NAPRAWIANIE PORD

Temat ten służy wymianie spostrzeżeń i doświadczeń pomiędzy instruktorami i egzaminatorami.

Moderatorzy: ella, klebek

NAPRAWIANIE PORD

Postprzez bruno666 » środa 11 marca 2009, 19:59

Co sądzicie Panie i Panowie o wskazaniu naszej szanownej władzy ustawodawczej czy też odpowiedniemu ministrowi babole w ustawie Prawo o Ruchu Drogowym lub w rozporządzeniach towarzyszących tej ustawie?
Jest sens, chce się komuś? Czasem wystarczy skreślić jakiś punkt, dodać paragraf i życie staje się prostsze.

Na pierwszy rzut mógłby iść np. ten dyskutowany po raz kolejny bez efektu A-11a i B-33, używanie świateł mijania itp.
...
bruno666
 
Posty: 886
Dołączył(a): czwartek 07 września 2006, 23:01

Postprzez scorpio44 » środa 11 marca 2009, 20:12

Pomysł może i dobry, sęk w tym, jak to ugryźć, żeby to miało jakikolwiek sens i żeby w jakikolwiek sposób zainteresowało to "adresatów". ;)

PS: Co masz na myśli z tymi światłami mijania?
scorpio44
 
Posty: 6964
Dołączył(a): piątek 05 lipca 2002, 11:54
Lokalizacja: Elbląg

Postprzez kopan » środa 11 marca 2009, 20:27

A sądzimy i działamy.
Na forum policyjnym założyłem podobny wątek 27-go lutego oddźwięku do tego czasu brak.
http://www.ifp.pl/index.php?name=PNphpB ... ic&t=31830

Jakoś nieśmiało stróże prawa do zagadnienia podchodzą albo rozkazu nie było.
Myślę że w tutejszym gronie sprawę da się popchnąć do przodu.

Przenoszę tutaj to co tam nie znalazło odpowiedzi :

Zmiany w kodeksie drogowym.

Nie chodzi o to aby tutaj wypisywać zmiany które wprowadzono w istniejącym PoRD ale o to aby tutaj zaproponować zmiany w istniejących przepisach w celu dostosowania ich do standardów międzynarodowych.

Pozwolę sobie na propozycję dostosowania naszego prawa do wymogów określonych w podpisanych i ratyfikowanych przez Polskę konwencjach o ruchu drogowym.
Po pierwsze od początku kodyfikacji w naszym prawie występuje błąd odnośnie regulacji pierwszeństwa przejazdu na skrzyżowaniu równorzędnym.
W prawie polskim pierwszeństwo na takim skrzyżowaniu reguluje przepis:
Oddział 7
Przecinanie się kierunków ruchu
Art. 25.1. Kierujący pojazdem, zbliżając się do skrzyżowania, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa pojazdowi nadjeżdżającemu z prawej strony, a jeżeli skręca w lewo - także jadącemu z kierunku przeciwnego na wprost lub skręcającemu w prawo.
2. Przepisu ust. 1 nie stosuje się do pojazdu szynowego, który ma pierwszeństwo w stosunku do innych pojazdów, bez względu na to, z której strony nadjeżdża.
3. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się również w razie przecinania się kierunków ruchu poza skrzyżowaniem.

W naszym prawie ustępujemy przed skrzyżowaniem pojazdom nadjeżdżającym z prawej strony (skrzyżowania) o pierwszeństwie decyduje pozycja pojazdu przed wjazdem na skrzyżowanie.


W prawie międzynarodowym o pierwszeństwie na skrzyżowaniu równorzędnym decyduje przepis:

Artykuł 18
Skrzyżowania i obowiązek ustąpienia pierwszeństwa przejazdu
1. Każdy kierujący zbliżający się do skrzyżowania powinien zachować zwiększoną ostrożność dostosowaną do warunków lokalnych. Kierujący pojazdem powinien w szczególności prowadzić pojazd z taką szybkością, aby mieć możliwość zatrzymania się w celu przepuszczenia pojazdów mających pierwszeństwo przejazdu.
2. Każdy kierujący wyjeżdżający ze ścieżki lub z drogi gruntowej na drogę inną niż ścieżka lub droga gruntowa powinien ustąpić pierwszeństwa przejazdu pojazdom jadącym po tej drodze. W celu stosowania niniejszego artykułu określenia "ścieżka" i "droga gruntowa" mogą być zdefiniowane w ustawodawstwie krajowym.
3. (18) Każdy kierujący, wyjeżdżający na drogę z przydrożnej posiadłości, powinien ustąpić pierwszeństwa użytkownikom poruszającym się po tej drodze.
4. Z zastrzeżeniem postanowień ustępu 7 niniejszego artykułu:
a)w państwach o ruchu prawostronnym na skrzyżowaniach innych niż skrzyżowania określone w ustępie 2 niniejszego artykułu i w artykule 25 ustępach 2 i 4 niniejszej konwencji kierujący powinien ustąpić pierwszeństwa przejazdu pojazdom nadjeżdżającym z jego prawej strony;
b)(19) W państwach, w których obowiązuje ruch lewostronny, prawo pierwszeństwa na skrzyżowaniach jest uregulowane znakami drogowymi, sygnałami lub znakami na jezdni.
5. Kierujący nie powinien wjeżdżać na skrzyżowanie nawet wtedy, gdy sygnały świetlne ruchu upoważniają go do tego, jeżeli natężenie ruchu jest takie, że prawdopodobnie zostałby zmuszony do zatrzymania się na skrzyżowaniu, co utrudniłoby lub zakłóciło ruch poprzeczny.
6. Kierujący, który wjechał na skrzyżowanie o ruchu kierowanym za pomocą sygnałów świetlnych, może opuścić to skrzyżowanie nie czekając na otwarcie ruchu w kierunku, w którym zamierza jechać, lecz pod warunkiem, że to nie spowoduje utrudnienia ruchu innym użytkownikom drogi poruszającym się w kierunku, w którym ruch jest otwarty.
7. Na skrzyżowaniach kierujący pojazdami, które nie są pojazdami szynowymi, powinni ustąpić pierwszeństwa przejazdu pojazdom szynowym.


W prawie międzynarodowym powiedziano że zbliżając się do skrzyżowania mamy zachować zwiększoną (szczególną) ostrożność i prowadzić pojazd z taką szybkością aby mieć możliwość zatrzymania się w celu przepuszczenia pojazdów mających pierwszeństwo przejazdu. - Czyli zatrzymujemy się przed skrzyżowaniem jeśli pierwszeństwa nie mamy.
Zgodnie z:
4.a) w państwach o ruchu prawostronnym na skrzyżowaniach innych niż skrzyżowania określone w ustępie 2 niniejszego artykułu i w artykule 25 ustępach 2 i 4 niniejszej konwencji kierujący powinien ustąpić pierwszeństwa przejazdu pojazdom nadjeżdżającym z jego prawej strony;

O pierwszeństwie przejazdu decyduje pozycja pojazdów na skrzyżowaniu – pozycja względem siebie:

Jest to reguła prawej strony.
Reguła rozstrzyga o pierwszeństwie na skrzyżowaniach równorzędnych – przepis o ustępowaniu na skrzyżowaniu pojazdom nadjeżdżającym z prawej względem NASZEGO POJAZDU wyczerpuje wszystkie przypadki sytuacji kolizyjnych na skrzyżowaniu - łącznie z kolizyjnymi lewoskrętami z naprzeciwka, zachowaniem na tzw. rondzie równorzędnym.
Avatar użytkownika
kopan
 
Posty: 1956
Dołączył(a): poniedziałek 09 sierpnia 2004, 18:59
Lokalizacja: Klikowa d. Tarnowa

Postprzez bruno666 » środa 11 marca 2009, 21:59

scorpio44 napisał(a):PS: Co masz na myśli z tymi światłami mijania?

To, że mamy na światłach mijania jeździć w zasadzie zawsze, a zamiast jednego - kilka artykułów nakazuje ich używać.
- Przy zmniejszonej przejrzystości powietrza - włącz światła mijania
- Holujesz - włącz światła mijania
- Normalna przejrzystość powietrza - włącz światła mijania

To szczegóły, ale takie rozproszenie przepisów nie wpływa na czytelność.


A w jakiej formie? No chyba tylko właśnie Projektu Obywatelskiego. Na szybko znalazłem w necie takie coś, ale jeszcze nie szukałem, nie czytałem:

"na podstawie art. 118 ust. 2 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej oraz art. 2 i art. 10 ust. 1 ustawy o wykonywaniu inicjatywy ustawodawczej przez obywateli, a także na podstawie art. 32 ust. 1 regulaminu Sejmu"


Bo maile do posła czy ministra nie dadzą absolutnie nic.



Jeśli zdecydujemy, że chcielibyśmy spróbować czegoś takiego, to myślę, że równolegle do przyglądania się formie takiego obywatelskiego projektu powinniśmy wyliczać błędy, które należałoby poprawić. Na początek sama ustawa PORD.
Wypisać w punktach i króciutkie uzasadnienie, a dopiero potem zagłębiać się w szczegóły.
...
bruno666
 
Posty: 886
Dołączył(a): czwartek 07 września 2006, 23:01

Postprzez dylek » środa 11 marca 2009, 22:12

bruno666 napisał(a):
scorpio44 napisał(a):PS: Co masz na myśli z tymi światłami mijania?

To, że mamy na światłach mijania jeździć w zasadzie zawsze, a zamiast jednego - kilka artykułów nakazuje ich używać.
- Przy zmniejszonej przejrzystości powietrza - włącz światła mijania
- Holujesz - włącz światła mijania
- Normalna przejrzystość powietrza - włącz światła mijania


- Przy zmniejszonej przejrzystości powietrza - włącz światła mijania ( lub przeciwmgłowe przednie albo oba te światła jednocześnie)
- Holujesz - włącz światła mijania ( i żadne zastępcze )
- Normalna przejrzystość powietrza - włącz światła mijania ( lub światła do jazdy dziennej )
Pozdrawiam z prawego fotela "eLki" :D
Avatar użytkownika
dylek
Moderator
 
Posty: 4648
Dołączył(a): czwartek 01 marca 2007, 22:39
Lokalizacja: Lublin

Postprzez kopan » środa 11 marca 2009, 22:27

Poszedł bym w innym kierunku nie proponowania obywatelskiego projektu pord ale wskazania tych rozstrzygnięć które należałoby poprawić.
Błędnych rozstrzygnięć.
I oczywiście zainteresowania nimi odpowiednie osoby odpowiedzialne za prawo stanowione.
To co proponuje Bruno – światła to tylko inne podejście do problemu – od strony pojazdu.
W obecnych przepisach jest podejście od strony sytuacji np. – holowanie, zmniejszona przejrzystość powietrza, .. itd.

Ps. Po za tym do niczego nie dojdziemy gdy dyskusja nie będzie merytoryczna tzn.
Będzie występował brak odniesienia się do zgłoszonych zastrzeżeń słuszne czy nie słuszne.
A będziemy tylko wytykać sobie jakieś drobnostki tak jak to że trochę inaczej te światła używamy choć sensem wypowiedzi było jak do problemu podejść a nie szczegóły.
Ostatnio zmieniony środa 11 marca 2009, 22:46 przez kopan, łącznie zmieniany 1 raz
Avatar użytkownika
kopan
 
Posty: 1956
Dołączył(a): poniedziałek 09 sierpnia 2004, 18:59
Lokalizacja: Klikowa d. Tarnowa

Postprzez bruno666 » środa 11 marca 2009, 22:34

dylek napisał(a):- Przy zmniejszonej przejrzystości powietrza - włącz światła mijania ( lub przeciwmgłowe przednie albo oba te światła jednocześnie)
- Holujesz - włącz światła mijania ( i żadne zastępcze )
- Normalna przejrzystość powietrza - włącz światła mijania ( lub światła do jazdy dziennej )

No ale nie widzisz tu bałaganu, który nadszedł wraz z wprowadzeniem obowiązku jazdy na światłach mijania 24h (w praktyce)?
1. Kiedy nie było obowiązku jazdy na światłach mijania całą dobę, to włączenie tych świateł podczas holowania miało sens. Jaki ma teraz?
Niech sobie jedzie na mijania albo do jazdy dziennej czy holuje czy nie.
2. Skoro jeździmy podczas słonecznej pogody na światłach mijania, to dlaczego podczas zmniejszonej przejrzystości powietrza możemy je wyłączyć i zastąpić przeciwmgłowymi? Ja bym raczej zezwolił w takiej sytuacji użycie przeciwmgłowych dodatkowo, a mijania obowiązkowo tak czy siak.

Generalnie zmieniłbym część zapisów o używaniu świateł zewnętrznych, najlepiej zawierając wszystko w jednym artykule, a nie w kilku (-nastu). To mój pierwszy punkt.
Drugi to dojście do konsensusu w zakresie A-11a i B-33, choć to ociera się raczej o rozporządzenia.
kopan podał punkt trzeci.

No i pytanie w ogóle czy jest potrzeba takich zmian i czy chcemy spróbować to ruszyć w naszym gronie?
...
bruno666
 
Posty: 886
Dołączył(a): czwartek 07 września 2006, 23:01

Postprzez scorpio44 » czwartek 12 marca 2009, 02:20

bruno666 napisał(a):Generalnie zmieniłbym część zapisów o używaniu świateł zewnętrznych, najlepiej zawierając wszystko w jednym artykule, a nie w kilku (-nastu).

Z tym zgadzam się zdecydowanie. Nigdy nie rozumiałem, dlaczego kwestia używania świateł w warunkach zmniejszonej przejrzystości powietrza znajduje się w zupełnie innej części ustawy, niż reszta przepisów dotyczących używania świateł.

Czy potrzeba takich zmian? Zdecydowanie potrzeba, a jakich oznacza owo "takich" to dopiero będziemy próbowali ustalić. ;) A ruszyć już zaczęliśmy próbować. Zobaczymy, w jakim to kierunku pójdzie.
scorpio44
 
Posty: 6964
Dołączył(a): piątek 05 lipca 2002, 11:54
Lokalizacja: Elbląg

Postprzez kopan » sobota 14 marca 2009, 21:26

Zarejestrowany po raz pierwszy po 31 grudnia 1985 pojazd samochodowy za wyjątkiem motocykla , przyczepa - muszą posiadać światło przeciwmgłowe tylne.
Pojazd musi posiadać ale kierujący używać to tego światła nie musi a tylko może.
Więc po co musi jak nie musi. :wink:
Avatar użytkownika
kopan
 
Posty: 1956
Dołączył(a): poniedziałek 09 sierpnia 2004, 18:59
Lokalizacja: Klikowa d. Tarnowa

Postprzez dylek » sobota 14 marca 2009, 21:56

kopan napisał(a):Zarejestrowany po raz pierwszy po 31 grudnia 1985 pojazd samochodowy za wyjątkiem motocykla , przyczepa - muszą posiadać światło przeciwmgłowe tylne.
Pojazd musi posiadać ale kierujący używać to tego światła nie musi a tylko może.
Więc po co musi jak nie musi. :wink:


Ale po to by kierujący mógł to pojazd musi... ;)

Od siebie dodam ronda.... serio już czas na to, by jakoś ujednolicić kwestię zmiany kierunku jazdy i sygnalizacji tego .... Bo o ile można by wybaczyć nieprecyzyjność zapisu to jednak my mamy obecnie dużo gorszy stan... Egzaminatorzy z różnych miast - wymagają różnych - często sprzecznych ze sobą zachowań w ruchu okrężnym.... A to już jest groźne dla zdrowia czy życia kierujących.
Pozdrawiam z prawego fotela "eLki" :D
Avatar użytkownika
dylek
Moderator
 
Posty: 4648
Dołączył(a): czwartek 01 marca 2007, 22:39
Lokalizacja: Lublin

Postprzez kopan » niedziela 15 marca 2009, 00:01

Kwestia sygnalizowani na tzw. rondach czyli skrzyżowaniach o ruchu okrężnym.
To jest uregulowane oprócz kwestii sygnalizowania wjazdu.
Przy okrągłym rondzie i wjazdach na przedłużeniu osi okręgu istnieje „fizyczna” możliwość jazdy w prawo i w lewo (pod prąd)
To powinno być uregulowane- takiego wjazdu nie sygnalizujemy lub sygnalizujemy jeśli najbliższym wyjazdem opuszczamy rondo.
Nie da się ujednolicić zasad sygnalizowania bo skrzyżowania są różne mają różne kształty.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami sygnalizujemy zgodnie z tymi kształtami – co widzę to sygnalizuję.
Inaczej się nie da.
Avatar użytkownika
kopan
 
Posty: 1956
Dołączył(a): poniedziałek 09 sierpnia 2004, 18:59
Lokalizacja: Klikowa d. Tarnowa

Postprzez dylek » niedziela 15 marca 2009, 07:39

Nie zaczynaj czy sygnalizujemy czy nie, bo ci wychodzi coś takiego:
kopan napisał(a):To powinno być uregulowane- takiego wjazdu nie sygnalizujemy lub sygnalizujemy jeśli najbliższym wyjazdem opuszczamy rondo.


Ja jestem za tym, by jasno wyjaśnili czy po rondzie jeździ się prosto, a wyjeżdża w prawo, czy też jeździ się w lewo, a wyjeżdża prosto/prawo. Wystarczy to ludziom wyjaśnić i cała reszta zacznie też być jasna ;)
Pozdrawiam z prawego fotela "eLki" :D
Avatar użytkownika
dylek
Moderator
 
Posty: 4648
Dołączył(a): czwartek 01 marca 2007, 22:39
Lokalizacja: Lublin

Postprzez scorpio44 » niedziela 15 marca 2009, 16:15

Temat rond (używania kierunkowskazów na nich, ale nie tylko to) jest moim zdaniem zdecydowanie podstawowym, jakim należałoby się zająć w kwestii "naprawiania PoRD-u". Podświadomie wydawało mi się to tak oczywiste, że nawet nie zwróciłem uwagi, że wcześniej nie zostało to powiedziane. ;) :)
scorpio44
 
Posty: 6964
Dołączył(a): piątek 05 lipca 2002, 11:54
Lokalizacja: Elbląg

Postprzez bruno666 » niedziela 15 marca 2009, 17:19

Problem z rondami jest taki, że samo nie możemy dojść choćby do tego czy jeździ się po nich w kółko czy prosto.

Ale może na początek wyliczylibyśmy kwestie do poprawienia, a potem dopiero zaczniemy je gryźć:

1. RONDA! (kierunkowskazy)
2. Używanie świateł zewnętrznych (również wspomniane przez kopana przeciwmgłowe tylne)
3. A-11a i B-33
4. Odwołanie znaku B-33 podwyższającego dozwoloną prędkość powinno być odwołane TYLKO innym znakiem B-33

Dopisujcie dalej...
...
bruno666
 
Posty: 886
Dołączył(a): czwartek 07 września 2006, 23:01

Postprzez scorpio44 » niedziela 15 marca 2009, 19:02

Co do świateł, które muszą być, a których używać tylko można, to nie tylko przeciwmgłowe tylne - są wśród nich przede wszystkim światła drogowe.

bruno666 napisał(a):Odwołanie znaku B-33 podwyższającego dozwoloną prędkość powinno być odwołane TYLKO innym znakiem B-33

Ale dlaczego?
scorpio44
 
Posty: 6964
Dołączył(a): piątek 05 lipca 2002, 11:54
Lokalizacja: Elbląg

Następna strona

Powrót do Dyskusje szkoleniowców i egzaminatorów

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości