Wymiana elementów eksloatacyjnych - płyny, filtry, sprzęt

Tutaj mile będą widziane wypowiedzi na temat techniki kierowania, oraz wszelkie porady dotyczące kupna, obsługi i eksploatacji pojazdu.

Moderatorzy: ella, klebek

Wymiana elementów eksloatacyjnych - płyny, filtry, sprzęt

Postprzez bartek20 » wtorek 14 lutego 2012, 22:16

Witam,
jakie elementy eksploatacyjne należy zmieniać w samochodzie?

Po zakupie wymieniłem 1. filtr paliwa i 2. filtr kabinowy (przeciwypyłkowy), 3. płyn chłodniczy oraz 4. płyn hamulcowy, jeździłem dość długo bezproblemowo, ale postanowiłem teraz trochę powymieniać (akurat wolne + zima powoli odpuszcza).

Co więc się wymienia? Mam w planach:
5. świece - ale wymienia się same czy razem z przewodami (a może przewody tylko wtedy jak są problemy?) - wiem, że od ponad 4 lat na pewno zmieniane nie były
6. olej - raz na rok lub (przy większych przebiegach) co 15 tys. km (zmieniany miał być w listopadzie, przebiegu nie zrobiłem - tylko 7000 km, trochę przetrzymałem)
7. filtr oleju
8. filtr paliwa
Filtry bierzecie dość taniego FILTRONa czy jednak celujecie w BOSCHa, KNETCHa?


Poza tym wymienia się:
9. klocki, bębny, tarcze hamulcowe - w zależności od zużycia
10. olej w automatycznej skrzyni biegów (nie posiadam takowej)
11. płyn do spryskiwaczy :D
12. żarówki - w zależności od zużycia

O czymś zapomniałem?
Dodam, że mam na myśli wymiany eksploatacyjne a nie wynikające z uszkodzeń :)
bartek20
 
Posty: 28
Dołączył(a): piątek 25 listopada 2011, 15:18

Re: Wymiana elementów eksloatacyjnych - płyny, filtry, sprzę

Postprzez lith » wtorek 14 lutego 2012, 23:29

Ja po zakupie miałem wymieniony zestaw filtrów.
Przez 2 i pół roku wymieniałem raz olej (ten akurat przetrzymałem), dolewałem płynu do chłodnicy (bo była awaria :P), dolewałem do spryskiwaczy, wymieniłem ze 2 razy wycieraczki, kilka razy żarówkę, bo się sypały jak głupie (na szczęście ostatnio już długo trzymają)
Avatar użytkownika
lith
 
Posty: 7569
Dołączył(a): niedziela 17 maja 2009, 21:09
Lokalizacja: E-g/Gda

Re: Wymiana elementów eksloatacyjnych - płyny, filtry, sprzę

Postprzez bartek20 » środa 15 lutego 2012, 00:02

oo a dlaczego tak długo nie wymieniałeś oleju? Zalecają co rok, ja już przetrzymałem 3 miesiące.
bartek20
 
Posty: 28
Dołączył(a): piątek 25 listopada 2011, 15:18

Re: Wymiana elementów eksloatacyjnych - płyny, filtry, sprzę

Postprzez lith » środa 15 lutego 2012, 00:21

Nie wiem... tak jakoś przegapiłem. Co rok na siłę to bez przesady z tą wymianą. Ale po 10-15 tys wypada jednak się tym chyba zainteresować. Ja przejechałem na jednym oleju 2 lata (ponad 25 tys)... i jednak w sumie podobno jak mazut wyglądał.
Avatar użytkownika
lith
 
Posty: 7569
Dołączył(a): niedziela 17 maja 2009, 21:09
Lokalizacja: E-g/Gda

Re: Wymiana elementów eksloatacyjnych - płyny, filtry, sprzę

Postprzez Mas74 » środa 15 lutego 2012, 08:04

Olej w silniku raz do roku (olej się starzeje nawet gdy nie pracuje). Ja robięto na jesieni przy zmianie opon na zimówki - mam pewność że łatwiej zimą się będzie odpalało.
Poza tym w zależności od samochodu (instrukcja obsługi u mnie co 60tys km) zmieniamy pasek rozrządu, koła paska, napinacz, pompę wodną. To warto zrobić też przy zakupie auta - nie wiemy do końca jak sytuacja wyglądała u poprzedniego właściciela.
Zaniedbanie grozi ciężkimi uszkodzeniami silnika.
Najlepiej o tym co kiedy wymieniać doczytać się w instrukcji obsługi albo na forach netowych poświęconych danej marce lub modelowi auta. Kopalnia wiedzy.
Karta motorowerowa - połowa lat 80-tych. Pierwszy własny pojazd na benzynę 1984r (Komar)
Kategoria B - 04.09.1991
Kategoria A - 12.06.2012
Obrazek
Mas74
 
Posty: 305
Dołączył(a): niedziela 08 stycznia 2012, 17:34

Re: Wymiana elementów eksloatacyjnych - płyny, filtry, sprzę

Postprzez Maniek5k » środa 15 lutego 2012, 16:56

ja olej co 10k km wymieniam. Czyli ostatnio w nubi mi wychodzi co kwartal.. :P
razem z olejem robie filtry + przeglad zarowek i pierdółek jak wycieraczki.
plyn z chlodnicy nie ma prawa ubywac, hamulcowy wymieniam jak juz wyglada na zużyty (srednio raz w roku, ~45k km).
rozrząd mi raz na poltorej roku wychodzi :P
Wiekszosc sam wymieniam (poza hamulcowym i rozrządem bo duzo rzezby z tym jest zeby sie dostac w nubi), oleje i filtry sam wymieniam z racji posiadania garazu z kanalem. I zamiast placic 3 stówy u mechaniora wszystko mnie wychodzi polowe taniej :)
Maniek5k
 
Posty: 277
Dołączył(a): niedziela 22 maja 2011, 15:58


Powrót do Porady techniczne

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 7 gości