Witam.
Kryteria odnośnie wysiadania z pojazdu (chociażby dla kategorii C+E) na pasie ruchu na placu manewrowym, zapisane są w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 27.10.2005 roku w sprawie szkolenia, egzaminowania i uzyskiwania uprawnień przez kierujących pojazdami...
Tabela 2, dotycząca zasad przeprowadzania egzaminu praktycznego informuje nas, że "Ruszanie z miejsca oraz jazda pasem ruchu do przodu i tyłu" - to
zadanie egzaminacyjne.
Natomiast tabela 4 podaje kryteria do zadań egzaminacyjnych. Jest tam napisane, że dla kategorii T,B+E, C+E, D... obowiązuje:
a. płynna jazda pasem ruchu do przodu,
b. cofanie po prostej i łuku, z możliwością zatrzymywania się i ponawiania jazdy do przodu, w czasie nie dłuższym niż 5 minut...
- w przypadku kategorii T,B+E, C+E, D... dopuszcza się jedno opuszczenia pojazdu
w czasie wykonywania zadania.Zadanie to rozpoczyna się od upewnienia się o możliwości jazdy, wykluczenia prawdopodobieństwa spowodowania niebezpieczeństwa..., oceny sytuacji wokół pojazdu, a kończy się zatrzymaniem przed końcem pasa ruchu, w odległości nie większej niż 1 metr od linii ograniczającej pas.
Reasumując. Jednokrotne opuszczenie pojazdu może nastąpić
podczas realizacji zadania. Zatem albo na początku zadania (żeby ocenić sytuację wokół pojazdu)

, albo
po płynnym dojechaniu i zatrzymaniu w odległości nie większej niż 1 metr przed końcem pasa ruchu

, albo w każdym dowolnym miejscu po zatrzymaniu, podczas realizacji "cofania po prostej i łuku, z możliwością zatrzymywania się i ponawiania jazdy do przodu, w czasie nie dłuższym niż 5 minut..."
Uważam, że egzaminatorzy stosują się do wytycznych zawartych w Rozporządzeniu i w tym temacie nie wprowadzają własnych nadinterpretacji. Gdyby umożliwiali tylko opuszczenie pojazdu "na łuku" podczas jazdy do tyłu - narażaliby się na możliwość
uzasadnionych odwołań.
Pozdrawiam.