przez rusel » sobota 06 marca 2010, 23:57
Efekt działania układu ABS
Jak wynika z poprzednich rozważań, podstawowym efektem działania układu ABS jest przeciwdziałanie możliwości zablokowania kół przy hamowaniu w sytuacji, gdy siły rozwijane przez hamulce poszczególnych kół przekraczają wartości sił możliwych do przeniesienia pomiędzy kołami a nawierzchnią drogi. Główną korzyścią jest utrzymanie stateczności ruchu hamującego samochodu i zachowanie jego kierowalności. Przez stateczność rozumie się tu utrzymanie kierunku ruchu, czyli zabezpieczenie przed zarzuceniem. Kierowalność natomiast, to możliwość sterowania kierunkiem ruchu samochodu (rys. 6). Układ ABS umożliwia w ten sposób, mimo śliskiej nawierzchni, przeprowadzenie jednocześnie manewru omijania przeszkody i hamowania, co w przypadku zablokowanych kół, zwłaszcza przednich, nie byłoby możliwe.
Z przedstawionego tu opisu można wywnioskować, że układ ABS NIE ZMNIEJSZA DROGI HAMOWANIA, a w wielu przypadkach wręcz wydłuża drogę hamowania w porównaniu z hamowaniem z zablokowanymi kołami. Skrócenie drogi hamowania obserwuje się jedynie w przypadku hamowania na MOKREJ NAWIERZCHNI. Tylko w tym przypadku różnica między współczynnikiem przyczepności przylgowej i współczynnikiem przyczepności poślizgowej jest na tyle duża, że wzrost możliwej do uzyskania siły przyczepności kompensuje niepełne jej wykorzystanie wynikające z działania układu ABS.
HAMOWANIE NA NIEJEDNORODNEJ NAWIERZCHNI
Przedstawiony dotychczas sposób regulacji poślizgu jednego koła przeciwdziała możliwości jego zablokowania, ale jednocześnie wprowadza niebezpieczeństwo powstania różnych sił wzdłużnych na kołach danej osi, jeśli przyczepność kół do nawierzchni w lewym i w prawym śladzie będzie różna (tzw. m-split). Ta różnica sił wywołuje moment obracający samochód względem jego osi pionowej i wytrącający go z założonego kierunku ruchu. Ze względu na zależność między siłami hamowania prawego i lewego koła danej osi stosuje są różne sposoby regulacji poślizgu tych kół.