Wątpliwości wokół zmiany kierunku jazdy - art. 22 Ustawy

Temat ten służy wymianie spostrzeżeń i doświadczeń pomiędzy instruktorami i egzaminatorami.

Moderatorzy: ella, klebek

Wątpliwości wokół zmiany kierunku jazdy - art. 22 Ustawy

Postprzez Olin » wtorek 16 czerwca 2009, 02:21

Nie będę mojej wypowiedzi okraszał wątpliwej urody rysunkami, ale myślę, że każdy bez trudu wyobrazi sobie taką oto sytuację.

Otóż mamy jezdnię jednokierunkową, gdzie na skrzyżowaniu z sygnalizacja świetlną (sygnalizator typu S-3) wyznaczone są dwa pasy ruchu do jazdy w lewo. Na pasach tych są umieszczone oczywiście strzałki P-8b do skrętu w lewo.
Znajomy zapytał mnie ostatnio, nie kryjąc zdumienia, dlaczego jazda egzaminacyjna której ruch na tym skrzyżowaniu obserwował zakończyła się dla nieszczęśnika " przesiadką" po tym, jak wykonał skręt w lewo ze skrajnego lewego pasa ruchu. Nie wiadomo do końca co było tego przyczyną, ale mój rozmówca upiera się, że mogło to być spowodowane wykonaniem skrętu z tego właśnie pasa a nie z pasa znajdującego się po prawej stronie.
W żaden sposób nie mogę znaleźć przyczyny takiej reakcji egzaminatora oraz punktu w tabeli 12 Instrukcji egzaminowania, który pozwalałby przerwać w tej sytuacji egzamin - zakładam oczywiście, że nieszczęśnik nie "wymusił" nikomu pierwszeństwa przejazdu oraz rozsądnie zmienił pas po skręcie na prawy.
Oczywiście można by zachowanie kandydata wrzucić do jednego wielkiego worka pod tytułem "zachowania osoby egzaminowanej świadczą o możliwości stworzenia zagrożenia dla bezpieczeństwa ruchu drogowego" - par 29 ust 4 Rozporządzenia, ale powiedzmy, że nie był to powód przerwania egzaminu tym bardziej, że podobno nie jest to pierwsza tego typu sytuacja na tym skrzyżowaniu.
To jednak skłoniło mnie do jeszcze wnikliwszej analizy art 22 Ustawy, a zwłaszcza jego ustępu 3. Niewątpliwe w opisanej sytuacji jest dopuszczalna jazda tylko w jednym kierunku (w lewo) - to fakt. Skoro tak, to zapisy art. 22 ust.2 nie są aktualne (chodzi o zbliżenie się do lewej krawędzi jezdni i zajęcie lewego skrajnego pasa) i przepisu tego nie stosuje się, ale wtedy prawdziwe mogą być dwie wersje interpretacji tego przepisu:

1. przepisu tego nie stosuje się, a skręt w lewo może być wykonany z obu tych pasów;

2. przepisu tego nie stosuje się i wracamy do art. 16 Ustawy ust. 1 i 4.

Właśnie kategoryczność stwierdzeń w art.16 ust. 1 i 4 wzbudziła mój niepokój. Jeżeli jednak druga z podanych wersji jest prawdziwa to dlaczego stosuje się tego typu rozwiązania na jezdni (dwa lub trzy pasy ruchu dla skrętów) ?
Jaka jest Wasza interpretacji art. 22 ust. 3 Ustawy ?
Olin
 
Posty: 490
Dołączył(a): piątek 02 marca 2007, 10:38

Postprzez mshtal » wtorek 16 czerwca 2009, 10:29

nie będę analizował tego art. ponieważ nie widzę tam żadnych wątpliwości, natomiast przepis o skręcie od lewej krawędzi w lewo obowiązuję w przypadku gdy "znaki nie mówią inaczej", jeśli pasy są wyznaczone i strzałki na nich sugestywne o możliwości jazdy w lewo z 2 pasów to nie widzę problemu...

co do sytuacji egzaminacyjnej to oczywiście nie wiem jak omawiany przypadek wyglądał, jednakże jedną z możliwości jest skręt z lewego skrajnego pasa a później próba wjazdu na pas prawy po skręcie (częsta przypadłość osób egzaminowanych) w momencie gdy równolegle na pasie po naszej prawej stronie (przeznaczonym również do skrętu w lewo) porusza się inny pojazd... efekt takiego zachowania jest jak sądzę zrozumiały! (oczywiście jest to jedna z kilku możliwości jeśli chodzi o przyczynę przerwania tego egzaminu)
mshtal
 
Posty: 312
Dołączył(a): poniedziałek 21 lipca 2008, 19:39
Lokalizacja: mazowsze

Postprzez scorpio44 » wtorek 16 czerwca 2009, 14:06

Olin ==> jakkolwiek by intepretować wspomniane przez Ciebie przepisy, udowadniając tym samym nieuzasadnione znalezienie się na lewym pasie, to i tak nie znajdziemy żadnego powodu do przerwania egzaminu. A zatem powód musiał być inny, np. taki, o jakim wspomniał przedmówca.
scorpio44
 
Posty: 6964
Dołączył(a): piątek 05 lipca 2002, 11:54
Lokalizacja: Elbląg

Postprzez Olin » niedziela 21 czerwca 2009, 15:52

Oczywiście. Art. 22 jest jasny. Znam go na pamięć ale czasami ogarnia mnie jakaś pomroczność jasna stąd te moje wątpliwości. (Może jest to tak proste, że aż trudno zrozumieć) :D
Olin
 
Posty: 490
Dołączył(a): piątek 02 marca 2007, 10:38

odp:

Postprzez oskdriver » poniedziałek 22 czerwca 2009, 16:39

Jeśli chodzi o taką sytuacje to prawdopodobnie jeśli występują 2 pasy które mają przebieg równoległy w lewo (syg s-3) to egzaminowany rozpoczynając lewoskręt z lewego skrajnego pasa zapomina że istnieje też prawy pas. wykonuje skręt w lewo i w początkowej fazie jazdy powoduje zajechanie drogi poj. który skręca z prawego pasa.
oskdriver
 
Posty: 4
Dołączył(a): niedziela 14 maja 2006, 20:55


Powrót do Dyskusje szkoleniowców i egzaminatorów

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 13 gości