jak ruszać prawidłowo z hamulca nożnego?

Tutaj mile będą widziane wypowiedzi na temat techniki kierowania, oraz wszelkie porady dotyczące kupna, obsługi i eksploatacji pojazdu.

Moderatorzy: ella, klebek

Re: jak ruszać prawidłowo z hamulca nożnego?

Postprzez niebieski90 » poniedziałek 18 marca 2013, 21:53

Cofnie się bo widocznie nie jest tam idealnie płasko, albo jedno z kół jest obok dziury i stacza się do niej :) Dlatego ja sobie zwykle nawet na płaskim stojąc przed światłami zaciągam trochę ręczny i już nie muszę się o nic martwić, ani auto mi się nie przemieści ani nie świecę nikomu po oczach światłami stopu :)
niebieski90
 
Posty: 111
Dołączył(a): czwartek 06 grudnia 2012, 22:04

Re: jak ruszać prawidłowo z hamulca nożnego?

Postprzez boruc25 » wtorek 19 marca 2013, 15:44

a mam jeszcze takie pytanie posiadam samochód cinguecento 704 chodzi mi oto na jakim biegu jedziecie na dużym wzniesieniu żeby samochód nie dusić ?
boruc25
 
Posty: 15
Dołączył(a): sobota 04 lutego 2012, 22:22

Re: jak ruszać prawidłowo z hamulca nożnego?

Postprzez lith » wtorek 19 marca 2013, 15:51

na odpowiednio dobranym
Avatar użytkownika
lith
 
Posty: 7569
Dołączył(a): niedziela 17 maja 2009, 21:09
Lokalizacja: E-g/Gda

Re: jak ruszać prawidłowo z hamulca nożnego?

Postprzez boruc25 » wtorek 19 marca 2013, 15:53

czyli jak mam 4 biegi to maksymalnie moge na 2
boruc25
 
Posty: 15
Dołączył(a): sobota 04 lutego 2012, 22:22

Re: jak ruszać prawidłowo z hamulca nożnego?

Postprzez lith » wtorek 19 marca 2013, 19:21

Biegi się wrzuca na wyczucie, a nie na pamięć...
Avatar użytkownika
lith
 
Posty: 7569
Dołączył(a): niedziela 17 maja 2009, 21:09
Lokalizacja: E-g/Gda

Re: jak ruszać prawidłowo z hamulca nożnego?

Postprzez Zonaimad » środa 20 marca 2013, 22:04

Jak ktoś nie ma wyczucia, to nie wrzuca biegów? ;-)
Zonaimad
 
Posty: 964
Dołączył(a): czwartek 04 czerwca 2009, 18:48

Re: jak ruszać prawidłowo z hamulca nożnego?

Postprzez Borys_q » środa 20 marca 2013, 22:18

Na takim żeby auto po dodaniu gazu się rozpędzało a nie zwalniało, zależy od prędkości z jaką zaczynasz walkę z podjazdem.
Szybka jazda nie wymaga odpowiednich umiejętności. Trzeba jedynie wiedzieć który pedał odpowiada za jej zwiększanie.
Borys_q
 
Posty: 3480
Dołączył(a): sobota 22 marca 2008, 16:36
Lokalizacja: Gdańsk

Re: jak ruszać prawidłowo z hamulca nożnego?

Postprzez lith » środa 20 marca 2013, 23:18

Od wielu rzeczy zależy, łącznie z tym kogo wieziesz w bagażniku :D Nikt mi nigdy nie próbował podawać konkretnych biegów do danej sytuacji i rzeczywiście jakoś nie mogę sobie czegoś takiego wyobrazić. Skupiłbym się na zrozumieniu do czego skrzynia biegów służy, ewentualnie trochę na rowerze z przerzutkami pojeździł :P
Avatar użytkownika
lith
 
Posty: 7569
Dołączył(a): niedziela 17 maja 2009, 21:09
Lokalizacja: E-g/Gda

Re: jak ruszać prawidłowo z hamulca nożnego?

Postprzez szymon1977 » środa 20 marca 2013, 23:36

Zonaimad napisał(a):Jak ktoś nie ma wyczucia, to...
...to jedzie 30km/h po płaskim na I a pod górkę na IV.
"Proszę podchodzić do wypowiedzi usera szymon1977 z dużą dozą wątpliwości i nieufności." - user Szerszon.
Avatar użytkownika
szymon1977
 
Posty: 6572
Dołączył(a): sobota 18 czerwca 2011, 22:06

Re: jak ruszać prawidłowo z hamulca nożnego?

Postprzez Radhezz » czwartek 21 marca 2013, 01:54

niebieski90 napisał(a):Matizem byłoby to zrobić o wiele łatwiej niż Tico, gdyż z tego co mi wiadomo ten pierwszy jest na wtrysku, a Tico to gaźnikowiec. Jak mamy auto z wtryskiem to przy większym obciążeniu komp zwiększy dawkę paliwa, to tak jakby ktoś za nas dodawał gazu, natomiast w gaźnikowcu tego nie ma i silnik po prostu się zdławi i zgaśnie. W felicii jest wtrysk i silnik nie dławi się gdy zacznę puszczać sprzęgło, komp zwiększa coraz bardziej dawkę paliwa, obroty utrzymują się na stałym poziomie i można utrzymać auto w miejscu samym sprzęgłem na górce, więc ruszanie pod górkę z nożnego to żaden problem.
Poproszę frytki do tej teorii z gaźnikiem i wtryskiem. Pomijając już dużo szczegółów dotyczących różnic pomiędzy jednym a drugim układem zasilania, to chciałbym zauważyć, że żaden samochód z mechanicznie sterowaną przepustnicą nie jest w stanie sobie "dodać gazu", a to dlatego że dopływ powietrza może regulować jedynie w niewielkim zakresie, a paliwo samo z siebie się nie spala. Jeśli obroty latają wysoko, to znaczy że układ wtryskowy jest "strzelony" i wariują ustawienia silnika krokowego (bocznika przepustnicy, lub nastawnika). W każdym razie jest to układ do regulacji obrotów biegu jałowego.

niebieski90 napisał(a):W toyocie yaris z silnikiem diesla udawało się to jeszcze lepiej, bo diesel ma dodatkowo dużo więcej 'pary' na wolnych obrotach.
To się nazywa "moment obrotowy", a silnikach Diesla faktycznie jest większa jego wartość dostępna od niższych obrotów.

niebieski90 napisał(a):W toyocie yaris diesel jaką miałem na kursie puszczałem sobie sprzęgło do połowy trzymając jednocześnie wciśnięty hamulec i po puszczeniu hamulca auto samo zaczynało jechać do przodu bez wciskania gazu, nawet pod spore wzniesienia ta technika działała. Ten sposób był polecany przez mojego instruktora. Po kursie jeździłem skodą felicią 1.3 benzyna, gdzie taki sam trik również działał wyśmienicie, jak również daewoo tico 0.8, gdzie nawet na płaskim nie dało się ruszyć bez gazu gdyż silnik natychmiast gasł. Tym drugim ruszać na wzniesieniu z nożnego da się owszem, ale trzeba bardzo szybko przestawić nogę z hamulca na gaz i wcisnąć pedał zdecydowanie, co początkowo i właściwie nadal jest dla mnie trudne do wykonania i w tym aucie preferuję ruszanie z ręcznego. Tak więc jak widać wszystko zależy od auta.
Tu w kwestii tego że każdym autem się da, to się zgodzę. Ale technika fatalna, nie każde auto tak da radę, zwłaszcza pod duże wzniesienia, jak np. parkingi wielokondygnacyjne. Parkuje na takim w pracy - na podjeździe o długości 15-20m mamy piętro różnicy (3-4m) co w teorii daje wzniesienie ok. 20%, ale to tak na wyczucie - w każdym razie jest więcej niż "krytyczne" 12%. Jeśli zatrzymasz się z jakiegoś powodu na takim podjeździe, a nie panujesz dobrze nad autem (a wnioskując z wyżej przytoczonych teorii że cienko z tym) to lepiej nie próbuj tak ruszać, bo się stoczysz lub zgaśnie ci silnik. Jak zgaśnie to pół biedy, ale jak się stoczy to pakujesz się temu za tobą w zderzak.

Ruszanie z hamulca nożnego powinno być oczywiste dla kierowcy na wypadek awarii "ręcznego" - ale na pewno nie tak. Szybkie przerzucenie z hamulca na gaz ma dwie wady - po pierwsze chwilę zawsze trwa, a to czas w którym auto się będzie cofać przy zbyt dużym nachyleniu. A po drugie - silnik też potrzebuje czasu żeby "wejść na obroty", przy których moment obrotowy będzie wystarczający przynajmniej do utrzymania auta w miejscu. A w takiej sytuacji przysłowiowa sekunda robi znaczenie, zwłaszcza kiedy silnik ma wchodzić na obroty pod częściowym obciążeniem (w końcu stoisz na półsprzęgle).

Zatem jak? Odp: rajdowo, na 3 pedały! Sprzęgło obsługujesz normalnie, tzn. puszczasz lewą nogę aż zacznie łapać kontakt, ale prawa noga... cóż, pięta na hamulcu, a palce na gazie. Palcami dodajesz gazu aż silnik złapie odpowiednie obroty, i dopiero wtedy cofasz piętę z hamulca. Jeśli wykonasz to poprawnie to auto nie powinno się stoczyć ani o milimetr, a sprzęgło ucierpieć. Z początku mogą być trudności z wyczuciem gazu (efekt: ruszanie z piskiem opon), ale to akurat nie jest błąd.
[A][B][BE][C][CE][D][DE]
Pojazdy uprzywilejowane ABCD
Jeśli nie przeklinasz w trakcie prowadzenia samochodu, to znaczy, że prawdopodobnie należysz do tej grupy kierowców, na których my wszyscy przeklinamy.
Avatar użytkownika
Radhezz
 
Posty: 757
Dołączył(a): poniedziałek 05 marca 2012, 15:30
Lokalizacja: Opole

Re: jak ruszać prawidłowo z hamulca nożnego?

Postprzez lith » czwartek 21 marca 2013, 08:09

Radhezz napisał(a):Poproszę frytki do tej teorii z gaźnikiem i wtryskiem. Pomijając już dużo szczegółów dotyczących różnic pomiędzy jednym a drugim układem zasilania, to chciałbym zauważyć, że żaden samochód z mechanicznie sterowaną przepustnicą nie jest w stanie sobie "dodać gazu", a to dlatego że dopływ powietrza może regulować jedynie w niewielkim zakresie, a paliwo samo z siebie się nie spala. Jeśli obroty latają wysoko, to znaczy że układ wtryskowy jest "strzelony" i wariują ustawienia silnika krokowego (bocznika przepustnicy, lub nastawnika). W każdym razie jest to układ do regulacji obrotów biegu jałowego.

Nie obroty rosną, tylko obroty pozostają bez zmian mimo rosnącego obciążenia. Sam się bawiłem tak kiedyś jeżdżąc nie dotykając pedału gazu i na prawdę spore górki szło zdobyć.
Avatar użytkownika
lith
 
Posty: 7569
Dołączył(a): niedziela 17 maja 2009, 21:09
Lokalizacja: E-g/Gda

Re: jak ruszać prawidłowo z hamulca nożnego?

Postprzez Borys_q » czwartek 21 marca 2013, 10:09

Zatem jak? Odp: rajdowo, na 3 pedały! Sprzęgło obsługujesz normalnie, tzn. puszczasz lewą nogę aż zacznie łapać kontakt, ale prawa noga... cóż, pięta na hamulcu, a palce na gazie. Palcami dodajesz gazu aż silnik złapie odpowiednie obroty, i dopiero wtedy cofasz piętę z hamulca. Jeśli wykonasz to poprawnie to auto nie powinno się stoczyć ani o milimetr, a sprzęgło ucierpieć. Z początku mogą być trudności z wyczuciem gazu (efekt: ruszanie z piskiem opon), ale to akurat nie jest błąd.


Na 3 pedały robią tylko ci którzy nie potrafią tego zrobić jak człowiek na 2 pedały, jak dobrze wyczujesz pół sprzęgło i gaz to 2 nogi w zupełności ci wystarcza, nie potrzebujesz sobie 3-ciej dorabiać.
Szybka jazda nie wymaga odpowiednich umiejętności. Trzeba jedynie wiedzieć który pedał odpowiada za jej zwiększanie.
Borys_q
 
Posty: 3480
Dołączył(a): sobota 22 marca 2008, 16:36
Lokalizacja: Gdańsk

Re: jak ruszać prawidłowo z hamulca nożnego?

Postprzez Radhezz » czwartek 21 marca 2013, 14:35

lith napisał(a):Nie obroty rosną, tylko obroty pozostają bez zmian mimo rosnącego obciążenia. Sam się bawiłem tak kiedyś jeżdżąc nie dotykając pedału gazu i na prawdę spore górki szło zdobyć.
Tu znowu pojawia się pytanie czy było to w którym silnik generuje dostateczny moment obrotowy do pokonania tego wzniesienia? ;) Widocznie tak. Zresztą może niekoniecznie jasno się wyraziłem: zwiększenie dawki paliwa samo z siebie nic nie daje, gdyż prowadziłoby to jedynie do zachwiania współczynnika nadmiaru powietrza, i pogorszenia pracy silnika. Zatem w procesie tym bierze udział jeśli nie pedał gazu połączony z przepustnicą, to właśnie jej bocznik...

Borys_q napisał(a):Na 3 pedały robią tylko ci którzy nie potrafią tego zrobić jak człowiek na 2 pedały, jak dobrze wyczujesz pół sprzęgło i gaz to 2 nogi w zupełności ci wystarcza, nie potrzebujesz sobie 3-ciej dorabiać.

Taaa na wzniesieniu 12% i więcej spróbuj tak zrobić na 2 pedały... Pewnie że zależy to auta, ale jeśli szukamy rozwiązania optymalnego dla każdego pojazdu i każdego podjazdu, no to sorry, ale racji nie masz. I tu już mniejsza o utrzymywanie obrotów czy wyczucie - gdy masa pojazdu i stopień nachylenia przekraczają parametry pracy silnika w danym zakresie obrotów, to nie ma wała żeby z gó..na bat ukręcić.
[A][B][BE][C][CE][D][DE]
Pojazdy uprzywilejowane ABCD
Jeśli nie przeklinasz w trakcie prowadzenia samochodu, to znaczy, że prawdopodobnie należysz do tej grupy kierowców, na których my wszyscy przeklinamy.
Avatar użytkownika
Radhezz
 
Posty: 757
Dołączył(a): poniedziałek 05 marca 2012, 15:30
Lokalizacja: Opole

Re: jak ruszać prawidłowo z hamulca nożnego?

Postprzez Borys_q » piątek 22 marca 2013, 02:43

Damy rade we dwie nogi spokojnie (chociaż ja akurat ręczny preferuje), chciałbym zobaczyć jak trzema nogami robisz to płynnie.
Szybka jazda nie wymaga odpowiednich umiejętności. Trzeba jedynie wiedzieć który pedał odpowiada za jej zwiększanie.
Borys_q
 
Posty: 3480
Dołączył(a): sobota 22 marca 2008, 16:36
Lokalizacja: Gdańsk

Re: jak ruszać prawidłowo z hamulca nożnego?

Postprzez niebieski90 » piątek 22 marca 2013, 15:43

I ja również preferuję ręczny, ruszanie na trzy pedały to jeszcze nie ten etap dla mnie, poza tym uważam to delikatnie mówiąc za dziwaczny sposób i niekoniecznie bezpieczny. Po co wymyślać koło na nowo. Awaria ręcznego to rzadka sytuacja, trudno żeby się dwie linki naraz zerwały. Nawet jeśli będzie działał tylko na jedno koło to do warsztatu dojadę spokojnie.
niebieski90
 
Posty: 111
Dołączył(a): czwartek 06 grudnia 2012, 22:04

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Porady techniczne

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 63 gości