podwójna ciągła

Temat ten służy wymianie spostrzeżeń i doświadczeń pomiędzy instruktorami i egzaminatorami.

Moderatorzy: ella, klebek

podwójna ciągła

Postprzez rafal5757 » czwartek 21 maja 2009, 23:52

a jak jest wkońcu z tą linią podwójną ciągłą wyznacza ona pasy ruchu czy nie?
można wyprzedzić pojazd silnikowy na zakręcie oznaczonym znakiem ostrzegawczym na drodze dwukierunkowej
jednojezdniowej przedzieloną tą linią?

można wyprzedzić pojazd silnikowy na zakręcie oznaczonym znakiem ostrzegawczym na drodze dwukierunkowej
jednojezdniowej przedzieloną linią P1?
Avatar użytkownika
rafal5757
 
Posty: 204
Dołączył(a): sobota 06 września 2008, 22:49
Lokalizacja: Warszawa

Postprzez Pajejek » piątek 22 maja 2009, 20:11

Nie można wyprzedzać pojazdu silnikowego na zakręcie oznaczonym nawet jeżeli nie przejeżdża się ciągłej linii, bo:
Art. 24.
7. Zabrania się wyprzedzania pojazdu silnikowego jadącego po jezdni:
1) przy dojeżdżaniu do wierzchołka wzniesienia,
2) na zakręcie oznaczonym znakami ostrzegawczym...
8. Dopuszcza się wyprzedzanie w miejscach, o których mowa w ust. 7 pkt 1 i 2, na jezdni:
1) jednokierunkowej,
2) dwukierunkowej na odcinku z wyznaczonymi pasami ruchu, pod warunkiem, że kierujący nie wjeżdża na część jezdni przeznaczoną do ruchu w kierunku przeciwnym - w miejscu, gdzie jest to zabronione znakami na jezdni.

Czyli muszą być wyznaczone pasy ruchu, jeżeli ich nie ma to nie można wyprzedzać. Na drugie pytanie musi paść taka sama odpowiedź.
Co do podwójnej ciągłej to nie zawsze wyznacza pasy ruchu.
Właściwością człowieka jest błądzić, głupiego - w błędzie trwać.
Cyceron.
Avatar użytkownika
Pajejek
 
Posty: 516
Dołączył(a): niedziela 26 kwietnia 2009, 22:41
Lokalizacja: Łódź

Postprzez rafal5757 » piątek 22 maja 2009, 20:26

to kiedy linia podwójna ciągła wyznacza pasy ruchu?

droga jednojezdniowa dwukierunkowa po jednym pasie ruchu dla każdego kierunku, oś jezdni wyznaczona albo podwójną ciągłą albo pojedynczą przerywaną P1, pobocze oddzielone linią krawędziową-są to wyznaczone pasy ruchu?
Avatar użytkownika
rafal5757
 
Posty: 204
Dołączył(a): sobota 06 września 2008, 22:49
Lokalizacja: Warszawa

Postprzez Pajejek » piątek 22 maja 2009, 21:42

rafal5757 napisał(a):droga jednojezdniowa dwukierunkowa po jednym pasie ruchu dla każdego kierunku, oś jezdni wyznaczona albo podwójną ciągłą albo pojedynczą przerywaną P1, pobocze oddzielone linią krawędziową-są to wyznaczone pasy ruchu?

Nie wiem. Bo wszystko zależy od szerokości pomiędzy osią a linią krawędziową. W myśl przepisu:
pas ruchu - każdy z podłużnych pasów jezdni wystarczający do ruchu jednego rzędu pojazdów wielośladowych, oznaczony lub nie oznaczony znakami drogowymi

A zatem, jeżeli ta szerokość jest wystarczająca do poruszania się dwóch rzędów pojazdów wielośladowych to linia osiowa wyznacza oś jezdni i jednocześnie lewą krawędź lewego pasa. Niemniej jednak na oznaczonym zakręcie nie wolno wyprzedzać bo przepis mówi jednoznacznie, iż nie można wyprzedzać na oznakowanych zakrętach przy nieoznakowanych pasach ruchu (oczywiście w jedną stronę).
Właściwością człowieka jest błądzić, głupiego - w błędzie trwać.
Cyceron.
Avatar użytkownika
Pajejek
 
Posty: 516
Dołączył(a): niedziela 26 kwietnia 2009, 22:41
Lokalizacja: Łódź

Postprzez Saghat » sobota 23 maja 2009, 22:54

Z kursu dla kandydatów na instruktorów nauki jazdy dokładnie pamiętam, jak wykładowca PRD (przy okazji egzaminator WORD) mówił, że na dwukierunkowej jezdni na zakręcie oznaczonym znakiem np. A-1 można wyprzedzać pojazd pod warunkiem nieprzekraczania linii oddzielającej kierunek przeciwny. Wg niego znak P-4 "linia podwójna ciągła" wyznaczała pasy ruchu.

Przyjąłem to do wiadomości, ale miałem (i chyba mam nadal) co do tego wątpliwości, bo porównując art. 24 ust. 8 pkt 2 i art. 24 ust. 10 pkt 2 ustawy PoRD (niby podobne zapisy) wg niego w jednym przypadku można wyprzedzać a w drugim nie można jeśli nie ma wyznaczonych pasów ruchu w jednym kierunku.

Dla zobrazowania
Obrazek
Saghat
 
Posty: 5
Dołączył(a): piątek 22 maja 2009, 18:47

Postprzez njoy » niedziela 24 maja 2009, 08:53

W tym pierwszym przypadku nie ma wyznaczonych pasów ruchu a jedynie rozdzielenie kierunków jazdy - wyprzedzać na zakręcie nie wolno.
njoy
 
Posty: 198
Dołączył(a): środa 08 czerwca 2005, 07:56

Postprzez kopan » niedziela 24 maja 2009, 22:56

A skąd to wynika że ta linia środkowa podwójna ciągła nie wyznacza pasów ruchu a jest jakąś osiową.

Dyć pisze że ta linia i te inne linie są liniami segregacyjnymi do wyznaczania pasów ruchu.

Linie segregacyjne stosuje się w celu:
– oddzielenia od siebie pasów prowadzących ruch w
tych samych albo przeciwnych kierunkach,
– wskazania kierującym, w którym miejscu zmiana
pasa ruchu jest zabroniona lub dozwolona.
Rozróżnia się następujące odmiany linii segregacyjnych:
– P-1a „linia pojedyncza przerywana - długa”,
– P-1b „linia pojedyncza przerywana - krótka”,
Itd. .....

– P-6a „linia ostrzegawcza - naprowadzająca”.
Szerokość wyznaczonego liniami pasa ruchu mierzy się
w osiach tych linii; powinna odpowiadać wartościom
podanym w tabeli 2.1. Na jezdniach dwukierunkowych
o szerokości jezdni mniejszej niż 5,80 m linii segregacyjnych
nie stosuje się.
Na jezdniach dwukierunkowych o szerokości mniejszej
niż 6,5 m dopuszcza się stosowanie tyko linii
krawędziowej bez wyznaczania pasów ruchu linią segregacyjną.
Avatar użytkownika
kopan
 
Posty: 1956
Dołączył(a): poniedziałek 09 sierpnia 2004, 18:59
Lokalizacja: Klikowa d. Tarnowa

Postprzez njoy » poniedziałek 25 maja 2009, 10:33

kopan, z całym szacunkiem - wyprzedzisz pojazd na zakręcie będąc po lewej stronie linii podwójnej ciągłej? Bo według mnie takie wyprzedzanie jest możliwe jedynie wtedy, kiedy są wyznaczone pasy ruchu, czyli poruszamy się po dwóch pasach, rozdzielonych od siebie liniami.
njoy
 
Posty: 198
Dołączył(a): środa 08 czerwca 2005, 07:56

Postprzez kopan » czwartek 11 czerwca 2009, 21:01

njoy napisał(a):kopan, z całym szacunkiem - wyprzedzisz pojazd na zakręcie będąc po lewej stronie linii podwójnej ciągłej? Bo według mnie takie wyprzedzanie jest możliwe jedynie wtedy, kiedy są wyznaczone pasy ruchu, czyli poruszamy się po dwóch pasach, rozdzielonych od siebie liniami.


Niemniej jednak na oznaczonym zakręcie nie wolno wyprzedzać bo przepis mówi jednoznacznie, iż nie można wyprzedzać na oznakowanych zakrętach przy nieoznakowanych pasach ruchu (oczywiście w jedną stronę).


A skąd ci się wzięło że te pasy muszą być w jedną stronę. ?


8. Dopuszcza się wyprzedzanie w miejscach, o których mowa w ust. 7 pkt 1 i 2, na jezdni:
2) dwukierunkowej na odcinku z wyznaczonymi pasami ruchu, pod warunkiem że kierujący nie wjeżdża na część jezdni przeznaczoną do ruchu w kierunku przeciwnym - w miejscu, gdzie jest to zabronione znakami na jezdni.

To może wyjaśnicie o co autorowi tego przepisu chodziło/chodzi ??
Jak się ma ten przepis do twierdzenia że w wyznaczonym pasie ruchu mogą być niewyznaczone pasy ruchu co podobno wynika z definicji.
Szkopół w tym że jakby to była prawda to definicja nie jest definicją bo nic nie definiuje.
Avatar użytkownika
kopan
 
Posty: 1956
Dołączył(a): poniedziałek 09 sierpnia 2004, 18:59
Lokalizacja: Klikowa d. Tarnowa

Postprzez sebix » sobota 13 czerwca 2009, 15:15

kopan napisał(a):A skąd to wynika że ta linia środkowa podwójna ciągła nie wyznacza pasów ruchu a jest jakąś osiową.


Od kiedy to linia podwójna ciągła wyznacza pasy ruchu? Czyżby nowe przepisy? Linia podwójna ciągła rozdziela pasy o przeciwnym kierunku jazdy i nigdy inaczej.
sebix
 
Posty: 106
Dołączył(a): czwartek 27 grudnia 2007, 17:17

Postprzez kopan » sobota 13 czerwca 2009, 16:49

No to musisz jeszcze ciut więcej poczytać - poza ogólnym sformułowaniem z rozporządzenia o znakach.
Bo tam pisze tylko że rozdziela pasy ruchu o kierunkach przeciwnych i ze jej przejeżdżać nie wolno.
Nie pisze wyłącznie rozdziela takie pasy ruchu.
Co ona jeszcze oznacza znajduje się w innych przepisach.
I się nic nie zmieniło.
To że ta linia wyznacza pasy ruchu, to pośrednio też wynika z cytowanego pt 8 art. 24 w mojej poprzedniej wypowiedzi.
No bo przy wyznaczonych pasach ruchu jakim znakiem poziomym można zabronić wjazdu na część jezdni przeznaczoną do jazdy w kierunku przeciwnym ??
Są dwie możliwości, zgadnij jakie.
A pasy mają być wyznaczone przypominam. :wink:
Avatar użytkownika
kopan
 
Posty: 1956
Dołączył(a): poniedziałek 09 sierpnia 2004, 18:59
Lokalizacja: Klikowa d. Tarnowa

Postprzez sebix » sobota 13 czerwca 2009, 17:33

Co za róznica czy pasy sa wyznaczone czy też nie. Podwójna ciągła rozdziela pasy o przeciwnych kierunkach. Nieważne czy w danym kierunku są pasy wyznaczone czy tez nie.

Przytocz zatem przepis, z którego wynika inne zastosowanie podwójnej ciągłej linii.
sebix
 
Posty: 106
Dołączył(a): czwartek 27 grudnia 2007, 17:17

Postprzez kasiulek102 » sobota 13 czerwca 2009, 17:46

Wg. W.Kotowskiego ''linie P-4 stosuje sie w celu rozdzielenia przeciwnych kierunków ruchu na odcinkach jezdni, na ktorych należy eliminować przejeżdzanie pojazdów na część jezdni przeznaczoną dla przeciwnego kierunku ruchu niezależnie od dopuszczalnej prędkości na drodze. Znak ten zawsze umieszcza się na wielopasowych jezdniach dwukierunkowych, na których są wyznaczone pasy ruchu. Znak ten rozdziela pasy o przeciwnych kierunkach ruchu i zabrania przejeżdzania na sąsiedni pas ruchu, jak również najeżdzania na którąkolwiek z tych linii z każdej strony''.
kasiulek102
 
Posty: 36
Dołączył(a): środa 13 maja 2009, 15:49
Lokalizacja: opole

Postprzez sebix » sobota 13 czerwca 2009, 17:57

kasiulek102 napisał(a):Wg. W.Kotowskiego ''linie P-4 stosuje sie w celu rozdzielenia przeciwnych kierunków ruchu na odcinkach jezdni, na ktorych należy eliminować przejeżdzanie pojazdów na część jezdni przeznaczoną dla przeciwnego kierunku ruchu niezależnie od dopuszczalnej prędkości na drodze. Znak ten zawsze umieszcza się na wielopasowych jezdniach dwukierunkowych, na których są wyznaczone pasy ruchu. Znak ten rozdziela pasy o przeciwnych kierunkach ruchu i zabrania przejeżdzania na sąsiedni pas ruchu, jak również najeżdzania na którąkolwiek z tych linii z każdej strony''.


I dokładnie do tego służy podwójna ciągła linia. Linia ta nie wyznacza pasów ruchu, a wyłącznie rozdziela pasy o przeciwnym kierunku.
sebix
 
Posty: 106
Dołączył(a): czwartek 27 grudnia 2007, 17:17

Postprzez megamind » sobota 13 czerwca 2009, 20:26

Panowie, jak czytam wypowiedzi niektórych z was to zaczynam odnosić wrażenie, że jeżdżę po innych drogach niż wy.
Ciekawe jak jest wyznaczona lewa krawędź pasa w miejscu gdzie zabrania się przejeżdżenia na pas dla kierunku przeciwnego? Czy na drogach po których wy jeździcie oprócz podwójnej ciągłej jest jeszcze jakaś dodatkowa linia wyznaczająca tą lewą krawędź?
megamind
 
Posty: 246
Dołączył(a): piątek 17 października 2008, 13:33

Następna strona

Powrót do Dyskusje szkoleniowców i egzaminatorów

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 15 gości