A sądzimy i działamy.
Na forum policyjnym założyłem podobny wątek 27-go lutego oddźwięku do tego czasu brak.
http://www.ifp.pl/index.php?name=PNphpB ... ic&t=31830
Jakoś nieśmiało stróże prawa do zagadnienia podchodzą albo rozkazu nie było.
Myślę że w tutejszym gronie sprawę da się popchnąć do przodu.
Przenoszę tutaj to co tam nie znalazło odpowiedzi :
Zmiany w kodeksie drogowym.
Nie chodzi o to aby tutaj wypisywać zmiany które wprowadzono w istniejącym PoRD ale o to aby tutaj zaproponować zmiany w istniejących przepisach w celu dostosowania ich do standardów międzynarodowych.
Pozwolę sobie na propozycję dostosowania naszego prawa do wymogów określonych w podpisanych i ratyfikowanych przez Polskę konwencjach o ruchu drogowym.
Po pierwsze od początku kodyfikacji w naszym prawie występuje błąd odnośnie regulacji pierwszeństwa przejazdu na skrzyżowaniu równorzędnym.
W prawie polskim pierwszeństwo na takim skrzyżowaniu reguluje przepis:
Oddział 7
Przecinanie się kierunków ruchu
Art. 25.1. Kierujący pojazdem, zbliżając się do skrzyżowania, jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa pojazdowi nadjeżdżającemu z prawej strony, a jeżeli skręca w lewo - także jadącemu z kierunku przeciwnego na wprost lub skręcającemu w prawo.
2. Przepisu ust. 1 nie stosuje się do pojazdu szynowego, który ma pierwszeństwo w stosunku do innych pojazdów, bez względu na to, z której strony nadjeżdża.
3. Przepisy ust. 1 i 2 stosuje się również w razie przecinania się kierunków ruchu poza skrzyżowaniem.
W naszym prawie ustępujemy przed skrzyżowaniem pojazdom nadjeżdżającym z prawej strony (skrzyżowania) o pierwszeństwie decyduje pozycja pojazdu przed wjazdem na skrzyżowanie.
W prawie międzynarodowym o pierwszeństwie na skrzyżowaniu równorzędnym decyduje przepis:
Artykuł 18
Skrzyżowania i obowiązek ustąpienia pierwszeństwa przejazdu
1. Każdy kierujący zbliżający się do skrzyżowania powinien zachować zwiększoną ostrożność dostosowaną do warunków lokalnych. Kierujący pojazdem powinien w szczególności prowadzić pojazd z taką szybkością, aby mieć możliwość zatrzymania się w celu przepuszczenia pojazdów mających pierwszeństwo przejazdu.
2. Każdy kierujący wyjeżdżający ze ścieżki lub z drogi gruntowej na drogę inną niż ścieżka lub droga gruntowa powinien ustąpić pierwszeństwa przejazdu pojazdom jadącym po tej drodze. W celu stosowania niniejszego artykułu określenia "ścieżka" i "droga gruntowa" mogą być zdefiniowane w ustawodawstwie krajowym.
3. (18) Każdy kierujący, wyjeżdżający na drogę z przydrożnej posiadłości, powinien ustąpić pierwszeństwa użytkownikom poruszającym się po tej drodze.
4. Z zastrzeżeniem postanowień ustępu 7 niniejszego artykułu:
a)w państwach o ruchu prawostronnym na skrzyżowaniach innych niż skrzyżowania określone w ustępie 2 niniejszego artykułu i w artykule 25 ustępach 2 i 4 niniejszej konwencji kierujący powinien ustąpić pierwszeństwa przejazdu pojazdom nadjeżdżającym z jego prawej strony;
b)(19) W państwach, w których obowiązuje ruch lewostronny, prawo pierwszeństwa na skrzyżowaniach jest uregulowane znakami drogowymi, sygnałami lub znakami na jezdni.
5. Kierujący nie powinien wjeżdżać na skrzyżowanie nawet wtedy, gdy sygnały świetlne ruchu upoważniają go do tego, jeżeli natężenie ruchu jest takie, że prawdopodobnie zostałby zmuszony do zatrzymania się na skrzyżowaniu, co utrudniłoby lub zakłóciło ruch poprzeczny.
6. Kierujący, który wjechał na skrzyżowanie o ruchu kierowanym za pomocą sygnałów świetlnych, może opuścić to skrzyżowanie nie czekając na otwarcie ruchu w kierunku, w którym zamierza jechać, lecz pod warunkiem, że to nie spowoduje utrudnienia ruchu innym użytkownikom drogi poruszającym się w kierunku, w którym ruch jest otwarty.
7. Na skrzyżowaniach kierujący pojazdami, które nie są pojazdami szynowymi, powinni ustąpić pierwszeństwa przejazdu pojazdom szynowym.
W prawie międzynarodowym powiedziano że zbliżając się do skrzyżowania mamy zachować zwiększoną (szczególną) ostrożność i prowadzić pojazd z taką szybkością aby mieć możliwość zatrzymania się w celu przepuszczenia pojazdów mających pierwszeństwo przejazdu. - Czyli zatrzymujemy się przed skrzyżowaniem jeśli pierwszeństwa nie mamy.
Zgodnie z:
4.a) w państwach o ruchu prawostronnym na skrzyżowaniach innych niż skrzyżowania określone w ustępie 2 niniejszego artykułu i w artykule 25 ustępach 2 i 4 niniejszej konwencji kierujący powinien ustąpić pierwszeństwa przejazdu pojazdom nadjeżdżającym z jego prawej strony;
O pierwszeństwie przejazdu decyduje pozycja pojazdów na skrzyżowaniu – pozycja względem siebie:
Jest to reguła prawej strony.
Reguła rozstrzyga o pierwszeństwie na skrzyżowaniach równorzędnych – przepis o ustępowaniu na skrzyżowaniu pojazdom nadjeżdżającym z prawej względem NASZEGO POJAZDU
wyczerpuje wszystkie przypadki sytuacji kolizyjnych na skrzyżowaniu - łącznie z kolizyjnymi lewoskrętami z naprzeciwka, zachowaniem na tzw. rondzie równorzędnym.