Biegi w Mercedes Actros

Tutaj mile będą widziane wypowiedzi na temat techniki kierowania, oraz wszelkie porady dotyczące kupna, obsługi i eksploatacji pojazdu.

Moderatorzy: ella, klebek

Biegi w Mercedes Actros

Postprzez kiwi » piątek 11 sierpnia 2006, 07:43

Witam serdecznie, czy bylby ktos na tyle uprzejmy, aby wyjasnic mi technike jazdy, jak rowniez jak zmieniac biegi w Mercedesie Actros z systemem Telligent, lub najnowszym bezsprzeglowym Telligencie. A moze ktos wie, jak to bylo w Actrosach z manualna zmiana biegow? Nie ukrywam, ze licze tu troszeczke na Tomka. Z gory serdecznie dziekuje i pozdrawiam
kiwi
 
Posty: 6
Dołączył(a): piątek 11 sierpnia 2006, 07:28
Lokalizacja: Nowa Zelandia

Postprzez Tomek_ » piątek 11 sierpnia 2006, 12:27

Tak sie sklada ze cus wiem o skrzyniach Telligent, wiec mowiac w skrocie, zsynchronizowane 16-biegowe skrzynie mozemy uzywac w dwoch trybach, manualnym lub "telligentnym" (tryb przelaczamy guzikiem). Skrzynie wyposazone sa w modul polbiegow. Jako wyposażenie dodatkowe można zamówić układ automatycznego przełączania biegów Telligent. W układzie tym nie ma potrzeby używania sprzęgła. Przełączanie biegów standardowo odbywa się wiec według dwóch programów: wybór biegów przez "telligentny" system sterowania lub wybór biegów przez kierowcę czyli włączenie biegu może następować albo przez automatyczny - "telligentny" dobór optymalnego biegu w zaleznosci od oporów ruchu i obrotów silnika lub włączanie biegu wybranego przez kierowcę (wyższego: połówkowy, pełny, półtora; zredukowanego: połówkowy, pełny półtora) (przy włączaniu biegów z wybranych przez kierowcę nie dopuszcza się do załączenia biegu, gdy zostaje stwierdzone przekroczenie obrotów granicznych silnika (odzywa się dodatkowo brzęczyk ostrzegawczy)). Załączony bieg podawany jest na wyświetlaczu umieszczonym w pobliżu obrotomierza. Sprzeglo w zaleznosci od uzywanego
trybu mozemy zlozyc(tryb automatyczny) i rozlozyc. Samo rozlozenie jest proste, ciagniemy za dzwigienke pod tablica rozdzielcza z lewej strony kolumny kierownicy, problemem moze byc zlozenie, nawet jesli nam sie uda swieci sie kontroklka, ze pedal jesty rozlozony dlatego trzeba tu pamietac, aby wylaczyc silnik i podczas skladania ciagnac za ta sama dzwignie, ktorej uzywalismy przy rozkladaniu. W trybie telligentnym skrzynia podczas ruszania z miejsca bardzo płynnie zmienia przełożenia już przy małych prędkościach obrotowych. Przerwy w napędzie są prawie niezauważalne, dlatego pzyspieszanie jest bardzo komfortowe. W trybie manualnym uzywamy joysticka, zmieniajac bieg w gore popychamy dzwignie do przodu. Taki joystick jest nieznacznie przechylony w prawą stronę i dostosowany do naturalnego kąta między dłonią a przedramieniem kierowcy, w celu umożliwienia sprawnej zmiany biegów za pomocą "ruchu nadgarstka".
Niezależnie od tego czy jest to skrzynia mechaniczna czy automatyczna, znajduje się on tuż obok prawej ręki kierowcy – kilkanaście centymetrów od koła kierownicy, na składanym wysięgniku, poniżej podłokietnika. Nie ma on jednak żadnego połączenia mechanicznego ze skrzynią biegów – sterowanie nią oraz wszystkimi innymi urządzeniami pojazdu odbywa się za pomocą impulsów elektronicznych. Co do samej techniki przelaczania biegow, w skrzyni w pelni automatycznej (jak wiadomo) nie uzywamy sprzegla, natomiast skrzynia telligent to skrzynia sekwencyjna wyposażona w preselekcję. Oznacza to że jadąc na jednym biegu możemy poprzez pchnięcie lewarka do przodu przygotować sobie bieg wyższy, co zostanie wyświetlone na desce rozdzielczej i dopiero po naciśnięciu sprzęgła nastąpi zmiana biegów. Przygotowany bieg jest zachowany przez 20 sekund, jeżeli w tym czasie nie nastąpi zmiana, przygotowanie zostaje zniwelowane. Lewarek do zmiany biegow pokazany jest na zdjeciach ponizej.
Najwieksza zaleta telligentow to chyba idealny dobor przelozen skrzyni (w wersji automatycznej samochod idealnie dobierze bieg w zaleznosci od obciazenia, nachylenia powierzchni itd., a wada zbyt to chyba wolne dzialanie w skrzyniach pierwszej generacji.

Obrazek
Obrazek

P.S. Mam nadzieje, ze moje informacje pomoga choc troche.
Kat. B i C za pierwszym podejściem.
Testy na prawo jazdy 2013
Avatar użytkownika
Tomek_
 
Posty: 1090
Dołączył(a): czwartek 22 września 2005, 12:39
Lokalizacja: Warszawa

Postprzez kiwi » piątek 11 sierpnia 2006, 14:27

Serdecznie dziekuje Tomek, naprawde Twoja odpowiedz przerosla wszelkie moje oczekiwania, kompetencja, kompetencja i jeszcze raz kompetencja!!!
Jeszcz tylko jedno krociotkie pytanie, a moze nawet 2:
1. gdzie znajduje sie ten przelacznik do zmian trybu pracy skrzynii biegow?
2. czy wysprzeglanie w trybie "telligent", jako potwierdzenie zmiany biegu, odbywa sie tak jak przy normalnej zmienie biegow (puszczanie sprzegla + dodawanie gazu), czy tez wystarczy tylko lekko wysprzeglic?
Za odpowiedzi bede szczerze zobowiazany i z gory dziekuje

Serdecznie pozdrawiam z zimowej, ale bardzo pieknej (http://www.wroczynski.pl/agaluk/nz/) Nowej Zelandii.
kiwi
 
Posty: 6
Dołączył(a): piątek 11 sierpnia 2006, 07:28
Lokalizacja: Nowa Zelandia

Postprzez Tomek_ » piątek 11 sierpnia 2006, 14:34

kiwi napisał(a):1. gdzie znajduje sie ten przelacznik do zmian trybu pracy skrzynii biegow?
2. czy wysprzeglanie w trybie "telligent", jako potwierdzenie zmiany biegu, odbywa sie tak jak przy normalnej zmienie biegow (puszczanie sprzegla + dodawanie gazu), czy tez wystarczy tylko lekko wysprzeglic?


Ad1. Przyjzyj sie dobrze zdjeciu 2, tam masz przycisk M/A (od manual/automatic)
Ad2. Wystarczy wcisnac i puscic sprzeglo (tzw. strzal sprzeglem).
Kat. B i C za pierwszym podejściem.
Testy na prawo jazdy 2013
Avatar użytkownika
Tomek_
 
Posty: 1090
Dołączył(a): czwartek 22 września 2005, 12:39
Lokalizacja: Warszawa

Postprzez kiwi » sobota 12 sierpnia 2006, 10:33

Dziekuje uprzejmie i pozdrawiam serdecznie
kiwi
 
Posty: 6
Dołączył(a): piątek 11 sierpnia 2006, 07:28
Lokalizacja: Nowa Zelandia

Postprzez kiwi » niedziela 13 sierpnia 2006, 01:24

Czesc Tomek,
czy bylbys tak dobry i opisal mi (byc moze z jakimis zdjeciami pogladowymi) jak zapinac i rozpinac naczepe. Nie jezdzilem nigdy z naczepa, a jedynie z przyczepa typu tandem, zestawem 15 tonowym i nie mam w materii naczepy doswiadczenia. Czy jest duza roznica w techice jazdy? Bede niezmiernie wdzieczny za odpowiedz.
Pozdrawiam
kiwi
 
Posty: 6
Dołączył(a): piątek 11 sierpnia 2006, 07:28
Lokalizacja: Nowa Zelandia

Postprzez kiwi » niedziela 13 sierpnia 2006, 04:10

Sorry, ze tak marudze!!! Czy w trybie automatycznym Actros jedzie tak samo jak osobowka z automatyczna skrzynia?
Dzieki z gory za cierpliwosc i dobre serce
kiwi
 
Posty: 6
Dołączył(a): piątek 11 sierpnia 2006, 07:28
Lokalizacja: Nowa Zelandia

Postprzez Tomek_ » niedziela 13 sierpnia 2006, 15:02

kiwi napisał(a):Czesc Tomek,
czy bylbys tak dobry i opisal mi (byc moze z jakimis zdjeciami pogladowymi) jak zapinac i rozpinac naczepe. Nie jezdzilem nigdy z naczepa, a jedynie z przyczepa typu tandem, zestawem 15 tonowym i nie mam w materii naczepy doswiadczenia. Czy jest duza roznica w techice jazdy? Bede niezmiernie wdzieczny za odpowiedz.
Pozdrawiam


Nie dysponuje niestety zdjeciami, ale moge opisac teoretycznie jaka jest kolejnosc:

Rozprzęganie:
1)Ustawiamy samochód prosto, aby nie był nigdzie "złamany"
2)Wysiadamy z kabiny i odpinamy kable i przewody
3)Krecimy korbą, aby opuścić łapy
4)Odpinamy naczepę (dobrze też spuscić powietrze w poduszkach u naczepy ale niekoniecznie)
5)Odjezdzamy kawałeczek i opuszczmy ciagnik na poduszkach, tak aby nie ściągnąć smaru z siodła
6)Odjeżdzamy powoli

Sprzęganie:
1)Podjeżdzamy prosto pod naczepę
2)Opuszczamy poduszki i podjeżdzamy prawie pod sam sworzeń, następnie podnosimy i jedziemy aż do zatrzaśnięcia się siodła
3)Szarpiemy lekko w przód i tył, aby sprawdzić spięcie się zestawu
4)Wysiadamy i skrecamy łapy oraz zabezpieczamy siodło
5)Zapinamy przewody
6)Sprawdzamy czy wszystko gra

Kolejność podłączania przewodów: Najpierw przewody powietrzne, potem elektryczne.
Kolejność odłączania przewodów: Najpierw przewody elektryczne, potem powietrzne.

Odnosnie automatu w Actrosie jezdzi sie tak samo jak w osobowym, choc w wersji standardowej nie ma autoamtu, a jest tylko manual/telligent z preselekcja.
Pozdrawiam
Kat. B i C za pierwszym podejściem.
Testy na prawo jazdy 2013
Avatar użytkownika
Tomek_
 
Posty: 1090
Dołączył(a): czwartek 22 września 2005, 12:39
Lokalizacja: Warszawa

Postprzez kiwi » środa 16 sierpnia 2006, 08:45

Serdecznie dziekuje i pozdrawiam goraco.
kiwi
 
Posty: 6
Dołączył(a): piątek 11 sierpnia 2006, 07:28
Lokalizacja: Nowa Zelandia

Postprzez sinenomine » piątek 26 października 2007, 08:25

witam

miałbym prośbę o dokładne opisanie obsługi (zabezpieczeni odbespieczenie) siądła podczas sprzegania i rozprzęgania szperam po książkach i jakoś nie chcą o tym pisać, będe wdzięczny za pomoc
sinenomine
 
Posty: 1
Dołączył(a): piątek 26 października 2007, 08:21

WITAM

Postprzez malyy » wtorek 23 marca 2010, 22:32

mam problem w mercedesie actros z 2007 roku 4144 potoczne mowiac 4 oska.problem dotyczy napedow,mianowice w tej chwili nie mam napedow na pierwsze 2 osie.wydaje mi sie ze nie zalacz mi skrzynia rozdzielcz ktora jest po srodku samochodu.czy ktos mial juz podobny problem prosze o pomoc !!!!
malyy
 
Posty: 1
Dołączył(a): wtorek 23 marca 2010, 22:21
Lokalizacja: włocławek


Powrót do Porady techniczne

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 19 gości