przez Cyryl8 » czwartek 26 września 2024, 10:08
Nawiązując do przepisów.
Na kategorię C+E szkoli się i zdaje się egzamin na MAN-e TGL + przyczepa tandem, choć wiadomo, że prawie wszyscy zdający bedą jeździć ciągnikiem siodłowym z naczepą.
Teoretycznie można szkolić i zdawać na takim zespole pojazdów, ale jest problem: standardowy cìagnik z naczepą ma 16,5m długości i nie mieści się na stanowiskach na placu manewrowym.
Wymagana długość według przepisów to 14m, a takich naczepowych zespołów pojazdów po prostu nie ma.
Trzeba było lat aby wprowadzić zmianę w przepisach. Mamy okres przejściowy gdzie można szkolić i zdawać na oby typach zespołów pojazdów, dla klasycznego ciągnika są większe stanowiska.
Ten okres jest od 2020 do 2025, po tym czasie będzie tylko ciągnik z naczepą 16,5m.
Podobnie jest z autobusami. Od ponad 10 lat nie produkuje się autobusów z manualną skrzynią biegów nawet na zamówienie, a dopiero dwa lata temu autobusy z automatycznymi skrzyniami biegów dopuszczono do szkolenia i egzaminowania.
A teraz ciekawostka:
Kierowcy zawodowi muszą co 5 lat przejść szkolenie okresowe. Może być w formie e-learningu lub wykładu.
Program szkolenia, tematy poszczególnych lekcji określają przepisy.
I teraz prowadzę takie szkolenie dla kierowców autobusów firm komunikacji miejskiej i według narzuconego mi programu szkolenia mam przez 6 godzin mówić o prawidłowym wykorzystaniu momentu obrotowego silnika, czyli po prostu jak zmieniać biegi.
Problem w tym, że ci Kierowcy od co najmniej 25 lat jeżdżą tylko automatami.