Opuszczenie pojazdu na pasie ruchu przy cofaniu

Temat ten służy wymianie spostrzeżeń i doświadczeń pomiędzy instruktorami i egzaminatorami.

Moderatorzy: ella, klebek

Opuszczenie pojazdu na pasie ruchu przy cofaniu

Postprzez Olin » niedziela 20 czerwca 2010, 09:36

Witam.
Mam pytanie do użytkowników (egzaminatorów) biorących udział w egzaminie na kat C+E i D. Jak wiadomo, w chwili obecnej w trakcie cofanie pojazdem lub zespolem pojazdów jadąc po pasie ruchu jest mozliwe jedno opuszczenie pojazdu. Wiadomo, że chodzi tu o mozliwość sprawdzenia odleglości pojazdu od tyczki ograniczającej z tyłu pas ruchu.
Czy jednak w kontekście art. 60 ust 2 pkt 1 kodeksu, w trakcie opuszczenia w tym celu pojazdu należy wyłączyc silnik ?

PS. Przy okazji, czy ktos z użytkowników dysponuje rozmieszczeniem elementów (włączniki również) które należy omówić na egzaminie kat. D. ? Chodzi mi o pojazd Autosan.

I jeszcze jedno. Co oznacza w praktyce, w zadaniu pierwszym "sprawdzenie nadwozia, drzwi, wyjsć awaryjnych, wymaganego wyposażenia " ?
Olin
 
Posty: 490
Dołączył(a): piątek 02 marca 2007, 10:38

Re: Opuszczenie pojazdu na pasie ruchu przy cofaniu

Postprzez WOJO » niedziela 20 czerwca 2010, 12:30

Pozwolę sobie odpowiedzieć na te pytania. Możesz opuścić pojazd, nie wyłączając silnika, ale pojazd musi być zabezpieczony (włączony hamulec awaryjny, dźwignia zmiany biegów w położeniu N). W praktyce wykonanie czynności sprawdzających dla zadania pierwszego wygląda tak, że biegasz wkoło autobusu srawdzając poprawność zamknięcia schowków, pokazujesz wyjścia awaryjne, młotki gaśnice, trójkąt, apteczkę, koło zapasowe itd. Jeżeli jesteś zaznajomiony z rozmieszczeniem elementów i włączników, spokojnie wyrobisz się w 5 minut.
WOJO
 
Posty: 182
Dołączył(a): wtorek 08 grudnia 2009, 18:19

Postprzez Olin » niedziela 20 czerwca 2010, 15:23

Dziękuję za informację.
Przydałoby się jeszcze mieć jakieś zdjęcia albo filmik dotyczący obsługi autobusu Autosan A1010 Lider.
Olin
 
Posty: 490
Dołączył(a): piątek 02 marca 2007, 10:38

Re: Opuszczenie pojazdu na pasie ruchu przy cofaniu

Postprzez electro » środa 24 listopada 2010, 00:28

Witam. Miałem zapytać w innym temacie, ale ten wydaje się być świeższy, toteż może ktoś udzieli odpowiedzi.
Zgodnie z tematem, zapytanie dotyczy opuszczenia pojazdu z przyczepą, podczas cofania na tzw. łuku. Czy są jakieś kryteria, wytyczne etc. co do wysiadania? Wiemy już, że można wysiąść tylko raz, ale okazuje się że w WORD Elbląg, jest jeszcze jedno zastrzeżenie. Wysiąść można, owszem, ale w momencie kiedy pojazd "wychodzi z łuku", czyli kilkanaście metrów, przed linią zatrzymania, nie można tego zrobić natomiast, gdy pojazd jest już przy końcu pasa (co byłoby najbardziej pomocne z oczywistych względów). Według mnie totalny absurd i nieporozumienie. Być może ktoś ma doświadczenia z zasadami w elbląskim wordzie, lub mógłby się odnieść do tego zagadnienia, bo jeśli jest to prawdą, to czy mogą w ten sposób interpretować przepisy? Ewentualnie, być może ktoś zaprzeczy jakoby taka sytuacje ma miejsce.
electro
 
Posty: 2
Dołączył(a): wtorek 23 listopada 2010, 16:14

Re: Opuszczenie pojazdu na pasie ruchu przy cofaniu

Postprzez egzekutor » sobota 27 listopada 2010, 21:51

Witam.
Kryteria odnośnie wysiadania z pojazdu (chociażby dla kategorii C+E) na pasie ruchu na placu manewrowym, zapisane są w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 27.10.2005 roku w sprawie szkolenia, egzaminowania i uzyskiwania uprawnień przez kierujących pojazdami...
Tabela 2, dotycząca zasad przeprowadzania egzaminu praktycznego informuje nas, że "Ruszanie z miejsca oraz jazda pasem ruchu do przodu i tyłu" - to zadanie egzaminacyjne.
Natomiast tabela 4 podaje kryteria do zadań egzaminacyjnych. Jest tam napisane, że dla kategorii T,B+E, C+E, D... obowiązuje:
a. płynna jazda pasem ruchu do przodu,
b. cofanie po prostej i łuku, z możliwością zatrzymywania się i ponawiania jazdy do przodu, w czasie nie dłuższym niż 5 minut...
- w przypadku kategorii T,B+E, C+E, D... dopuszcza się jedno opuszczenia pojazdu w czasie wykonywania zadania.
Zadanie to rozpoczyna się od upewnienia się o możliwości jazdy, wykluczenia prawdopodobieństwa spowodowania niebezpieczeństwa..., oceny sytuacji wokół pojazdu, a kończy się zatrzymaniem przed końcem pasa ruchu, w odległości nie większej niż 1 metr od linii ograniczającej pas.
Reasumując. Jednokrotne opuszczenie pojazdu może nastąpić podczas realizacji zadania. Zatem albo na początku zadania (żeby ocenić sytuację wokół pojazdu) :) , albo po płynnym dojechaniu i zatrzymaniu w odległości nie większej niż 1 metr przed końcem pasa ruchu :), albo w każdym dowolnym miejscu po zatrzymaniu, podczas realizacji "cofania po prostej i łuku, z możliwością zatrzymywania się i ponawiania jazdy do przodu, w czasie nie dłuższym niż 5 minut..."
Uważam, że egzaminatorzy stosują się do wytycznych zawartych w Rozporządzeniu i w tym temacie nie wprowadzają własnych nadinterpretacji. Gdyby umożliwiali tylko opuszczenie pojazdu "na łuku" podczas jazdy do tyłu - narażaliby się na możliwość uzasadnionych odwołań.
Pozdrawiam.
egzekutor
 
Posty: 19
Dołączył(a): poniedziałek 23 listopada 2009, 11:42

Re: Opuszczenie pojazdu na pasie ruchu przy cofaniu

Postprzez electro » niedziela 28 listopada 2010, 00:30

rozporządzenie, było pierwszą publikacją z jaką się zaznajomiłem. Przytaczając tekst, zapytałem instruktora o opuszczanie pojazdu podczas cofania pasem ruchu, a ten przy mnie zadzwonił do zastępcy dyrektora word w elblągu, który udzielił mu takiej właśnie odpowiedzi, jak napisałem powyżej. Najlepszym rozwiązaniem byłoby zrobić jak wiekszość, znaleźć sobie punkt zatrzymania gdzieś z boku i cofać według niego i mieć z głowy, ale z drugiej strony jak mogą zabraniać mi czegoś co gwarantuje mi rozporządzenie.
electro
 
Posty: 2
Dołączył(a): wtorek 23 listopada 2010, 16:14


Powrót do Dyskusje szkoleniowców i egzaminatorów

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości