nie powinna przekraczać 50 mm. Przegroda powinna wytrzymać równomiernie przyłożone na całej powierzchni równoległe do osi pojazdu obciążenie, które odpowiada dwukrotnej masie ładunku przewidzianego do umieszczenia w przestrzeni ładunkowej.

PostNapisane: piątek 04 kwietnia 2008, 22:52
przez Mycha
Dzięki Nadzienie! Też szukałam i właśnie jakieś same starocie się znajdują i właśnie też nie wiem czy to aktualny stan prawny :) dlatego zapytałam tutaj, bo może ktoś wie lepiej :)

PostNapisane: sobota 05 kwietnia 2008, 09:18
przez mat4u
moze przechodzac przez miasto warto zapytac sie jakiegos policjanta :P

PostNapisane: sobota 05 kwietnia 2008, 16:40
przez barylkaq
jak masz zarejestrowany jako ciezarowy to musisz miec kratke jak nie to mandat, a jak chcesz zrobic z niego osobowym to podjezdzasz na stacje obsługi pojazdów i tam ci dadza takie zaswiadczenie ze auto jest osobowe (musisz mieć piąty pas) i mozesz wtedy zdjąć kratke.

PostNapisane: sobota 05 kwietnia 2008, 22:00
przez tom9
dobrze rozumie... aby jezdzic autem z kratka trzeba miec C1 ?

PostNapisane: sobota 05 kwietnia 2008, 22:23
przez stask
tom9 napisał(a):dobrze rozumie... aby jezdzic autem z kratka trzeba miec C1 ?


nie... C1 to prawo jazdy dzieki ktoremu mozesz kierowac pojazdami do 7500 kg, jesli samochod nie przekracza 3500 kg to mozesz nim kierowac :)

PostNapisane: czwartek 10 kwietnia 2008, 20:32
przez olivcova
Po pierwsze, choc to w miare proste kratki nie mozna demontowac samodzielnie :lol: i moze skutkowac zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego przy kontroli drogowej :lol:
Ubaw po pachy ale tak jest.
Kratke mozna zdemontowac tylko w zakladzie, ktory prowadzi dzialalnosc w zakresie zmian konstrukcyjnych, nastepnie czeka nas przeglad techniczny w stacji diagnostycznej i dopiero mozemy brykac do wydziału komunikacji, zeby zmienic wpis w dowodzi na osobowy.
A dodam, ze pownnismy zamontowac 3 pas z tyłu i 3 zagłówek 8)
Na stan mojej wiedzy przy samochodzie nabytym przed wejsciem nowej ustawy o odliczeniach vatu przy zakupie samochodu, nie ma korekty vatu :D ( nowa weszła w zycie jakos pod koniec sierpnia 2005) i przy nabytych po tej dacie trzeba zrobic korekte odliczonego vatu.

Fajnie było dostac zwrot vatu jak w naszym przypadku ale przy kolizji z jakims jeleniem czy innym, ubezpieczyciel zaplacił tylko kwote netto do serwisu za naprawe ( choc samochod ubezpieczony na brutto) a vat wyciagneli z naszej kieszeni.

PostNapisane: piątek 11 kwietnia 2008, 08:40
przez Mycha
Dzięki oliwcova za informacje. Pomarudziłam mężowi na temat kratki, a on na to: mogę Ci ją przykręcić, ale wtedy zapomnij o tylnej szybie... No i masz babo placek, bo ja bez tylnej szyby póki co, to jak bez ręki :) Aż dziwne w takim razie, że podbijają badania techniczne bez kratki... w zeszłym tygodniu mąż robił...
3 pasy i 3 zagłówki mamy :)
Mamy Daewoo Lanosa i coś mąż mówił, że teraz nie ma gdzie dostać tego orzeczenia, że to jest osobowe... A facet przy badaniach powiedział, że może wnioskować do WK o odstąpienie od orzeczenia i przepisanie na osobowe.
Procedura nie jest wcale taka prosta :)
I kosztuje podobno kilka stówek :/ Może lepiej sobie kratkę przykręcić? Czy widać coś przez tą kratkę?

PostNapisane: piątek 11 kwietnia 2008, 12:38
przez Pinhead
Normalnie widać, przecież to jest kratka a nie deska.

PostNapisane: piątek 11 kwietnia 2008, 14:30
przez barylkaq
mozna kratke zdemontowac samodzielnie i bedzie taniej ;) i potem sie jedzie do stacji obsługi pojazdów, sprawdzaja, daja kwit i masz osobowy :)