prawo jazdy B+E i B, czy jest jakaś różnica?

Tutaj możecie zamieszczać opinie dotyczące kursów na prawo jazdy

Moderatorzy: ella, klebek

Re: prawo jazdy B+E i B, czy jest jakaś różnica?

Postprzez Borys68 » piątek 17 czerwca 2011, 07:11

Ahoj!
Ja też pamietam z kursu w IX.2008, że "coś było o osiach".
Może to, że przyczepa lekka musi być jedno-osiowa (z tym że dwie osie obok siebie są traktowane jak jedna)?
Borys
PJ ("1.06"; "78") odebrane 4.V.2009
Borys68
 
Posty: 1057
Dołączył(a): czwartek 23 kwietnia 2009, 06:22
Lokalizacja: Warszawa-Bielany, Rzeczpospolita Polska

Re: prawo jazdy B+E i B, czy jest jakaś różnica?

Postprzez cman » piątek 17 czerwca 2011, 10:07

Przyczepa może mieć oś pojedynczą (jedną lub kilka) albo oś wielokrotną.
Oś pojedyncza to oś, która jest oddalona od innej osi o więcej niż 2 m lub dwie osie oddalone od siebie o mniej niż 1 m.
Oś wielokrotna to oś, która składa się z osi oddalonych od siebie o nie mniej niż 1 m i nie więcej niż 2 m.
Więc w praktyce, ze względu na niewielki rozmiar i masę, przyczepy lekkie mają z reguły jedną oś pojedynczą, składającą się zazwyczaj z jednej osi, a czasami z dwóch, ale jeśli zaistniałaby taka potrzeba, to i mogłaby mieć kilka osi pojedynczych albo oś wielokrotną.
cman
 
Posty: 7456
Dołączył(a): wtorek 17 stycznia 2006, 20:02

Re: prawo jazdy B+E i B, czy jest jakaś różnica?

Postprzez ludek » piątek 17 czerwca 2011, 14:31

Jeszcze jedna kwestia, którą chciałbym poruszyć:

W dowodzie rejestracyjnym mojego samochodu wbita jest DCM przyczepy hamowanej 1200kg.
Natomiast w fabrycznej instrukcji obsługi, producent samochodu podaje DCM przyczepy hamowanej 1600kg.

Stąd rodzi się pytanie, kto i na jakiej podstawie określa DCM przyczepy w dowodzie rej. i czy jest możliwość urzędowego podniesienia w/w pozycji do podawanej przez producenta samochodu?

Nadmienię, że samochód został sprowadzony do Polski na drodze importu prywatnego w 2007 roku jako pojazd używany i rejestrowany po raz pierwszy w PL przez poprzedniego właściciela.
ludek
 
Posty: 6
Dołączył(a): czwartek 16 czerwca 2011, 22:47

Re: prawo jazdy B+E i B, czy jest jakaś różnica?

Postprzez qwer0 » piątek 17 czerwca 2011, 15:19

W dowodzie rejestracyjnym mojego samochodu wbita jest DCM przyczepy hamowanej 1200kg.
Natomiast w fabrycznej instrukcji obsługi, producent samochodu podaje DCM przyczepy hamowanej 1600kg.

W instrukcji to sobie moze pisac :P
Wazna jest wartosc z tabliczki znamionowej pojazdu (obecnie najczesciej jest to naklejka na slupku, pod maska, czy gdzie tam konkretny producent umieszcza).
Diagnosta wlasnie na jej podstawie wypisuje kwit do WK.
DMC przyczepy nie zalezy jedynie od modelu auta, istotna jest masa danej wersji, moc silnika, a nawet rodzaj przekladni (np. nissan patrol z automatem ma na haku ok. 2,5t, a taki sam z manualem ma juz 3,5t).
To jest blok tekstu, który może być dodawany do Twoich postów. Ma limit 255 znaków
Avatar użytkownika
qwer0
 
Posty: 2422
Dołączył(a): poniedziałek 21 kwietnia 2008, 20:36
Lokalizacja: Lublin

Re: prawo jazdy B+E i B, czy jest jakaś różnica?

Postprzez ludek » sobota 18 czerwca 2011, 00:10

qwer0 napisał(a):W instrukcji to sobie moze pisac :P
Wazna jest wartosc z tabliczki znamionowej pojazdu (...)

Wiesz, wydaje mi się, że skoro autorem zarówno tabliczki znamionowej, jak i instrukcji obsługi jest jeden i ten sam podmiot -producent pojazdu, to zakładam, że dane są zbieżne (choć tabliczki nie szukałem, poszukam w ciągu najbliższych dni).

qwer0 napisał(a):Diagnosta wlasnie na jej podstawie wypisuje kwit do WK.

Poszukałem po innych forach opinii wśród osób, które osobiście sprowadzały do Polski i rejestrowały samochody, oraz zasięgnąłem języka u znajomych handlarzy...

Wychodzi na to, że w rzeczywistości opcje są dwie:

a) diagnosta wpisuje w/w masę z powietrza (a raczej niejako z automatu: wartość ostatnio zapisaną w komputerze), nie oglądając się na właściciela
b) uprzejmie pyta się właściciela, jaką masę ów by sobie życzył posiadać w dokumentach

qwer0 napisał(a):DMC przyczepy nie zalezy jedynie od modelu auta, istotna jest masa danej wersji, moc silnika, a nawet rodzaj przekladni (np. nissan patrol z automatem ma na haku ok. 2,5t, a taki sam z manualem ma juz 3,5t).

To co piszesz jest dla mnie jak najbardziej logiczne i zrozumiałe, jednakże kłuci się nieco to ze stanem zastanym przeze mnie.
Mianowicie: mam w domu dwa samochody, tego samego producenta, tego samego modelu, z tego samego roku i (miesiąca!) produkcji ale z innymi silnikami i sytuacj wygląda następująco:

silnik: 1,8 benzyna, manual; DMC przyczepy w/g producenta: 630/1500; w dowodzie: 600/1400
silnik: 2,8 benzyna, manual; DMC przyczepy w/g producenta: 650/1600; w dowodzie: 600/1200 :eek2:

Nie bardzo widzę logikę w sytuacji, gdy w/g dowodów (i wbrew danym producenta) auto o mocy 100KM może ciągnąć więcej niż to o mocy 200KM...
ludek
 
Posty: 6
Dołączył(a): czwartek 16 czerwca 2011, 22:47

Re: prawo jazdy B+E i B, czy jest jakaś różnica?

Postprzez qwer0 » sobota 18 czerwca 2011, 14:39

Poszukałem po innych forach opinii wśród osób, które osobiście sprowadzały do Polski i rejestrowały samochody, oraz zasięgnąłem języka u znajomych handlarzy...

Wychodzi na to, że w rzeczywistości opcje są dwie:

a) diagnosta wpisuje w/w masę z powietrza (a raczej niejako z automatu: wartość ostatnio zapisaną w komputerze), nie oglądając się na właściciela
b) uprzejmie pyta się właściciela, jaką masę ów by sobie życzył posiadać w dokumentach

No coz, nie jestem handlarzem, ale przytachalem z zachodu juz kilka aut i zawsze DMC przyczepy byla spisywana z tabliczki. W przypadku braku haka, albo puste pole, albo dane z komputera.
Ale gdy byl hak, zawsze swietoscia byla tabliczka.

Wiesz, wydaje mi się, że skoro autorem zarówno tabliczki znamionowej, jak i instrukcji obsługi jest jeden i ten sam podmiot -producent pojazdu, to zakładam, że dane są zbieżne (choć tabliczki nie szukałem, poszukam w ciągu najbliższych dni).

Masz racje, wydaje Ci sie :)
Instrukcja nie jest wydawana indywidualnie do auta, tylko klepie sie hurtowo, wiec pewne szczegoly (szczegolnie w "przejsciowkach") moga sie nie zgadzac.
Dlatego wyzszosc tabliczki nad instrukcja jest dla mnie oczywista.
Mianowicie: mam w domu dwa samochody, tego samego producenta, tego samego modelu, z tego samego roku i (miesiąca!) produkcji ale z innymi silnikami i sytuacj wygląda następująco:

silnik: 1,8 benzyna, manual; DMC przyczepy w/g producenta: 630/1500; w dowodzie: 600/1400
silnik: 2,8 benzyna, manual; DMC przyczepy w/g producenta: 650/1600; w dowodzie: 600/1200 :eek2:

Nie bardzo widzę logikę w sytuacji, gdy w/g dowodów (i wbrew danym producenta) auto o mocy 100KM może ciągnąć więcej niż to o mocy 200KM...

Jak juz Ci wyzej pisalem, nawet w przypadku identycznych silnikow, ale innych przekladni masa moze byc rozna.
Zerknij na taliczke i wszystko sie wyjasni - czy masz bledne dane w dowodzie, czy jednak producent tak okreslil.

Zdarza sie tez tak, ze dopuszczalna masa zespolu okreslona na tabliczce wcale nie rowna sie DMC auta + DMC przyczepy.
Np. pustym autem (sam kierowca) mozemy ciagnac przyczepe DMC 2t, a autem zaladowanym (np, ktorego masa rzeczywista = DMC) DMC przyczepy wychodzi 1,5t.
Okresla to producent i na tabliczce wszystko bedzie - a w rzeczywistosci mozemy miec zanizone dane w dowodzie w stosunku do tego co np mamy w instrukcji.
To jest blok tekstu, który może być dodawany do Twoich postów. Ma limit 255 znaków
Avatar użytkownika
qwer0
 
Posty: 2422
Dołączył(a): poniedziałek 21 kwietnia 2008, 20:36
Lokalizacja: Lublin

Re: prawo jazdy B+E i B, czy jest jakaś różnica?

Postprzez szofer80 » sobota 18 czerwca 2011, 19:00

W dowodach rejestracyjnych często jest powalone, np w moim audi a4 według dowodu mogę jechać zestawem przekraczającym 3,5 t niewiele ale jednak (do wypisania mandatu pretekst jak znalazł) DMC pojazdu 1850kg+ przyczepa 1700kg tak mam w dowodzie.pozycje odpowiednio F2 i O1
Kategorie: A,B,C,D,E,T
szofer80
 
Posty: 825
Dołączył(a): poniedziałek 20 grudnia 2010, 21:10

Re: prawo jazdy B+E i B, czy jest jakaś różnica?

Postprzez qwer0 » niedziela 19 czerwca 2011, 08:10

W dowodach rejestracyjnych często jest powalone, np w moim audi a4 według dowodu mogę jechać zestawem przekraczającym 3,5 t niewiele ale jednak (do wypisania mandatu pretekst jak znalazł)

No i co jest tym pretekstem do wypisania mandatu? Oswiec mnie, bo nie mam bladego pojecia.
To jest blok tekstu, który może być dodawany do Twoich postów. Ma limit 255 znaków
Avatar użytkownika
qwer0
 
Posty: 2422
Dołączył(a): poniedziałek 21 kwietnia 2008, 20:36
Lokalizacja: Lublin

Re: prawo jazdy B+E i B, czy jest jakaś różnica?

Postprzez szofer80 » niedziela 19 czerwca 2011, 09:34

no masa zestawu przekracza 3,5t
Kategorie: A,B,C,D,E,T
szofer80
 
Posty: 825
Dołączył(a): poniedziałek 20 grudnia 2010, 21:10

Re: prawo jazdy B+E i B, czy jest jakaś różnica?

Postprzez qwer0 » niedziela 19 czerwca 2011, 10:01

No i?? Za co chcialbys mandat w zwiazku z tym??
To jest blok tekstu, który może być dodawany do Twoich postów. Ma limit 255 znaków
Avatar użytkownika
qwer0
 
Posty: 2422
Dołączył(a): poniedziałek 21 kwietnia 2008, 20:36
Lokalizacja: Lublin

Re: prawo jazdy B+E i B, czy jest jakaś różnica?

Postprzez arti_d » poniedziałek 20 czerwca 2011, 04:15

Witam,
Mam nadzieję, że dobrze trafiłem z moim pytaniem. A zatem, zamówiłem motorówkę u producenta, jej masa wynosi 4t. I tu się rodzi moje pytanie czym i z jakimi kategoriami mam ją wozić jak już będzie. Moje aktualne auto to Dodge Ram '11, auto waży ok. 2t i uciag haka ma 3500kg. Czy mam założyć hak o większym uciągu czy rozejrzeć się za autem co jest w stanie to przetransportować. Mam kategorię prawa jazdy B i C i teraz będę robił E, ale to najmniejszy problem bo nie wiem czym to transportować. Patrzyłem w necie, że można kupić w Polsce przyczepy podłodziowe o nośności 6t tylko czy moge moim autem ją ciągnąć.

Podrawiam Artur
arti_d
 
Posty: 2
Dołączył(a): poniedziałek 20 czerwca 2011, 04:05
Lokalizacja: Piaseczno

Re: prawo jazdy B+E i B, czy jest jakaś różnica?

Postprzez qwer0 » poniedziałek 20 czerwca 2011, 08:46

Mam kategorię prawa jazdy B i C i teraz będę robił E, ale to najmniejszy problem bo nie wiem czym to transportować. Patrzyłem w necie, że można kupić w Polsce przyczepy podłodziowe o nośności 6t tylko czy moge moim autem ją ciągnąć.

A ja mam pytanie z innej beczki - po co robisz kolejne kat. prawa jazdy, skoro nawet nie wiesz czym/jak masz/mozesz jezdzic??
Taka motorowke to albo na ciezarowe o ladownosci co najmniej te 4t z haczykiem, albo pociagnac na przyczepie, ale nie tym sprzetem co masz, tylko czyms wiekszym (kat. C+E).
To jest blok tekstu, który może być dodawany do Twoich postów. Ma limit 255 znaków
Avatar użytkownika
qwer0
 
Posty: 2422
Dołączył(a): poniedziałek 21 kwietnia 2008, 20:36
Lokalizacja: Lublin

Re: prawo jazdy B+E i B, czy jest jakaś różnica?

Postprzez Borys68 » poniedziałek 20 czerwca 2011, 09:37

Ahoj!
W twoim wypadku C+E się przyda.
Podejrzewam, że fizycznie będziesz w stanie (powoli) pociągnąć 5-6 ton swoim samochodem, choć to niezgodne z przepisami oraz niezdrowe dla auta.
Potrzebny ci albo większy wóz, albo przeróbka Ram-a na ciągnik siodłowy.
http://www.ford.com/trucks/f150/specifications/
http://www.ford.com/trucks/f150/specifications/towing/
GCWR -> DMC zestawu

4 tony = ok. 9000 lbs
Albo od razu zabierz się za F-250 :)
Borys
PJ ("1.06"; "78") odebrane 4.V.2009
Borys68
 
Posty: 1057
Dołączył(a): czwartek 23 kwietnia 2009, 06:22
Lokalizacja: Warszawa-Bielany, Rzeczpospolita Polska

Re: prawo jazdy B+E i B, czy jest jakaś różnica?

Postprzez arti_d » poniedziałek 20 czerwca 2011, 23:37

qwer0
Kategorie prawa jazdy robie dla siebe niezależnie od tego czy mi się przydadzą czy nie.

Borys68
Pogrzebałem trochę w necie i znalazłem rozwiązanie w postaci Dodge Rama 3500 który w teori może ciągnąć 8390kg a to w zupełności mi wystarczy.
arti_d
 
Posty: 2
Dołączył(a): poniedziałek 20 czerwca 2011, 04:05
Lokalizacja: Piaseczno

Re: prawo jazdy B+E i B, czy jest jakaś różnica?

Postprzez ludek » wtorek 21 czerwca 2011, 17:07

qwer0 napisał(a): No coz, nie jestem handlarzem, ale przytachalem z zachodu juz kilka aut i zawsze DMC przyczepy byla spisywana z tabliczki. W przypadku braku haka, albo puste pole, albo dane z komputera.
Ale gdy byl hak, zawsze swietoscia byla tabliczka.

Wiesz, wydaje mi się, że skoro autorem zarówno tabliczki znamionowej, jak i instrukcji obsługi jest jeden i ten sam podmiot -producent pojazdu, to zakładam, że dane są zbieżne (choć tabliczki nie szukałem, poszukam w ciągu najbliższych dni).

Masz racje, wydaje Ci sie :)
Instrukcja nie jest wydawana indywidualnie do auta, tylko klepie sie hurtowo, wiec pewne szczegoly (szczegolnie w "przejsciowkach") moga sie nie zgadzac.
Dlatego wyzszosc tabliczki nad instrukcja jest dla mnie oczywista.
Jak juz Ci wyzej pisalem, nawet w przypadku identycznych silnikow, ale innych przekladni masa moze byc rozna.
Zerknij na taliczke i wszystko sie wyjasni - czy masz bledne dane w dowodzie, czy jednak producent tak okreslil.

Zdarza sie tez tak, ze dopuszczalna masa zespolu okreslona na tabliczce wcale nie rowna sie DMC auta + DMC przyczepy.
Np. pustym autem (sam kierowca) mozemy ciagnac przyczepe DMC 2t, a autem zaladowanym (np, ktorego masa rzeczywista = DMC) DMC przyczepy wychodzi 1,5t.
Okresla to producent i na tabliczce wszystko bedzie - a w rzeczywistosci mozemy miec zanizone dane w dowodzie w stosunku do tego co np mamy w instrukcji.


Wracam do tematu;
Sprawdziłem tabliczki w obu autach.
Sprawa wygląda następująco:

Dane z tabliczki dla auta z silnikiem 1,8:
DMC pojazdu: 1725kg
DMC zestawu pojazdów: 3125kg
więc po odjęciu obu wartości otrzymujemy DMC przyczepy 1400kg;
w tym wypadku dane z tabliczki zgadzają się z tym co diagnosta wbił w dowodzie (instrukcja faktycznie zawyża o 100kg, ale to już nie ma większego znaczenia)

Dane z tabliczki dla auta z silnikiem 2,8:
DMC poazdu: 1810kg
DMC zestawu pojazdów: 3410kg
więc po odjęciu obu wartości otrzymujemy DMC przyczepy 1600kg (tak samo jak w instrukcji pojazdu)
(a w dowodzie mam 1200kg, więc 400 gdzieś się zgubiło...)

Chyba nie pozostaje mi nic innego, jak przy najbliższym badaniu technicznym zwrócić na to uwagę diagnoście i poprosić o wystawienie zaświadczenia (korekty), na podstawie któego w Urzędzie Komunikacji poprawią mi dane w dowodzie lub go wymienią (oczywiście nie za darmo :? )...
ludek
 
Posty: 6
Dołączył(a): czwartek 16 czerwca 2011, 22:47

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Szkolenie kierowców

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 11 gości