Prędkość pojazdu pow. 3,5 t na autostradzie

Temat ten służy wymianie spostrzeżeń i doświadczeń pomiędzy instruktorami i egzaminatorami.

Moderatorzy: ella, klebek

Prędkość pojazdu pow. 3,5 t na autostradzie

Postprzez bruno666 » sobota 29 grudnia 2007, 20:55

Jaka jest dopuszczalna prędkość pojazdu w tej sytuacji za znakiem B-33?

Obrazek
bruno666
 
Posty: 886
Dołączył(a): czwartek 07 września 2006, 23:01

Postprzez sebix » sobota 29 grudnia 2007, 21:31

80km/h
sebix
 
Posty: 106
Dołączył(a): czwartek 27 grudnia 2007, 17:17

Postprzez bruno666 » sobota 29 grudnia 2007, 21:33

No ale:

PORD napisał(a):Art. 5. 1. Uczestnik ruchu i inna osoba znajdujaca sie na drodze sie obowiazani stosowac sie do [...] znaków drogowych, nawet wówczas, gdy z przepisów ustawy wynika inny sposób zachowania niz nakazany przez te [...] znaki drogowe.



Z tego artykułu wynika, że dopuszczalna prędkość to 110 km/h. :?
Jest gdzieś inny zapis, który zaprzeczyłby jasno mojemu rozumowaniu?
bruno666
 
Posty: 886
Dołączył(a): czwartek 07 września 2006, 23:01

Postprzez sebix » sobota 29 grudnia 2007, 21:57

Raczej tutaj nie chodzi o dopuszczalne prędkości. Dla ciężarówek są one nadrzędne i wyraźnie określone w przepisach i nieważne jaki znak będzie tam stał, maksymalnie może jechać po autostradzie 80km/h i tyle.



nawet wówczas, gdy z przepisów ustawy wynika inny sposób zachowania niz NAKAZANY przez te [...] znaki drogowe.


Prędkość 110km/h nie jest dla Ciebie nakazem jazdy z taką prędkością, lecz maksymalną dopuszczalną prędkością, która i tak nie tyczy się ciężarówek. Nie tyczy, ponieważ ciężarówki mają własną dopuszczalną prędkość na autostradzie 80km/h[/b]
sebix
 
Posty: 106
Dołączył(a): czwartek 27 grudnia 2007, 17:17

Postprzez bruno666 » sobota 29 grudnia 2007, 22:00

sebix napisał(a):Raczej tutaj nie chodzi o dopuszczalne prędkości. Dla ciężarówek są one nadrzędne i wyraźnie określone w przepisach i nieważne jaki znak będzie tam stał, maksymalnie może jechać po autostradzie 80km/h i tyle.

W jakich przepisach? W PORD? Jeśli występuje sprzeczność przepisów ustawy ze znakami drogowymi, to stosujemy się do znaków, tak?
Gdzie jest więc napisane, że w tym przypadku tak nie jest.
Nie twierdzę, że mam rację, tylko nie mogę doszukać sie odpowiedniego zapisu.
bruno666
 
Posty: 886
Dołączył(a): czwartek 07 września 2006, 23:01

Postprzez sebix » sobota 29 grudnia 2007, 22:13

Tak, w prawie o ruchu drogowym

Art. 20.
1. Prędkość dopuszczalna pojazdu lub zespołu pojazdów na obszarze zabudowanym
w godzinach 500–2300 wynosi 50 km/h, z zastrzeżeniem ust. 2.
1a. Prędkość dopuszczalna pojazdu lub zespołu pojazdów na obszarze zabudowanym
w godzinach 2300–500 wynosi 60 km/h, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. Prędkość dopuszczalna pojazdu lub zespołu pojazdów w strefie zamieszkania
wynosi 20 km/h.
3. Prędkość dopuszczalna poza obszarem zabudowanym, z zastrzeżeniem ust. 4 i 5,
wynosi w przypadku:
1) samochodu osobowego, motocykla lub samochodu ciężarowego o dopuszczalnej
masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t:
a) na autostradzie – 130 km/h,
b) na drodze ekspresowej dwujezdniowej – 110 km/h,
c) na drodze ekspresowej jednojezdniowej oraz na drodze dwujezdniowej
co najmniej o dwóch pasach przeznaczonych dla każdego kierunku ruchu
– 100 km/h,
d) na pozostałych drogach – 90 km/h;
2) zespołu pojazdów lub pojazdu niewymienionego w pkt 1:
a) na autostradzie, drodze ekspresowej lub drodze dwujezdniowej co najmniej
o dwóch pasach przeznaczonych dla każdego kierunku ruchu – 80
km/h,
b) na pozostałych drogach – 70 km/h.[/quote]

Nie jest to żadna sprzeczność. Przeczytaj mój post wyżej. Znak z dozwoloną prędkością nie jest dla Ciebie NAKAZEM do którego musisz się zastosować.
sebix
 
Posty: 106
Dołączył(a): czwartek 27 grudnia 2007, 17:17

Postprzez bruno666 » sobota 29 grudnia 2007, 22:19

sebix napisał(a):Tak, w prawie o ruchu drogowym

[...]

Nie jest to żadna sprzeczność. Przeczytaj mój post wyżej. Znak z dozwoloną prędkością nie jest dla Ciebie NAKAZEM do którego musisz się zastosować.


1. Należy stosować sie do znaków nawet wtedy, gdy z PORD wynika inny sposób zachowania.

2. Piszesz, że znak nie jest nakazem. Owszem, ale cytowane przepisy PORD też nie są nakazami. Przepis podaje zakres prędkości od 0 do 80 km/h, a znak od 0 do 110 km/h. Dla mnie to sprzeczność.
bruno666
 
Posty: 886
Dołączył(a): czwartek 07 września 2006, 23:01

Postprzez sebix » sobota 29 grudnia 2007, 22:40

Nie.... źle to ruzumujesz.

Wczytaj się w cytat, który dałeś na początku. Powtarzam, zwróć uwagę na słowo "NAKAZANY".
Znak ograniczenia prędkości nie nakazuje Ci poruszać się taką prędkością, tylko ogranicza.

Może nie umiem wytłumaczyć, ale w przepisach jest wszystko dobrze i nic nie jest sprzeczne :)[/b]
sebix
 
Posty: 106
Dołączył(a): czwartek 27 grudnia 2007, 17:17

Postprzez bruno666 » sobota 29 grudnia 2007, 22:53

sebix napisał(a):Nie.... źle to ruzumujesz.

Wczytaj się w cytat, który dałeś na początku. Powtarzam, zwróć uwagę na słowo "NAKAZANY".
Znak ograniczenia prędkości nie nakazuje Ci poruszać się taką prędkością, tylko ogranicza.

Masz na mysli to?

PORD napisał(a):Art. 5. 1. Uczestnik ruchu i inna osoba znajdujaca sie na drodze sie obowiazani stosowac sie do [...] znaków drogowych, nawet wówczas, gdy z przepisów ustawy wynika inny sposób zachowania niz nakazany przez te [...] znaki drogowe.


Ale w ten sposób moglibyśmy nie stosować się do znaku "zakaz zatrzymywania", bo on też nic nie nakazuje. :wink:

Słowo "nakazuje" nie ma tu identycznego sensu jak przy znakach nakazu.
Znak "dopuszczalna prędkość" NAKAZUJE jechać z prędkością nie większą niż podana na tym znaku. Znak "zakaz zatrzymywania" nakazuje nam nie zatrzymywać się w miejscu jego obowiązywania. Przepis nakazuje nam jechać z prędkością nie większą niż 50 km/h na obszarze zabudowanym, ale można to przecież zmienić znakami.


Być może nie mam racji, ale egzaminatorzy uczą nas "skrupulatnego przestrzegania przepisów" i dosłownej interpretacji (patrz topic kopana: http://www.prawojazdy.com.pl/forum/view ... hp?t=11198), a dział ten nosi nazwę "Dyskusje..." więc można chyba podyskutować. :roll:
bruno666
 
Posty: 886
Dołączył(a): czwartek 07 września 2006, 23:01

Postprzez sebix » sobota 29 grudnia 2007, 23:19

Wyobraź sobie skrzyżowanie równorzędne, bez znaków. Z Twojej prawej strony nadjeżdża samochód. Wg przepisów co musisz zrobić? Ustąpić mu pierszeństwa tak?
Postaw teraz na jezdni znak D1 - droga z pierszeństwem, albo policjanta kierującego ruchem, który daje Ci sygnał do jazdy na wprost. Stosujesz się do znaku i sygnału, który dał policjant chociaż według ogólnych przepisów wynika, że na takim skrzyżowaniu powinieneś ustąpić pierszeństwa? Stosujesz się i nie ustępujesz pierszeństwa, tylko jedziesz pierwszy.
Może to zły przykład.

Albo na drodze o dopuszczalnej prędkości powyżej 90km/h jest ograniczenie do 30km/h z powodu jakiś robót drogowych.

Właśnie w takich przypadkach jesteś zobowiązany stosować się do znaków, nawet wówczas gdy z przepisów ustawy wynika inny sposób zachowania niż nakazany przez te znaki drogowe.
Sposób jest inny, ponieważ normalnie jechałbyś 90km/h poza obszarem zabudowanym na drodze jednojezdniowej, a musisz jechać 30km/h chociaż ustawa mówi, że możesz więcej.

Ale powtarzam, że znak ograniczenia prędkości nie upoważnia samochodu ciężarowego do jazdy z taką prędkością. Nie nakazuje Ci jechać z taką prędkością.


W tym przypadku myślę, że nie ma co dyskutować, ponieważ jest to napisane wyraźnie. Musisz po prostu przeczytać ten zapis kilka razy i postarać się go zrozumieć.

Co do linii z innego tematu, to faktycznie często są nieprawidłowo namalowane, ale to już inna sprawa.
sebix
 
Posty: 106
Dołączył(a): czwartek 27 grudnia 2007, 17:17

Postprzez cwaniakzpekaesu » sobota 29 grudnia 2007, 23:24

Ja na razie od siebie dodam tylko tyle:

art. 66 ust. 1a. Autobus, samochód ciężarowy o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej
3,5 t i ciągnik samochodowy, dla którego określono dopuszczalną masę całkowitą
zespołu pojazdów powyżej 3,5 t, powinny być wyposażone w homologowany
ogranicznik prędkości montowany przez producenta lub jednostkę przez niego
upoważnioną, ograniczający maksymalną prędkość autobusu do 100 km/h,
a samochodu ciężarowego i ciągnika samochodowego do 90 km/h.


I jeszcze jedna uwaga:

Przepis nakazuje nam jechać z prędkością nie większą niż 50 km/h na obszarze zabudowanym, ale można to przecież zmienić znakami.


Tak, ale nie wszystkich to będzie dotyczyło:

zsd
§ 27 ust. 3. Znak B-33, określający dopuszczalną prędkość większą niż 60 km/h, umieszczony na obszarze zabudowanym, dotyczy samochodu osobowego, motocykla i samochodu ciężarowego o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, z wyjątkiem:
1) pojazdu przewożącego materiały niebezpieczne, o którym mowa w art. 20 ust. 5 ustawy,
2) pojazdu z urządzeniem wystającym do przodu więcej niż 1,5 m od siedzenia kierującego, o którym mowa w art. 20 ust. 6 pkt 2 ustawy,
3) pojazdu holującego pojazd silnikowy, o którym mowa w art. 31 ust. 1 pkt 1 ustawy,
4) motocykla, którym przewozi się dziecko w wieku do lat 7, o którym mowa w art. 20 ust. 6 pkt 3 ustawy,
5) samochodu ciężarowego przewożącego osoby poza kabiną kierowcy, o którym mowa w art. 63 ust. 2 pkt 4 ustawy.
Avatar użytkownika
cwaniakzpekaesu
 
Posty: 1153
Dołączył(a): czwartek 06 września 2007, 00:31
Lokalizacja: Sosnowiec

Postprzez bruno666 » sobota 29 grudnia 2007, 23:37

art. 66 ust. 1a. Autobus, samochód ciężarowy o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej
3,5 t i ciągnik samochodowy, dla którego określono dopuszczalną masę całkowitą
zespołu pojazdów powyżej 3,5 t, powinny być wyposażone w homologowany
ogranicznik prędkości montowany przez producenta lub jednostkę przez niego
upoważnioną, ograniczający maksymalną prędkość autobusu do 100 km/h,
a samochodu ciężarowego i ciągnika samochodowego do 90 km/h.

Czyli na pewno nie może jechać 110 km/h. A 90 km/h?

§ 27 ust. 3. Znak B-33, określający dopuszczalną prędkość większą niż 60 km/h, umieszczony na obszarze zabudowanym, dotyczy samochodu osobowego, motocykla i samochodu ciężarowego o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 t, z wyjątkiem:
1) pojazdu przewożącego materiały niebezpieczne, o którym mowa w art. 20 ust. 5 ustawy,
2) pojazdu z urządzeniem wystającym do przodu więcej niż 1,5 m od siedzenia kierującego, o którym mowa w art. 20 ust. 6 pkt 2 ustawy,
3) pojazdu holującego pojazd silnikowy, o którym mowa w art. 31 ust. 1 pkt 1 ustawy,
4) motocykla, którym przewozi się dziecko w wieku do lat 7, o którym mowa w art. 20 ust. 6 pkt 3 ustawy,
5) samochodu ciężarowego przewożącego osoby poza kabiną kierowcy, o którym mowa w art. 63 ust. 2 pkt 4 ustawy.

Czyli obszar zabudowany mamy z głowy.

A co z sytuacją na rysunku? Obszar niezabudowany, autostrada. Z całą pewnością można stwierdzić, że 80 km/h to maksimum, a nie 90 km/h?

Jest jeszcze takie coś:

PORD napisał(a):Art. 21. 1. Organ zarządzający ruchem na drogach może zmniejszyć lub zwiększyć, za pomocą znaków drogowych, prędkość dopuszczalną pojazdów obowiązującą na obszarze zabudowanym.
2. Prędkość dopuszczalna, o której mowa w ust. 1, może być:
1) zmniejszona - jeżeli warunki bezpieczeństwa ruchu na drodze lub jej odcinku za tym przemawiają,
2) zwiększona - jeżeli warunki ruchu na drodze lub jej odcinku zapewniają zachowanie bezpieczeństwa ruchu.
3. Organ zarządzający ruchem na drogach może zmniejszyć, za pomocą znaków drogowych, prędkość dopuszczalną pojazdów obowiązującą poza obszarem zabudowanym, jeżeli warunki bezpieczeństwa ruchu na drodze lub jej odcinku za tym przemawiają.

Czy "może zmniejszyć" oznacza "nie może zwiększyć"?
bruno666
 
Posty: 886
Dołączył(a): czwartek 07 września 2006, 23:01

Postprzez wiesniak » sobota 29 grudnia 2007, 23:44

Pozwolę sobie się wtrącić. Znak "zakaz zatrzymywania i postoju" nie jest sprzeczny z kodeksem, on tylko precyzuje. Kodeks nie mówi, gdzie można się zatrzymywać, mówi tylko gdzie nie można, resztę miejsc pozostawiając znakom. A np. znak "ustąp pierwszeństwa" jest już z kodeksem sprzeczny, bo bez niego mamy pierwszeństwo nad tymi z lewej i kodeks o tym mówi wyraźnie.

Co do samej prędkości to:
Art. 21. 1. Organ zarządzający ruchem na drogach może zmniejszyć lub zwiększyć, za pomocą znaków drogowych, prędkość dopuszczalną pojazdów obowiązującą na obszarze zabudowanym.


Czyli na autostradzie nie.
wiesniak
 
Posty: 1199
Dołączył(a): czwartek 19 stycznia 2006, 01:20

Postprzez sebix » niedziela 30 grudnia 2007, 00:12

bruno666 napisał(a):Czyli na pewno nie może jechać 110 km/h. A 90 km/h?


Do 90km/h jak dobrze przeczytasz ma ogranicznik, a jechać może 80km/h

Czy "może zmniejszyć" oznacza "nie może zwiększyć"?


W obszarze zabudowanym organ zarządzający drogą może zmniejszyć i zwiększyć prędkość, poza obszarem zabudowanym tylko może zmniejszyć.
sebix
 
Posty: 106
Dołączył(a): czwartek 27 grudnia 2007, 17:17

Postprzez kopan » niedziela 30 grudnia 2007, 00:20

No właśnie.
A może ten znak postawiono w celu podniesienia dopuszczalnej prędkości dla ciężarowych pow.3,5t, pojazdów z przyczepami, autobusów, itd. no i oczywiście ograniczenia prędkości dla osobowych.

To ze organ zarządzający ruchem może .
<<< Organ zarządzający ruchem na drogach może zmniejszyć, za pomocą znaków drogowych, prędkość dopuszczalną pojazdów obowiązującą poza obszarem zabudowanym>>>>
to może, tylko jak ma to zrobić????
Znak zmniejszający prędkość dopuszczalną nie istnieje.
Mamy znak B-33 ograniczenie prędkości.
Prędkość dopuszczalną można zmienić ustawą a nie znakiem drogowym.
Tak że zapis jest niewykonalny.
Avatar użytkownika
kopan
 
Posty: 1956
Dołączył(a): poniedziałek 09 sierpnia 2004, 18:59
Lokalizacja: Klikowa d. Tarnowa

Następna strona

Powrót do Dyskusje szkoleniowców i egzaminatorów

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 4 gości