Jaki olej ... ?

Tutaj mile będą widziane wypowiedzi na temat techniki kierowania, oraz wszelkie porady dotyczące kupna, obsługi i eksploatacji pojazdu.

Moderatorzy: ella, klebek

Postprzez lled3 » piątek 09 maja 2008, 22:49

można poznac - albo organoleptycznie - po gestosci - albo laboratoryjnie :) na nasze potrzeby wystarczy metoda organoleptyczna - ale albo trzeba miec doswiadczenie - albo kilka probek innych olejow by miec z czym porownac.

jak masz mineralny - zmieniaj na polsyntetyk - a nawet syntetyk. 15 latnia toyota - to rocznik jaki 98 - to nie jest juz polonez gdzie kazdy egzemplarzy byl niepowtarzalnym rękodziełem :)
totez male prawdopodobienstwo ze syntetyk mu "zaszkodzi" w postaci jakiegos rozszczelnienia czy cos. - a nawet jak by - to zwiastuje to o zlym stanie tech - i tak wyjdzie - tylko moze pozniej.
Nie wieze w spiskowa teorie ze minerlanego sie nie zmienia na synt.
uwazam to za stereotyp pochadzacy z czasow gdzie kazdy pojazd byl rekodzielem - i jak cos niekapalo na chodnik - to znaczy ze auto ukradli :)



Oleje syntetyczne najnowszej generacji pozwalaja zwiekszyc odstepy czasu miedzy wymianami - co stawia ta sprawe w nowym swietle !
Są podobno badania ktore potwierdzaja naukowo ze przy najnowszej generacji olajach synt. ze zmianami mozna sie ograniczyc nawet to 80-100ty bez zauwazalnych roznic dla zuzycia elementow silnika ! - w miedzy czasie nalezy zmieniac tylko filtry.
A ze ich nikt nie publikuje - bo w czyim to interesie ? wymiany co 100 czy nawet co 80 - doprowadzily by pewnie do baknructwa niejedna "olejowa korporacje"

osobiscie zmian dokonuje co 45 tys (przy zaleceniu Renault 30tys) - w miedzyczasie wymieniajac 1x tylko filtr.


Jest to dosc nowe spojzenie - i czesto wywoluje burze wsrod konserwatystow - ale wierze ze cos w tym jest :)
Obrazek
lled3
 
Posty: 946
Dołączył(a): wtorek 07 sierpnia 2007, 19:45

Postprzez booze » sobota 10 maja 2008, 09:06

dzieki za wyczerpujaca odpowiedz :lol:
booze
 
Posty: 31
Dołączył(a): środa 07 listopada 2007, 17:49

Postprzez Pinhead » wtorek 13 maja 2008, 11:30

BOReK napisał(a):Bo ja na przykład zalewam Civa Lotosem 10w40 i wszystko gra. Różnica będzie w lepkości, więc wybierasz między zdrowiem a osiągami silnika (tak mi się wydaje).


Lepkość określa się w temperaturze niskiej (cyfra przed W) oraz przy pełnym nagrzaniu (cyfra po W). Im niższa lepkość gdy olej jest zimny tym lepiej bo szybciej jest tłoczony kanałami olejowymi do miejsc które smaruje. Na zimnym silniku i tak lepkość oleju jest większa niż potrzeba nawet przy najlepszych olejach 0W. Im szybciej jest tloczony olej tym krócej silnik po zimnym starcie pracuje na sucho. Druga lepkość jest określana podczas temperatury roboczej. Tutaj im wyższa lepkość tym lepsza ochrona silnika. Jednak lepkość używanego oleju musi mieścić się w zakresie przewidzianym przez producenta. Zalanie 5W50 gdy producent zaleca xxW30 lub xxW40 może powodować np. nadmierne spalanie oleju. Jeśli do tej renówki producent zaleca olej o klasie W30 to optymalny będzie 0W30 a tańszą alternatywą będzie 5W30. Pół syntetykami i mineralnymi nawet nie ma co sobie głowy zawracać. Jak jeździ teraz na syntetyku to na syntetyku powinien jeździć aż do remontu silnika.
Avatar użytkownika
Pinhead
 
Posty: 1320
Dołączył(a): poniedziałek 20 listopada 2006, 07:34

Postprzez paweldieslowiec » wtorek 13 maja 2008, 14:23

Silnik trzeba zalewać olejem takim jak zalecił producent, bo konstruktorzy głowili sie nad tym, wiec lepiej tego przestrzegać. Jak masz kase to lej najlepszy jaki mozna to tego silnika, a silnik napewno się odwdzięczy i napewno ne zawiedzie :)
prawko odebrane - zaczynamy trenowanie kontrolowanych poślizgów :D
Avatar użytkownika
paweldieslowiec
 
Posty: 24
Dołączył(a): poniedziałek 12 maja 2008, 21:47
Lokalizacja: Zabrze

Poprzednia strona

Powrót do Porady techniczne

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 8 gości