PODZIAŁ BŁĘDÓW TECHNIKI JAZDY.
W wykrywaniu i eliminacji błędów techniki jazdy szczególne znaczenie mają ich podziały ze względu na czynność, w jakiej występują, a także podział według częstości ich występowania.
Ze względu na rodzaj czynności błędy techniki jazdy dzieli się na błędy:
- kierowania (niezautomatyzowanego i zautomatyzowanego),
- taktyczne;
- czynności bezpieczeństwa;
- ciągów działania kierowcy podczas jazdy.
Poza techniką jazdy błędy mogą występować również w czynnościach eksploatacyjnych.
Błędy mogą polegać na złej obserwacji, błędnej ocenie sytuacji, niewłaściwej decyzji, niewłaściwym wykonaniu ruchów przyrządami kierowania pojazdem, pominięciu czynności techniki jazdy lub wykonaniu ich w niewłaściwym czasie. Podział błędów ze względu na rodzaj czynności przedstawiono na rysunku poniżej.
Ze względu na częstość popełniania błędy dzielimy na systematyczne i sporadyczne. O błędzie systematycznym mówimy wówczas, gdy uczeń popełnia go w każdej lub niemal każdej jeździe albo w tym samym elemencie jazdy samochodem, w tej samej czynności, w tych samych okolicznościach, lub jeśli są to błędy tego samego rodzaju albo te same.
Błędy sporadyczne to błędy różnorodne u tego samego ucznia czy kierowcy, w każdej jeździe inne, inne nawet w podobnych okolicznościach.
U podłoża błędów systematycznych leżą najczęściej następujące przyczyny:
- wady struktury psychofizycznej ucznia lub kierowcy,
- nieprawidłowy wzorzec działania, zakorzeniony w wyobraźni lub pamięci szkolonego,
- błędne wiadomości z zakresu zasad jazdy.
Błędy sporadyczne natomiast są najczęściej wynikiem niedostatecznej jeszcze automatyzacji prowadzenia pojazdu lub odwrócenia uwagi od czynności kierowania pojazdem czy zmęczenia. Duża liczba drobnych błędów sporadycznych popełnianych przez kierowcę o dużej praktyce może być powodowana lekceważeniem przez niego zasad jazdy, chęciom wykazania się swobodą działania podczas jazdy, czy też notorycznym niechlujstwem w działaniu. Znaczna liczba błędów sporadycznych towarzyszy jazdom po dłuższej przerwie.
Podstawowym źródłem wykrywania błędów techniki jazdy jest rejestracja odchyleń powstających podczas jazdy u ucznia lub kierowcy.
Odchylenia mogą być zauważone przez instruktora obserwującego jazdę wykonywaną w zasięgu jego wzroku. Tą drogą można jednak wykrywać głównie odchylenia od prawidłowych rozwiązań taktycznych oraz poważniejsze odchylenia kierowania. Drobne odchylenia kierowania, szczególnie w technice jazdy, dają się zaobserwować dopiero podczas wspólnej jazdy pojazdem.
Innym źródłem wykrywania błędów jest wysłuchanie przez instruktora relacji kierowców o jazdach przez nich wykonanych. Pozwala to na częściowe wykrycie odchyleń i błędów w tych jazdach, które odbywają się poza zasięgiem obserwacji instruktora. Trzeba jednak pamiętać o tym, że wykrywanie tą drogą odchyleń i błędów techniki jazdy zależy głównie od zdolności samokrytycznych kierowcy, chęci ujawnienia swych niepowodzeń, a także o tym, że odchylenia popełniane przez kierowcę w wyniku złej obserwacji na ogół w ogóle uchodzą uwadze tym kierowcom, którzy je spowodowali.
Trzeba pamiętać także o tym, że samo stwierdzenie odchylenia nie jest równoznaczne z wykryciem błędu techniki jazdy, który je spowodował, gdyż takie same odchylenia mogą być wywołane różnymi uchybieniami zasad jazdy.
Na przykład przekroczenie prędkości dopuszczalnej może być spowodowane niezauważeniem stosownych ograniczeń (błąd spostrzegania), ale może być też spowodowane brakiem koordynacji ruchów lub twardym trzymaniem przyrządów sterowania pojazdem (błędy ruchów), wreszcie może być spowodowane tym, że kierowca wprawdzie w odpowiednim czasie dostrzega stosowne ograniczenia, lecz będąc w potoku pojazdów wydaje mu się, że jedzie z bezpieczną prędkością i dlatego nie obserwuje wskazań prędkościomierza (błąd oceny sytuacji, którego przyczynom jest w danym przykładzie brak wzorca działania w pamięci kierowcy).