
Eksperci http://ww6.tvp.pl/6287,474657,1.view
Na powyższym rysunku postarałem się przedstawić zawracanie na rondzie, jak również skręt w lewo, w celu wyjaśnienia niezbyt dobrze opisanej przez polskie prawo o ruchu drogowym sytuacji zajmowania pasów podczas odbywania manewrów na tzw. rondzie.
Z dostępnych mi źródeł jak i własnej wiedzy, wydaje mi się, iż najbardziej zgodnym z prawem jest wykonany manewr lini koloru pomarańczowego.
Mam jednak parę wątpliwości.Sytuacja wyjasnia sie na tzw. rondach wylotowych, ktore sa specjalnie oznakowane poprzez znaki poziome.
Czy mozna zatem wykonać manewr lini niebieskiej i wyjechać z ronda z wewnętrznego pasa na lewy . Znaki poziome tego nie zabraniają, czy jednak kłóci się to z zasadą zachowania na normalnych skrzyżowaniach (z prawego pasa w prawo, z lewego(w tym przypadku wewnętrznego)skręt w prawo zabroniony?
To samo z manewrem zawracania koloru linii czerwonego, czy można wykonać go na sposób A i B, czy tylko stosując się do uprzednio opisanej reguły, iż z lewego pasa zabroniony jest skręt w prawo?
Dla instruktorów z Dąbrowy Górniczej, na rondzie w centrum, obok pałacu młodzieży wykonanie manewru ze zmianą pasa (jak na linii pomaranczowej) wydaje się być wręcz niemożliwe. Czy zatem linia pomarańczowa nie przeczy zasadzie bezkolizyjności ronda? Na rodnach o malym ruchu oczywiscie wykonamy w ten sposób manewrm a co z wiekszym natęzeniem? czekając na zmiane pasa po prostu przyblokujemy pas wewnetrzny.
SYTUACJA NA RONDZIE O TRZECH PASACH!

Pierw sytuacja lini niebieskiej z linia czerwoną.
Pojazdy ustawiają się jeden na skrajnym lewym, drugi na srodkowym. Obydwa pojazdy sa prawidlowo ustawione do wykonania skretu w lewo. Czy zatem w chwili wykonania tego manewru z zachowaniem zmiany na prawy pas i wyjechania z ronda zewnetrznym prawym nie dojdzie do kolizji tych dwoch pojazdów? Czy ten, który jest na skrajnym lewym musi w kwesti zajmowania ustapic temu na srodkowym i pozniej sam zajac prawy? Czy to po raz kolejny nie jest utrudnianie ruchu na rondzie?
Żółta linia to powtórzenie pytania z pierwszego przykladu, czy moge zjechać z lewego w skrajny lewy?
Oraz czy w takim przypadku, gdy skret w lewo dozwolony jest ze srodkowego pasa, moge wyjechać z ronda srodkowym w srodkowy? Na normlanych skrzyzowaniach wlasnie tak to dziala czy na rodzie również? Czy po prostu należy oddzielić nakaz ustawienia pojazdu na pasach przed wjazdem na rondo od samego zachowania już w rondzie i zawsze zjeżdzać z prawego pasa?
Mam również pytania,czy zatem nie najbezpieczniej byloby zawracać czy wykonywać skręt w lewo w takim przypadku ronda z prawego pasa?
Wszystkie te pytania znikaja w przypadku ronda o jednym pasie;)
INNA SYTUACJA Z ZAJMOWANIEM PASA

Niedawno mój wujek miał taka sytuacja jak na tym rysunku.Skrecajacy czerwonym pojazdem obtrąbił pojazd niebieski za zajęcie lewego pasa? [ jesli chodzi o znaki poziome , nie bylo tam ciaglej, tylko oryginalne jak na rysunku]. Czy pojazd niebieski moze zajać pas, którum najlepiej bedzie mu kontynuowac jazde (np. za chwile do wykonania ma skret w lewo, wiec wjezdza na lewy pas?)
DZIEKUJE ZA WYSLUCHANIA, MAM NADZIEJE, ZE NIE ZAGMATWAŁEM SWOICH MYSLI I WYPOWIECIE SIĘ NA TEMAT TYCH SYTUACJI!
Z góry dzięki :) Panowie i Panie Instruktorzy!