Jak szkolicie i egzaminujecie

Temat ten służy wymianie spostrzeżeń i doświadczeń pomiędzy instruktorami i egzaminatorami.

Moderatorzy: ella, klebek

Jak szkolicie i egzaminujecie

Postprzez oskbelfer » piątek 12 marca 2010, 18:06

w kwestii przygotowania do jazdy, ustawienie lusterek, zapięcia pasów, zagłówka. Jaka kolejność jest prawidłowa, a jaka jest błędem i dlaczego. Zapraszam do dyskusji :)
sorry taki mamy klimat....sorry - na autostradach nie ma skrzyżowań, am sorry
N'attendez pas le Jugement dernier. Il a lieu tous les jours.
Avatar użytkownika
oskbelfer
 
Posty: 3596
Dołączył(a): czwartek 18 września 2008, 19:17
Lokalizacja: Polska

Postprzez szerszon » piątek 12 marca 2010, 21:52

Siedzisko,oparcie,zagłówek,lusterka ,pas,kontrolki,uruchomienie silnika,upewnienie się o możliwosci jazdy,jedziemy.
szerszon
 
Posty: 16316
Dołączył(a): sobota 11 lipca 2009, 15:03

Postprzez dylek » piątek 12 marca 2010, 22:14

1. Fotel
-odległość od pedałów + wysokość -> to łącznie bo obniżanie, podwyższanie zmienia ustawioną odległość siedziska.
- oparcie
- zagłówek, by mieć fotel w komplecie
2. Kierownica, by już pozycję kierowcy mieć w komplecie
3. Lusterka do pozycji obranej.
4. Pas - wysokość + czy nie skręcony
5. Silnik
6. Kontrolki (szczególnie te czerwone :D:D:D )
7. upewnienie się
8. Jaaaaazda ;)

Błędy ??
1 - lustra zanim fotel, bo zmienić się mogą kąty patrzenia...
2 - pas przed lustrami, bo przy manualnym ustawianiu luster, to powodzenia z ustawianiem prawego :D
3.kierownica przed wysokością fotela

I chyba największy to ruszenie bez upewnienia się...
Pozdrawiam z prawego fotela "eLki" :D
Avatar użytkownika
dylek
Moderator
 
Posty: 4648
Dołączył(a): czwartek 01 marca 2007, 22:39
Lokalizacja: Lublin

Postprzez SXE » piątek 12 marca 2010, 22:59

powodzenia : brak świateł mijania / do jazdy dziennej
Avatar użytkownika
SXE
 
Posty: 128
Dołączył(a): niedziela 06 listopada 2005, 20:14

Postprzez szerszon » piątek 12 marca 2010, 23:29

SXE napisał(a):powodzenia : brak świateł mijania / do jazdy dziennej
Zapomniałeś jeszcze wypomnieć wcisniecie sprzegła,wrzucenie biegu i co tam jeszcze :D ,a wrzucenie kierunku.Mówimy o przygotowaniu,a nie o jezdzie,choć w sumie masz rację,niektórzy są nauczeni światełka na samym początku,aby pózniej nie zapomnieć :)
szerszon
 
Posty: 16316
Dołączył(a): sobota 11 lipca 2009, 15:03

Postprzez dylek » sobota 13 marca 2010, 07:49

SXE napisał(a):powodzenia : brak świateł mijania / do jazdy dziennej


Póki co, to na parkingu przy OSK lub na placu WORDu nie ma obowiązku jazdy na światłach ;) Ponoć ma się to zmienić, ale na razie jest jak jest ;)
Między innymi z tego powodu, by kursanci nie zapomnieli włączyć świateł wyjeżdżając z WORDu na miasto to nie upieram się, by włączać je w przygotowaniu, ale zawsze przed szlabanem (mamy taki na parkingu - ma taki i WORD) przypominam, by się upewniali o możliwości wyjechania na miasto ;)

A jeśli już o światłach mijania mowa, to ciut mnie osłabia, że można i 10x na kolejnych jazdach powtarzać, że najpierw silnik, potem światła... a na 11-tej przychodzi kursant i znów zaczyna od świateł :D
Pozdrawiam z prawego fotela "eLki" :D
Avatar użytkownika
dylek
Moderator
 
Posty: 4648
Dołączył(a): czwartek 01 marca 2007, 22:39
Lokalizacja: Lublin

Postprzez oskbelfer » sobota 13 marca 2010, 11:22

OK :) a teraz to samo pytanie ze szczególnym uwzglednieniem zapięcia pasów :)
sorry taki mamy klimat....sorry - na autostradach nie ma skrzyżowań, am sorry
N'attendez pas le Jugement dernier. Il a lieu tous les jours.
Avatar użytkownika
oskbelfer
 
Posty: 3596
Dołączył(a): czwartek 18 września 2008, 19:17
Lokalizacja: Polska

Postprzez piecyk » sobota 13 marca 2010, 16:22

Może trochę się rozpiszę wokół tematu pasów. Zaczynając szkolenie, nakazuję kursantowi zdjąć kurtkę. To podstawa. Dziwię się, kiedy widzę w zimowej aurze bardzo często szkolenie i egzaminowanie "człowieków" którzy opatuleni są w kurtki i inne cuda - ogólnie ubiór na cebulę.


W temacie, to po pierwsze regulacja wysokości punktu mocowania pasów na bocznym słupku (jeśli auto taką posiada).
Kiedy kierowca prowadzi klamrę pasa do zapięcia, musi zadbać o właściwe ułożenie pasa. Pas nie może się zakręcać. Prawidłowo zapięte pasy powinny płasko przylegać do ciała. Pas powinien opinać biodra jak najniżej, pod brzuchem, nie może opasać ud. Pas piersiowy ma przebiegać nad środkiem barku, nie może zsuwać się z ramienia, ocierać szyi. Tutaj ma wpływ odpowiednia regulacja wysokości. Po zapięciu pasa, część piersiowa pasa powinna być pociągnięta przez kierowcę w górę, aż do wyraźnego napięcia pasa w części biodrowej.
piecyk
 
Posty: 119
Dołączył(a): sobota 22 listopada 2008, 01:01
Lokalizacja: Lublin

Postprzez Tomek Kulik » sobota 13 marca 2010, 19:49

I oczywiście kobieta w widocznej ciąży zapina pasy! Ja dość krótko szkoliłem w aucie, lecz ze trzy razy trafiła się kursantka "w dwupaku". Jakie było zdziwienie, że mimo przepisu zwalniającego z obowiązku zapinania pasów, wymagałem zapięcia. Przecież nie trzeba kolizji, wystarczy gwałtowne hamowanie, by brzuch uderzył w koło kierownicy i nieszczęście gotowe...
www.kulikowisko.pl
Tomek Kulik
 
Posty: 113
Dołączył(a): środa 09 stycznia 2008, 17:25
Lokalizacja: Warszawa i okolice

Postprzez oskbelfer » sobota 13 marca 2010, 21:59

to teraz postawię pytanie nieco inaczej - czy zapięcie pasów a następnie ustawienie fotela i lusterek nalezy traktować jako błąd na egzaminie ??
sorry taki mamy klimat....sorry - na autostradach nie ma skrzyżowań, am sorry
N'attendez pas le Jugement dernier. Il a lieu tous les jours.
Avatar użytkownika
oskbelfer
 
Posty: 3596
Dołączył(a): czwartek 18 września 2008, 19:17
Lokalizacja: Polska

Postprzez piecyk » sobota 13 marca 2010, 22:14

Taka kolejność tj 1. zapięcie pasa 2. ustawienie fotela powinno być potraktowane jako błąd. Nie potrafię tego poprzeć żadnymi przepisami, ale na chłopski rozum i z doświadczenia wiemy, że zapięty pas będzie ograniczał swobodę ruchów podczas regulacji ustawienia fotela.
Jeśli chodzi o kolejność pas - lusterka... to o ile auto jest wyposażone w regulację elektryczną lusterek, nie powinno to mieć znaczenia. Na początku może być pas, później lusterka. Włącznik regulacji lusterek jest zawsze w zasięgu ręki kierowcy, tak jak pozostałe przyrządy. Natomiast w sytuacji odwrotnej tj lusterka regulowane manualnie, pas powinien być zapięty na końcu, aby nie ograniczał swobody ruchów szczególnie kiedy sięgamy do lusterka od strony pasażera.
Podkreślam, że to tylko moje zdanie, ale w trakcie szkolenia omawiam różne opcje z kursantem. Nie tylko te poprawne.

Tomek Kulik napisał:
I oczywiście kobieta w widocznej ciąży zapina pasy!


Popieram, ale nigdy nie miałem okazji szkolić kobiety w ciąży.
piecyk
 
Posty: 119
Dołączył(a): sobota 22 listopada 2008, 01:01
Lokalizacja: Lublin

Postprzez Pajejek » sobota 13 marca 2010, 22:26

oskbelfer napisał(a):to teraz postawię pytanie nieco inaczej - czy zapięcie pasów a następnie ustawienie fotela i lusterek nalezy traktować jako błąd na egzaminie ??
Nie.
Właściwością człowieka jest błądzić, głupiego - w błędzie trwać.
Cyceron.
Avatar użytkownika
Pajejek
 
Posty: 516
Dołączył(a): niedziela 26 kwietnia 2009, 22:41
Lokalizacja: Łódź

Postprzez oskbelfer » sobota 13 marca 2010, 23:44

no właśnie :) a dlaczego nie :) i zapytam czy zrobienie motocyklem przejazdu w kształcie 8 na jednym kółku (tylnym :)) jest błędem :)??
sorry taki mamy klimat....sorry - na autostradach nie ma skrzyżowań, am sorry
N'attendez pas le Jugement dernier. Il a lieu tous les jours.
Avatar użytkownika
oskbelfer
 
Posty: 3596
Dołączył(a): czwartek 18 września 2008, 19:17
Lokalizacja: Polska

Postprzez Pajejek » sobota 13 marca 2010, 23:58

oskbelfer napisał(a):no właśnie :) a dlaczego nie :)
A no nie ma kolejności w przepisach. A to co nam sugeruje logika nie zawsze musi być zgodne z literą prawa.
oskbelfer napisał(a): i zapytam czy zrobienie motocyklem przejazdu w kształcie 8 na jednym kółku (tylnym :)) jest błędem :)??
Na pewno tak. Jazda brawurowa. Co za tym idzie niebezpieczna i możliwość nie panowania nad pojazdem. Na marginesie nie jest możliwe wykonanie 8 na jednym kole.
Właściwością człowieka jest błądzić, głupiego - w błędzie trwać.
Cyceron.
Avatar użytkownika
Pajejek
 
Posty: 516
Dołączył(a): niedziela 26 kwietnia 2009, 22:41
Lokalizacja: Łódź

Postprzez oskbelfer » niedziela 14 marca 2010, 00:04

wykonanie 8 na jednym kole mogę sobie wyobrazić - gdyż są spece którzy wyczyniają "cuda" :)

Idzie o to że instrukcja egzaminowania w kwestii zad 1 - jest "do bani"

Po co instruktorzy tłuką do głowy kursantowi - kolejność - fotel, lusterka, pasy, po co zapis w instrukcji własnie w takiej kolejności - skoro "weryfikator" stwierdza że niema to znaczenia :)
sorry taki mamy klimat....sorry - na autostradach nie ma skrzyżowań, am sorry
N'attendez pas le Jugement dernier. Il a lieu tous les jours.
Avatar użytkownika
oskbelfer
 
Posty: 3596
Dołączył(a): czwartek 18 września 2008, 19:17
Lokalizacja: Polska

Następna strona

Powrót do Dyskusje szkoleniowców i egzaminatorów

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 4 gości